Гра не є пустою забавою, це зміст життя дитини, її творча діяльність, потрібна для її розвитку. У грі дитина живе, і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж сліди дійсного життя.
Доповідь на тему:
«Дидактичні ігри
на уроках основ здоров’я
в початкових класах»
Вчитель: Деркач М. Г.
Гра не є пустою забавою, це зміст життя дитини, її творча діяльність, потрібна для її розвитку. У грі дитина живе, і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж сліди дійсного життя.
К.Ушинський
Дитинство — важливий період у розвитку дитини. Характерною його особливістю є прагнення до гри. В ігровій ситуації дитина здійснює свої бажання, задовольняє свої потреби, інтереси. Гра є важливим засобом навчання дитини, пізнання навколишнього світу і людських взаємин. У грі її учасники вчаться думати, працювати, творити і радіти успіхам, набуваючи досвіду в різних ігрових ситуаціях. Ігри мають особливе значення як для кожної дитини зокрема, так, і для організованої групи дітей. В.О.Сухомлинський писав: «Дитина має справжнє емоційне й інтелектуальне життя тільки тоді, коли вона живе у світі ігор, музики, фантазії, творчості. Без цього вона не краща за зів'ялу квітку».
У період молодшого шкільного віку зростає потреба в нових враженнях, знаннях. Учень хоче не просто знати щось нове, а й уміти пояснити, використати це, застосувати в житті. А досягається це лише у грі, яка є провідним видом діяльності дитини цього віку.
У грі діти пізнають нове, переживають його у своїх почуттях, мріях, у тій чи іншій ролі, навчаються поважати себе і тих, хто їх оточує — друзів, однокласників, знайомих, цінувати працю. У грі формується почуття відповідальності, щедрість, доброта, душевність, милосердя та інші позитивні людські якості.
Ігри мають безперечний успіх у педагогічному процесі: вихователь залучає учнів до гри з метою повторення і закріплення вивченого, а діти завжди налаштовані на нову гру, завжди готові гратися.
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Основний принцип теорії ігор полягає в тому, що будь-яке спілкування корисне і вигідне людям. Фізичний контакт сприятливо впливає не тільки на фізичний і емоційний розвиток, але й на біохімію мозку. «Погладжування» — не тільки фізичний, але й будь-який акт, що припускає визнання присутності іншої людини.
Як Д. Б. Ельконін відзначає у своїй книзі «Психологія гри», слова «гра», «грати», наприклад, у російській мові багатозначні. Слово «гра» вживається в значенні розваги, у переносному значенні — «гра з вогнем», «гра на нервах», когось незвичайного — «гра природи», «гра долі» і «гра на музичному інструменті» тощо.
Деякі вихідні дані про ігри містяться в етнографічних джерелах. Початок розробки теорії гри зазвичай пов'язують з іменами таких мислителів XIX ст. як
Ф. Шіллер, М. Спенсер, В. Вундт. Розробляючи свої філософські, психологічні і — головним чином — естетичні погляди, вони розглядали і гру як одне із найпоширеніших явищ життя, пов'язуючи походження гри з походженням мистецтва. Для Ф. Шіллера гра є природною діяльністю, а ось надлишок сил, вільних від зовнішніх потреб, є для нього лише передумовою виникнення естетичної насолоди, яку приносить гра. М. Спенсер вважає, що діяльності, які називають іграми, поєднані з естетичними діяльностями однією спільною рисою: жодні з них не можуть безпосередньо бути процесами, які служать життю. Ближче за всіх до розуміння виникнення гри підійшов свого часу В. Вундт. Він схильний вважати джерелом гри насолоду.
«Гра — це дитя праці,— писав він.— Немає жодної гри, що не мала б собі прототипу в одній з форм серйозної праці, що завжди передує їй і за часом, і за самою сутністю».
Інтерес до гри як першої діяльності дитини, виявили ще в 30-ті ро-ки ХХ ст. відомі вітчизняні психологи Л. С. Виготський і Д. Б. Ельконін.
Гра — самостійна діяльність, у якій діти вперше починають спілкуватися з однолітками: їх поєднують спільна мета, спільні зусилля для її досягнення, спільні інтереси та переживання.
Ігрова діяльність школярів характеризується :
Задача, здається, проста: граючи навчати й навчатися граючи...
Навчальна гра є цінним засобом виховання розумової активності дітей, вона активізує психічні процеси, даючи можливість несміливим, не впевненим у собі дітям здолати свої комплекси й нерішучість, викликає жвавий інтерес до процесу пізнання. Під час гри діти охоче долають значні труднощі, тренують свої сили, розвивають здібності і вміння. Вона допомагає зробити будь-який навчальний матеріал захоплюючим, викликає в учнів глибоке задоволення, створює позитивний робочий настрій, полегшує процес засвоєння знань.
Серед розмаїття дидактичних ігор —
— навчальні ігри посідають перше місце.
Навчальна гра — це гра, де ігровий процес супроводжується засвоєнням гравцями змісту навчання.
Це — гра за змістом, навчання за формою. Проте вона завжди має лишатися грою. Зв'язок із змістом шкільного навчання досягається в ній не в результаті механічного введення навчального матеріалу в канву вже готової гри, а шляхом спеціального проектування змісту власне навчальної гри.
Типологія навчальних ігор розрізняє :
Ситуаційні ігри утворюють самостійний тип навчальних ігор. Вони характеризуються як власним змістом, так і власною формою, основу якої складає принцип індивідуального навчання. Будь-яку ситуаційну гру можна назвати проблемною ситуацією.
Ігри-змагання є однією з форм організації процесу ігрового навчання. Цей процес можливий, якщо організоване командне змагання і всі команди змагаються у виконанні конкретного виду практичної діяльності, що завершується одержанням одного певного результату; якщо всі учасники змагаються у виконанні дій, що передбачає ця діяльність; якщо змагання організовано у вигляді взаємного поопераційного контролю правильності виконання дій кожним учнем з боку інших учасників змагання; якщо у ході гри та по її завершенні проводиться підрахунок результатів і виявлення переможців.
Імітаційні ігри — це ігри, в яких імітується предметний зміст людської праці, її проблемний характер. На виході імітаційного процесу одержуємо не гру взагалі, а навчальну гру.
Суть рольової гри полягає в тому, що гравці перебирають на себе виконання певних ролей.
Навчальна спрямованість та ігрова форма дозволяють стимулювати оволодіння у невимушеній формі конкретним навчальним матеріалом.
Навчальна гра має свою стійку структуру, що відрізняє її від будь-якої іншої діяльності.
Основними структурними компонентами
навчальної гри є :
На відміну від ігор взагалі, навчальна гра наділена істотною ознакою — наявністю чітко визначеної мети навчання і педагогічного результату, який їй відповідає.
Ігровий задум — перший структурний компонент гри — зазвичай виражений в її назві. Його закладено в ту навчальну задачу, яку слід розв'язати в навчальному процесі. Ігровий задум може виступати у вигляді питання, що проектує хід гри, або у вигляді загадки. У будь-якому випадку він надає грі пізнавального характеру, висуває учасникам гри певні вимоги стосовно знань.
Крім того, кожна навчальна гра має правила, що визначають порядок цій і поведінку учнів у процесі гри, сприяють створенню на уроці робочого клімату.
Тому правила навчальних ігор слід розробляти, враховуючи цілі уроку та індивідуальні можливості учнів. Це сприяє створенню умов для проявів самостійності, наполегливості, розумової активності, можливості появи у кожного учня почуття задоволеності, успіху. Крім того, правила виробляють вміння керувати своєю поведінкою, виконувати вимоги колективу.
Суттєвою стороною навчальної гри є ігрові дії, які регламентуються правилами гри, сприяють пізнавальній активності учнів, дають їм можливість проявити свої здібності, застосувати знання, вміння й навички для досягнення цілей гри.
Основою навчальної гри, що пронизує її структурні елементи, є пізнавальний зміст, що полягає у засвоєнні тих знань і вмінь, які застосовуються під час розв'язання навчальної проблеми, поставленої грою.
Обладнання навчальної гри значною мірою включає в
себе обладнання уроку.
Навчальна гра має певний результат, що є фіналом гри, який надає грі завершеності. Він виступає перш за все у формі розв'язання поставленої навчальної задачі і приносить школярам моральне і розумове задоволення. Для вчителів результат гри завжди є показником рівня досягнень учнів у засвоєнні знань або в їх застосуванні.
Усі структурні елементи навчальної гри пов'язані між собою, і відсутність основних з них руйнує гру. Без ігрового задуму та ігрових дій, без правил, що організують гру, навчальна гра або стає неможливою, або втрачає свою специфічну форму, перетворюється на виконання вказівок, вправ, задач.
Тому в ході підготовки до уроку, який містить навчальну гру, необхідно скласти коротку характеристику ходу гри (сценарій), вказати час, на неї відведений, врахувати рівень знань і вікові особливості учнів, реалізувати міжпредметні зв'язки тощо.
Поєднання всіх цих елементів гри та їх взаємодія підвищують організованість гри, її ефективність, призводять до бажаного результату.
Цінність навчальних ігор полягає в тому, що в процесі гри діти переважно самостійно набувають нових знань, активно допомагають одне одному в цьому.
При застосуванні навчальних ігор важливо стежити за збереженням інтересу школярів до гри. За відсутності інтересу або його згасанні в жодному разі не слід примусово нав'язувати гру дітям, бо така гра втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення; крім того, у такому випадку ігрова діяльність втрачає найцінніше — емоційний початок. Якщо інтерес до гри зникає, вчителеві треба своєчасно застосувати дії, що ведуть до зміни ситуації, у пригоді може стати емоційна мова, більш привітне ставлення, підтримка відстаючих.
За наявності зацікавленості діти навчаються і грають з більшим задоволенням, що позитивно впливає на засвоєння ними знань.
Дуже важливо проводити гру виразно. Якщо вчитель розмовляє з учнями сухо, монотонно, діти ставляться до цього виду діяльності байдуже, починають відволікатися. У таких випадках буває важко підтримувати зацікавленість, зберігати бажання слухати, дивитися, брати участь у грі. Часто це зовсім не вдається, і тоді діти не отримують від гри жодної користі, вона лише викликає у них втому, отже, виникає негативне ставлення до навчання. Вчитель має сам певною мірою залучатися до гри, інакше його керівні дії і вплив матимуть не досить природний вигляд. Вміння залучатися до гри — теж один з показників педагогічної майстерності. Цікава гра, що принесла учням задоволення, позитивно вплине, і на проведення ігор у майбутньому.
При проведенні навчальних ігор цікавість, дотепність і навчання треба узгоджувати так, щоб вони не заважали, а, навпаки, допомагали одне одному. Засоби і способи, що підвищують емоційне ставлення дітей до гри, слід розглядати не як самоціль, а як шлях, що веде до виконання дидактичних задач.
Доцільність застосування дидактичних ігор на різних етапах уроку різна. Наприклад, при застосуванні нових знань навчальні ігри за своїми можливостями значно поступаються більш традиційним формам навчання. Тому ігрові форми частіше застосовують під час перевірки результатів навчання, формування вмінь або тоді, коли необхідно виробити певні навички. У ході гри, як вже зазначалося, в учнів формується наполегливість, організованість, позитивне ставлення до навчання.
Визначення місця навчальної гри у структурі уроку та поєднання елементів гри і навчання значною мірою залежить від розуміння вчителем функцій навчальних ігор та їх класифікації. Насамперед колективні ігри в класі слід поділити за дидактичними задачами уроку. Це перш за все ігри навчально-пізнавальні, контролюючі, узагальнюючі.
Навчально-пізнавальною є гра, беручи участь у якій, учні набувають нових знань, умінь і навичок або змушені набувати їх у процесі підготовки до гри. Причому результат засвоєння знань буде кращий, якщо мотив пізнавальної діяльності чітко виражений не лише у грі, а й у самому змісті математичного матеріалу.
Контролюючою є гра, дидактична мета якої полягає у повторенні, закріпленні, перевірці раніше здобутих знань. Для участі у ній кожному учневі необхідна певна математична підготовка.
Узагальнюючі ігри потребують інтеграції знань. Вони сприяють встановленню міжпредметних зв'язків, спрямованих на вироблення вмінь діяти у різних навчальних ситуаціях.
Характерною особливістю уроку з навчальною грою є включення в його конструкцію ігор як одного зі структурних елементів уроку.
Крім усього вище зазначеного, слід зауважити, що навчальні ігри стають ефективним засобом активізації навчальної діяльності школярів лише за умови їх систематичного застосування.
Гра «Світлофор». Викладач уголос висловлює 12 тверджень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення учні піднімають зелені (погоджуюся), червоні (не погоджуюся), жовті (можу доповнити) жетони. Учні, які підняли правильний жетон, ставлять собі І бал. За 12 набраних балів — оцінка «12».
Громадський огляд знань. Такі уроки відображають прагнення до відкритості, гласності, співпереживання, співтворчості. Вони є своєрідною перевіркою знань учнів з пройдених тем чи розділів. Особливістю таких уроків є перевірка, яка організовується з метою показати учням, учителям, батькам, чого досягли школярі, як вони засвоїли знання, передбачені програмою, і настільки цей Інтелектуальний і практичний вантаж пов'язаний з життям.
Гра-подорож — ігрова форма проведення уроку, що полягає в змаганні учнів на швидкість проходження маршруту, подоланні перешкод та досягненні мети (перешкодами є різні запитання з теми чи розділу; продовжити рух за маршрутом можна лише після правильної відповіді на запропоновані запитання).
Гра «Доміно». Доміно складається з прямокутників, розділених на дві частини, схожих на кісточки доміно. На одній половині може бути написана частина формули, слова, значення, поняття. На другій половині решта формули, назва фізичної величини, слова, поняття, значення.
Грати в доміно можуть 2, 3, 4 учні. Прямокутники діляться між ними порівну. Починає гру той учень, у кого є прямокутник зі словом «Початок». На другій половині є запитання. Всі інші шукають серед своїх прямокутників правильну відповідь на запитання. Коли покласти правильну відповідь до запитання, то на другій половині прямокутника висвітлиться нове запитання і т. д. Грають діти доти, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово «Кінець». Гру доцільно проводити в кінці теми для повторення вивченого матеріалу.
Гра рольова. Такі уроки імітують наукову, виробничу, соціальну діяльність людей. Моделюють різноманітні життєві і виробничі ситуації з метою вивчення нового матеріалу, його закріплення, розширення і обробка знань. До цього типу уроків відносяться уроки-вистави чи гри, коли вчитель організує театральну виставу (гру) і матеріал уроку подається у формі інсценівки, а кожен учень отримує певну роль. Такі уроки захоплюють своєю святковістю, атмосферою театру, можливістю проявити творчість.
Гра «Так-Ні». Цю гру доцільно застосовувати під час закріплення нового матеріалу.
Правила гри: уважно слухати голос викладача, запитання читаються тільки один раз, перепитування не дозволяється. Під час читання запитання необхідно записати відповіді «так» чи «ні».
Практична робота .Вчимося надавати допомогу ураженому електричним струмом.
Мета. Вчити учнів надавати допомогу ураженому електричним струмом. Виробляти звичку швидко і правильно діяти в екстремальних ситуаціях. Виховувати обережність.
Гра "Хто більше?"
Учні діляться на дві команди.
— Хто назве більше правил користування побутовими електричними приладами?
— Пам'ятайте! Електроприлади — не іграшка. Ними гратися не можна. Користуватися електроприладами треба дуже обережно.
Гра "Телефон101".
Школярі вчаться телефонувати у випадку пожежі.
—Викликати пожежників по телефону треба чітко.
Робота з пам'яткою.
Гра "Правила для учнів".
(Учитель читає вірш С. Маршака, а діти виконують відповідні рухи.)
Гра "Так чи ні".
Зіграти хочеться мені
З тобою, друже, в "Так чи ні".
Тобі питання задаю,
Готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак,
Єдиним словом "Ні" чи "Так".
Якщо кмітливий, друже, ти,
То може й рима помогти.
Але вона хитрюща в нас,
Аби не збила з толку враз!
Тягнути час навіщо нам?
Зіграй — і ти побачиш сам.
Скажи, катаєшся на лижах навесні?
Не гайся з відповіддю... (Ні.)
Чи любиш плавать, як гусак?
Ну, що на це ти скажеш?.. (Так.)
А чи зашкодила б мені
Зарядка рано-вранці?.. (Ні.)
Чи можна вранці просто так (натщесерце)
Тобі жувати гумку?.. (Ні.)
Чи правда, друже мій, що в парк
Кладуть рогатку у рюкзак?.. (Ні.)
Якщо не їстимеш три дні,
То танцювати зможеш?.. (Ні.)
А до бруднуль і розбишак,
Чи є в людей повага?.. (Ні.)
Чи босим бігти по росі
Ти любиш рано-вранці?.. (Так.)
Ану скажіть мерщій мені,
Чи треба зуби чистить?.. (Так.)
Відповідай, коли мастак,
Ти руки з милом миєш?.. (Так.)
Чи можна, ти скажи мені,
Читати книгу в ліжку?.. (Ні.)
А чи водичка друг тобі?
Чекаю відповіді!.. (Так.)
Скажи, морози крижані
Страшні спортсменам взимку?.. (Ні.)
Чи можна їсти всім у смак
Немитих груш і яблук?.. (Ні.)
Насамкінець скажи мені:
"Основи здоров'я" цікаві тобі?.. (Так.)
Гра "Фантазери".
Конкурс на кращого міма.
Викликаний до дошки учень отримує завдання від учителя показати будь-яку ознаку здоров'я тільки мімікою і жестами. Завдання чує тільки виконавець. Решта дітей повинні відгадати цю ознаку.
(Гарний апетит, здорові зуби, веселий настрій, міцний сон).
Естафета "Абеткова".
Спробуйте підібрати до кожної букви абетки
слово чи словосполучення, що стосується ознак здоров'я.
Н — настрій бадьорий.
О — охайність.
П — пряма постава, плавання.
Р — рум'янець, режим дня.
С — спорт, сон.
Т — треноване тіло.
У — усмішка.
Ф — фізкультура.
X — харчування повноцінне.
Ц — цілеспрямованість, цікавість.
Ч — чистота.
Ш — швидкість.
Щ — щеплення.
Ю — юніор.
Я — язик рожевий.
А — апетит хороший.
Б — блискуче волосся.
В — відпочинок.
Г — гострий зір.
Ґ — ґулі нема.
Д — дихання нормальне.
Е — енергійність.
Є — є багато друзів.
Ж — жвавість.
З — зуби здорові, загартовування.
І — інфекції відсутні.
І — їжа корисна.
Й — йогурт, йод.
К — квітучість.
Л — лице привітне.
М — м'язи пружні.
Гра "Ромашка".
На дошці — ромашка, на пелюстках якої написано прислів'я про здоров'я. Діти "зривають" пелюстки, читають прислів'я
(або вчитель читає) і пояснюють, як вони розуміють їх зміст.
Гра "Прожени мікроби".
Виходять діти, які грають ролі мікробів.
Перша дитина. Що притихли? Не чекали?
Чи нас просто не впізнали?
Друга дитина. Ми — ваші друзі:
Шкідливі бактерії і мікроби.
Третя дитина. Ми зникнемо лише тоді, коли ви пригадаєте правила, яких ми дуже боїмося.
Відповіді дітей:
— їсти потрібно красиво, культурно.
(Почувши правила, мікроби поодинці зникають.)
Підсумок. Щоб бути здоровим, недостатньо лише знати правила гігієни, їх потрібно виконувати самому і переконувати робити це інших.
Корисна порада!
Щоб не захворіти на грип, треба їсти цибулю, часник, капусту, лимони, яблука. Вони багаті на вітамін С, який запобігає застуді, зміцнює захисні сили організму.
Гра "Вгадай страву за описом".
а) Відокремлений від м'яса підшкірний свинячий жир, що зберігається солоним і вживається сирим, смаженим, печеним чи вареним. (Сало —щоденна скоромна їжа.)
б) Популярна в Україні рідка страва, що вариться з посічених буряків, капусти, картоплі та інших овочів і приправ.
(Борщ— щоденна страва; може бути пісним і скоромним.)
в) Одна із 12 обов'язкових страв на Святвечір, яку готують з пшениці, заправляють тертим маком, горіхами, медом.
(Кутя— святкова, пісна, ритуальна страва.)
г) Солодка рідка страва із сушених фруктів і ягід. (Узвар — пісна, щоденна страва)
ґ) Українська національна страва — невеликий варений виріб із прісного тіста, начинений сиром, ягодами, капустою. (Вареники — щоденна, пісна або скоромна страва, залежно від начинки.)
Гра "Диво-вагончики".
Виготовляються картки із зображенням різних продуктів: курка, риба, сир, горох, горіхи, яйця, хліб, крупи, овочі, фрукти, цукор, сіль, варення, сало, масло, олія та ін.
На набірному полотні (або на магнітній дошці) виставляються вагончики, "піч", "стіл".
I етап. Завантажити вагончики.
II етап. Доставка (у "піч " або на "стіл ").
Фантазування.
Намалюйте вітаміни А, В, С: добрі вони чи злі; у яких продуктах їх найбільше.
Пантоміма "Фрукти".
Фрукти відрізняються один від одного формою, смаком, кольором. Зобразіть себе, наприклад, яблуком чи грушею з допомогою жестів і міміки. Інші учні повинні вгадати назву фрукта.
Гра "Зваріть борщ".
Назвати, які продукти і в якому порядку кладуть у борщ.
Гра "Приготуй смачну страву".
— Відгадайте загадки і назвіть якнайбільше страв, які можна приготувати з цих продуктів (бажано називати українські національні страви).
Та хто мене роздягати візьметься,
Той слізьми заллється. (Цибуля)
Сам переліз, а голову на тину лишив. (Гарбуз)
7. Зозуляста і сріблиста,
Сорочок наділа триста. (Капуста)
8. Баран у коморі, а роги надворі. (Буряк)
9. Не стелюсь я спати долі, а деруся все нагору. (Квасоля)
10. З поля зжинають,
У млині перетирають,
В печі мене гублять —
Клянуться, що люблять. (Хліб)
11. А що то за коні стоять на припоні?
Довгасті, голчасті, зеленої масті.
Нікого не возять, лише солі просять. (Огірки)
12. Де зсапано, де сполото, по вибалках, по пагорбах
Цвіте воно, мов золото, плоди на нім, як яблука.
(Помідори)
(Борщ, капусняк, печений гарбуз; картопля варена, печена, смажена; деруни, вареники з картоплею, з капустою; салати з моркви, буряка, огірків, помідорів; вінегрет з квасолею; каша з ріпи, засмажена цибулею і часником; до всіх страв додають хліб і т. п.)
1