Доповідь на тему: «Інтерактивні методи навчання та їх використання у процесі викладання шкільного курсу біології».
Сл. 1 |
Вашій увазі пропонується доповідь на тему «Інтерактивні методи навчання та їх використання у процесі викладання шкільного курсу біології». Прискорення темпу життя, великий потік знань, що впливає на сучасну людину, потребує від неї вміння швидко знаходити необхідне рішення, використовуючи для цього пошукові методи, користуючись великою кількістю різноманітних джерел інформації. Все гострішою стає проблема вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на запитання «як навчати, як створити умови для розвитку та самореалізації особистості в процесі навчання». Відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, який вступив у дію з 1 вересня 2013 року [35?], були розроблені нові навчальні програми зі шкільних предметів, у тому числі й біології. Навчальна програма з біології зазнала кардинальних змін стосовно змісту, підходів до відбору навчальної інформації, яка тепер носить інтегративний характер; до знань, умінь та навичок учнів, яких вони мають набути у процесі вивчення біології, висуваються нові вимоги. Найактивнішому розв’язуванні поставлених завдань сприяють інтерактивні методи навчання, що розробляються і впроваджуються останнім часом у навчальний процес. Завдяки закладеним в їхню структуру самостійній діяльності та груповій взаємодії учнів вони можуть бути ефективними та перспективними для вчителів шкіл, у тому числі й учителів-біологів. Саме цим і пояснюється вибір нашої теми. |
Сл. 2 |
Метою дослідження було вивчення можливостей впровадження інтерактивних методів навчання у процес викладання шкільного курсу біології. Основними завданнями роботи були такі: • виявити особливості інтерактивних методів навчання; • встановити значення інтерактивних методів навчання для підвищення ефективності процесу навчання; • розробити та провести уроки біології із використанням інтерактивних методів та дослідити їхній вплив на мотивацію учнів до навчання. Об’єктом дослідження був процес викладання біології у загальноосвітньому навчальному закладі. Предметом дослідження були інтерактивні методи навчання, що застосовуються при викладанні шкільного курсу біології.
|
Сл. 3 |
Для виконання завдань магістерської роботи були використані наступні методи: - аналіз, синтез відомостей з теми магістерської роботи, викладених у літературних джерелах з метою виявлення сучасних поглядів на досліджувану проблему; - вивчення досвіду вчителів біології, які використовують інтерактивні методи у своїй діяльності для складання їхньої характеристики; - аналіз шкільних програм і підручників біології з метою встановлення можливостей застосування інтерактивних методів у процесі викладання біології; - констатувальний експеримент для виявлення характеру мотивації в учнів до вивчення біології; розробка та апробація уроків біології із використанням інтерактивних методів навчання; бесіди з учнями та вчителями для встановлення якості знань після проведення уроків біології із застосуванням інтерактивних методів з метою оцінки ефективності їхнього застосування.
|
|
Відповідно до теми роботи протягом 2016-2017 навчального року, нами проведено констатувальний експеримент на базі Державного закладу Литвинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, до якого було залучено 22 учні одинадцятого класу. Вибір класу засновувався на тому, що, по-перше, в учнів цього віку більшою мірою виражені мотиви навчання; по-друге, в цьому класі було проведено найбільшу кількість уроків біології із застосуванням інтерактивних методів навчання; по-третє, учні більшою мірою розуміють те, що від них вимагає вчитель та специфіка того чи іншого інтерактивного методу навчання. На початку навчального року (до використання інтерактивних методів навчання на уроках біології) ми провели анкетування з метою виявлення в учнів рівня мотивації до навчання та їхнього ставлення до навчального предмета. Воно проводилося за методикою Г. М. Казанцевої «Вивчення ставлення до навчальних предметів», |
Сл. 4 |
Отримані результати були не однозначними. Перший етап показав, що предмету «біологія» віддають перевалу лише (36%) опитаних респондентів, більшість учнів 64% дали негативну відповідь. |
Сл. 5 |
Наступним етапом було визначення позитивного чи негативного ставлення до предмету серед учнів. На питання «Люблю предмет тому що…» учні найчастіше давали відповіді: «Цей предмет цікавий», «Подобається, як викладає вчитель», «Він потрібен для майбутньої роботи» та ін.. Це пояснюється зацікавленістю у навчанні, саморозвитку; підтримкою і допомогою батьків; усвідомленням потреби в науках; потребою здобуття знань для подальшого вступу в інститут та ін. На питання «Не люблю предмет тому що…» найчастіше давалися такі відповіді: «Він важко засвоюється», «Потрібно багато читати», «Батьки не вважають цей предмет важливим», «Просто нецікаво», «Знання з нього не потрібні для вступу до інституту» та ін.. Причин незацікавленості учнів предметом безліч. Основні – перевантаженість програм, відірваність навчального матеріалу від життя, від потреб учнів; відсутність бажання вчитися; неусвідомленість потреби в науках, предметна роз’єднаність; у деяких випадках – відсутність підтримки батьків, недостатня зацікавленість батьків в освіті своїх дітей. Аналізуючи обрані учнями варіанти відповідей, зрозуміло, що у більшості учнів переважає зовнішній мотив навчання, а також у деяких – пізнавальний. Деякі учні зазначили лише те, що їм подобається предмет через те, як викладає вчитель (цікаво пояснює) та добре відношення вчителя. Це означає, що в цих учнів немає взагалі зацікавленості в вивченні біології.
|
Сл. 6 |
На запитання третього розділу анкети «Чому ти взагалі вчишся?» більшість учнів відповіли: «Це мій обов’язок», «Батьки змушують», «Усі вчаться і я теж» та ін.. Найменше було відповідей: «Хочу бути грамотним», «Хочу бути розумним і ерудованим», «Хочу добитися повних та глибоких знань». З огляду на це ми бачимо, що учням 11-го класу притаманна мотивація до навчання на низькому рівні з дещо зниженою пізнавальною мотивацією: зовнішні мотиви переважають над світоглядними та практично значущими; послаблений моральний аспект, спостерігається високий рівень психоемоційного напруження. В більшості дітей немає бажання вчитись, учні мало зацікавлені в саморозвитку і працюють на короткотривалу (заслужити похвалу, не отримати низький бал), а не довготривалу (розвиток, удосконалення) перспективу.
|
Сл. 7 |
Протягом року на уроках біології були застосовані різні інтерактивні методи і в кінці навчального року нами проводилося повторне анкетування того ж 11-го класу. Результати анкетування нас дещо здивували, відповіді, отримані на початку та в кінці навчального року, досить різнилися. На запитання першого розділу анкетування 13 учнів відповіли «так» (59%), а 9 школярів (41%) своє ставлення не змінили, тобто 5 учнів змінили своє ставлення до предмета з негативного на позитивне.
|
Сл. 8 |
На питання «Люблю предмет тому що…» переважна більшість учнів 59%, зазначили такі причини: «цей предмет цікавий»; «подобається, як викладає вчитель»; «легко засвоюється»; «отримую задоволення при його вивченні»; «він вимагає спостережливості та кмітливості» та ін., У цих відповідях уже переважають внутрішні та пізнавальні мотиви: більше учнів націлені на результат, на отримання знань, а не просто на відмітку в щоденнику. Учні більш мотивовані, зацікавлені, бажають добитись результатів, а не похвали вчителя. Відповіді учнів на питання «Не люблю предмет тому що…», які давали учні в кінці навчального року, виявили наступне: деякі учні так і не змінили своєї думки щодо вивчення предмету «біологія». Ми вважаємо, що причиною цього може бути частково погані сімейні умови, небажання добре вчитися (деякі учні навіть не намагаються пізнати щось нове для себе, таким чином не обтяжуючи себе «зайвою інформацією»), слабка підготовка, недостатньо часу приділяв учитель на уроках для замкнутих і невпевнених у собі дітей. Здебільшого відповіді порівняно з попереднім анкетуванням майже не змінилися, більшість учнів відповіли так: «Цей предмет нецікавий», «Його не потрібно знати всім», «Він не потрібен мені для майбутньої роботи», «Знання з нього не потрібні для вступу до інституту».
|
Сл. 9 |
Відповіді учнів на питання «Чому ти взагалі вчишся?» також змінились у порівнянні з попереднім анкетуванням. Більшість учнів змінили ставлення до навчання: воно тепер не є для них просто обов’язком, тягарем чи тому, що так роблять всі, а це можливість для саморозвитку, пізнання чогось більшого. Загалом мотивація до навчання в багатьох учнів виявилася на середньому рівні з підвищеною пізнавальною активністю.
|
Сл. 10 |
Отже, на основі проведеного аналізу анкетування учнів на початку та в кінці навчального року можна зробити наступні висновки: проведення уроків біології з використанням різних інтерактивних методів призвело до зміни на краще ставлення учнів до навчального предмета «Біологія», підвищення рівня умотивованості і зміни пріоритетів навчання, у класах збільшилась кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал, учні займають активну позицію у засвоєнні знань, зріс їхній інтерес у сприйманні знань.
|
|
|