Україна
Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Відділ освіти виконавчого комітету Зайцівської сільської ради
Майська філія І-ІІ ступенів
КОЗО «Кислянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Доповідь на педагогічну раду
Переваги критичного мислення
в освітньому процесі
Вчитель біології:
Ніколенко С.П.
ТВОРЧІСТЬ ТА ЇЇ ЕТАПИ
Давайте замислимося на хвилину над тим, якими ми хочемо бачити своїх учнів. Звісно, ми прагнемо, щоб учні стали повноправними громадянами, готовими до всіх труднощів дорослого життя, щоби вони не лише виживали в цьому світі, а й були щасливими, жили повноцінним, продуктивним, змістовним життям. Для цього їм потрібно знати, як інтегрувати, створювати та формулювати унікальні ідеї, обговорювати різні точки зору та знаходити компроміс. Отже, ми хочемо, щоби наші учні стали творчими особистостями.
Творчість — це створення духовних і матеріальних цінностей високої суспільної значущості, вона є вершиною духовного життя людини.
Як відомо, готовність до творчої діяльності складається з трьох основних компонентів: мотиваційного, змістового, емоційного. Саме мотиваційний компонент є провідним у творчій навчально-трудовій діяльності, створює опору для втілення двох інших його складових.
Для створення атмосфери творчої діяльності слід використати систему позитивних мотивів і стимулів. Проблема обґрунтування та застосування системи мотивів і стимулів, що сприяють більш повному розкриттю в учнів ініціативи, творчості, наразі постає дуже гостро. Організацію творчої діяльності та форми її стимулювання треба розглядати з точки зору активізації особистісних якостей учнів, формування в них уміння критично сприймати інформацію, виступати з різними повідомленнями, доповідями, вступати в дискусії та відстоювати свою точку зору. Кожен учень може реалізовувати власні досягнення в навчальній діяльності з предмета й робити самооцінювання. Але дитину треба навчити правильно створювати ці продукти, подавати матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією. Тому під час структурування уроків необхідно враховувати такі етапи творчості:
Отже, щоб навчити учнів працювати творчо, потрібно проводити уроки, реалізуючи такі компоненти: мотиваційний (стимулювання підвищення емоційності, зміцнення сенсорної чутливості, розвитку, уяви, фантазії); пізнавальний (інформаційно-когнітивний); ментальний (неповторність, індивідуальність); практичний (уміння, навички, самостійна творча діяльність).
Упровадження ефективних систем навчання передбачає таку організацію навчального процесу, що стимулює самостійну пізнавальну активність учнів, підвищує прагнення школяра активно долучатися до пізнання нового.
КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ
Критичне мислення — це процес, під час якого людина може охарактеризувати явище або предмет, висловити своє ставлення до нього шляхом полеміки або аргументації власної думки, знайти вихід із будь-якої ситуації.
Критичне мислення — це вміння активно, творчо, індивідуально сприймати інформацію, оптимально застосовувати потрібний вид розумової діяльності, різнобічно аналізувати інформацію, мати особисту незалежну думку та вміти коректно її відстоювати, уміти застосовувати здобуті знання на практиці.
Існує багато інших визначень, але, як бачимо, суть одна й та сама — самостійне, незалежне мислення.
МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УРОКУ
Розглянемо триступеневу модель побудови уроку (актуалізація, усвідомлення, рефлексія, або відтворення) та процеси, що відбуваються на кожному з цих етапів.
На цьому етапі відбувається кілька важливих пізнавальних операцій.
По-перше, учні активно пригадують усе те, що вони знають за темою. Це змушує їх перевіряти власні знання" та продумувати до дрібниць тему, над якою вони починають працювати. Важливість такого первинного занурення в тему буде краще видно на двох наступних етапах. Однак найважливішим є те, що в результаті цієї операції учні встановлюють рівень власного знання, до якого можна додати нове. Це є вирішальним, бо знання, яке учні засвоюють на тривалий час, може формуватися лише на основі того, що вже відомо та зрозуміло. Інформація, подана поза контекстом або яку учні не спроможні пов'язати з відомими їм фактами, може бути втрачена дуже швидко. Потрібно пробудити, викликати зацікавлення, схвилювати, спровокувати учнів міркувати про те, що вони знають.
Реконструюючи свої знання та погляди, учні створюють широку основу для досягнення довготривалого розуміння нової інформації. Це також сприяє виявленню непорозумінь, перекручень і помилок у знаннях, чого не можна було би досягти без активної перевірки всіх знань і поглядів.
Другою метою ступеня актуалізації є активізація учня. Навчання — це активна та цілеспрямована діяльність. Для того щоби відбулося повноцінне, критичне розуміння, учні мають бути активно залучені до навчального процесу. Це означає, що вони мають усвідомити власне мислення у власних словах. Самоспрямованість набагато сильніша від тієї, що отримала імпульс ззовні та визначена зацікавленням іншої особи. Без підтримки власним зацікавленням мотивація до реконструювання схем або пристосування їх до нової інформації слабшає.
Другим ступенем методичної системи мислення та навчання, є усвідомлення змісту. У цій фазі учень контактує з новою інформацією та ідеями. Цей контакт може мати форму читання, слухання розповіді або проведення експерименту. Це фаза навчання, протягом якої вчитель має найменший вплив на учня. У цей час школяр самостійно підтримує свою зацікавленість у роботі.
Першим суттєвим завданням стадії усвідомлення змісту є підтримка залученості, зацікавленості, а також імпульсу, отриманого на ступені актуалізації.
Другим суттєвим завданням є підтримка зусиль учня щодо перевірки власного розуміння. Розуміння змісту вимагає тривалої залученості та самоперевірки. На додачу до цього, коли учні перевіряють своє розуміння, вони починають пристосовувати інформацію до існуючих у їхній свідомості схем. Вони цілеспрямовано сполучають нове з уже відомим. Учні встановлюють зв'язки між відомим і новим знанням, щоби сформувати нове бачення.
Третій ступінь методичної системи — рефлексія. Під рефлексією у психології розуміють самоаналіз, роздуми про те, що людина знає, відчуває, про що думає. У цьому контексті рефлексія — це також. розмірковування про те, як здійснювався процес набуття нового знання, як нове приєднувалося до вже відомого, яку особисту цінність має отримана інформація.
Учні стають власниками ідей, коли висловлюють їх своїми словами.
Відкриття багатьох шляхів інтеграції нових знань призводить до створення більш гнучких конструктів, що можна застосувати в майбутньому більш практично та цілеспрямовано. Найрезультативніший шлях до оволодіння знаннями — це осмислення матеріалу й виявлення зв'язків між об'єктами.
ПЕРЕВАГИ ГРУПОВОЇ РОБОТИ
Особливий акцент на організації групової роботи ми робимо тому, що вона має значні переваги. На відміну від лекції, де переважає монологічна мова педагога, і від самостійної роботи учнів, де доводиться спиратися на сформовані в них мотиви до осмисленого навчання, на заняттях із використанням групової форми роботи відбувається копітка робота невеликих груп і викладача з відпрацювання конкретних умінь і навичок у режимі діалогу. Невеликі групи дозволяють учителю бачити кожного у процесі практичної діяльності, сприяють виникненню стійких зв'язків між усіма присутніми, стимулюють процеси глибокого осмислення діяльності, полегшують діагностику результативності процесу. Групова діяльність — це спільна діяльність учителя й учнів, що дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та співпраці.
Як вид навчальної діяльності школярів групова діяльність є багатофункціональною. У груповій навчальній діяльності учні показують більш високі результати засвоєння знань, ніж під час фронтальної роботи. Групова форма роботи сприяє організації більш ритмічної діяльності кожного учня, формує колективізм, моральні, гуманні якості особистості. Групова навчальна діяльність виконує й організаційну функцію, яка полягає в тому, що учні вчаться розподіляти обов'язки, спілкуватись один з одним, розв'язують конфлікти, що виникають у спільній діяльності.
Отже, групова форма навчальної діяльності має ряд значних переваг:
ПЕРЕВАГИ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
З усього вищесказаного можна зробити висновок, що, по-перше, критичне мислення — це мислення самостійне. Воно носить індивідуальний характер. Кожен формує свої власні ідеї та переконання, причому має повне право прийняти ідею іншої людини, якщо її аргументація буде вагомішою.
По-друге, інформація є відправним, а не кінцевим пунктом критичного мислення. Головним є процес здобуття знань.
По-третє, критичне мислення починається з постановки запитань та усвідомлення проблем, які потрібно розв'язати.
По-четверте, критичне мислення прагне переконливої аргументації (докази, контраргументи, визнання інших точок зору тощо).
По-п'яте, критичне мислення — це мислення соціальне. Кожна думка перевіряється й обґрунтовується, коли нею діляться з іншими. Саме через це у програмі застосовано різні види парної та групової роботи, використовуються дебати, дискусії, різноманітні види публікацій письмових робіт.