Проблема : «Формування інформаційної компетентності на уроках біології із використанням інтерактивних вправ»Компетентність - це перелік стандартів, які чітко описують, що саме необхідно людині для того, щоб якнайкраще виконувати свою роботу. Вона описує необхідні навички, знання й розуміння, які є значущими для компетентного виконання роботи.
Наскрізні лініїє засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовищає соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
Наскрізні лінії«Екологічна безпека та сталий розвиток»«Громадянська відповідальність» «Здоров'я і безпека»«Підприємливість і фінансова грамотність» Реалізація наскрізних змістових ліній полягає у відповідному трактуванні навчального змісту тем і не передбачає будь-якого його розширення чи поглиблення. У рубриці програми «Зміст навчального матеріалу» виокремлено питання, що вивчаються в біології й належать до наскрізних змістових ліній.
Щоб досягнути мети, необхідно реалізувати такі завдання:· створити оптимальні умови для розвитку творчої особистості дитини;· сприяти позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності;· розвивати потреби в самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні;· створити атмосферу співпраці і взаємодії вчителя та учня;· сформувати в учнів навички отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;· ефективно та творчо застосовувати набуті знання та досвід на практиці;сприяти участі школярів в різних конкурсах, олімпіадах.
Вправа "Повітряна куля"Мета: зняти напруження, заспокоїти дітей. Хід вправи: Учні сидять у колі. - Уявіть собі, що ми з вами будемо надувати кульки. Вдихніть повітря, уявіть, що, роздуваючи щоки, повільно, через відкриті губи ви надуваєте кульку. Стежте очима, як ваша кулька стає більшою і більшою. Уявили? Надувайтеобережно, щоб кульки не лопнули. А тепер покажіть їх одне одному. Потім можнавідпустити їх летіти.
Метод «Займи позицію»1. Розмістіть плакати в різних місцях класу. На одному напишіть "Згоден/-а", на другому - "Не згоден/-а", на третьому - "Не визначився/-лася". Озвучте тему для обговорення. 2. Об'єднайте учнів та учениць спершу в пари й дайте можливість обговорити вибір власної позиції. 3. Об'єднайте дітей у групи (4-5 осіб), дайте можливість обговорити вибір кожного/-ї та дійти згоди щодо чіткості зайнятої позиції. 4. Попросіть учнів та учениць після обговорення стати біля плакату відповідно до їхньої думки з обговорюваної проблеми. Дайте кілька хвилин на обгрунтування власної позиції. 5. Вислухайте різні точки зору (три учасники/-ці від кожної позиції).6. Запитайте, чи змінив хтось із учасників/-ць свою думку, чи бажає перейти до іншого плакату? Якщо такі є, то слід пояснити причини переходу. 7. Проведіть дебрифінг
Метод «Навчаючи - учусь»Цей метод використовується при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість дітям взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу дає загальну картину понять і факторів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання. Тема «Кровоносна система людини. Повторення вивченого». Кожен учень отримує картку із завданнями : підписати будову серця, порівняти форменні елементи крові і т.д. На картці написані прізвища, з ким учень працює. Таким чином, один учень пояснює , другий слухає ( якщо є помилки, виправляє). Потім другий виконує таку ж роботу. Тоді переходять до наступного однокласника.
Метод «Ажурна пилка»Цей метод допомагає учням засвоїти досить великий обсяг інформації. Вони виступають у ролі «експертів», коли навчають одне одного певної частини навчального матеріалу. Кожен учень відіграє активну роль, навчаючи й навчаючись, глибше розуміє матеріал і використовує мислення вищого рівня. Під час застосування цього методу учні повинні допомагати одне одному вчитися. Цей метод можна використати, коли учні читають текст, слухають повідомлення або проводять групове дослідження. У методі «Ажурна пилка» застосовують звичайні («домашні») групи й експертні групи. Для того щоб скористатися цим методом, учителеві потрібно провести певну попередню роботу, зокрема слід заздалегідь підготувати аркуші із завданням.
Метод «Ділова гра»Педагогічна суть ділової гри - активізувати мислення учнів ,підвищити самостійність , внести дух творчості в навчанні, наблизити його, підготувати до практичної діяльності. Головним питанням в діловій грі - «що було б, якби .». Ділова гра - це контрольована система, тому що процедура гри готуватися, і коректується вчителем. У підготовці ділової гри можна виділити наступні операції: Вибір теми й діагностика вихідної ситуації. Темою гри може бути практично будь-яка тема. Потрібно побудувати гру в одній ситуації. Визначення структури з урахуванням мети, завдань, теми, складу учасників. Для підготовки ділової гри можуть використатися всі дидактичні методи: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний виклад, частково-пошуковий, дослідницький. Позитивне в застосуванні ділові ігри: висока мотивація, емоційна насиченість процесу навчання; формуються знання й уміння, післяігрове обговорення сприяє закріпленню знань.
Кейс - метод Метод кейсів – метод навчання, який використовує опис реальних ситуацій. Учасники навчального процесу повинні досліджувати ситуацію, розібратися в суті проблем, запропонувати можливі рішення і вибрати найкраще з них. Кейси ґрунтуються на реальному, фактичному матеріалі або ж наближені до реальної ситуації. Суть технології полягає в тому, що в основі його використовується опис конкретних ситуацій або випадку (від англійського «case» - випадок). По-перше, бажано, щоб представлений для аналізу випадок відображав реальну життєву ситуацію. По-друге, в описі має бути присутня проблема або ряд прямих чи непрямих труднощів, протиріч, прихованих завдань для вирішення дослідником. По-третє, потрібно оволодіння попереднім комплексом теоретичних знань для використання їх у практичній площині вирішення конкретної проблеми або ряду проблем. У процесі роботи над кейсом часто потрібно додаткове інформаційне підживлення самих учасників роботи над аналізом ситуації. В кінцевому результаті учні знаходять власні висновки, рішення проблемної ситуації і нерідко як неоднозначні множинні рішення. Наприклад , при вивченні екологічних проблеми нашої місцевості.
ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙНАВЧИТИ ЗДОБУВАТИ ЗНАННЯ САМОСТІЙНО, ЗАСТОСОВУЮЧИ ДЛЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ НОВИХ ПІЗНАВАЛЬНИХ І ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬСПРИЯТИ ФОРМУВАННЮ В УЧНІВ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОКФОРМУВАТИ УМІННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ НАВИЧОК: ЗБІР ІНФОРМАЦІЇ, АНАЛІЗУВАННЯ, ВИСУВАННЯ ГІПОТЕЗ, ВМІННЯ РОБИТИ ВИСНОВКИ
Метод «Круглий стіл»«Круглий стіл» - метод проведення заняття із учасниками які, як правило, мають досвід роботи, практичну діяльность з питання, що обговорюється. На «круглому столі» слухачі можуть і повинні спробувати обґрунтовано поставити питання по темі обговорення, серйозно аргументувати підходи до їхнього вирішення, а також повідомити про вдалий і невдалий досвід. «Круглий стіл» - це свого роду нарада по обміну досвідом і обговоренню практичного досвіду, досягнень і помилок. В такий спосіб учасники освоюють зміст теми, її ключові проблеми. На уроках біології участь в круглому столі можуть взяти , наприклад , медичні працівники, навівши кокретні приклади з своєї діяльності ( з теми : «Надання першої допомоги при кровотечах»).
Метод «Проблемна дискусія»Активний метод проведення уроків, покликаний мобілізувати практичні й теоретичні знання, погляди на проблему, що розглядається. Дискусія доречна при розгляді спірних питань, але у навчальному процесі може не виникати ситуації спірності трактувань. Із цих причин заздалегідь планувати проведення заняття як дискусію не цілком коректно. Основні передумови використання дискусії в активному навчанні такі: необхідно в складі теми, що досліджується знайти питання, про які учні усвідомлено дотримуються істотно різних точок зору. Наприклад , при вивченні в 9 класі генно – модифікованих організмів, можна подискутувати про їхнє позитивне та негативне значення.
Метод «Робота в парах»Є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи дозволить учням набути навичок співробітництва, оволодіти уміннями висловлюватись та активно слухати. Організація роботи:1. Учні читають надане завдання та інформацію до його виконання2. Визначають, хто буде говорити першим.3. Висловлюють свої думки, погляди на проблему по черзі4. Доходять до спільної думки.5. Визначають, хто буде очолювати результати роботи групи та готуються до нього. Наприклад , у 7 класі при вивченні особливостей гетеротрофного живлення, можна розділити учнів на пари, кожна з яких буде описувати одну групу гетеротрофних організмів.
Метод «Мікрофон»Надає можливість кожному і кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення такі:-говорити має тільки той чи та, у кого "символічний" мікрофон,"-відповіді не коментуються і не оцінюються;-коли хтось висловлюється, інші не можуть говорити або викрикувати з місця. Цей метод можна використовувати на будь якому уроці без попередньої підготовки.
Кожна грань кубика має початок запитань: ЧОМУ…ПОЯСНИ…НАЗВИ…ПРИДУМАЙ…. ЗАПРОПОНУЙ…ПОДІЛИСЬ….“Кубик Блума” Прийом розвитку критичного мислення учнів «кубик Блума» універсальний. Його можна використовувати:на початку уроку, у вступній частині, під час переходу до основної частини для остаточного осмислення навчального матеріалу учнями під час рефлексії.