Доповідь на тему: «Організація освітнього процесу в 1 класі в умовах воєнного часу»

Про матеріал
Доповідь на тему:«Організація освітнього процесу в 1 класі в умовах воєнного часу»-теоретичний супровід презентації, який корисний буде для вчителів початкових класів, а також батьків.
Перегляд файлу

                       ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КОМУНАЛЬНИЙ

                  ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

 

 

                      Брифінг

«Актуальні питання організації освітнього процесу в початковій школі у 2023/2024 навчальному році»

 

 

                                   Доповідь

                                      на тему:

«Організація освітнього процесу в 1 класі в умовах воєнного часу»

                                                              

 

 

                                                       Підготувала:

                                                                       вчитель початкових класів

                                                                      Лановецького ЗЗСО І-ІІІ ст. №2

                                                                     Сидорук Людмила Василівна

 

                                                                                 2023

                            Добрий день, шановні колеги!

     На сьогоднішній день освітянам кинуто виклик – виклик війною. Щоб продовжити навчання, необхідно шукати нові рішення, які б допомогли отримати якісну освіту, зберегти життя та здоров'я здобувачам освіти.

     Військові дії, часті повітряні тривоги, міграція, нестабільний психоемоційний стан усіх учасників освітнього процесу – далеко не повний перелік проблем, з якими зустрілися заклади освіти.

    Створення безпечних умов для учнів та працівників є першочерговим завданням засновників і керівників шкіл. В першу чергу, увага акцентується на необхідному виконанні діючих нормативних документів в галузі освіти та з питань цивільного захисту, безпеки життєдіяльності, рекомендаціях щодо дій учасників освітнього процесу задля збереження життя та здоров’я.

     Організовуючи освітню діяльність відповідного формату(очна, дистанційна, змішана), педагоги враховують наступні фактори:

1) необхідність подолання стресового стану здобувачів освіти, зняття напруги;

2) вікові особливості;

3) перебіг військових дій,  наявність активних бойових дій, кількість повідомлень про артобстріли та нічні повітряні тривоги.

   Це впливає на добір вправ для стабілізації психологічного стану, концентрацію уваги (наприклад вправи «Сонечко», «Обійми рідних», «П’ять предметів біля тебе» тощо) та на тривалість занять (від 20 до 40 хв.).

      Важливою складовою організації освітньої діяльності стало проведення занять працівниками психологічної служби та педагогом - організатором. Заняття організовані на постійній основі, у чітко визначений час, розроблені у відповідності до рекомендацій МОН України («Тактильні вправи», «Мої друзі-іграшки», «Синьо-жовтий навколо нас», «Моя Україна», майструємо орігамі).

   У перший день навчання класні керівники повинні обговорити з учнями питання безпеки під час освітнього процесу в умовах війни.

 

       А зараз поговоримо про особливості організації освітнього процесу саме в перших класах нової української школи.

   Ви всі чудово знаєте, що це перший етап адаптаційно-ігровий в новій українській школі і він є  дуже важливим.

    І як же організувати освітній процес таким чином, щоб було безпечно і комфортно навчатися, і здійснювався якісно освітній процес .

    Сьогодні поговоримо:

- про новий статус школяра, як же змінюється психологічний портрет дитини, які відбуваються фізіологічні  зміни, поговоримо про те чи потрібна адаптація, які можуть бути адаптивні дні чи тижні у кожному закладі освіти, що батькам порадити, щоб допомогти соціалізувати дитину взагалі;

-про партнерство учень і вчитель;

- яка роль учителя у формуванні цінностей дитини;

-як правильно організувати безпечне освітнє середовище;

-про сам освітній процес і оцінювання.

 

Новий статус  «Я- школяр»

   Звичайно,  дитина приходить в школу, переступає вперше поріг школи -це дуже визначний момент у житті дитини.

     Дошкіллю властиве таке безпечне і безтурботне середовище, де дитина більше грається, виконує певні вправи, завдання, ігри в своє задоволення.

     Дитина, яка вже йде у школу- цей світ змінюється безліччю вимог, обов'язків і деяких обмежень, є певний режим (він більш жорсткий), є певна систематична праця, яка вкладена в певні часові рамки, яких діткам важко дотримуватися, звичайно є нові норми, правила поведінки і вказівки учителя.

      Перші дні дуже важливі, тому що часто якраз у перші дні тижня, місяці формується позитивне ставлення до школи і якщо відбувається, якийсь збій в цій системі- може зникнути бажання йти в школу і мотивація до навчання.

 Які ж ознаки адаптації дитини до школи?

    Психологи визначають, що  це психологічна адаптація, де відбувається входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності, біологічна адаптація - це пристосування до нового режиму навчання, життя  і соціальна адаптація - це процес сходження до учнівського колективу.

            

            Які ж ознаки успішної адаптації ?

    Процес навчання викликає позитивні емоції, дитина з бажанням  іде до школи, вона впевнена у собі, відчуває затишок, комфорт і не відчуває страху, першокласник «справляється» з навчальною програмою, з тими вимогами, вправами, різними завданнями, які виконує  під час освітнього процесу, дитина проявляє самостійність при виконанні завдань, звертається за допомогою до дорослого після того як самостійно спробувала виконати завдання і якщо щось не вдається, то тоді вона може звернутися за допомогою чи до вчителя, чи до батьків, першокласник задоволений своїми відносинами як з однокласниками, так і з вчителями.

       Щоб  адаптація відбулася успішно, учитель може запровадити, наприклад, адаптивні дні, які мають бути наповнені позитивом, затишком, комфортом, такою атмосферою впевненості в тому, що навколо все добре і мене чудово сприймають.

     Наприклад, літня школа - 2 тижні активностей, які спрямоваі на знайомство, позитивне налаштування і ін.

    Окрім того і батькам  варто перед початком навчання  з дитиною вибирати канцелярію, складати портфель, обрати зошити, олівці, фломастери ….розказати дитині, що батьки завжди будуть поруч з дитиною, завжди її підтримають і допоможуть, сприйматимуть і нових друзів, що тебе очікують у школі різноманітні свята і різні події .

      З перших днів у школі варто щодня обговорювати з дітками шкільний день, з'ясовувати, що сподобалося, що дізнався нового, що запам'яталося.

    Все залежить від батьківської мудрості, терпеливості і бажання приділити час своїй дитині.

     А учителю - ці перші дні вони дійсно мають бути адаптаційно - ігровими, тобто максимально включити дітей у пізнавальну діяльність: давай подружимося, представиш сам себе… і чим більше радості і позитиву, тим легше буде дитина входити у класний колектив, тому звичайно, важливо, знайомство з першою вчителькою, із іншими вчителями, які будуть викладати у цьому класі, знайомство взагалі зі школою, з персоналом, який працює у школі.

    У перші дні варто провести екскурсію по школі, по території, можна це поділити на кілька днів, обов'язково ознайомити  з укриттям, з алгоритмом дій, провести тренування, пояснити, коли і чому ми туди спускаємось .

     Перші дні дуже важливі для створення правил класу, пам'ятаємо методику створення правил класу - це має бути щодня  не більше 2-3 правил. (Сьогодні ми всі разом обговорили, визначили в малюнках - на дошці прикріпили… нове правило може з'являтися через тиждень, тоді правила будуть дієвими, найголовніше, пам'ятаємо, що вони мають бути спільно обговорені, прийняті.

 

    Певні рекомендації щодо навчання і щодо  успішної адаптації дитини у класному колективі можна запропонувати у вигляді чек-листа для батьків, якого використати на перших батьківських зборах «Як соціалізувати дитину?», що дитина має знати, вміти, перед тим як вона переступила поріг школи    (доглядати за собою, складанням рюкзака, як поводитися з книжками із зошитами).

    Дитина має точно знати час, коли  батьки прийдуть і заберуть її.

    Важливо сказати  батькам, щоб вони не транслювали на дітей свій шкільний досвід, особливо, якщо він був  негативний.

    Розвивати концентрацію уваги, яка впливає на академічну успішність, дитина має чути інструкцію від учителя і послідовно виконувати певні дії; так само має чітко розуміти слово «ні», коли «Ні!»-це значить уже все,  батьки мають пояснити, що є такі певні ситуації, коли саме зараз ні, тому що зараз урок, ми навчаємося, тому зараз ми не можемо стати просто так і гратися або займатися якимись іншими справами.

      Важливо, щоб дитина могла вчасно зупинитися,  коли відчуває, що не може впоратися із ситуацією, тобто вміє сказати собі «стоп».

     Якщо в родині спілкуються російською,  варто переходити на українську, бо діти можуть довго можуть довго не чути і не розуміти вчителя.

             Більш детальні  рекомендації-ось за цим посиланням.

     Що  ж має зробити школа, що вчитель для успішної  адаптації? як організувати правильно освітній процес?

  Звичайно, що наявність матеріальних баз, облаштування освітнього простору класу і (парти мобільні, шафки і різні прилади) чітке дотримання режиму дня (забезпечення оптимального гігієнічного мікроклімату навчальних кімнат, провітрювання, освітлення і ін.) дає можливість правильно організувати освітній процес.

    Враховуємо в навчальній роботі вікові особливості шестирічок - семирічок(ми маємо розуміти шестирічна і семирічна дитина - це дві великі різниці).                                                                                                                                          

   Ми враховуємо рівень розвитку і стан здоров'я кожної дитини- це для того, щоб ми індивідуально змогли підійти до кожної дитини, врахувати де дитина має сидіти, як вона має дивитися, що може її нашкодити. Створення в класі особливого психологічного мікроклімату (комфортного, позитивного).

 

Зміна соціальної ситуації  розвитку дитини

    Система відносин «дитина  - дорослий» диференціюється на дві частини: «дитина- батьки» та « дитина- учитель».

    Маленький школяр стає суб'єктом соціальних стосунків і наділяється суспільно значущими обов'язками,  за виконання яких отримує громадську оцінку.

      Вчитель для дитини стає значущою персоною, його похвала або осуд  важливіші, ніж оцінка батьків. Це теж ми маємо пам'ятати, щоб не нашкодити дитині як особистості під час її  становлення.

 

Пріоритет визнання цінностей дитинства

    Радість, радість дитинства, радість навчання, радість пізнання, тому і мають бути відповідність вимогам віковим, особливостям визнання прав дитини, навчання через діяльність, зокрема, через гру, пізнавати через гру і приносити радість, і звичайно рухова активність, обмеження домашніх завдань, і збільшення часу на рухову активність, і тут ми дуже часто згадую слова Сухомлинського про те, що радість пізнання відбувається тільки тоді,  коли дитина сама у процесі дослідження виконання певної вправи, певних завдань,  коли сама дитина відчула оцей результат свого досягнення, тоді вона відчуває радість і пізнання, невеличка навіть маленька допомога або підказка вчителя може зруйнувати цю радість пізнання,  тому варто допомагати так, щоб дитина навіть не відчувала,  що ми допомогли - саме на шляху пізнання для цієї дитини.

 

 Компетентність підхід дуже важливий

         Як же нам врівноважити знання і вміння?

   Подивіться, будь ласка, у нас є три таких великих блоки: вміння, знання і ставлення, вони взаємопов'язані, нерозривні і лише тоді буде здійснюватися компетентнісний підхід, тому що знання - це я розумію, навіщо мені ці знання, я їх потім практикую, здійснюю певну діяльність, досягаю  певного результату і в мене напрацьовуються певні вміння, звичайно в процесі - у нас відбуваються певні ставлення. Я не боюся помилятися, прагну, я можу, я ціную те, що в мене виходить.

    Як же саме в цей період відбувається взаємодія дітей і дорослих,  наскільки вона важлива?

     Ми говоримо,  що перший 1 клас - це гра,  у процесі якої відбувається пізнання, спільна праця, у процесі якої відбувається спілкування і  навчання, набуття вмінь і навичок, дитина стає активним учасником: відкриває нові знання, засвоює нові навчальні дії, експериментує, досліджує, спостерігає і вчиться, таким чином формується відповідальність за свою роботу.

    Важливо уникати авторитарного впливу, налагоджувати добрі стосунки і довіру між учнем і учителем, між учнем і однокласниками в класі.

 Варто пам’ятати про фізіологічні особливості дитини 6-7 років.

Процес сприймання – варто розпочинати тими темами, що передбачають аналіз об’єктів за різними ознаками,  а далі-узагальнюємо і класифікуємо за визначеннями ознаками.

 Зорове сприймання- труднощі: феномен дзеркальних рухів.

 

    В цей час дуже важливо навчити правильному письму, тримати олівець, ручку, покласти зошит, правильна осанка, для попередження сутулості, деформації спини.

    Ми бачимо 4 малюнки, давайте  назвемо на яких малюнках дитина неправильно тримає ручку.

  В мережі Інтернет є багато вправ для того, щоб правильно навчити тримати олівець.

     Перенавчити дитину дуже-дуже важко, інколи просто неможливо: через небажання чи через впертість.

Пізнавальні процеси

 

Серед методів навчання мають домінувати інтерактивні

 

 

 

 

 

І от такого плану дії ми маємо виконувати всі чотири роки, щоб дитина

до автоматизму довела виконання , наприклад, дій додавання,  віднімання або множення, ділення.

 

Формування в учнів умінь

Формуються за такою послідовністю як на попередньому слайді - це тривалий процес.

Є  посилання, якими  можна буде теж скористатися.

 

 

Можна користуватися додатковими сигналами, умовними позначеннями, не

обов'язково картки друкувати (жовтий, зелений світлофори), а це може бути просто рука, цеглинки Lego.

 

      Формування спільних цінностей- чому це важливо з перших днів, тому що кожен із нас знає, хто працювали в перших класах,  (що перші класи вони дуже важкі) дітям протягом перших двох місяців, перші 100 днів - важко зрозуміти, що я учень, що я не один в класі, важко виконувати правила. Тому формування спільних цінностей, які ми можемо використовувати починаючи з ранкових зустрічей, а потім використовувати на уроках під час освітнього процесу, можна формувати з перших днів у школі. Це можуть бути правила класу, рутини класу, які навчають дітей соціалізації (як привітатися, як попросити допомогу, як попросити дозволу. Наприклад, інструкція, коли щось нам не сподобалося, я вийшов із себе, як мені діяти: стоп - порахував до 10, домовитися або відійти в сторону, зараз в даний час не гратися з тим з яким я не можу спілкуватися або попросити допомогу, наприклад, учителя. Інструкція має бути обговорена і прийнята, тоді вона буде діяти, не приймаючи цього можуть бути виникати конфлікти.

Ранкові зустрічі

 

Вони дуже важливі, не забувайте про них і користуйтеся ними, навіть якщо у класного керівника другий урок, то почнемо з другого уроку ранкову зустріч.

 

Для чого використовуються ранкові зустріч?

 

 

Це загальноосвітні орієнтири, варто під час  ранкових зустрічей навчити дитину відчувати(  я відчув, тому я думаю як мені бути і я тоді дію).

 

Безпечне освітнє середовище

    Сьогодні дуже багато питань саме до безпечного освітнього середовища. Ми пам'ятаємо, що безпечне місце там для дитини, де є безпечний дорослий і я тоді відчуваю, що дитина у безпеці .

    Вимоги до освітнього середовища в класі, в школі змінилися під час  воєнного стану.

    Парти мобільні, мають дітки завжди пам'ятати,  що стільці заставлені за парту, що між рядами,  між партами має бути вільний прохід, тому портфельчики мають висіти. Нічого на підлозі немає зайвих речей-це для того,  щоб я швидко міг стати

в колону і вийти в укриття. Мобільні полички, які рухаються чи органайзери, які можуть завадити руху учнів з класу в коридор мають бути відставлені в сторону. На  шляху евакуації прибираємо килимки, щоб уникнути спотикання, падіння під час евакуації.  Коридори, просторові осередки мають бути максимально звільнені від речей. Діти мають знати чіткий алгоритм дій, тому звичайно відпрацьовуємо  алгоритм дій у певній  школі (тренуємось). З учнями класу обговорюємо правила поводження під час повітряних тривог, у сховищі .

 

Освітнє середовище має бути навчальним, розвивальним, виховним .

     Все, що в класі на стінах має нести певну інформацію. Якщо стіна слів - значить вона саме до теми, яку вивчаємо. Якщо це, наприклад, дидактичний матеріал, то він у вільному доступі для дитини тільки той, яким ми користуємося саме сьогодні.

 Мій настрій  або правила класу- на рівні очей у дитини.

Ми можемо прикріплювати на стінах малюнки (порівнювати з іншими і оціночні судження щодо робіт ніколи не говоримо).

 

 

 

Пам'ятаєм, що у нас інтеграція, інтегрований може бути день, інтегрований

може бути тиждень.

 

                                                     Методи навчання

 

 

 

Використовуємо шість цеглинок

 

 

 

Посібник «6 цеглинок»-  використовувати різні вправи, завдання.

 

 

       Ми пам'ятаємо, що перший клас- це вербальна оцінка, це позитивний принцип і ми не замінюємо оцінку зовнішніми атрибутами: зірочками, квіточками, прапорцями, сонечками, має бути сформульоване оціночне судження конкретне саме до конкретного вміння і до конкретної вправи, яка виконується.

Підсумкове оцінювання

У першому класі - це читання вголос і списування, з математики – комбінована робота.

 

 

 

 

Щодо організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання

    Вимоги до організації освітнього процесу врегульовано Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України 25.09. 2020 № 2205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.11.2020 за № 1111/35394 (зі змінами), (далі – Санітарний регламент).

     Гігієнічні правила складання розкладу навчальних занять та розподілу навчального навантаження протягом тижня, а також допустиму сумарну кількість годин (навчальних занять) тижневого навантаження учнів наведено в додатках 7, 8 до Санітарного регламенту. Відповідно до пункту 8 розділу V Санітарного регламенту при використанні технічних засобів навчання (далі – ТЗН) під час проведення навчального заняття потрібно чергувати види навчальної діяльності.

      Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути: для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин

      Після занять із застосуванням ТЗН проводяться вправи з рухової активності та вправи гімнастики для очей. Комплекси відповідних вправ наведено в додатку 3 до Санітарного регламенту.

     В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:

  • 1-2 класів – 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин.

     Важко, але в той же час і приємно усвідомлювати, що досвід, напрацьовані технології, методи та прийоми, які ми отримали під час карантинних обмежень, стали основою для побудови дистанційного навчання під час воєнних дій. Для організації освітнього процесу за допомогою дистанційних технологій наш заклад використовує освітню платформу Microsoft Teams. Проте, значна частина вчителів початкових класів використовують платформу Google Meet для відео-конференцій. Широко застосовуємо веб-ресурси Matific, Wordwall, LearningApps, Flippity, WordArt, CartoDB, Sketchfab, Kahoot, Quizlet, Padlet тощо. Саме ці освітні ресурси стали невід’ємною частиною занять, а поєднання запису відео-уроку із використанням інфографічних матеріалів зробили навчання більш наглядним та сприяють кращому засвоєнню знань, умінь та навичок школярів. У цей надзвичайно складний для країни час ми гідно тримаємо наш освітній фронт боротьби за майбутнє української освіти та покоління сильної, непереможної української нації. З вірою в перемогу! З вірою в Україну!

                                 Батьківські збори

       Сьогодні вони можуть бути  в різних формах: очно  і онлайн, можна використовувати як загальні, так і групові, невеличкими групами, головне про збори пам'ятаємо, що приватність надання інформації.

     Теж є посилання, можна перейти за ним і більш детально ознайомитися, які є форми роботи з батьками.

     Хочу наголосити, що на батьківських зборах потрібно не забути обговорити, якщо ми використовуємо навчальні посібники, зошити з друкованою основою, які купляємо за кошти батьків, то батьки мають надати добровільну згоду, яка оформлюється протоколом батьківських зборів, де батьки мають залишити свій підпис.

 

       Можна використати ось таку вправу під час батьківських зборів:

     Батьки обирають аркуш паперу і методом відриву виконують такий силует.

У цьому силуеті вони можуть зазначити ім'я дитини,  на ручках ножках написати, що вона вміє гарно робити,  в чому вона є особливою,  що важливо вчителю знати про їхню дитину,  на зворотньому боці їхньої дитинки можна написати очікування батьків - очікування від школи, очікування взагалі від освіти, від вчителя.

      Можна конкретно цю вправу варто використовувати як на 1 вересня, так і в кінці навчального року. Щоб порівняти чи справдилися очікування чи ні.

Дану  вправу можна використовувати на початку кожного класу, тому що діти ростуть, діти змінюються.

 

Ну і найголовніше , звичайно, той, хто знає – робить,  той,  хто розуміє – навчає.

Давайте і знати, і розуміти, і у нас усе вдасться.

 

Багато чого ще не сказала, але намагалася.

 

Останнім часом ми частіше згадуємо слова Отто фон Бісмарка: «Війни виграють не генерали, війни виграють шкільні вчителі та парафіяльні священики».

 

Нехай день 1 вересня стане успішним стартом для нового навчального року, символом перемоги та віри в краще майбутнє.

Грандіозних успіхів у навчанні, віри в себе, яскравих прагнень і професійних перемог!

 

Дякую всім за увагу, натхнення, творчості і Миру всім нам,  Перемоги!!!

 

 

Джерела інформації

Нормативні документи:

• Закон України Про затвердження Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»

• Закон України «Про повну загальну середню освіту»

• Концепція Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів

України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» –

• Державний стандарт початкової освіти ( затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 87 від 21 лютого 2018 року)»

• Лист МОН України від 29 березня 2022 року № 1/3725-22 «Про організацію освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного часу»

• Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/pochatkova-shkola/poradi-psihologa/poradi-dityachogo-psihologa-svitlani-rojz  (ПОРАДИ ДИТЯЧОГО ПСИХОЛОГА СВІТЛАНИ РОЙЗ)

 

 

docx
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку