Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках та в позакласній роботі можна використовувати різні форми й методи для реалізації національно-патріотичного виховання. Це використання на уроках цікавих розповідей про життя та діяльність видатних українських учених і винахідників, історичних довідок про відкриття фізичних законів, досягнень вітчизняної науки в різних галузях народного господарства; демонстрація фото- та відео- фрагментів з історії фізики в Україні; використання уривків з творів , казок, прислів'їв, загадок, та їх пояснення з фізичної точки зору; демонстрація старовинної техніки, побутових пристроїв, складання та розв'язування задач з українознавчим змістом; оформлення тематичних стендів.
Вчителя фізики ВИНОГРАДНОЇ СВІТЛАНИ ІВАНІВНИ
НВК Муратівська ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ
Для подальшого успішного будівництва демократичної, правової й цивілізованої Української держави необхідно, щоб підростаючі покоління мали високу національну свідомість і самосвідомість. Особлива історична відповідальність покладається на українські педагогічні кадри, високе покликання яких - виховувати національно свідомих, палких патріотів, гідних громадян незалежної України, які у майбутньому будуть сприяти підвищенню добробуту розвитку науки і культури рідного народу.
Національна свідомість є тим фундаментом, який сприяє всебічному розвитку особистості.
Розвиток національної самосвідомості передбачає появу таких національних почуттів: почуття любові до своєї Батьківщини, свого народу, національної культури і рідної мови; почуття причетності до долі свого народу, своєї країни; почуття національної гордості чи національного невдоволення; готовності й волі до здійснення національної мети.
Основою національно-патріотичного виховання учнів є формування патріотичних поглядів і переконань, які розвиваються та закріплюються у процесі їх навчально-пізнавальної та суспільно корисної діяльності.
Зародження і розвиток патріотичних почуттів у школярів визначає майбутнє всієї української нації та Української держави. Школярі отримують відомості про оточуючий світ через систему знань, тобто актуальним є питання про зміст навчальних дисциплін. Особливу роль у вихованні національно зорієнтованої молоді відіграють дисципліни гуманітарного циклу. М.Стельмахович зазначає: «Звичайно, немає окремо, скажімо, національної хімії, фізики, математики, біології чи кібернетики. Зате національними є ті науки, що стосуються етносу, природи, екології, мови, фольклору, історії, держави, матеріальної і духовної культури, географії, виховання, громадського устрою, побуту, літератури, філології, релігії, права, війська, міжнародних відносин, ментальності (склад розуму, самобутнього способу мислення та світосприймання)».
Для формування національної свідомості, патріотизму та громадянськості засобами фізики я керуюсь наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.15 № 641 “Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах” де вказано, що кожен навчальний заклад повинен стати для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві. Також під час організації навчально-виховного процесу дотримуюсь приписів наказу Міністерства від 07.09.2000 № 439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».
Пріоритетним напрямом процесу виховання юного громадянина України, як я вже зазначала є формування і розвиток у школяра національної самосвідомості, яку можна формувати і розвивати такими методами як лекція, бесіда, диспут, метод прикладу.
Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках та в позакласній роботі можна використовувати різні форми й методи для реалізації національно-патріотичного виховання. Це використання на уроках цікавих розповідей про життя та діяльність видатних українських учених і винахідників, історичних довідок про відкриття фізичних законів, досягнень вітчизняної науки в різних галузях народного господарства; демонстрація фото- та відео- фрагментів з історії фізики в Україні; використання уривків з творів , казок, прислів’їв, загадок, та їх пояснення з фізичної точки зору; демонстрація старовинної техніки, побутових пристроїв, складання та розв’язування задач з українознавчим змістом; оформлення тематичних стендів.
Фрагменти уроків:
1 Тема:Пароутворення та конденсація. Насичена та ненасичена пара. Кипіння.
Л. Українка «Ритми»
Я ж бачила, як хмарка та вродилась.
Вона повстала з гучного потоку
Туманом білим, парою без барви
І тихо попливла попід водою,
Глибокими ярами далі в гору,
Поволі підвелась,немов насилу,
І вгору подалась.
Запитання:
- Який процес описано поетично? Про яку властивість газу згадується у вірші?
2 Тема:Закон збереження енергії.
Епіграф уроку - уривок з поеми Т.Г.Шевченка «Гайдамаки»
Все йде, все минає, - і краю немає…
Куди ж воно ділось? Відкіля взялось?
І дурень і мудрий нічого не знає.
Живе… умирає… Одно зацвіло,
А друге зав’яло, навікизав’яло…
І листя пожовкле вітри рознесли.
Ти вічний без краю!...
3 Тема: Світлові явіща
«Сон» Т.Г. Шевченко
...Світає, край неба палає;
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
«Сліпий» Т.Г. Шевченко
...З-за гори червоне сонце аж горить.
І сонце хоче подивиться, що будуть з праведним творить?..
...і сонечко серед неба опинилось, стало,
Мов жених той молодую, землю оглядало...
Запитання: - Що об’єднує всі ці уривки?
4 Тема:Механічна робота. Одиниці роботи
Прислів’я
Робота мучить, затее годує й учить.
Бджола мала, а й та працює.
Без діла слабіє сила.
Без охоти нема роботи.
Запитання:Що спільного між цими прислів’ями?
5 Тема: Сприйняття звуку людиною. Інфразвук, ультразвук. Вплив звуків на живі організми
Леся Українка
Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну,
То знов таємно-тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,
Про молодощі, радощі, надії,
Вона мені переспівалаз нов
Те, що давно мені співали мрії...
Запитання:
- Як ви розумієте слова Лесі Українки?
6 Тема: Закон Архімеда. Умови плавання тіл.
Наталя Забіла, «Човник»
Пливе човник без весельця,
До берега звертає.
Ніхто човником не править —
Вітром прибиває.
«Як каміньу воду»,
«Плаває, як сокира»,
«Великому кораблю — велике плавання».
7 Тема: Внесок українських вчених в розвиток космонавтики
В книзі “Історія русів” є опис застосування ракет у 1516р. проти турків; запорізькі козаки використовували диво-рурки, наповнені сумішшю, які літали, а влучивши в ціль вибухали.
Конструктори України в ракетобудуванні:
Олександр Засядько (1779) Полтавська область
Костянтин Костянтинов (1817)Чернігівщина
Микола Іванович Кібальчич(1853) Чернігівщина
Костянтин Едуардович Ціолковський (1857) з козацького роду Наливайків з Рівненщини
Юрій Кондратюк (Олександр Гнатович Шаргей (1897) Полтава
Сергій Павлович Корольов (1907) Житомир
Валентин Глушко (1908) Одеса
Михайло Кузьмич Янгель (1911) в сім’ї переселенців з Чернігівщини, Володимир Челомей (1914) Українське Підляшшя
Леонід Данилович Кучма (1938) екс-президент України - конструктор піроклапана, головний конструктор КБ на “Південмаші”.
На ряду з конструкторами та винахідниками згадуємо:
Павла Поповича – 1930р.н. з Білої Церкви – першого українського космонавта – двічі побував у космосі;
Віталія Жолобова 1937р.н. з Збруєвки Херсонської області – у космосі побував у 1976 році:
Валентина Бондаренко – згорів у ракеті на Землі 23 березня 1961 року, коли йому буловсього 24 роки.
В космосіпобували 19 космонавтів – українців. Серед астронавтів є й жінка-українка - канадка Роберта Бондар.
Леонід Каденюк - перший космонавт незалежної України.
8 Стенд у кабінеті фізики – «Внесок українських вчених у розвиток космонавтики» матеріал готуютьучні.
9 Тема:Атом і атомне ядро. Дослід Резерфорда.
На урок учні готують повідомлення фізика-теоретика І. Тамма
Ігор Євгенович Тамм — фізик-теоретик, начальник сектора конструкторського бюро № 11 (Арзамас-16), академік Академії наук СРСР, доктор фізико-математичних наук, Герой Соціалістичної Праці
Народився 8 липня (за старим стилем 26 червня) 1895 року у Владивостоці. Синінженера-будівельника, якийпрацював на будівництві Транссибірської залізничної магістралі. Походив з німецької родини, що переїхала до Росії в середині 19 століття. У 1898 році родина переїхала в місто Єлисаветград (нині Кіровоград, Україна).
Закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію в 1913 році. Біля заводу “Радій”, м.Кіровоград, установлено пам’ятник
10 Позакласний захід: Вода – її краса і гармонія в природі
"Сиплесніг"(І.Франко)
Сипле, сипле, сиплесніг.
Мов метелики сріблисті,
Сніжинки біленькі, чисті
Тихо стеляться до ніг.
Як точно підмітив автор – на землю тихенько падають сріблисті сніжинки. Звідки взялися ці симетричні візерунки, які змушують нас пригадати про тонке українське мистецтво – витинанки.
Висновки
Виховання національноїсамосвідомості, патріотизму, громадянськості - процесс складний і тривалий. На його результат впливають різні процеси: соціальні, політичні, економічні, сімейні, власневиховання.
Нелегкий процес державного будівництва незалежної України зримо показав, що найпрогресивніші ідеїможуть повиснути в повітрі, якщо свідомість людей не готова до кардинальних змін, якщо не розбуджена національнасамосвідомість, низький рівень ромадянської культури. Процес виховання юногогромадянина має бути спрямований на розвиток особистості, таланту розумових, фізичних і духовних здібностей дитини в їх найповнішому обсязі.
1