Лабораторна робота №1
Тема. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного
світу (на вибір)
Навчальна мета: поглибити знання студентів про основи систематики живих організмів; удосконалювати навички визначення рослин та тварин за допомогою навчальних карток; закріпити вміння складати морфологічний опис живих організмів.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: малюнки тварин та рослин, гербарій або фото рослин, підручник, конспект, картки, інструктивна картка, комп’ютер, презентація.
Основні поняття та терміни: таксони, вид, царство, клас, ряд, підвид, надцарство, дроб’янки, бактерії, ціанобактерії, еукаріоти, прокаріоти, гриби, рослини, тварини, віруси.
Тип заняття: заняття –практикум.
Питання для обговорення.
Що таке систематика?
На які групи систематизують живі організми?
Що таке критерії виду, наведіть приклади цих критеріїв?
Що таке популяція?
Що таке підвид?
Проведення лабораторної роботи
Інструктивна картка
Інструктаж з ОБЖД
З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов’язуюсь їх виконувати.
Словничок.
Вид – сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, місцем в угрупуваннях організмів, що населяють певний ареал, і вільно схрещуються між собою у природі.
Таксономія – наука про об’єднання живих істот на групи на основі аналізу притаманних їм ознак.
Систематика тварин – це наука, що вивчає і класифікує все біологічне різноманіття фауни.
Систематика рослин - це наука, що вивчає величезну різноманітність рослинного світу.
Хід роботи
Відділ Покритонасінні
Клас Однодольні
Порядок Холодкоцвіті
Родина Амарилісові
Рід Нарцис
Вид Нарцис білий (поетичний, звичайний)
Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:
Відділ_________
Клас __________
Порядок _______
Родина ________
Рід ___________
Вид Тюльпан Шренка
Тип Хордові
Клас Ссавці
Ряд Примати
Родина Гомініди
Рід Шимпанзе
Вид Шимпанзе звичайний
Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:
Тип________
Клас _______
Ряд ________
Родина _____
Рід _________
Вид Олень благородний (рудий)
Ознаки для порівняння |
Біла акула |
Косатка |
Тіло |
Довжина 3,7 – 4,9 м. Тіло щільне, сигароподібне. |
Самці: довжина – 6-7 м. Самки: довжина – 6 м. тіло обтічне, веретеноподібне. |
Вага |
680- 1100 кг. |
Самці: маса – 8 т. самки – до 4 т. |
Стан покриву тіла |
Шкіра вкрита лусками, які занурені в її товщину, а назовні виступає лише спрямований назад виріст луски – зубчик. |
Шкіра гладенька, блискуча, практично без шерсті (рудиментальний волосяний покрив). |
Забарвлення |
Черево біле, спина і боки – сірі (іноді з коричневим відтінком). |
Спина і боки – чорні, горло біле, на череві біла поздовжня смуга. |
Статевий диморфізм |
Самки більші за самців. У самців внутрішні промені черевних плавців перетворені на копулятивні органи – птеридоподії. |
Самці більші за самок. |
Спосіб пересування |
Активне плавання у товщі води за допомогою рухів тіла та плавців. |
Активне плавання у товщі води за допомогою рухів тіла та плавців. |
Особливості передніх кінцівок |
Великі довгі плавці серпоподібної форми. |
Перетворені на ласти. |
Особливості задніх кінцівок
|
Черевні плавці. |
Атрофовані. |
Білі акули та косатки мають багато спільних рис: обтічну форму тіла, кінцівки– ласти, темне забарвлення на спині та світле на череві, активне плавання за допомогою плавців та рухів тіла.
Однак за іншими ознаками (передусім – внутрішньою будовою) вони належать не лише до різних видів, але й до різних класів тварин: біла акула – до хрящових риб, косатка – представник ссавців.
Складіть висновок, у якому вкажіть, що потрібно враховувати під ас визначення таксономічного положення виду та дайте відповіді на питання:
Орієнтовна відповідь
Подібність – свідчить про походження різних видів від спільного предка. Відмінність – про пристосування до різних умов існування (різних екологічних ніш).
Орієнтовна відповідь
Морфологічний критерій виду базується на зовнішній та внутрішній подібності особин одного виду. Цей критерій є дуже зручним і тому широко застосовується у систематиці. Однак лише він є недостатнім для розрізнення видів, що мають зовнішню подібність (види – двійники). Також утруднене застосування морфологічного критерію в діагностиці одомашнення видів. Породи тварин та сорти рослин, що виведені людиною, можуть значно відрізнятися один від одного, залишаючись у межах одного виду.
Генетичний критерій належить до важливих, але не універсальних, оскільки існують хромосомні і геномні мутації. Географічний не є універсальним, оскільки на одному ареалі можуть мешкати кілька видів. Екологічний критерій також не є універсальним, оскільки екологічні ніші перетинаються. інші критерії - фізіологічний, екологічний – також допомагають остаточно визначити видову приналежність організму.
Отже, жоден із критеріїв окремо не можна застосовувати для визначення виду. Охарактеризувати вид можна лише за сукупністю всіх критеріїв.