Доповідь "Методи та прийоми для розвитку критичного мислення"

Про матеріал

Розвиток критичного мислення — це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки — це дії твої і твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично — означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити роботи висновки та знаходити рішення, Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя.

Перегляд файлу

Підготувала Кривенко Людмила Борисівна

Методи та прийоми

для розвитку критичного мислення

 

Розвиток критичного мислення — це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки — це дії твої і твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично — означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити роботи висновки та знаходити рішення, Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя.

^  Мета учителя — створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь треба докласти зусиль. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від діяльності, виникає почуття компетентності.

^ Наведу деякі прийоми створення «ситуації успіху»:
 

  1. «Радість класу» — емоційний відгук навколишніх на успіх учня класу, констатація будь-якого, навіть незначного позитивного результату діяльності, навіювання у дитини віри в себе.

  2. «Лінія горизонту» — перший успіх дитини одразу підхоплюється вчителем, пропонується повторити завдання на більш складному рівні, наче «відсуваючи» лінію горизонту.


       3. «Авансування» — вчитель в індивідуальній роботі виконує з учнем завдання, пояснюючи йому складні місця, а потім у класі дає подібне завдання, що самостійно виконується учнем, і він відчуває успіх.

 «Роби як ми, роби краще нас» — ось девіз уроків з використанням технології критичного мислення. Створення ситуації успіху, віра в дитину та вираховування її індивідуального стилю діяльності найбільш продуктивно впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів, які згодом діють за сценарієм «переможця». А саме: «Я сьогодні кращий, ніж учора!» Тільки таким чином можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.

 

Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок критичного мислення має певну структуру та складається з 5 основних етапів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні етапи уроку критичного мислення:

  1. Розминка (створення сприятливого психологічного клімату на уроці).
  2. Обґрунтування навчання (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми та предмета в цілому).
  3. Актуалізація (зацікавленість, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку).
  4. Усвідомлення змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).
  5. Рефлексія (критичний момент уроку).
  • учні переробляють нові знання на власні;
  • запам’ятовують матеріал, так як розуміють його;
  • активно обмінюються думками;
  • удосконалюють і поповнюють словниковий запас;
  • складається різноманітність міркувань;
  • вибір правильного варіанту.

Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»

  1. Стратегія «Асоціативний кущ»

(Етапи актуалізації і рефлексії)

Правила складання асоціативного куща:

  • Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
  • Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
  • Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
  • Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.

Приклад. Асоціативний кущ, складений на першому уроці в 1 класі:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).

(Етап рефлексії).

Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.

 

Алгоритм складання сенкану:

  1. Тема (іменник)
  2. Опис (прикметник)
  3. Дія (дієслово)
  4. Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
  5. Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

Приклад сенкану:

  1. Рушник.
  2. Гарний, полотняний, різнокольоровий.
  3. Зацікавлює, дивує, зворушує, приваблює.
  4. Бережімо, пишаємося, даруємо.
  5. Оберіг, зв'язок з минулим.
  1. Стратегія «Кубування»

(Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін теми).

Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.

 

Лексичне значення слова

 

 

До істоків слова

 

Речення, тексти, фразеологізми, прислів’я, приказки

Сполучення слів

Спільнокореневі
слова

 

     Синоніми, антоніми,

         омоніми

 

Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше».

Приклад «Кубування»

(Робота в групах).

  1. Лексичне значення слова.

Ведмідь – дика кошлата тварина, що живе у лісі, зимує у барлозі, любить мед.

  1. До істоків слова

Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд.

  1. Спільнокореневі слова.

Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий.

  1. Сполучення слів:

Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий.

  • Побачити, зустріти, вислідити (ведмедя).
  • Реве, ричить, смокче (лапу), спить.
  1. Синоніми

Ведмідь клишоногий, топтигін, ведмежа.

  1. Фразеологізм:
  • Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху).
  • Ведмежа послуга.
  • Дивитися ведмедем.

Прислів’я: - Два ведмеді в одному барлозі не живуть;

  • Для ведмедя зима – одна ніч.

Загадка: Клишоногий, вайлуватий,

  Смокче у барлозу лапу,

  Вміє голосно ревіть,

  Називається … (ведмідь).

  1. Стратегія «Есе»

(Етап рефлексії, актуалізації)

Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.

Алгоритм «Есе»:

  • Збирання інформації за проблемою.
  • Аналіз інформації.
  • Виявлення власної точки зору.
  • Викладання власної точки зору.

Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).

  1. Стратегія «Дискусія»

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.

Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.

Хід дискусії:

  1. Оголошується проблемне питання дискусії.
  2. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».
  3. Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку.
  4. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.
  5. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.
  6. Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.
  7. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.
  8. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.

 

 

 

  1. Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Алгоритм

  • Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
  • Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.
  •  Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.
  1. Стратегія «Метод прес»

(На будь якому етапі  уроку)

Етапи методу прес:

  • Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»
  • Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»
  • Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «… Наприклад…»
  • Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

Приклад методу прес:

Вивчення казки Б. Грімм «Пані Метелиця».

  • Я вважаю, що посеребриця отримала свою нагороду заслужено.
  • Тому що була роботящою, старанною та терплячою.
  • Наприклад, про це свідчать її вчинки, описані у казці …
  • Отже, наполеглива праця привела її до заслуженої нагороди.
  1. Стратегія «Порушена послідовність»

(робота в групах)

  • Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.
  • Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.
  • Читання тексту і перевірка результатів.
  • Обговорення.
  1. Стратегія «Взаємні запитання»
  • Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.
  • Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:
  • Одне одному в групі;
  • Одне одному в парах;
  • Одна пара (група) інший.
  1.  Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)
  •       Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.
  •       Текст поділяється учителем на логічно завершені частини.
  •       Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.
  •       Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.

Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому.

  •       Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.
  •       Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.
  1.  Стратегія «Письмо в малюнках»

Алгоритм роботи:

  • Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.
  • Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад «Письмо в малюнках»

Серце моє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких.

  1. Стратегія «Доповідач-респондент»
  • Прочитати текст, запам’ятати його.
  • Два учні виходять до дошки.
  • Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки.
  • Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.

Керуючись цими стратегіями на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальова Вікторія Іванівна
    І це також списано з методичного посібника Ковальової В.І. Вам не соромно, госпожа Кривенко??????
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
12 липня 2018
Переглядів
3705
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку