ФУНКЦІЇ ВЧИТЕЛЯСоціальна – допомога учням в адаптації до потреб сучасної соціокультурної ситуації;Виховна – формування загальнолюдських та національних морально-духовних цінностей;Інформуюча – поширення педагогічних знань серед батьків та громадськості;Навчальна – керівництво навчальною діяльністю школяра;Організаторська – керівництво діяльністю дитячих колективів.
Актуальність• Соціальним замовленням на творчу особистість учня, випускника школи здатного освоювати, перетворювати і створювати нові способи організації своєї навчальної діяльності і генерувати нові ідеї;• Важливістю створення психолого-педагогічних умов і засобів, що сприяють підвищенню якості освіти;• Потребою в розробці цілісної педагогічної моделі навчання урахуванням психологічної компетентності педагога в загальноосвітньому закладі;• Необхідністю визначення способу оптимальної взаємодії педагога та учнів у процесі навчання з урахуванням психологічної компетентності педагога в умовах освітньої установи.
Психологічні особливості учнів 5-6 класів. Розвиток самостійності, активні форми роботи, надання свободи:завдання повинні мати покрокові інструкції за якими їх легко виконати. Учні вчаться виділяти головне (механічна пам’ять відходить на другий планматеріал добре засвоюється в формі питань і відповідей;матеріал подається невеликими порціями – абзацами з виділеними висновками;складний матеріал подається з розважальними фрагментами;графічні ілюстрації повинні бути конкретними і пояснювати певну ситуацію.
Психологічні особливості учнів 7-9 класів. Розвиток активне спілкування з однолітками, самовираження, самоствердження, розвиток творчості, значний прогрес пізнавальної сфери:завдання повинні відповідати можливостям, опора на взаємодопомогу. Підвищена втомлюємостьраціонально межуються складні і прості завдання;графічна інформація може бути як для дорослого;графічні ілюстрації абстрактні і розраховані на подальше осмислення;поєднуються метапредметні та мультипредметні знання.
Психологічні особливості учнів 10-11 класів. Високий ступінь пізнавальної діяльності. Розвиток навчально-профессіональної діяльності, критичний рівень мишлення, здатність вести полілоги, проблемне сприйняття, гіпертекстовість, теоретичні підходи:завдання повинні відповідати запитам, опора на самостійність. Розвиток емоційної, моральної, мотивоційної сфери. Матеріали повинні бути більше інструктивними та координаційними;Гіпертекстовість. Полілогічність..
Етапи ефективної роботи. Біоритмальна крива збудливості кори головного мозку та пов'язана з цим працездатність учнів характеризується їх наростанням з моменту пробудження до 11-12 годин, а потім зниженням до 14 – 15 годин, другий підйом працездатності відзначається з 16 до 18 години.
За фазою впрацьовування слідує фаза високої (оптимальної) працездатності, коли відносно високі рівні кількісних та якісних показників узгоджуються між собою та змінюються синхронно. У молодших школярів найвища працездатність відзначається на 2-му уроці; на 3-му та особливо на 4-му уроках вона зменшується. У учнів старших та середніх класів підвищення працездатності спостерігається на 2-му та 3-му уроках, на 4-му вона знижується, на 5-му, завдяки включенню компенсаторних механізмів, спостерігається тимчасове поліпшення працездатності з різким падінням її на 6-му уроці.
Протягом уроку: Перші 3 – 5 хвилин відбувається впрацьовування - працездатність не стійка, ефективність не висока. Наступні 20 хвилин – оптимум, період найвищої працездатності. Третій період перевтоми, коли відбувається компенсаторна перебудова - дитина ще може працювати якісно, але вже ціною значної напруги. Пора перепочити, відволіктися. (На уроці це може бути фізкультхвилинка з музикою, пісенькою). Зазвичай після цього працездатність знову трохи підвищується і настає наступний період. Четвертий період – невеликий підйом працездатності, який забезпечує на уроці ще 10 хвилин ефективної роботи. П'ятий період – втома останніх 2-3 хвилини.
Сприйняття інформаціїНеобхідна гострота зору при сприйнятті світлих об'єктів в 3-4 рази нижче, ніж для темних.основну інформацію про об'єкт несе його контур; можливість розрізнення та пізнання його збільшується зі збільшенням його складності.підвищення ймовірності розрізнення з 0,5 до 0,98 потрібно збільшення умовних розмірів простих структур на 20÷25%, а знаків типу букв і цифр – вдвічі.
Колірна гама оптимізації сприйняттясиній на білому,чорний на жовтому,зелений на білому,чорний на білому,білий на синьому. Для ефективної роботи оператора важливе значення має спосіб передачі змістового змісту відображуваної на екрані інформації. У стресових ситуаціях числа менш як чотирьох розрядів доцільно представляти на екрані словами. Разом з тим. Основні властивості об'єктів (або необхідні дії) ефективно відобразити як піктограм.
Загальні правила ефективного сприйняття текстів. Для доказу достатньо 2-3 аргументів;Заголовок повинен містити менше 6 слів; Інформація на кольоровому фоні(оранжевий, жовтий) краще запам’ятовується;Чорний текст на білому фоні погано сприймається – краще зелений на білому, червоний на білому;Текст в еліпсі краще сприймається ніж в квадраті або прямокутнику;. Для Європейців краще запам’ятовується верх сторінки і її права частина;. На одній сторінці не повинно бути більше 5-6 термінів, при чому вони повинні бути пов’язаними інакше вони не сприймаються; Строка повинна бути не ширше 8 сантиметрів; Початок і кінець текста запам’ятовуються краще;Текст запам’ятається при 4 – 7 кратному повторенні