Ігротерапія, арт-терапія, казкотерапія, як інноваційні методи навчання дітей з нетиповим розвитком

Про матеріал
Методи навчання дітей з особливими потребами як ігротерапія, арт-терапія, казкотерапія, є важливою частиною реабілітації і навчання дітей з нетиповим розвитком. Отже, не варто забувати і про те, що кожна дитина індивідуальна внаслідок своїх психічних, психологічних, фізіологічних можливостей і особливостей, особливо дитина з особливими потребами. Тому в навчально-реабілітаційному процесі дітей з особливими потребами потрібно здійснювати диференційований і комплексний підхід
Перегляд файлу

Ігротерапія, арт-терапія, казкотерапія, як інноваційні методи навчання дітей з нетиповим розвитком

 

Методи навчання дітей з особливими потребами  як ігротерапія, арт-терапія, казкотерапія, є важливою частиною  реабілітації і навчання  дітей з нетиповим  розвитком.

Розглянемо детальніше вищезазначені методи навчання.

1. Ігротерапія

Ігрова терапія – це метод психотерапевтичного впливу на дітей з використанням гри. Ігрову терапію можна описати як досвід, почуття, думки і бажання людини, продемонструвати   ігри і різні матеріали, такі як пісок, фарба і вода. Ігрова терапія – метод корекції емоційних порушень, а також метод розвитку пізнавальної сфери у дітей, в основу якого встановлений властивий дитині спосіб взаємодії з навколишнім світом - гра.

Фахівці нашого Центру працюючи із дітьми з особливими потребами, а саме: психологи, дефектологи, логопеди, вчителі-реабілітологи, вже давно помітили, що дитині з особливими потребами  набагато простіше виражати свої переживання, потреби, мрії в ігровому процесі. Основна мета ігрової терапії – допомогти дитині  з особливими потребами виразити свої переживання через гру, виявити творчу і соціальну активність, а також розвивають пам’ять,увагу, мислення, формують  активну уяву.

Моє дослідження показало, що добре зарекомендували себе  настільна гра, головоломки, цікаві задачі, які можуть використовуватися в індивідуальній і груповій роботі із дітьми з особливими потребами. Завжди корисно застосовувати декілька  ігор, що дає можливість переключити увагу вихованців від однієї гри до іншої. Звичайно гра підбирається так, щоб забезпечувалася різносторонність ігрових задач (наприклад, гра на розвиток дрібної моторики рук поєднується з інтелектуальними грою-головоломками), щоб у дітей з особливими потребами була можливість виявити себе як індивідуально, так і в невеликих групах.

У процесі гри формується активна взаємодія дитини з нетиповим розвитком із навколишнім світом, розвиваються його інтелектуальні, емоційно-вольові, етичні якості, формується особистість загалом.

 

2. Арт-терапія

Досить могутнім чинником для "запуску" рухової діяльності може стати потреба дитини з особливими потребами в самовираженні, самоствердженні, для реалізації якої діти широко використовують творчість. Тому серед сучасних можливостей вдосконалення реабілітаційних технологій особлива увага приділяється арт-терапії.

Арт-терапія – це лікування за допомогою залучення дитини до мистецтв. При цьому дитина вчиться спілкуватися з навколишнім світом на рівні екосистеми, використовуючи зображувальні, рухові і звукові картинки. Вона має можливість самостійно виявляти свої почуття, потреби і мотивацію своєї поведінки, діяльності і спілкування, необхідні для повноцінного розвитку і пристосування до навколишнього середовища.

Основна увага при проведенні корекційної арт-терапії відводиться відношенню дитини з особливими потребами  до своєї діяльності, своїми малюнкам, грі на музичних інструментах і т. п. Головне завдання  вчителя-реабілітолога направлена на розвиток мотивації дитини з особливими потребами.

На практиці арт-терапію, як методику корекції, ми використовуємо в комплексі як на групових так і на індивідуальних заняттях.

Застосування арт-терапії підвищує пізнавальну активність дітей з особливими потребами, сприяє сенсорному і руховому розвитку, концентрує увагу. Крім того, арт-терапія дозволяє здійснювати більш ефективний вплив на формування емоційної сфери, стимулює пізнавальну активність, підвищує самооцінку дитини з особливими потребами,  спонукає до подальшого розвитку.

Навчально-педагогічна  корекція за допомогою арт-терапії у дітей з обмеженими можливостями здоров'я  має свої особливості і визначає доцільність обліку загальних і індивідуальних напрямів і умов роботи, а саме: віку дитини, міри зрілості всіх функціональних систем, індивідуальних властивостей його особистості.

 

3. Казкотерапія.

Однією з найбільш доступних інноваційних методів навчання  для дітей з особливими потребами є казкотерапія.

Можливості казок великі, вони дозволяють провести "казкові" заняття з дітьми, у яких різний рівень не тільки фізичних можливостей, але і розвитку мови і інтелектуальних здібностей. Занурення в казку знижує рівень тривоги, агресивності, допомагає відпочити від стресу, відновити сили. Казки наповнюють дитину з особливими потребами  життєстверджувальною силою: добро перемагає зло, і разом з героями казок дитина з нетиповим розвитком набуває впевненості в своїх силах.

Казкотерапія для даних груп дітей є найбільш продуктивною в розвитку адаптивних механізмів в навколишньому світі.

Метою нашої навчально-корекційної  роботи на заняттях з казкотерапії є розвиток емоційної сфери дітей з особливими потребами.

До завдань казкотерапії можна віднести наступне:

1. Зниження тривожності.

2. Розвиток уміння розпізнавати і передавати емоції (радість, сміх).

3. Розвиток вербальних і невербальних засобів спілкування.

4. Розвиток адаптивних механізмів до змін в соціумі.

5. Розвиток дружніх почуттів.

6. Розвиток пізнавальних процесів (сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, мови, уяви, дрібної моторики).

 

C:\Users\Алінка\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\зображення_viber_2022-02-09_19-34-58-102.jpg         

 

Отже, не варто забувати і про те, що кожна дитина індивідуальна внаслідок своїх психічних, психологічних, фізіологічних можливостей і особливостей, особливо дитина з особливими потребами. Тому в навчально-реабілітаційному  процесі  дітей з особливими потребами  потрібно здійснювати диференційований і комплексний підхід.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
3707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку