1
Активізація пізнавальної діяльності учнів
на уроках математики як засіб підвищення результативності навчального процесу
Спираючись на досягнення психологічної науки, вчителі досліджують особливості навчання як активної пізнавальної діяльності школярів.
Ця діяльність має спрямовуватися вчителем, а тому він повинен формувати в учнів відповідну мотивацію. Якщо не робити цього, то стає цілком реальною небезпека, про яку говорив В.О.Сухомлинський: «Усі наші задуми, усі пошуки і побудови зводяться нанівець, якщо нема в учня бажання вчитися».
Учителі (навіть ті, хто має вже достатній досвід та педагогічну майстерність) перед кожним уроком шукають відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків і роздумів. Це дає можливість формувати такі соціально значущі мотиви навчання, як обов'язок перед Батьківщиною, як підготовку до життя, до суспільно корисної праці, оволодіння математикою як ключем до пізнання інших наук, практичної діяльності.
У педагогічній практиці давно вже визнано прийоми і методи навчання, що допомагають учителеві організувати «навчання із захопленням.
Що ж найцінніше для людини? «Здоров'я», — не задумуючись відповість кожний. А мені хочеться додати: «Думка». Наскільки дивна захоплююча наука математика. «Математика — це мова плюс міркування, це наче мова й логіка разом. За словами американського фізика Р. Фейнмана, що математика - це знаряддя для міркування. У ній сконцентровані мислення багатьох людей».
Це відкриття слід донести учням якнайраніше. Ось чому провідна ідея в педагогічній і методичній практиці — максимально розкрити перед учнем спектр застосування математичних знань, передати своє захоплення предметом учням. Саме в цьому аспекті ми розуміємо один із принципів дидактики в навчанні математики, а саме: принцип свідомості, активності й самостійності.
Цей принцип полягає в цілеспрямованому, активному сприйманні явищ, що вивчаються, їх осмисленні, творчій переробці й застосуванні. Реалізація цього принципу має на меті виконання таких умов:
а) відповідність пізнавальної діяльності учнів закономірностям процесу навчання;
б) пізнавальна активність учнів у процесі навчання;
в) осмислення учнями процесу навчання;
г) оволодіння учнями прийомами розумової діяльності в процесі пізнання нового.
Що ж можна розуміти під активністю? Активність є дійовий стан учня, який характеризується прагненням до навчання, напругою і проявом волі в процесі оволодіння знаннями. Тому активність учнів і називають пізнавальною активністю. У навчальному процесі активність учнів проявляється не лише в роботі думки, а й у практичній діяльності, в позакласній — позаурочній роботі, в напруженні волі, а також в емоційних переживаннях.
Розумова активність учнів у процесі навчання математики має особливе значення в формуванні понять, осмисленні їх, практичному застосуванні й, особливо, в умінні самостійно оперувати цими поняттями. Тому доцільно розглянути методи й форми роботи для реалізації цих цілей. В першу чергу це:
Розглянемо деякі конкретні приклади.
Одним із основних і першочергових завдань у навчанні математики є вироблення в дітей навичок хорошої лічби. Однак одноманітні завдання у вигляді прикладів на обчислення знижують як інтерес до лічби, так і до уроків взагалі. Тому слід мати про запас арсенал різних прийомів, спрямованих на вироблення обчислювальних навичок учнів і в той же час не дуже трудомістких для учнів. Це можуть бути блок-схеми (рис. 1), алгоритми, естафети, «Хто швидше запалить вогнище?». (рис. 2)
Виробленню обчислювальних навичок сприяє гра «Рибалка»: з чотирьох запропонованих на рибках прикладах діти І варіанта «виловлюють» приклади з відповіддю, наприклад 5, а учні II варіанта — приклади з відповіддю, наприклад 6. Наступний вид завдань — кругові приклади, які дозволяють учням здійснювати самоконтроль, а вчителю легко перевіряти роботу учнів. Приклад див. на рис. 3.
Наприклад, у 5 класі під час закріплення вивчених формул ми здійснили «подорож» у «Лісову школу», де звірята не могли розв'язати задачі, а діти їм допомогли, бо до класу надійшли такі телеграми:
А ось під час вивчення теми «Масштаб» мотивацію і підхід до теми можна здійснити так. Перед учнями може з’явитися план-схема «підземелля» з коморами. (рис.4) цей шлях можна пройти з Попелюшкою за казкою:
Збирається мачуха з доньками на бал. Попелюшку, звичайно, не беруть, але, щоб видатися «добренькою», мачуха дозволяє Попелюшці поїхати на бал, якщо ... виконає математичні завдання, відповіді в яких підкажуть, скільки треба зробити кроків, щоб знайти в підземеллі потрібні комори — завдання. Результат дасть число — код. Постукавши стільки разів у двері, Попелюшка знайде чарівне слово і ... поїде на бал.
А завдання пропонувались такі:
1. Сума коренів рівнянь 96-х=54, х-49=71, 563+(х-29) = 721 вказує на кількість коренів від входу до першої комори. (349 кроків)
2.Після того, як від сувою тканини в 97 м відрізали частину, залишилося ЗІ м. Скільки тканини відрізали? (66 кроків)
3. У чотирьох коморах було 96 ц зерна. В першу комору добавили 26 ц, з другої перенесли в третю 29 ц, а з четвертої витратили 7 ц. Який запас зерна лишився в чотирьох коморах? (115 кроків)
4. Виконай дії за схемою: (І + II + III) - 523 - ?
Попелюшка має одержати слово із 7 букв. (Діти стукають у двері 7 разів і чують кодове слово «Масштаб».) А далі йде безпосередня робота над темою «Масштаб» з використанням семантичного, історичного, теоретичного і практичного матеріалів.
Під час вивчення теми «Квадратні рівняння» (алгебра, 9 клас) я використовую шифровані завдання такі, наприклад, як
х2+5х-6=0 (-6;1)
у2+10у-24=0 (-12;2)
у2-4у-5=0 (5;-1)
х2+5х-14=0 (-7;2)
х2-8х+15=0 (3;5)
у2-8у+12=0 (2;-6)
Ключове слово «Дружба». Картки-відповіді на рис.5.
Цікавість в учнів викликають завдання зі складання листівки у ході обчислень — правильна відповідь — правильний кадр листівки.
Кожний учитель не задоволений, якщо бачить на своїх уроках сумні обличчя. Коли ж учні працюють захоплено, то й учитель відчуває задоволення. Уникнути пасивності учнів на уроці допомагають командні математичні змагання.
Нехай учням за короткий час слід запам'ятати велику кількість фактів. Така ситуація складається, наприклад, за таблицею множення або за таблицею тригонометричних функцій для кутів 0° 30° ,450, 60°, 90°, за формулами зведення і т. ін.
Пропонуючи запам'ятати той чи інший список, я одночасно оголошую, що наступного уроку опитування за цього матеріалу буде проводитися у вигляді змагання. Правила змагання прості: всі учні розподіляються на команди, від кожної команди до дошки виходить представник, якому команда-суперниця задає по одному запитанню (коло запитань учням відоме, адже вони вивчали їх вдома). На обдумування відповіді та її записування на дошці дається не більше 5 секунд, і відразу по відповіді оголошується бал-оцінка. Учитель виступає тільки в ролі арбітра: реєстр учасників і їх відповіді, виставляє оцінки, одним словом, — веде протокол змагань.
Коли всі учасники гри закінчують свої виступи, підбивають підсумки, тобто визначається сума балів, набраних кожною командою. Визначається команда-переможниця.
Описане змагання можна поєднувати з евристичною бесідою, якщо воно проводиться під час вивчення нового матеріалу.
За кожну правильну відповідь з місця учень одержує жетон, кількість яких підраховується по закінченні уроку. За визначену кількість жетонів учні одержують відповідні оцінки або добавляють бали команді-переможниці.
Така гра примушує учнів уважно слухати пояснення вчителя, замислюватися над поставленими запитаннями, шукати на них відповіді, крім того в учителя немає проблем з накопиченням оцінок, й найголовніше — навіть нецікаву і одноманітну на перший погляд роботу, ця гра робить цікавою і захоплюючою.
Слід зазначити, що такі нехитрі змагання мобілізують на активну роботу й клас в цілому, й кожного учня зокрема. Бо кожний з них одночасно і учасник, і вболівальник. Усім цікаво, наскільки правильно дасть відповідь на запитання той чи інший учень. При цьому, звичайно, і вболівальник прагне знайти правильну відповідь.
Крім активізації роботи учнів на уроці, такі змагання несуть і виховне навантаження: учні співпереживають успіхам своїх товаришів. Члени команди-переможниці мають справу з проблемою справедливого розподілу призових балів, і, нарешті, всі просто одержують задоволення від такого уроку.
Значний арсенал ігор пропонує нам телебачення. Це й різноманітні «шоу», «ринги», «лотереї» тощо.
Традиційні уроки повторення можуть стати засобом активізації творчої діяльності учнів. Це можуть бути уроки-семінари, уроки-бенефіси, уроки-звіти, уроки-консиліуми, уроки однієї теореми, уроки-конференції і т. д.
Так, розглядаючи в 11 класі тему «Геометричний зміст похідної», «Рівняння дотичної до графіка функції», після вступного повторення поняття похідної, загальних відомостей для переходу до рівняння дотичної учні самостійно працюють з параграфом підручника, шукаючи відповідь на запитання:
6. Де застосовують побудову дотичних в окремих точках?
Вдома, читаючи параграф повністю, учні встановлюють, що є Р ще один аспект застосування геометричного тлумачення похідної — формула Лагранжа. Це їхнє маленьке відкриття. Зацікавлюють учнів і математичні анкети.
Так чи Ні
Впровадження і традиційних, і нових методів проводиться в поєднанні з широким і комплексним використанням різноманітних дидактичних матеріалів, наочних посібників і технічних засобів навчання. Лише гармонійне поєднання традиційних і нових методів, розуміння суті кожного методу підвищують ефективність уроків з математики.
За час роботи в школі я зібрала певну кількість історико - математичних відомостей, пов'язаних з вивченням шкільного курсу математики, цікавих задач, задач на «кмітливість», старовинних задач, різних математичних «чудес» і використовую їх на уроках.
Під час вивчення теми «Арифметична прогресія» у 9-му класі розв'язуємо історичну задачу про поділ хліба.
Зазвичай, вивчаючи прогресії, розв'язують задачу двохтисячорічної давності про винагороду винахідника шахів. Але значно «старіша» задача — це задача про поділ хліба, яку записано у знаменитому єгипетському папірусі Рінда. Папірус цей, знайдений Ріндом наприкінці минулого століття, складений близько 2000 років до нашої ери і списаний з іншого, ще давнішого математичного твору, який належить, можливо, до третього тисячоліття до нашої ери.
Задача. Сто мір хліба треба поділити між п'ятьма працівниками так, щоб другий одержав на стільки само більше хліба від першого, на скільки третій одержав більше від другого, четвертий більше від третього, п'ятий від четвертого. Крім того, двоє перших повинні одержати хліба у 7 раз менше від трьох інших. Скільки мір хліба треба дати кожному?
Вивчивши формулу суми п перших членів арифметичної прогресії, розв'язуємо задачу про поливання городу.
Задача. На городі 30 грядок, кожна — довжиною 16 м і шириною 2,5 м. Поливаючи грядки, городник носить відра з водою з колодязя, розміщеного на відстані 14 м від краю городу, і обходить грядки по межі, причому води, яку він несе за один раз, вистачає для поливання однієї грядки. Якої довжини шлях повинен пройти городник, щоб полити весь город? Шлях починається і закінчується біля колодязя.
Під час вивчення формули суми п перших членів геометричної прогресії, розв'язуємо задачу про яблука.
Задача. Садівник продав першому покупцеві половину всіх своїх яблук і ще пів'яблука, другому покупцеві — половину яблук, що залишилися, і ще пів'яблука, третьому — половину яблук, що залишилися, і ще пів'яблука і т.д. Сьомому покупцеві він продав половину яблук, що залишилися, і ще пів'яблука. Після цього яблук у нього не залишилося. Скільки яблук було у садівника?
Розв'язування задач дає можливість пов'язувати викладання математики з життям, виховуючи в учнів активність, самостійність мислення, наполегливість.
Особливо корисні математичні задачі для активізації мислення учнів, для збудження їх творчої думки. Саме з задач починається зацікавленість багатьох учнів математикою.
Вивчення теорії і розв'язування задач повинні переплітатися і обумовлювати одне одного. На уроках математики навчальний процес іде здебільшого від задач до теорії і потім від теорії до задач.
Вдало дібрана задача допомагає учням усвідомити необхідність оволодіння новими знаннями, які потрібні для розв'язування тієї чи іншої проблеми.
Серед методів навчання, які спрямовані на активізацію діяльності учнів, важлива роль належить самостійній роботі.
Практикую короткочасні самостійні роботи з наступним розв'язуванням учнями вправ на дошці й аналізом допущених помилок, напівписьмові роботи з використанням дидактичних матеріалів, математичні диктанти, самостійні роботи за підручником. Використовую при цьому колективну, групову та індивідуальну форми роботи.
Підбиваючи підсумки аналізу шляхів активізації навчання учнів на уроках математики, можна зробити висновок, що причинами зниження активності учнів, їх аналітичного мислення, причинами механічної діяльності учнів є такі закономірності:
В таких випадках учень перестає думати, мислити, цікавитися навчальним процесом. Втрачає при цьому і учень, і вчитель.
ДОДАТКИ
РИС.1
РИС.2.
РИС.3
РИС.4
КАРТКИ-ВІДПОВІДІ
РИС.5