Формування ключових компетентностей молодшими школярами у ГПД
Формування творчої людини треба починати в дитинстві . Мета занять у ГПД –не просто давати знання, а формувати особистість, яка вміє і хоче вчитися, займає позицію активного суб’єкта діяльності. Отож завдання вихователя сформувати основну компетентність- уміння вчитися впродовж життя. Адже, якщо дитина вміє вчитися, то вона вміє розв’язувати свої навчально-пізнавальні проблеми. Сучасне життя висуває нові пріорітети. На перший план виходить особистісний розвиток, усе ширше впроваджуються елементи особистісно орієнтованого навчання. Саме в умовах особистісно орієнтованого навчання відбувається становлення таких важливих якостей особистості як вміння працювати з інформацією. Тож ми використовуємо на індивдуальних, виховних заняттях, під час самопідготовки комп’ютери, телефони, wai-fai колонки, інтернет-ресурси для здобуття свіжої інформації. Сучасний світ представляє високі вимоги до діяльності людини, конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість, здатна знаходити правильні рішення у конкретних життєвих ситуаціях. Тому актуальним завданням є реалізація компетентнісного підходу в навчанні і вихованні.Тож під час перебування у ГПД застосовуємо інформаційно-цифрові компетентності.
Міжпредметні компетентності застосовуюються під час самопідготовки. Наприклад, вміння користуватись додатковою літературою, лепбуками-тематичними підбірками, під час читання оповідання, казки використовуємо такі творчі завдання:
-переказ від зміненої особи;
-знаходження рядків, у яких автор висловлює ставлення до героя;
-літературні ігри, які сприяють розвитку
дивергентного мислення ( швидкості, гнучкості, оригінальності.Розвитку пізнавальних здібностей сприяють:
-створення продовження казки, оповідання-сторітелінг. ). Наприклад гра: «Продовж речення. Мені сподобалося… Я не зрозумів… та ін. Так формуємо комунікативну компетентність.
Також застосовуємо метод таймменеджменту-розподілу часу на виконання домашнього завдання та часу для перерви, а також позбавлення від «пожирачів часу»- зайвих предметів . Отож, застосувуємо математичної компетенцію.
Соціальна компетентність виявляється у здатності продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді. Ця компетентність може застосовуватися під час прогулянок, спортивних годин, виховних занять, самопідготовки. Наприклад, у грі «Кіт і миші», «Веселі старти», вікторини, кросворди та ін.
Міжпредметні естетичні компетентності. Наприклад виховний захід «Зелена аптека». Використовуємо заохочення, як метод виховання.
Життєва компетентність. Розвитку пізнавальних здібностей сприяють розвивальні ігри. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, "гра дитини –це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини". У грі розвивається уява, утверджуються образи фантазії. Також життєва компетентність застосовується під час обіду. Здоров’язбережувальні компетентності використовуюємо під час відпочинку, фізкультхвилинок.