Доповідь "Формування мотивації навчальної діяльності на уроках біології"

Про матеріал

Мотивація – винятково важливий компонент не лише навчання, але й будь-якої людської діяльності. Є мотив – є й бажання виконувати й доводити до завершення цю діяльність. Скільки разів дитина за час свого навчання в школі чує від учителів і батьків фразу: «Потрібно добре вчитися, тому що...». А далі – дуже переконливі, на думку дорослих, доводи. Переконливі для дорослих, але часто зовсім не для дітей. А без належної мотивації не працюватиме жодна технологія. Адже всі без винятку технології пропонують високу зацікавленість і учнів і вчителів. Тож не тільки вчитель, алей учні повинні розуміти, навіщо? Та для чого? вони займаються певними видами діяльності та яку користь від цієї діяльності вони зможуть отримати.

Перегляд файлу

КАТЕРИНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ ЛОЗІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ЗА СУЧАСНИХ УМОВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Підготувала: Орлова І.М.,

                                                           вчитель біології

Катеринівської ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

Методичні прийоми, які впливають на формування мотивації

 

Мотивація – винятково важливий  компонент не лише навчання, але й будь-якої людської діяльності. Є мотив – є й бажання виконувати й доводити до завершення цю діяльність. Скільки разів дитина за час свого навчання в школі чує від учителів і батьків фразу: «Потрібно добре вчитися, тому що...». А далі – дуже переконливі, на думку дорослих, доводи. Переконливі для дорослих, але часто зовсім не для дітей. А без належної мотивації не працюватиме жодна технологія. Адже всі без винятку технології пропонують високу зацікавленість і учнів і вчителів. Тож не тільки вчитель, алей учні повинні розуміти, навіщо? Та для чого? вони займаються певними видами діяльності та яку користь від цієї діяльності вони зможуть отримати.

ГОЛОВНІ СИЛИ, ЩО РУХАЮТЬ ДИДАКТИЧНИЙ ПРОЦЕС. ВОНИ ПОСІДАЮТЬ ПЕРШЕ МІСЦЕ СЕРЕД ФАКТОРІВ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ ЙОГО ПРОДУКТИВНІСТЬ.

На мою думку мотивація навчальної діяльності залежить від вікових психофізичних особливостей дітей. Так, головним мотивом навчання учнів молодшого шкільного віку є інтерес, простіше кажучи цікавість, власне до процесу навчання. Згодом формується інтерес до отриманих результатів. Чи трансформуються ці інтереси в зацікавленість подальшим змістом навчальної діяльності, багато в чому залежить від майстерності й авторитету вчителя.

Навчально-пізнавальна діяльність учнів середньої школи вирізняється більш високим рівнем самостійності. Сфера інтересів підлітків значно ширша та різноманітніша, ніж у молодших школярів. Позитивні мотиви до навчання в них виникають тоді, коли зміст навчання задовольняє іхні пізнавальні інтереси.

У старших класах уже чітко виявляються інтереси до вивчення конкретних наук та галузей діяльності. На цьому віковому етапі в них формується світогляд, самостійність, ініціативність, почуття обовязку та відповідальності. Саме на ці особливості слід спиратися вчителю, мотивуючи навчання.

  Навчальна діяльність – це основна форма активності учня , спрямована на зміну самого себе як субєкта навчання. Відповідно до принципу єдності свідомості й діяльності, навчальна дія як цілісність складається з двох компонентів: мотиваційного (спонукання) та виконавського. Навчальні дії розвиваються від дії за зразком до творчих дій. Мотив як спонукальна причина окремої дії та сукупності дій є результатом складної взаємодії мотивів – цілей, пізнавального інтересу, соціальних, моральних, практичних. Він проявляється в навчанні у вигляді ставлення учня до сукупності дій, в результаті яких формуються компетентності певного рівня.

Основною формою організації навчальної діяльності є урок. Для проведення уроку пропоную такі рекомендації, впрвадження яких сприятиме створенню мотиваційних моментів.

  • Використовувати різноманітні форми й методи організації роботи, що враховують субєктивний досвід учнів щодо теми, яка розглядається.
  • Створювати атмосферу зацікавленості кожного учня, як у  власній роботі, так і в роботі всього класу.
  • Стимулювати учнів до використання різноманітних засобів виконання завдання на уроці без побоювання помилитися, одержати неправильну відповідь.
  • Заохочувати прагнення учнів до самостійної роботи, аналізувати під час уроку різні способи виконання завдань, запрпоновані дітьми, відзначати та підтримувати всі прояви діяльності, що сприяють досягненню учнями мети.
  • Створювати педагогічну ситуацію спілкування, що дозволяє кожному учневі, незалежно від ступеня його готовності до уроку, виявляти ініціативу, самостійність  й винахідливість у способах роботи.
  • Обговорювати з учнями наприкінці уроку не лише те, " що ми дізналися", але й те , що сподобалось та чому; що хотілося б виконати ще раз, а що зробити по - іншому.
  • Під час опитування на уроці аналізувати не лише правильність, але і її самостійність, оригінальність, бажання учня шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.
  • Оголошуючи домашнє завдання, слід повідомляти не лише його зміст та обсяг, але й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, яка забезпечить виконання домашнього завдання.

З огляду на вищевикладене можна відзначити, що учень на уроці повинен бути настроєний на ефективний  процес пізнання, мати в ньому особисту зацікавленість. Розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчання, без мотивації навчальної діяльності пізнання не може принести позитивний результат. Для досягнення необхідного результату можна використовувати різноманітні прийоми розвитку пізнавальних мотивів.

1. Мотивація навчальної діяльності на основі діяльнісного підходу до навчання

В основу нової програми з біології покладено діяльнісний підхід.  Оволодіння учнями окремими прийомами дослідницької діяльності. Програмою визначено  обов'язковий перелік способів діяльності, до яких відносяться: визначення (впізнавання), спостереження, опис, порівняння природних об'єктів, вимірювання, проведення дослідів, використання довідкової літератури, участь у соціально-орієнтованій діяльності з вивчення екологічних проблем своєї місцевості.

Виконання практичної частини програми здійснюю за допомогою спеціально підібраних натуральних об'єктів та обладнання для практичних занять і практичнх робіт, які стимулюють мотивацію до предмета.

 

 

 

 

  1.           Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди

У вступному слові вчитель окреслює коло питань, що розглядатимуться на уроці. При цьому залучаються знання і суб”єктивний досвід учнів, наводяться цікаві приклади й парадоксальні ситуації, демонструється зв”язок матеріалу, що вивчається, з раніше вивченим. Учитель указує на практичне значення теми, яка розглядається.

Наприклад. У 8 класі  ТЕМА. ЗНАЧЕННЯ РИБ

Діти, ви мабуть і не уявляєте, яке велетенське значення мають риби в житті людини. А чи знаєте ви, що електрорецептори бічної лінії риб здатні сприймати інфразвуки, і за допомогою них передбачати землетруси. Люди прибережної смуги Японії не раз переконувались в тому, що якщо в поверхневих шарах води зявляються глибоководні риби, які зазвичай живуть на глибині 4-5 тис. метрів, знач, можна очикувати землетрус. Здатністю прогнозувати землетрус володіє плавальний міхур риби. Стінки його мають вигини, за допомогою яких сприймаються інфразвукові хвилі, які людина не чує. Сприйнявши ці хвилі, риба зразу ж пливе на поверхню. Біоніки вивчають поведінку риб й працюють над побудовою сейсмоприймача, за допомогою якого можна прогнозувати землетруси. Але, це тільки один з прикладів велетенського значення риб в житті людини. А їх ще безліч. І от сьогодні на уроці ми про це поговоримо.

 

3. Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

 Постановка питання, демонстрація експерименту або надання до уваги учнів логічної суперечності, для розв”язання та пояснення яких у дітей не вистачає знань.

 

8 клас Тема павукоподібні

  • Чому павуки здатні жити в дуже посушливому кліматі?
  • Павук ніколи не п’є.  Як він одержує вологу?

 

4.  Дивуй.

Найбуденніші й повсюдні явища, події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування - початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.

Наприклад. У 6 класі тема «Водорості»

Чи знаєте ви, що деякі водорості зберігають життєздатність при дуже низьких температурах, а інші -  при високих. Вони можуть жити на снігу, забарвлюючи його в зелений, червоний, бурий, жовтий кольори. Наприклад, хламідомонада снігова утворює на снігу червоні плями. Це явище описане в літературі під назвою «кривавий сніг». А гематокок дощовий забарвлює калюжі в червоний колір. За умови його масового розвитку вода може нагадувати розлиту кров. Це явище описане під назвою «кривавий дощ». Які ж особливості їх будови і процесів життєдіяльності? Сьогодні на уроці ми про це і дізнаємося.

 

8 клас Тема. Зовнішня будова риб

Ви звикли до того, що риби – водні тварини, але є й такі, які почувають себе непогано і на суходолі, наприклад, ілисті пригуни. Є риби, які жили 70-100 млн років назад на нашій планеті і досі зустрічаються в Індійському  океані. Є летючі риби, які здатні пролітати над водною поверхнею до 150 метрів. Є одомашнені риби: дзеркальний короп, черний амур, товстолобик; а які красиві акваріумні рибки! Але у всих риб є загальні особливості, які допомагають їм жити у воді. Які саме ми й дізнаємося сьогодні на уроці.

 

5.  Фантастична добавка.

У цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики. Наприклад, перенести навчальну ситуацію на фантастичну планету. Біологи можуть придумати фантастичну тварину або рослину і розглянути її в реальному біоценозі. Універсальний підхід – написати фантастичну розповідь, есе, вірші, використовуючи знання з предмета.

Наприклад. У 8 класі ТЕМА. Загальна характеристика земноводних

Заява амфібій!

Шановні діти! Шукаємо у вас захисту!

Нас вражає ставлення людини, яка вважає себе вінцем творіння. Яких тільки небувальщин не вигадала вона про нас. Наприклад: перед тим як вивозити хліб з поля, треба на порозі комори повісити за задню ногу жабу, щоб зберегти зерно від пошкодження. Краще б будували зерносховища! Або: якщо в середині засіяного поля зарити в новому горщику жабу, то буря не пошкодить посівів. Французи й німці впевнені, що жаби висмоктують молоко в корів. Усі вважають, що нас не можна брати в руки, бо з’являться бородавки. А якщо побачиш жерлянку й вона переверниться на спину – чекай в домі нещастя. А нещастя від цього всього тільки нам – земноводним.

Справедливі слова Альфреда Брема: «З давніх-давен і до наших днів жодна родина тварин не викликала в людях такої всезагальної відрази, жодна не переслідувалася так нещадно й так несправедливо, як родина жаб. І все ж не можна заперечувати: в презирстві до жаби, в ненависті, з якою її переслідують і вбивають, добре сходяться і так звані освічені, і неосвічені, білі й чорні люди… Ніхто з тих, хто погано говорить про жабу, не спостерігав їхнього життя, не прочитав жодної природничої історії…»

Хто ж може захистити нас? По справедливості, перед тим, як звинувачувати, треба хоча б знати, кого звинувачувати

7-8 клас  Тема уроку «Молюски»

Добрий день, учні 8 класу!

До вас звертається директор Харківського зоопарку. У наступному році ми плануємо поповнити колекцію тварин і відкрити для огляду відділ молюсків. Внаслідок руйнування природних місць існування та масового промислу чисельність багатьох видів молюсків із красивими черепашками скорочується. Вже зараз наші колеги надсилають нам контейнери з найбільш цікавими представниками цього типу. В інструкціях, що супроводжують контейнери, є опис характерних ознак будови, але не вказано клас до якого належить той чи інший вид. Надсилаю вам декілька копій інструкцій. Чи можна за тою інформацією, що міститься в них, установити до якого класу відносяться молюски і які пристосування він має до певного способу життя? Чекаємо на детальну відповідь. Директор Харківського зоопарку

 

6. Відстрочена відгадка.

На початку уроку вчитель дає загадку (або маловідомий і дивний факт), відгадку на яку можна дізнатися на уроці під час роботи над новим матеріалом.

У 6 класі Тема Загальна характеристика бактерій

1383 року у невеличкому германському місті Вольснаку перепічки із пшеничного тіста лишилися в покинутій обпаленій церкві, вкрилися кривавими плямами. Ці плями змили, але вони виникли  знову – у ще більшій кількості. Чутки, про це диво швидко поширилися. В середні віки попи появу таких червоних плям на хлібі пояснювали гнівом божим за гріхи людей, які треба спокутувати кровю. У звязку з цим в німецьких містах Нюрнберзі, Вюрцбурзі та інших було спалено на вогнищах та вбито понад 10 000 чоловік. Як можна пояснити причину появи плям?

7 клас «Гриби»

  1. Для захисту від підробки документи державної ваги та крупні грошові векселі підписували особливим чорнилом. Із чого виготовляли це чорнило?
  2. Ще на початку ХХ століття запалення легенів, дизентерія та туберкульоз вважали­ся невиліковними хворобами. Які препарати, відкриті у 40-х роках ХХ століття, вирішили проблему лікування цих недуг?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання  художньої і науково-популярної літератури

Уривки з художніх і науково-популярних творів можна використовувати на різних етапах уроку і з різною метою: для ілюстрації, для постановки питань на закріплення вивченого матеріалу, на формування мотиваці.

Наприклад у 6 класі. Є народне повр’я, що тому, хто в ніч на Івана Купала знайде квітку папороті, щаститиме все життя, зокрема він може знайти скарби, які охороняють злі сили. Як ви важаєте, чи можливо насправді знайти квітку папороті?

 

Наприклад, у  9 класі   тема «Ендокринна система»

У літературних творах часто можна знайти приклади перетворень людей та тварин на різних істот. Наприклад, пригадайте казку про злу мачуху та нерідну доньку. Розлючена мачуха на очах перетворюється на страшну істоту – відьму – в неї загострюється ніс, очі вилазять з орбіт, обличчя й шия видовжуються, тіло починає труситися. Так у казці. А чи можливе це насправді в житті? Під дією яких речовин відбуваються такі перетворення? Як запобігти таким змінам? Ці та інші питання ми і розглянемо на уроці.

Наприклад. У 8 класі  ТЕМА. ВНУТРІШНЯ БУДОВА РИБ

     Що спіймав Іванко?

Якось влітку із батьками

Наш Іванко на Дніпрі

Рибки наловив руками…

Ледь доніс їх у відрі.

Вихвалявся, що приніс він

Карасів і окунів,

Осетрів і оселедця,

Щуку, плітку і йоржів.

  • Які з наведених риб мешкають у річках, а які – мешканці морів?
  • Які річкові риби вам потрапляли на гачок?
  • Кожен із вас ласував річковою і морською рибою. Але які ж особливості внутрішньої будови риб ми й дізнаємося сьогодні на уроці.
  1. Асоціації на дошці.

Цей метод залучає власний досвід учнів, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Його доцільно використовувати під час мотивації вивчення теоретичного та питань методології. Залежно від змісту має три форми проведення:

Поняття. Учитель вертикально на дошці записує основне поняття, яке мають опрацювати учні. Далі він просить учнів назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обовязковою умовою є те, щоб слова мали  спільні з основними поняттями літери.

Квітка. Учитель малює на дошці квітку (серединка та чотири пелюстки). У серединці записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на  пелюстках.

Прямокутник. Учитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Потім він просить учнів назвати його синоніми, антоніми, прикметники, дієслова, що, на їхню думку, повязані з цим поняттям. Всі вони записуються  на відповідних сторонах прямокутника. Коли асоціації закінчуються, вчитель пропонує учням з кожної групи відібрати по три найхарактерніші. Із відібраними асоціаціями відбуається подальша робота.

 

  1. Мотивація навчальної  діяльності в прцесі пізнавальних ігор

 

Відгадай загадку!

6 КЛАС РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПОКРИТОНАСІННИХ

Відгадай загадки та назвіть представників родини Злакові

  • Яка культура зернова

У всьому світі основна? (Пшениця)

5 клас Магнітні явища

У кишені моїй досвідчений друг – де північ, де південь мені він підкаже і вірну дорогу додому покаже. Що визначає цей прилад?

Для кого цей прилад має обов’язкове значення?

 

Чорна скриня

Наприклад, у 8 клас

Здогадайтесь, хто знаходиться у чорній скринці? Вивчав цього незнайомця Чарльз Дарвін і навіть свій перший науковий труд присвятив господарському значенню цієї тварини. За його даними, на кожному гектарі їх мешкає 7,5 млн. Вони переробляють понад 67 кг грунту. Хто у чорному ящику?

 

Розв’яжіть задачку!
Відомо, що омар живе 50 років, краб пальмовий злодій – у 10 разів менше.
Креветка живе на 1 рік менше, ніж злодій пальмовий. Рак річковий – у
4 рази довше за злодія пальмового. Вік лангуста дорівнює різниці трива-
лості життя рака річкового й злодія пальмового. А водяний віслюк живе
удвічі менше, ніж креветка. Визначте тривалість життя названих рако-
подібних.

 

Кросворди.

Можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:

  • розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.
  • Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді
  •  Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.
  • Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.

 

 

11. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання проблемно-творчих завдань

Поміркуйте
Відсік судна – це простір у корпусі, відмежований теплоізоляційними чи
водонепроникними перегородками. А чому корпус сучасних морських
суден, підводних човнів, космічних кораблів поділений перегородка-
ми на відсіки? Які тварини підказали людині цей принцип побудови
кораблів, апаратів?

Поміркуйте
У 2012 році в лісах на острові Борнео американськими науковцями було виявлено новий вид організмів, який назвали Губка Боб Квадратні Штани на честь головного героя мультсеріалу телеканалу Nickelodeon. Чому науковці віднесли цей вид до грибів, а не до тварин чи рослин?

Гриб Губка Боб Квадратные Штаны (Spongiforma squarepantsii (лат.)) — вид грибов из рода Spongiforma семейства Болетовые (лат. Boletaceae). Обнаружен в 2010 году Деннисом Дежарденом из Университета Сан-Франциско в тропическом лесу Малайзии (Lambir Hills National Park[en], штат Саравак, остров Калимантан) .

 Учёные из Международного института по исследованию видов при Университете штата Аризона признали его одним из десяти самых замечательных видов живых существ, описанных в 2011 году.

 Своим внешним видом Spongiforma squarepantsii похожи на губку оранжевого цвета, и когда они впитывают в себя влагу, их можно выжать, после этого они снова приобретут первоначальные размер и форму. Большинство других видов грибов на это не способны. Под микроскопом видно что спороносящий слой Spongiforma squarepantsii выглядит как дно моря, усыпанное морскими губками. У них нет шляпки и ножки, и для защиты спор от гибели, они покрываются слизью. В запахе этих грибов присутствуют легкие фруктовые нотки.

Поміркуйте

Хвороба ітай-ітай

Перший випадок хвороби ітай-ітай (дослівно «боляче-боляче») зареєстрований у 1959 році серед японського населення префектури Токіо, яке проживало в басейні р. Джансі. На початкових стадіях хвороби виникають гострі мязові болі, в основному у мязах ніг. На другій стадії зявляється білок у сечі, тобто порушувалася функція нирок, знижувалася вага тіла, розвивалася глаукома. Остаточна стадія хвороби характеризувалася деформацією скелета в результаті перелома кісток. Згодом було зясовано, що ця хвороба викликається сполуками кадмію. Питна вода р. Джансі була забруднена стічними водами рудозбагачувальної фабрики. Тут слід відзначити, що кадмій широко використовується в промисловості всіх країн світу, зокрема, для виробництва люмінофорів для люмінесцентних ламп.

Хвороба Мінамата

Вперше вона була виявлена японськими вченими в людей, які вживали в їжу

Рибу в затоці Мінамата, в яку безконтрольно скидали промислові стічні води з техногенною ртуттю. Хвороба проявлялась у вигляді спастичних паралічів у дорослих і дітей, що супроводжувалися сліпотою та розумовою відсталістю. Джерелом ртуті можуть бути, наприклад, димові труби промислових підприємств або мільярди відпрацьованих ламп денного світла.

 

 

 

 

10 КРОКІВ СТРАТЕГІЇ САМОМОТИВАЦІЇ

  1. Плануйте довгостроково, на перспективу.
  2. Шукайте взаємовигідного партнера для навчання.
  3. Визначте, як те, що ви робите, можна використати у повсякденному житті, у майбутній професійній діяльності.
  4. Плануйте час занять.
  5. Визначте чітко цілі й задачі навчання.
  6. Поділіть матеріал на частини й починайте із засвоєння змісту середньої складності, потім переходьте до складних, і нарешті, легких.
  7. Доповнюйте вивчене своїми примітками, малюнками, схемами.
  8. Нагородіть себе приємними словами за виконане завдання.
  9. Обговоріть те, що вас зацікавило з товаришем або вчителем. Ознайомтесь із додатковою літературою.
  10.  Щоб знання були міцними, повторюйте, виконуйте вправи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунаєвська Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
11 травня 2018
Переглядів
2873
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку