Опорний заклад
Старожадівський ліцей
Доповідь на тему:
Підготувала
асистент вчителя 2-Б класу
Тетяна Мірвальд
Інклюзивне навчання-це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їхнього навчання в загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтовних методів навчання,з урахуванням індивідуальних особливостей навчально –пізнавальної діяльності таких дітей(Наказ МОН України,2010).
Сутністю інклюзивної освіти є навчання осіб з особливими потребами за умови пристосування освітнього простору до індивідуальних особливостей дітей ,надання якісних освітніх послуг.
Інклюзивна освіта передбачає створення освітнього середовища,яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини,незалежно від особливостей її психофізичного розвитку.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.
Навчання в інклюзивних закладах є корисним ,як для дітей з особливими освітніми потребами ,так і для дітей з типовим рівнем розвитку,членів родини та суспільства в цілому.Усі діти є цінними й активними членами суспільства . Взаємодія між унями з особливими освітніми потребами та дітьми з типовим рівнем розвитку сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків ,завдяки чому діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей ,стають більш чуйними ,готовими до допомоги.
Інклюзивне навчання робить наголос в першу чергу на розвиток сильних якостей і талантів дітей,а не на їхніх фізичних або розумових проблемах.
Взаємодія з іншими дітьми сприяє когнітивному,фізичному,мовному,соціальному та емоційному розвитку дітей з особливими освітніми потребами .При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонстують відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. Діти вчиться найкраще в ідеальній атмосфері любові,тепла,заохочення та підтримки.
Якомога раннє залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до діяльності в колективі здорових однолітків сприяє розвитку у них самостійності,впевненості ,сміливості ,інших особистісних якостей.
Вчителі нашої школи організовують та забезпечують оптимальні умови навчання,сприятливу атмосферу в учнівському колективі ,спосіб презентації теми ,який би залучав до діяльності ,був захоплюючим та не обтяжуючим чи виснажливим для «особливої» дитини ,стимулював засвоєння інформації ,сприяв застосуванню знань ,умінню пов`язувати їх з життям,оцінюванню учнівських досягнень в різний спосіб.
Уроки,побудовані на особистісно- орієнтованій взаємодії,дають змогу здійснити індивідуальний підхід,стимулюють пізнавальну активність ,навчають школярів визначати шляхи здобуття ґрунтовних знань ,умінь і навичок.
В нашій школі створюються найоптимальніші (спеціальні) умови здобуття освіти зазначеними дітям. Процес створення необхідних умов відбувається для того,щоб інклюзія дітей з особливостями життєдіяльності в системі соціальних відносин в освітньому середовищі проходив максимально ефективно,адже він є надзвичайно складним.
Асистенти вчителів не лише «включають» учнів з ООП у навчально-виховний процес ,але й самі «включаються» у процес взаємодії з іншими , у процес командної співпраці,психолого-педагогічний супровід учнів,робота професійної спільноти асистентів вчителів/вихователів,співпраця з батьками.
Асистенти вчителів у своїй роботі впроваджують використання особистісно-орієнтовних підходів у навчально-виховному процесі,застосування індивідуальних,групових форм роботи,враховуючи вплив різних розладів і хвороб на процес навчання. Приорітетними напрямами роботи є сприяння соціальному,емоційному та когнітивному розвитку кожної дитини,щоб вона відчувала себе неповторним , повноцінним учасником суспільного життя.
Свою роботу асистенти вчителів організовують за чітко структурованою схемою ,розбивають цей процес на маленькі кроки,контролюють розуміння пройденого матеріалу,моделюють застосування цільових умінь і навичок. Весь цей процес має систематичний та послідовний характер.
Найголовніша роль асистента вчителя-створення колекційного середовища для дитини з особливими освітніми потребами.
Робота асистентів направлена на удосконалення рівного доступу до якісної освіти дітей з ООП ,розширення методичної бази ,узагальнення і розповсюдження передового досвіду роботи досвідчених педагогів.
Виконуючи свою місію асистент вчителя повинен стати для такої дитини мамою,наставником,вихователем,другом,який щохвилини,щосекунди,щомиті поруч. Він розуміє не лише слова і думки дитини,а й її погляд ,відчуття,душевний стан.
Питання щодо впровадження інклюзивної освіти стає дедалі актуальним,адже в Україні ,як свідчить статистика з кожним роком збільшується кількість дітей з особливими потребами. І не виключення наш загальноосвітній заклад, якщо у 2019 році було на інклюзивному навчанні тільки 2-є учнів,то в 2021р. у нас навчаються 15 учнів.
Слід підкреслити ,що можливість отримання освіти сприяє розв`язанню проблеми працевлаштування ,яка своєю чергою позитивно впливає на соціальну інтеграцію осіб з інвалідністю. Звідси очевидним стає зв`язок проблеми освіти людей з особливими потребами та їхньою зайнятістю.
На підставі зазначеного сформулюємо наступне:
вкрай важливо розвивати й удосконалювати інклюзивне навчання ,домагатися забезпечення умов і програм навчання ,які передбачають задоволення індивідуальних потреб осіб із порушенням здоров`я.
Гуманність ,толерантність ,визнання рівного доступу кожного до освіти-такі загальнолюдські «плюси» інклюзиву.
Найкращі результати інклюзивна освіта дає тоді,коли вся шкільна громада готова реалізовувати її ідеї в повсякденній діяльності.
Для того ,аби зробити інклюзію дійсно успішною ,вся школа має бути відданою цій справі.