Доповідь на педагогічну раду "Методи та прийоми створення ситуації успіху на уроках математики, як засіб соціалізації

Про матеріал

Мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. Доповідь розкриває використання методів та прийомів створення ситуації успіху на уроках математики

Перегляд файлу

"Методи та прийоми створення ситуації успіху на уроках математики як засіб                                   соціалізації

                                     Дитина, яка не відчула радості від подолання труднощів,

                                    не відчула смаку перемоги, втрачає інтерес до навчання.

                                Якщо у дитини зникає віра у власні сили, якщо їй не

                                   дали відчути радості від свого успіху, ніякі педагогічні

          прийоми та хитрощі не повернуть знову інтересу до пізнання.

                                                                                                             К.Д. Ушинський

 На мою думку, головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. В. О. Сухомлинський стверджував, що "Перша заповідь виховання – дати дітям почуття власної гідності. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися".

Створення ситуації успіху виробляє найціннішу людську якість – стійкість у боротьбі з життєвими труднощами. Дати дітям відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності – ось найперше завдання вчителя і це шлях до успішної соціалізації наших вихованців.

Демократичні зміни, що відбуваються в суспільстві, безперечно позначаються на завданнях шкільної освіти, тому особливої актуальності набуває розвиток особистості дитини. Адже в дітей є бажання діяти, до того ж, діяти успішно. Ставити запитання, обговорювати проблеми, брати інтерв'ю, приймати рішення, придумувати, самостійно мислити, фантазувати тощо – це сутність школярів.  Якщо вчитель постійно організовує на своїх уроках таку діяльність, то навчання буде успішним, а здобуті знання-якісні. Сподівання успіху живе у кожній дитині. Отже, вся  діяльність вчителя націлена на те, щоб допомогти дитині зрости в успіху, забезпечити успіх у навчанні. А створити таку ситуацію успіху для кожного школяра можливо за умови розвитку комунікативної компетентності учнів — це розвиток уміння сприймати інформацію, усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на уроках, гармонійний розвиток особистості.

 

У своїй педагогічній діяльності постійно нагадую дітям, що успіх – це бажання, діяльність,старання, пізнання, наполегливість, впевненість у собі. Щоб досягти успіху необхідно:

  • поставити перед собою ціль;
  • обрати напрямок руху;
  • морально та теоретично підготуватися;
  • вислуховувати поради інших людей;
  • учитись ефективно керувати часом.

Успіх — це результат наших дій.

В основі створення «ситуації успіху» лежить особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання та виховання, духовне вдосконалення внутрішнього світу. Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх.

Живильні сили для всього дерева учіння йдуть насамперед від почуттів школяра, від того, як його зустрічає школа і учитель . Наші учні дуже переживають невдачі — це погана оцінка, низький рівень знань. В них з'являються негативні емоції (небажання вчитися, спілкуватися). Це може призвести до формування замкнутого кола. Я переконана, що в  школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні.

Тому ми,  вчителі, повинні постійно працювати над тим, щоб створювати ситуацію успіху, викликати позитивні емоції у дітей, розвивати пошукову активність, дослідницько-пошукові здібності, реалізувати індивідуальні особливості. Тут важливо все: зміст сказаного, добір відповідних слів, міміка, стиль мовлення.

Щоб дитина повірила у свої можливості, які є запорукою успіху, я використовую такі висловлювання:

  •     Це дуже важливо, і в тебе неодмінно вийде...
  •     Саме ти і міг би зробити це.
  •     Дякую, твоя думка не зовсім правильна, але дає можливість для роздумів.
  •     Сподіваюсь, що наступного разу ти виконаєш роботу краще.
  •     Мені б дуже хотілося, щоб ти не забув про це.
  •     У тебе все вийде, тільки зверни увагу на...
  •     Твоя відповідь бездоганна.

   Кожну тему розпочинаю повідомленням того, що учні повинні  знати й уміти, які основні поняття, терміни, формули, теореми чи властивості засвоїти; пояснюю її практичну спрямованість, де і як цей матеріал може використовуватися у повсякденному житті. На уроці намагаюся показати учням математику з найпривабливішого боку, використовуючи цікавий історичний матеріал, чи то цікавий факт з життя відомих математиків, нестандартну логічну задачу чи віршовий матеріал з теми, тощо. Крім того, розв’язання нестандартних логічних задач здатне прищепити інтерес дитини до вивчення «класичної» математики. Хоча , сказати правду не так легко в нинішніх умовах.

    Основне завдання вчителя – навчити мислити, розмірковувати над умовами задач, шукати шляхи їх розв’язання , вибирати серед них найоптимальніший. Намагаюся, щоб навчання на уроці сприяло максимальному розвитку логічного мислення, пізнавальних здібностей учнів, щоб тренувалися пам’ять, увага, щоб вони вміли аналізувати, порівнювати, зіставляти факти, самостійно знаходити розв’язання нестандартних задач.

Учні мають постійно відчувати успішність своєї роботи. Якщо це є, то наші зауваження щодо недостатнього навчання учні сприйматимуть не як образи, а як поради і допомогу. Потрібно урізноманітнювати способи стимулювання успіхів дітей. Ними можуть бути увага, схвалення, визнання, нагорода, підвищення соціальної ролі, статусу, престижу.

 На своїх уроках для слабких учнів виготовляю картки-підказки. І головне – посміхнутися учням і сказати “Ви зможете!” Учні з гарним настроєм візьмуться до роботи. Яка радість світиться в їхніх очах, коли робота рухається вперед, перші завдання виконані! Під час навчальної самостійної роботи ходжу між рядами, щоб бути завжди поруч з учнями, мати можливість за потреби прийти на допомогу.

            Учні , які навчаються на середньому чи достатньому рівнях потребують тільки поштовху. Наприклад говорю “перші три учні отримають 9-10 балів” – і робота закипіла. Або хто перший правильно виконає  завдання з кожного ряду отримає 10 балів.  Або задача високого рівня ,хто перший знайде правильний хід розв’язання, той отримає 12 балів. Ці учні відразу готові працювати самостійно.

            Складніше з сильними учнями. Учитель має вчасно помітити і підтримати учнів,

Задати додаткове  творче завдання, дати змогу повірити в свої сили.

 

Часто у своїй роботі я застосовую таку комунікативну діяльність, як "розминка".

Головна функція розминки — створення сприятливого психологічного клімату на уроці. "Розминка" може замінювати організаційні моменти уроку, а також використовуватись як зв'язкова ланка між різними етапами уроку

 

У своїй практиці я впроваджую такі розминки, як: "Закінчи речення",  при виконанні математичного диктанту , «Чи правильно,що?»,при виконання графічного диктанту,  «Уяви-покажи» при побудові рисунку до геометричної задачі,  Це активізує психічні процеси діяльності учня середнього шкільного віку (відчуття, сприймання, мислення, уяву, пам'ять, увагу, волю), мовлення, які сприяють позитивним зрушенням у розвитку школяра.

 Створюю ситуацію успіху , використовуючи нетрадиційні методи навчання, такі, як дискусія,  мікрофон, незакінчені речення, а також інтерактивні методи робота в парах, в групах, де учні почуваються впевнено, висловлюючи свої погляди та думки, а також заохочують товаришів до співпраці, вчаться давати оцінні судження щодо виконаної роботи, результатів своєї праці. У результаті складається стимулююча, творча атмосфера, в якій успіх кожного є запорукою успіху всіх.

Успіх у діяльності — потужне джерело внутрішніх сил дитини, що народжує енергію для подолання труднощів і стимулює бажання вчитися, сприяє мотиву досягнення успіху у цій діяльності. Головне, щоб школяр неочікувано для себе відчув радість і успіх від пізнання нового, хоча допомога вчителя при цьому повинна бути прихованою, ненав'язливою.

Залежно від типу учнів, використовую різні прийоми створення "ситуації успіху".

  • "Знайди помилку" — прийом, що найчастіше використовую при закріпленні матеріалу, при перевірці знань. Цей прийом, як показала практика, активізує увагу учнів на уроці.
  • "Даю шанс"прийом, коли учень працюючи над завданням, сам його розв'язавши, для себе зненацька розкриває нові можливості. Особливо ефективно його використовувати при створенні проблемних ситуацій на уроці.
  • "Склади алгоритм" прийом, що ефективно використовується на уроках вивчення нового матеріалу, коли поступово складається хід розв’язання різних типів рівнянь, складання алгоритму знаходження області визначення функції.   Тут головне із самого початку подолати стан психологічного напруження у дітей, визначити шлях-доріжку, яку повинен опанувати школяр для отримання міцних умінь та навичок.
  • "Емоційний сплеск" прийом, як показала практика, найбільш корисний для учнів, які мають інтелектуальні здібності, але вони "збилися з ритму", деякою мірою "втратили себе". І тут саме вчитель повинен знайти спосіб "запалити" бажання дитини працювати.
  • "Обмін ролями"прийом, що використовується під час закріплення вивченого матеріалу й під час узагальнення та систематизації знань школярів. Тут діти мають можливість виявити себе, показати свої здібності.

       Використання на уроках ігрових моментів, що робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий, творчий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу, створює ситуацію успіху.

       Саме на математичному матеріалі виховуються найкращі пізнавальні та пошукові цінності.

 Ми усвідомлюємо, що нині відходить в минуле зубріння і пасивне відсиджування уроків. Сьогодні саме учень є центральною фігурою на уроці. І наше завдання формувати в нього і творчу активність, уміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з однокласниками, з учителем. А від цього  залежить результативність уроку, його успіх.

Як показує практика, створення ситуації успіху породжує радість у школяра і в душі кожного вчителя. Підводячи підсумок ял хочу зазначити, що надія на успіх живе в кожній дитині.  Адже успіх є передумовою всього життя людини, джерелом мотивації діяльності, шляхом до перемоги над труднощами і проблемами.

Ми завжди повинні прагнути до успіху у навчанні. А навчання, як творче засвоєння знань залежить від трьох факторів:

  •     від того, чого навчають;
  •     від того, хто і як навчає;
  •     від того, кого навчають.

А я переконана, що ми докладемо максимум зусиль, щоб непрості звадання реформування середньої освіти успішно реалізувати, а наші вихованці, мали ключові компетентності, які «здатні забезпечити їм особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя»( НУШ)

 

.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. талабішка леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жезіцька Ольга Анатоліївна
    Лаконічно, конкретно. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лє Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
4690
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку