Відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації
Доповідь на тему
«Формування позитивного
іміджу закладу освіти в умовах
реформування освітньої галузі»
Підготувала директор
Юрівського НВК «ЗОШ
І-ІІІ ступенів –ДНЗ»
Н.М.Овсійко
2018
Успішність кожного освітнього закладу, його конкурентоспроможність, затребуваність на ринку освітніх послуг визначається якістю навчання та виховання в ньому. Сьогодні, в умовах відкритості школи, для різнобічної оцінки її діяльності з боку педагогічної спільноти, органів управління освітою, батьківської громадськості важливе значення має продумана діяльність з управління репутацією та формування позитивного іміджу.
У рамках цього процесу кожний освітній заклад отримує можливість позиціонувати себе, продемонструвати свою індивідуальність, яка транслюється через певний стиль і унікальний набір ознак, за якими школа швидко і безпомилково розпізнається споживачами освітніх послуг. Саме позиціонування, як маркетингова стратегія, дозволяє установам освіти зайняти вигідне положення в свідомості і психології професійної спільноти і споживачів, і, з іншого боку, допомагає зробити зовнішню оцінку якості освіти у школі. Для успішного позиціювання на ринку освітніх послуг особливу увагу установам необхідно приділяти формуванню привабливого і іміджу, бренду та позитивної репутації.
Стійкий позитивний імідж школи (ІШ) сьогодні можна розглядати як важливий сучасний компонент методичного продукту школи і як додатковий ресурс управління, ресурс розвитку освітньої установи.
Це емоційно забарвлений образ навчального закладу, часто свідомо сформований, що володіє цілеспрямовано заданими характеристиками і покликаний чинити психологічний вплив певної спрямованості на конкретні групи соціуму.
Необхідність формування іміджу школи, установи визначається наступними причинами:
По-перше, складна демографічна ситуація (особливо в малих селах) посилює конкуренцію серед освітніх установ у боротьбі за набір учнів і збереження контингенту;
По-друге, сильний позитивний імідж полегшує доступ освітньої установи до кращих з можливих ресурсів: фінансових, інформаційних, людських і т.д.;
По-третє, маючи сформований позитивний імідж, освітній заклад за інших рівних умов стає більш привабливим для педагогів, так як постає здатним більшою мірою забезпечити стабільність і соціальний захист, задоволеність працею і професійний розвиток;
По-четверте, стійкий позитивний імідж дає ефект набуття освітньою установою певної сили, в тому сенсі, що створює запас довіри до всього, що відбувається в стінах установи, в тому числі до інноваційних процесів.
Для того щоб та чи інша школа була привабливою, мала свій неповторний, вже сформований образ, швидше за все, вона повинна мати:
-чітко визначені пріоритети, власну філософію, своє бачення майбутнього, сформульоване в місії школи;
-унікальну, неповторну, особливу систему цінностей, звичаїв, традицій, стилів поведінки, іменовану шкільної культурою;
-різноманітні і якісні освітні послуги;
-оригінальну систему виховної роботи, включаючи наявність і функціонування дитячих та юнацьких організацій, розвиток творчих здібностей, вдосконалення психічних функцій і рівня вихованості учнів, формування здорового способу життя;
-зв'язки з установами додаткової освіти, вищими навчальними закладами, різними соціальними інститутами і т.д.;
-яскраві, впізнавані, своєчасно оновлювані інформаційні матеріали, призначені для зовнішнього представлення;
-систему цільової подачі інформації споживачам про свій потенціал, успіхи і пропонованих освітніх послугах.
Очікувані результати:вироблення алгоритму підвищення рейтингу
навчального закладу та його керівника, популяризація інтелекту створити своєрідну формулу іміджу: наш імідж = наш успіх.
Якою б не була причина необхідності поліпшення іміджу, треба знати, як реалізувати задумане найбільш доступним і ефективним способом. Не підлягає сумніву, що кожний спроможний поліпшити як власний імідж, так і імідж своєї роботи загалом. Суть в тому, щоб змусити інших людей бачити все таким, як ви цього бажаєте.
На підставі вище зазначеного можна зробити висновок про те, що імідж організації складається із певного набору пов’язаних між собою компонентів: імідж керівника, імідж учителя, імідж учня та випускника,репутація закладу, візуальний імідж закладу. Але основою для всього цього повинна бути достатня кількість учнів в закладі.
На сьогоднішній день ми маємо 70 учнів 1-11 класів та17 вихованців .
дошкільної групи.
Освітні послуги навчальний заклад надає жителям, які проживають на території Юрівської, М.Ганнівської і Пекрівської сільських рад. Усі учасники навчально-виховного процесу до навчального закладу підвозяться шкільними автобусами. Завдяки 100% реалізації програми “ Шкільний автобус ” навчальний заклад має 2 шкільних автобуси.
Школа завжди схожа на свого директора, бо від його професіоналізму, мобільності, готовності до змін, творчого підходу до справи залежить доля освітніх реформ в Україні. Дуже часто думку оточення про навчальний заклад формують на підставі багатьох факторів, але найпершим є імідж директора школи. У процесі управління керівник здійснює конкретні функції, серед яких:організація та планування діяльності колективу і власної роботи;розподіл завдань та інструктаж підлеглих, контроль за ними;підготовка та читання звітів, перевірка й оцінювання результатів роботи;ознайомлення з усіма новинками у світі бізнесу, техніки, технології висування на розгляд нових ідей та пропозицій;вирішення питань, які виходять за межі компетенції підлеглих та багато інших завдань.
Сучасна школа – це школа не лише з досконалою сучасною
матеріально-технічною базою, а й школа з високопрофесійною творчою
командою педагогів-однодумців, справжніх «школоманів», які здатні
забезпечити атмосферу діловитості, відкритості, співпраці учительського,
учнівського і батьківського колективів. Стає зрозумілим, що важливе, а часто вирішальне значення під час прийняття батьками рішення про вибір навчального закладу для дитини відіграє перш за все якісний склад педагогічного колективу. Коли говоримо про імідж учителя, слід насамперед пам’ятати, що професія педагога – особлива. Учителі – це люди, які завжди на очах, поруч із ними завжди перебувають батьки, учні, колеги. Педагог навчає учнів навіть і тоді, коли мовчить, навчає своїм поглядом, поведінкою, ставленням до них. А тому це не тільки бездоганний візуальний вигляд ,а і жести, манери, комунікабельність педагогічний такт, мовна культура, і любов до дітей, педагогічна прозорливість і багато інших якостей, які є складовими професійного педагогічного іміджу.
У школі працює творчий, висококваліфікований педагогічний колектив. Педагогічних працівників 20 осіб (2- чоловіки, 18 жінок). Із них мають кваліфікаційні категорії: вища категорія - 4, І категорія - 7, ІІ категорія - 2, спеціаліст - 3, 8 тар. розряд -4. Звання «Старший учитель» - 2 учителя.
Вищу освіту мають 16 учителів, с/спеціальну - 4 учителі.
Однією із переваг сильних сторін педагогічного колективу є те ,що більшість вчителів мають педагогічний стаж від 20 до 30 років, що говорить про багатий педагогічний досвід , майстерність та професіоналізм. Всі вчителі місцеві, а тому спостерігається відсутність плинності кадрів,що дає можливість реалізувати систему додаткової освіти через групові та індивідуальні консультації, екскурсії, участь у різного роду шкільних та позашкільних заходах, готувати дітей до участі у різноманітних , змаганнях, конкурсах, зовнішнього незалежного оцінювання. Молоді педагоги є випускниками нашої школи, завдяки чому вони швидко адаптувалися до колективу, познайомилися з батьками учнів, використовують у своїй роботі такі знайомі їм традиції у вихованні та навчанні дітей.
Педагоги школи беруть активну участь у методичній роботі району. Микиша В.В. читель української мови та літератури є керівником методичного об’єднання району. Петренко В.С.вчитель хімії є членом районної творчої групи. . Протягом останніх 2-х років на базі нашого закладу проведенні районні семінари: заступників з навчально-виховної роботи , вчителів англійської мови , практичних психологів, директорів закладів освіти району. Всі педагогічні працівники складають і реалізують щорічні особисті програми науково-методичної роботи. Вчителі школи беруть участь в районному конкурсі "Учитель року" . Так вчитель англійської мови Черкасова Наталія Юріївна в 2016році була переможцем районного конкурсу «Учитель року» та брала участь у обласному етапі. Досягнення вчителів відображаються щорічно у шкільному "Рейтингу методичної роботи".Вчителі-предметними є координаторами Міжнародних дитячих ігор: - "Грінвіч", "Колосок", "Соняшник", "Геліантус", "Бобер" та "Кенгуру". 80% учнів приймають участь в Міжнародних іграх.
На базі школи організовано профільне навчання природничо-математичного напрямку . Відповідно до профілю навчання діти обирають факультативи, спецкурси, теми науково – дослідницьких робіт. Добре організоване профільне навчання дало змогу залучати до навчання учнів з навколишніх сіл.
Імідж учня та випускника має неабияке значення для іміджу навчального закладу, бо перші повідомляють про школу одноліткам і своїм батькам, діляться буденним життям школи по Інтернету, демонструють рівень своєї вихованості у громадських місцях, а випускники школи – головні "піарники" свого освітнього закладу. Саме учні, ще навчаючись у школі, служать її своєрідною «візитною карткою. За підсумками вступу випускників нашої школи до вищих навчальних закладів можна зробити висновки, що вчителі школи забезпечують освітні цілі - надають якісні послуги, тобто забезпечують той рівень знань, який необхідний випускнику для успішного проходження ЗНО, вступу до закладів вищого ступеня.
Для батьків, які обирають навчальний заклад своєї дитини має значення якість освітніх послуг, а цей показник певною мірою можна оцінити за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. В 2016-2017 навчальному році наш заклад освіти зайняв 145 місце з математики (вчительОсадчий В.М.) в рейтингу 200 кращих шкіл України. В 2017-2018 навчальному році із 5 випускників 4 склали ЗНО на достатньому та високому рівні. Кубишка Катерина отримала срібну медаль. І як результат, всі випускники вступили у заклади освіти ІІ-ІV рівнів акредитації.
Ось уже третій рік поспіль учні нашої школи виборюють 15-16 призових місцьу ІІ етапі етапі Всеукраїнських олімпіад, постійно беруть участь у ІІІ етапі.
В 2017-2018 навчальному році 2 учні Кубишка Катерина та Наталич Тетяна отримували стипендію голови Конотопської райдержадміністрації.
Учні нашої школи є слухачами МАН. Так учениця 11 класу Кубишка Катерина в цьому році зайняла ІІІ місце у ІІ етапі секції «Економіка».
Діти беруть активну участь в Міжнародних конкурсах з біології «Колосок», з англійської мови „ Грінвіч”, з української мови «Соняшник», ім. Т.Г.Шевченка, ім. Яцика, «Бобер» - з інформатики, «Левеня» з фізики. Приймаючи участь в цих міжнародних конкурсах більшість учнів мають добрий результат, є і відмінний.
6+16 учнів брали участь у Міжнародному природничому інтерактивному конкурсі “КОЛОСОК”, і колосок весняний.
14 учнів брали участь у Всеукраїнському конкурсі “СОНЯШНИК”.
6 учнів Левеня; ім. Шевченка – 6; Яцика - 9
6 учнів брали участь у Всеукраїнському конкурсі “БОБЕР” (ІНФОРМАТИКА).
13 учнів брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Грінвіч».
Візуальний імідж навчального закладу - зорові відчуття, що фіксують інформацію про інтер’єр та екстер’єр приміщень, а також загальношкільну символіку. Під час створення іміджу навчального закладу чималої уваги ми надаємо самій будівлі її прилеглій території. Адже вона – центр культури мікрорайону. Психологічну атмосферу в школі учень має сприймати як цікаве доповнення та продовження життя в сім’ї та суспільстві, як своєрідну творчу роботу. А тому вважаємо , що естетичний розвиток – це не розкіш, а абсолютно необхідний компонент гармонійного розвитку особистості. Сьогодні дирекцією закладу та педагогічним колективом приділяється велика увага цьому питанню. Намагаємося зробити так, щоб дітям було по домашньому затишно. На даний час приміщення Юрівського НВК має естетичний та привабливий вигляд. Замінено майже всі вікна на будівлі, настелено на подвір’ї нове якісне асфальтове покриття, облаштовано фасад, сплановано клумби для квітів, насаджено фруктовий сад , який випускники цього року доповнили ще 25 саджанцями , які до речі всі прийнялись.
Далі слід зупинитися на соціально-психологічному аспекті сприйняття учнями та педагогами влаштування та кольорового оформлення класних кімнат, коридорів тощо. З цією метою в закладі облаштовані затишні навчальні кабінети, є виробнича майстерня, тренажерний зал, пристосована актова зала, спортивні споруди тощо.
Постійно проводяться виставки технічної та прикладної майстерності учнів та вчителів, фотовиставки з життя навчального закладу,села.
В школі є комп’ютерний клас з підключенням до мережі Інтернет, наявні 2 ноутбуки, 2 проекційні дошки, в 1 класі встановлено мультимедійний проектор, багатофункціональний пристрій, ноутбук для вчителя, та нетбуки для дітей.
Інформаційним центром в школі є веб-сайт. Створення шкільного сайту дає змогу батькам більш детально знайомитись із життям школи, щоденно дізнаватись про новини шкільного життя.
Батьки учнів, мабуть, це найбільш авторитетні суб'єкти, здатні не тільки дати реальну оцінку роботи школи, але і відкоригувати громадську думку і думку своїх дітей про неї. Саме тому батьки є головною цільовою групою, на яку необхідно орієнтуватися у іміджевої роботі. Великого значення педагогічний колектив надає роботі з батьками. В школі діє батьківський лекторій "Виховуємо майбутнього громадянина України". Добре налагоджена робота з класними батьківською громадськістю дає змогу залучати батьків не тільки до вирішення проблем школи, а й проводити спільні свята та різні заходи. Переважна частина батьків переймаються проблемами школи, надають посильну допомогу у вирішенні тих чи інших проблем закладу. У школі напрацьовано чимало методів здійснення зворотного шляху: щомісячне інформування батьків через щоденник та листівки з успішністю дитини, завдяки яким батьки мають можливість ознайомитись із результатами освітнього процесу, запланованими екскурсіями, проведення в школі акцій, ярмарок тощо.
Анкетування батьків щодо обрання профілів навчання у старшій школі, дає змогу порівняти бажання батьків та дітей щодо подальшого навчання та вибору майбутньої професії.
Проведення спільних свят, класних годин вчителя, учнів разом з батьками дає змогу поспілкуватися в неформальному оточенні та надавати батькам можливість ґрунтовніше познайомитись із педагогічним колективом.
Всі ці фактори дають змогу педагогічному колективу школи спільно з батьками створювати дружню команду, яка має спільну, єдину мету – дати дітям можливість вирости вільними, гармонійно розвинутими особистостями.
Висновки
Отже, імідж навчального закладу – це складне явище, яке містить чимало чинників. Метою формування позитивного іміджу навчального закладу є підвищення конкурентоспроможності, залучення інвестицій, установлення та розширення партнерських зв’язків. Знання особливостей структурних компонентів іміджу навчального закладу дозволяє свідомо та цілеспрямовано формувати позитивний імідж закладу.