КВНЗ І рівня акредитації Полтавської обласної ради
«Лубенське медичне училище»
на заняттях з біології
Доповідь підготувала
викладач біології
Сухенко Т.А.
У навчальному процесі необхідна розумна обумовлена комбінація різних прийомів. Тільки органічна єдність всіх методів навчання придає навчальному процесу необхідну продуктивність, робить його дійсно приближеним до змісту і ефективним за формою.
Сучасна система освіти України вимагає змін форм господарювання, методів організацій та управління, вимагає не просто високоосвідчених спеціалістів, але їх здібностей до творчого вирішення складних завдань готовності самостійно вдосконалювати свої знання.
Все це ставить завдання перед кожним викладачем визначати такі позитивні методи навчання, за допомогою яких у студентів формуються самостійні продуктивно – пізнавальні потреби та мотиви навчання.
Для отримання глибоких знань перше, що необхідно зробити – зацікавити студентів вивченням даного матеріалу, щоб вони усвідомили проблему.
Принцип індивідуального підходу до студентів дає змогу в умовах колективної навчальної роботи кожному студентові йти до оволодіння програмним матеріалом своїм шляхом.
Реалізуючи цей принцип, потрібно враховувати знання і вміння, пізнавальну та практичну самостійність, інтерес, вольовий розвиток, працездатність та ін.
Для реалізації індивідуального підходу є цілий ряд методів і засобів навчання.
Наприклад, проводячи практичне заняття з теми: «Складання родоводів” потрібно розкрити актуальність цієї теми, вивчити генетичну символіку і термінологію для розв’язування задач і складання родоводів. У процесі заняття потрібно спочатку ставити запитання до всієї групи, а тоді здійснювати диференційний підхід до студентів.
Велике значення для реалазації індивідуального підходу має робота з підручником. Існують різні види самостійної роботи з підручником. Найпоширеніший – читання тексту підручника з метою закріплення знань здобутих на занятті.
Інша форма самостійної роботи з підручником відповіді на запитання, подані в підручниках після тексту. Окремим видом самостійної роботи є розгляд і аналіз таблиць вміщених у підручнику.
Враховуючи індивідуальний підхід доцільно давати завдання: підготовка рефератів, доповідей, повідомлень.
Важливим моментом в процесі навчання є індивідуальний підхід до студентів. Існують такі способи індивідуалізації навчання: під час пояснення нового матеріалу викладач зважає на студентів, для яких він може бути незрозумілим під час самостійної роботи допомагає слабим студентам; індивідуалізує домашнє завдання.
Ця форма роботи на занятті дає змогу враховувати темпи кожного студента, його підготовленість, створює можливості для диференціації завдань, контролю й оцінювання результатів, забезпечуючи відносну самостійність.
Обов'язково потрібно, щоб на занятті стояла абсолютна тиша , а для цього потрібно дотримуватися педагогам певних вимог щодо підготовки до цього: організаційних, дидактичних, психологічних, етичних, гігієнічних.
Необхідно вивчити індивідуальні особливості студентів, розподілити їх за групами, розмістити ці групи, підібрати консультантів; розробити заняття в деталях; чітко сформувати основні й додаткові запитання, визначити час на їх виконання, продумувати систему оперативного контролю; поєднувати індивідуальну, групову і фронтальну роботу, продумати власну педагогічну діяльність на занятті, підготувати необхідні дидактичні матеріали.
Вивчення предмету «Біологія» вносить значний вклад у формуванні людини, підготовці високоосвідчених спеціалістів, в становленні духовно багатої, творчої, активної особистості.