Доповідь "Cтворення умов для ефективного навчання покоління Z"

Про матеріал
Матеріал з досвіду роботи. Допоможе педагогам під час організації освітнього процесу в умовах змішаного навчання.
Перегляд файлу

Cтворення умов для ефективного навчання покоління Z

Слайд 1

Якщо ми будемо сьогодні навчати так,

 як навчали вчора, ми вкрадемо в наших дітей завтра.

Джон Дьюї, американський філософ (1859-1952)

 

Слайд 3

Сучасний розвиток суспільства робить перед освітою багато викликів. Наші учні ніколи не будуть такими, як ми чи наші батьки. Вони інакші, бо й світ інакший.

І організація освітнього процесу має допомогти їм пристосуватися до сучасного життя та майбутнього, а не повертати їх у минуле.

Змінюються часи, змінюється світ, змінюються люди і водночас має змінюватися освітній процес. Традиційна методика навчання у межах класно-урочної системи, яку ми отримали в спадок від Яна Амоса Коменського, працює, однак час вимагає нових ефективних і результативних форм і методів роботи.

Перед нами постало питання: як за сучасних умов організувати уроки, щоб вони були максимально продуктивними?

Поговоримо про створення умов для ефективного навчання покоління Z за сучасних умов..

Щоб розібратися у цьому маємо з’ясувати особливості сприйняття інформації поколінням Z.

Слайд 4

Сучасне покоління молоді порушило звичну, лінійну систему отримання інформації, коли сприйняття, запам’ятовування і відтворення відбувалося послідовно і було ланками одного ланцюга. Сьогодні ми говоримо про покоління «кліпового» мислення, спосіб сприйняття світу якими є нелогічним та незрозумілим старшому поколінню.

Слайд 5

Кліпове мислення – феномен сучасності, причиною формування якого став стрімкий розвиток інноваційних медіакомунікацій. Добре це чи погано?

Слайд 6

 На жаль, сучасним дітям складно зосередитися, вони весь час переключаються між справами, щоб вразити їх – необхідно справді постаратися. А фрагментарність та поверховість знань сучасних здобувачів освіти стала справжньою проблемою. Представники покоління Z виявляють пасивність на уроках, радше приділяють увагу не освітньому процесу, а гаджетам, адже в мережі життя цікавіше, динамічніше, яскравіше.

Як же нам, педагогам, навчитися працювати зі здобувачами освіти, які мають кліпову свідомість? Як мотивувати їх до навчання? Як подавати їм навчальний матеріал, щоб мати результат? Про це і поговоримо!

Ще один виклик нам, педагогам -  дистанційне навчання.

Ми зібрали загальні рекомендації, які допоможуть педагогам зберегти високу продуктивність роботи під час дистанційного навчання з представниками покоління Z, для яких є характерним кліповість мислення.

Слайд 7

Традиційну та онлайн-освіту можна і потрібно поєднувати. Їх гармонійну взаємодію називають змішаним навчанням.

Слайд 8

Кожен предмет і кожна спеціальність має свої особливості, що значно впливає на процес викладення матеріалу. При цьому, під час впровадження дистанційного навчання, доводиться переконструйовувати його таким чином, щоб не просто надати здобувачеві освіти необхідний максимум матеріалу, а й відкрити можливість до його засвоєння, аби в подальшому використовувати отримані знання на практиці.

Ураховуючи індивідуально-психологічні особливості сучасної молоді, необхідно структурувати інформацію у вигляді кліпів, змінювати формат викладання. Наше завдання – це вирівняти дисбаланс між «некліповим» викладанням і «кліповим» оволодінням великими пластами інформації. Сучасний педагог повинен переорієнтуватися на «кліпові» способи, прийоми і форми роботи. Ми виділили кілька принципів, якими необхідно керуватися в процесі подання навчального матеріалу.

Слайд 9

Реалістичність та корисність

Покоління Z живе у власному «впорядкованому» світі та вимагає такого ж порядку і логічності від навчання. Мета нового покоління – отримати інформацію, яка має очевидну практичну користь. Що робити? Ключ до успіху – створення мотивації успіху, у центрі якої буде сучасний світ та можливість реалізуватися в ньому.

Слайд 10

Дедлайни

А ще сучасні підлітки прагнуть точно знати, що і в які терміни від них вимагається. Тому так важливо чітко визначати терміни виконання завдань та підбиття підсумків кожного етапу роботи. Обов’язково встановлюйте дедлайни, але давайте кілька спроб на виконання. Без визначеного дедлайну відповіді можна і не дочекатися. Не хочу виглядати винахідником велосипеда, але два чарівних вислови – “Цей тест на оцінку” і “Цей тест має дедлайн до…” – змушують дітей ворушитися. Особливо, коли вони з’ясовують, що в кожного тест індивідуальний.

12 балів чи "Вау, я перейшов на новий рівень!"

Найкраща система в оцінці знань сьогодні – система level, як в комп’ютерній грі – коли учні мають можливість відчути як і наскільки вони виросли та на якому рівні знаходяться.

Це значно краще в плані усвідомленні своїх досягнень, ніж "Молодець! 12 балів!"  у щоденнику.

Слайд 11

Дозоване навчання

Розділяй і володарюй. Найкращий формат подачі навчального матеріалу.

Цей принцип є дієвим не лише в політиці, його також можна успішно застосувати і в освіті.

Сучасним здобувачам освіти складно концентруватися на чомусь більше 15-20 хвилин. Саме тому вони шукають ідеальне співвідношення між витраченим часом, обсягом інформації та отриманою користю. Що робити? Мікронавчання – чудове рішення! Його сенс полягає у вивченні невеликої частини навчального матеріалу за короткий інтервал часу. Мікронавчання об’єднує різні підходи до отримання знань та має особливі характеристики: 

  1. Коротка тривалість: 5–15 хвилин.
  2. Стислість: блок максимально короткий.
  3. Зміст: маленькі або дуже маленькі одиниці навчальної інформації, вузькі теми.
  4. Автономність: модуль самодостатній та незалежний. Він не вимагає доступу до інших навчальних матеріалів. 
  5. Різноманітність: використовуються різні формати роботи, які  підвищують інтерес до навчання.
  6. Інтерактивність: включає в себе якомога більше взаємодій для залучення учнів у процес.
  7. Гнучкість: можна об'єднати з іншими навчальними програмами та предметами у форматі змішаного навчання, де мікрокурс стає частиною великого курсу. 

Теоретичний матеріал повинен бути чітко розмежований та поділений невеликими порціями Він може бути представлений у вигляді слайдів чи короткометражних анімованих малюнків. Такий спосіб подачі інформації і є кліпом. Важливо пам′ятати, що наповненість кліпів не повинна бути дуже об′ємною (особливо текстуально) та містити абстрактні образи. Кожен фрагмент має складатися з теоретичної та практичної частини. Теоретичний матеріал повинен бути поданий у вигляді схем, таблиць, малюнків, графіків тощо (ключовим є принцип наочності). Одразу після цього необхідно практично закріпити вивчене за допомогою однієї необ′ємної вправи. Потім подається наступна порція й так далі. Потрібно періодично об′єднувати вивчене за допомогою виконання вправи, яка містить у собі кілька порцій матеріалу.

Зосередьтеся на головному, створюючи матеріал для дистанційного навчання.

Відеоролик чи презентація зі слайдами має містити лише основні дані, без яких неможливе розуміння поточної теми. Видаляйте все зайве і залиште для опрацювання базового рівня концентрат інформації.

Слайд 12

Знання – це сила. Додаткові матеріали для учнів

Звісно, не варто обмежуватися лише основними тезами при опрацюванні навчального матеріалу. Слід надати учням і більш розширену інформацію, але у окремому блоці файлів. Для тих учнів, яких цікавить поглиблене вивчення предмета, цінними будуть ваші рекомендації додаткових джерел для опрацювання.

Стимулюйте учнів глибше занурюватися у тему і готувати до уроку мегакруті презентації, інфографіку, створювати короткі фільми. Познайомте їх з електронними програмами для створення проєктів, адже технології вже давно увійшли в наше життя і застосовувати програми варто не лише під час уроку інформатики. Не бійтеся, що якесь заняття повністю піде на презентацію проєктів та обговорення – таким і має бути сучасний урок. Стимулюйте учнів створювати контент для самоперевірки.

Слайд 13

Структурованість і дизайн подачі навчальних матеріалів

Навчальні файли мають бути однаково зручними для сприйняття інформації з будь-якого носія: комп’ютера, планшета чи смартфона. Урок, де кожен блок інформації подається окремою сторінкою, засвоїти значно простіше. Шрифт повинен бути достатньо великим та легко читатися.

Слайд 14

Візуалізація

Покоління Z звикло до візуальних образів, тож наочність – головна умова навчання. З якою би майстерністю педагог не розповідав про роботи двигуна чи сонячну систему, тематичний двохвилинний ролик матиме набагато більший ефект. 

Як зробити урок яскравим та видовищним? Об'єднайте традиційні інструменти та новітні технології! Замість тексту можна створити інфографіку, для вивчення певних правил використовуйте меми, гіфки. Хмара тегів або хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, міток чи категорій на єдиному спільному зображенні. За допомогою таких хмар можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Кольорова хмара зі слів приковує погляд до об’єкта і змушує зосередитися на конкретних понятійних категоріях.  Хмара містить в собі як візуальну інформацію, так і змістовне навантаження – сам текст. Це сприяє більш ефективній роботі з інформацією. Створюйте яскраві презентації та візуальні матеріали, проводьте віртуальні екскурсії. А ще навчіть учнів створювати інтелектуальні карти. Ця методика дозволяє ефективно структурувати, систематизувати та  запам'ятати інформацію. 

Слайд 15

Гейміфікація. Ця методика полягає у введенні в навчальний процес різноманітних ігор: бізнес-ігри, соціальні проєкти тощо. Учень сприймає гру як рівень, який треба пройти, аби отримати доступ до нового.

 На слайді ви бачите сервіси, які ми можемо використати для створення навчальних ігор, ігрових вправ.

 

Шановні колеги! Ми зібрали загальні рекомендації, які допоможуть педагогам зберегти високу продуктивність роботи з сучасними учнями. А на закріплення пропоную вам також спробувати себе у якості учнів. Зараз вам у чат надішлемо посилання, за яким ви зможете виконати вправу. В ігровій формі пригадати ті терміни, які сьогодні ми розглянули.

Вправа

https://learningapps.org/22380551

Я передаю слово своєму колезі, викладачу предметів професійно-теоретичної підготовки Сергію Сергійовичу Хмілю, який продемонструє вам урок, який розроблений ним з використанням усіх наших рекомендацій.

Виступ Хміля С.С.

Слайд 16

Якщо вас зацікавила надана нами інформація, то на останньому слайді ми підібрали Інтернет-сервіси мультимедійних дидактичних матеріалів, ігор, вправ

Слайд 17

Насамкінець, хочу зазначити:

Ми готуємо дітей до робочих місць,  яких ЩЕ немає,

до використання інформаційних ресурсів,  яких ПОКИ не існує,

для вирішення проблем,

про існування яких ми ЩЕ не знаємо.

Тож нове покоління стрімко зачиняє двері і залишає в минулому знайомий всім підхід до організації процесу навчання, коли діти повинні слухняно сидіти за партою та уважно дослухатися до викладача. Нове покоління набирає обертів, диктуючи нам свої правила, що ми не повинні ігнорувати. У такий ситуації найкращім рішенням є тільки симбіоз поколінь — максимальне взаєморозуміння та співпраця.

Представники покоління Z демонструють нам неймовірне розуміння своєї індивідуальності, відмінностей і унікальності кожного. Вони транслюють свої цінності та картинку майбутнього, в якому прагнуть жити, та заражають вірусом свободи все більшу кількість людей, навіть з інших поколінь. Тож настав час взаємодіяти, бо нам разом жити в цьому непередбачуваному світі!

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
17 січня 2022
Переглядів
596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку