Доповідь "Формування інформаційної культури викладачів в умовах сучасного освітньо-інформаційного середовища"

Про матеріал
Опис технології, які покладені в основу формування інформаційного простору ВУЗу
Перегляд файлу

 

 

 

 

ДОПОВІДЬ

 

на тему:

«Формування інформаційної культури викладачів  в умовах сучасного освітньо-інформаційного середовища»

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила: викладач

Сухих С.Ю.

 


Вступ

Початок ХХІ століття характеризується дуже швидкими і глибинними трансформаціями всіх сторін суспільного життя. З одного боку, надзвичайно швидко зростають тенденції до утворення єдиного світового, по крайній мірі європейського, економічного, по¬літичного і освітнього простору. З іншого боку, на рівні держави зростають чинники, основу яких складають такі культурно-національні особливості, як історична спадщина, духовність, ментальність і освіченість народу

Людство вступило в епоху інформації. І цей період його  розвитку, спрямований на забезпечення повного використання достовірного, вичерпного і своєчасного знання у всіх суспільно важливих галузях діяльності. Науковці дають визначення сучасному стану розвитку суспільства як суспільства нової економіки, головними факторами якого є розвиток освіти і науки.


Формування інформаційної культури викладачів  в умовах сучасного освітньо-інформаційного середовища

 

У наш час вимоги, які ставляться до будь-якої форми суспільної діяльності, незмінно пов'язують з культурою, тому що її високий рівень - необхідна умова ефективності будь-якої праці, а тим більш педагогічної.

Нова українська держава, нове суспільство, що будується відкритим, громадянським, потребує нового викладача, нового студента . Тому зростання педагогічної майстерності викладача, рівня його культури, мислення, світогляду завжди було й буде актуальною проблемою.

Освіта стрімко розвивається за рахунок упровадження різноманітних інновацій. Людині в цій ситуації треба бути не тільки виконавцем у їх здійсненні, але й безпосереднім творцем інноваційних процесів. Таким чином, перед сучасною навчальним закладом постає проблема формування викладача-інноватора як носія інноваційної культури.

Одним  із  важливих  чинників підвищення фахової майстерності педагога є самоосвіта, яка неможлива без прагнення  до  постійного  самовдосконалення. У  свою чергу  неодмінною  умовою  самоосвіти  є  достатній рівень інноваційної культури педагога.

Інноваційна  культура – це  рівень  професійності, який  виявляється  у  здатності  об’єктивно  оцінювати нові  ідеї, у  готовності  творчо  засвоювати  і використовувати в своїй роботі все нове, прогресивне.

 Сучасна освіта повинна готувати людину, котра здатна жити в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі, сприймати його змінність як суттєву складову власного способу життя. Глобалізація, трансформаційні процеси та неперервна інформаційна змінність обумовлюють включення людини в дуже складну систему суспільних взаємовідносин, вимагають від неї здатності до нестандартних і швидких рішень. Саме тому основна увага у педагогічних колективах має приділятися питанням подолання консерватизму в підходах до навчально-виховної діяльності та існуючих стереотипів педагогічної праці і процесу мислення в учасників навчання і виховання.

В умовах інформаційного суспільства знаннєве навчання поступово втрачає свій сенс. Величезний потік інформації, яка старіє швидше, ніж студент закінчує ВУЗ, вже неможливо вмістити до навчальної програми. Тобто треба навчати „вічних істин” й умінню оновлювати свій культурний досвід. Без цього випускник не може бути готовим до життя  в  сучасних умовах, втрачається   необхідність перевантажувати пам’ять студента додатковими знаннями. Треба його  навчити знаходити їх та користуватися ними.

Запровадження компетентісного підходу в освіті базується на 4 принципах:    

1) навчатися разом;

2) навчитися отримувати знання;

3) навчитися працювати;

4) навчитися жити.

Компетентісний підхід на перше місце ставить не поінформованість учня, а вміння на основі знань вирішувати проблеми, які виникають у різних ситуаціях.

Щоб навчитися цього, необхідно змінити технологію навчального процесу. Метод  „запам’ятай і повтори” з готовою формулою треба замінити на метод пошуку проектування, розв’язання життєвих ситуацій. Специфіка компетентісного підходу полягає в тому, щоб засвоювалися не готові знання, кимось запропоновані, а вони здобувалися, студент  сам формулює поняття, необхідні для розв’язання завдання. Зрозуміло, що простою сумою знань і вмінь „скласти компетентну” людину не можна. Для цього у зміст освіти й організацію навчальної діяльності необхідно інтегрувати способи і досвід роботи людської діяльності, власний досвід.

Піраміда ключових компетентностей ВУЗу

  • навчальна;
  • соціальна;
  • культурна;
  • інформаційно – комунікаційна;
  • здоров’язберігаюча;
  • громадська;
  • підприємницька;

До пріоритетних напрямків інформатизації  навчальних закладів належать:
- оснащення  коледжусучасними інформаційними засобами;

- інформатизація процесу навчання та виховання;

- інформатизація системи управління школою;

Усе це визначає розвиток інформаційно - освітнього  середовища коледжу  та висуває особливі вимоги до такого аспекту соціального буття як інформаційна культура викладача.

Концепція Національної програми інформатизації спрямовує інформатизацію  освітньої галузі на формування й розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення  форм і змісту управління закладами освіти, впровадження інформаційних технологій  навчання й тестування у навчально – виховному процесі ВУЗів.

У сучасних умовах викладачу для успішної професійної діяльності  потрібно досконало володіти  інформаційними технологіями. Технології, які покладені в основу формування інноваційного простору коледжу  за своєю природою є цілісними педагогічними технологіями. Вони забезпечують суб'єкт - суб'єктивний характер освітнього процесу

  Одним із основних  аспектів інформатизації  навчальних закладів є  практичне застосування інформаційних комп’ютерних  технологій в освітньому середовищі ВУЗах.

    Сучасна управлінська діяльність, з одного боку, перевантажена паперовими документами, звітами, графіками, планами, інформаціями, довідками та ін., з іншого не існує єдиної стандартизованої системи документообігу. Для ефективного опрацювання наявних відомостей  у школах  створюються інформаційні простори, які  забезпечують  всіх учасників навчально – виховного процесу своєчасною і потрібною інформацією та можливістю підтримувати зворотній зв’язок.

   Ефективність навчально-виховного процесу значною мірою залежить від організації інфраструктури ВУЗу, роботи методичної служби і своєчасного та оперативного доступу до інформаційних ресурсів.

В умовах переходу до інформаційного суспільства зміни відбуваються в усіх сферах нашого життя. Ці зміни стосуються й системи освіти. Відбувається впровадження комп’ютерної техніки в процес навчання.

    Впровадження інформаційних технологій визначає нові напрями взаємодії викладача та студента, забезпечує підвищення якості та доступності навчання шляхом активізації діяльності студента. Викладач  водночас є споживачем інформаційних ресурсів закладу і керівником навчально – пізнавальної діяльності студента на  занятті

Комп’ютер  у навчальному процесі виступає не лише як джерело інформації, а як засіб навчання і той інструмент, що дозволяє активізувати процес пізнавальної діяльності, сприяє розвитку гнучкості мислення, формує вміння учнів орієнтуватися й адаптуватися в сучасному світі.

Виховання цих якостей викладачем практично є неможливим без використання інформаційних технологій у викладанні навчальних предметів і реалізації виховних завдань.

Активне використання в навчальному процесі нових інформаційних технологій сприяє виконанню таких освітніх завдань, як глибоке розуміння суті інформації та її адресної спрямованості; формування особистої позиції, здатність аргументовано її відстоювати; уміння виділяти у великій кількості матеріалу головне та ін.

Використання комп’ютерів  на всіх етапах уроку сприяє інтенсифікації навчально - пізнавальної діяльності, створюють вищий рівень наочності для вивчення матеріалу, безперервний зворотній зв’язок та динамічність процесу, формують зацікавленість учнів процесом навчання, підвищують упевненість у своїх силах.

Вагомим чинником успішної реалізації інформатизації освіти є впровадження в навчальний процес інтерактивних методів навчання із застосуванням педагогічних програмних засобів.

Педагогічні програмні засоби дають можливість вивчати світ  не лише за допомогою текстів та зображень, а й дають змогу створити активне кероване комунікативне середовище, у якому здійснюється навчання. Використання електронних засобів навчання дає викладачу необмежені можливості для творчої діяльності. викладачможе самостійно обирати план проведення заняття, добирати додаткові матеріали для навчання, складати контрольні роботи, тести, розробляти завдання для здійснення як індивідуального, так і диференційованого підходу до студентів у процесі використання програмних засобів.

Використання в навчально – виховному процесі ВУЗів освітніх тенденцій здійснюється з врахуванням програмних засобів:

- інформаційно - довідникові системи з навчальним матеріалом;

- тренажери з розв’язування задач;

- програми контролю знань і тестування;

- навчальні моделюючі середовища та мультимедійні системи;

- програмне забезпечення з базових дисциплін

Сьогодні, коли відбувається повсюдна комп’ютеризація й нові технології приходять в освіту, виникає значна проблема у використанні мультимедійних засобів, у тому числі й створення електронних презентацій для використання їх на заняттях, тому що на жаль сьогодні в навчальних закладах переважають  лекційні або практичні заняття, тому недостатність наочної зорової інформації знижує ефективність засвоєння знань учнями.

Комп’ютер у  коледжі повинен використовується  не тільки як  об’єкт навчання на заняттях інформатики, а як дидактичний засіб під час вивчення інших  предметів навчального плану , особливо спец.дисциплін

Комп’ютер  використовують не як сторонній елемент, який необхідно «вбудувати» в урок, а як засіб, що допомагає грамотно організувати процес навчання. Це створює широкі можливості для творчого підходу, у використанні інформації й компонування матеріалу відповідно цілей і завдань конкретного заняття.

.На сучасному етапі кожен викладач повинен працювати в унісон з пріоритетами інформаційних технологій нової доби. Активізуючи свій  творчий  потенціал,  викладач  сприяє підвищенню освітнього рівня кожного студента  та групи в цілому.   

 Взявши за основу Концепцію розвитку інформаційних технологій,     педагоги творчо опрацьовують вже існуючі програми та розробляють власні методичні посібники, електронні варіанти уроків, програми для  тестування студентів.


Висновок

 

Таким чином, інноваційна культура педагога - це професійне явище, початковою базою якого є загальнокультурні (соціокультурні) якості особистості: духовність, громадянськість, ерудиція. Вони залежать від розвитку особистісних якостей педагога, рівня розвитку його творчих здібностей.

Головне завдання, яке - стоїть перед системою управління освітою, - створення комплексу соціально-економічних й організаційно-педагогічних умов, що дозволяють розкрити величезний потенціал соціальної енергії кожного конкретного педагога, а отже, і творчий потенціал саморозвитку кожного вихованця, студента

 

 

 

 

 


 

Анкета для викладачів та студентів

щодо  володіння інформаційно-комунікативними технологіями (ІКТ)

 

Питання

Відповіді

Так

Ні

Наявність комп’ютера вдома

 

 

Якщо вдома є комп’ютер, чи підключений він до мережі Internet?

 

 

В якому віці ви вперше сіли за комп'ютер? Вкажіть свій варіант__________________________

У Вашому мобільному телефоні є Інтернет?

 

 

Ви часто користуєтесь Інтернетом через мобільний телефон?

 

 

Ви досконало вмієте використовувати можливості комп’ютера?

 

 

Ви часто користуєтесь комп’ютером :

А)у своїй професійній діяльності?

Б) на заняттях?

 

 

Ви умієте користуватися текстовим редактором Word(можете надрукувати текст, накреслити графік, таблицю, вставити картинку)?

 

 

Ви умієте користуватися графічним редактором Power Point (програма для створення презентацій)?

 

 

Ви умієте користуватися електронною таблицею Exel?

 

 

Які  комп’ютерні програми ви хотіли би  освоїти?Вкажіть свої варіанти____________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Чи потрібний Інтернет у Вашій роботі?

 

 

Скільки часу Ви проводите в Інтернеті вдома та на роботі?

А)до 1 год в день

Б)1-2  год в день

В) 2-3 год в день

Г) більше 3 год в день

 

 

 

 

 

 

 

 

Чи вмієте знайти потрібну інформацію за допомогою Інтернету?

 

 

На які сайти  заходите найчастіше?Вкажіть свої варіанти_______________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

У Вас є поштова скринька(емейл)?

 

 

Ви підтримуєте  електронну переписку з ким-небудь?

 

 

Як часто ви використовуєте Інтернет як засіб спілкування?

A ) Постійно

Б) Часто

В) Іноді

Г) Не використовую

 

 

 

 

 

 

 

 

Ви зареєстровані в соціальних мережах?

Якщо так, то вкажіть в яких саме:________________________________________

____________________________________________________________________

 

 

 


Анкета «Інформаційна культура»

Виберіть одну відповідь на кожне питання

1. Якими джерелами інформації ви найчастіше користуєтеся?(розташуйте за пріоритетністю 1- 7)?

А) Бібліотека коледжу

Б)  Домашня бібліотека

В) Газети журнали

Г) Рідні та друзі

Д) Телебачення

Е) Інтернет

Є) Інше (дописати)_______________________________________________________________

2. Яку інформацію ви найчастіше шукайте в різних джерелах інформації?

A ) Навчальну, пізнавальну

Б) Про комп'ютери, комп'ютерні ігри

В) Про події в країні, за кордоном

Г) Розважальну, гумор

Д) Музика

Е) Спорт

Є) Побутова інформація (поради)

3. Як ви працюєте з отримуваною інформацією?

A ) Використовуєте отриману інформацію цілком

Б) Критично ставитеся до інформації і використовуєте тільки те, що вважаєте за необхідне

В) Збираєте інформацію з різних джерел і з'єднуєте у власну

4. Де ви найчастіше  користуєтеся комп'ютером?

A ) Вдома;

Б ) У коледжі;

В ) У інтернет-клубі;

Г) У друзів.

5 Чи ви довіряєте інформації, отриманої в Інтернеті?

A ) Так

Б) В більшій мірі

В) В меншій мірі

Г) Ні

6 Яку роль у вашому житті відіграє Інтернет?

A ) Інтернет - така ж важлива сфера мого життя, як коледж, друзі, без якої моє життя було б нецікавим.

Б) Інтернет - ще одне джерело інформації, яким зручно користуватися.

В) Інтернет – просто розвага.

Г) Ніяку

7 Що ви зазвичай робите в Інтернеті?

A ) Знаходжу потрібну мені інформацію

Б) Читаю цікаву інформацію

В) Граю в ігри

Г) Спілкуюся (ЧАТ)

Д) Відправляю і отримую листи

Е) «Блукаю» по Інтернету в пошуках цікавого

Є) Беру участь в обговоренні цікавих питань у Інтернет – конференціях

Ж) Користуюся послугами Інтернет – розсилок

8 Де ви можете отримати доступ в Інтернет?

A ) Вдома;

Б ) У коледжі;

В ) У інтернет-клубі;

Г) У друзів.

9. Які переваги та недоліки використання Інтернету ви можете назвати?Вкажіть свої варіанти__________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 


Список використаної літератури

 

  1.        Афанасьев Е.Д., Борисова Л.Г. Инновационная культура педагога // М.: Наука, 2002. – 215 с.

 

  1.        Гриньова В.М. Соціальні аспекти педагогічної культури вчителя / Педагогіка та психологія: Збірник наукових праць / За заг. редакцією І.Ф. Прокопенка. - X.: ХДПУ, 2001. - Вип. 19. - 4.1

 

  1.        Гусєв В. Формування інноваційної культури як пріоритет державної інноваційної політики // Освіта і управління. - 2003. - Т.6. - Ч.2.

 

  1.        Николаев А.И. Инновационное развитие и инновационная культура // Наука и наукознавство. - 2001. - № 2.

 

  1.        Фокина В.Н. Инновационная культура преподавателя ВУЗа: теоретическая модель социологического исследования // Инновации в образовании. - 2001. - № 1.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку