Доповідь на тему “ Розвиток творчих здібностей на уроках хімії в умовах компетентісного підходу»

Про матеріал
Освітня технологія – модель роботи вчителя та учнів, що включає в себе планування , організацію та проведення реального процесу навчання за умови забезпечення комфортності для всіх суб’єктів освітньої діяльності. Зміст сучасної освіти створює умови для всебічного розвитку особистості й визначається на засадах загальнолюдських та національних цінностей , науковості та систематичності знань , їх значущості для соціального становлення людини, гуманізації та демократизації шкільної освіти ; для індивідуалізації та диференціації навчання , його профільності , запровадження особистісно орієнтованого навчання та новітніх педагогічних технологій , формування компетентності учня.
Перегляд файлу

Управління освіти і науки

Чернігівської обласної державної  адміністрації

Чернігівський професійний будівельний ліцей

 

 

 

 

                                          

 

 Доповідь на тему

 “ Розвиток творчих здібностей на уроках хімії в умовах компетентісного підходу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Викладач хімії

СавичА.П.

 

 

 

 

Чернігів,2023

 

 

ВСТУП

 

                                Освітня технологія – модель роботи вчителя та учнів, що включає в себе планування , організацію та проведення реального процесу навчання за умови забезпечення комфортності для всіх суб’єктів освітньої діяльності. Зміст сучасної освіти створює умови  для всебічного розвитку особистості й визначається на засадах загальнолюдських та національних цінностей , науковості та систематичності знань , їх значущості для соціального становлення людини, гуманізації та демократизації шкільної освіти ; для індивідуалізації та диференціації навчання , його профільності , запровадження особистісно орієнтованого навчання та новітніх педагогічних технологій , формування компетентності учня.

 

                              Досвід свідчить , що сучасний урок – це урок демократичний, він проводиться не для учнів , а разом із ними. Урок є досить динамічною формою організації навчальної діяльності учнів,здатною враховувати нові підходи , ідеї та закономірності, що являються в теорії та практиці навчання. Варто зробити учнів співучасниками процесу навчання. На уроці спрямовуємо діяльність на те,щоб,озброївши дитину певними знаннями, навчити її шукати якомога ширше коло практичного застосування цих  знань, які зроблять її краще пристосованою до мінливих життєвих колізій,допоможуть зберегти здоров′я і життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування життєвих умінь та навичок учнів на уроках хімії

 

У поняття «життєві вміння дитини» включається:

 

   Коло вміння із самообслуговування;

   Уміння спілкуватися, підлаштовуватись під обставини на власну  користь;

   Уміння презентувати себе.

 

Суть інтерактивного навчання полягає в тому , що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Інтерактивні форми навчання сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці.

 

Урок з інтерактивними технологіями включає п′ять елементів:

     Мотивація;

     Оголошення теми та очікуваних результатів;

     Надання н6еобхідної інформації для розв′язання завдань;

     Інтерактивна вправ;

     Підбиття підсумків та оцінювання роботи на уроці.

 

Під час організації інтерактивної роботи учні дотримуються таких правил:

     До роботи залучаються всі учні класу;

     Матеріали групою готуються заздалегідь;

     На уроці застосовую 1-2 інтерактивні вправи.

 

 

Для мотиваційного забезпечення уроків використовуються наступні методи та прийоми:

   Коротка розповідь;

   Створення проблемної ситуації:

   Оголошення епіграфу та девізу уроку.

 

Важливим етапом уроку є надання необхідної інформації. На цьому етапі дається достатньо інформації для того, щоб вони могли виконати практичні завдання за мінімально короткий час.

Центральною частиною заняття є інтерактивна вправа, за допомогою якої відбувається засвоєння навчального матеріалу , досягаються результати уроку.

Інтерактивна вправ проводиться за наступним регламентом:

    Інструктування;

    Об′єднання в групи;розподіл ролей.

    Виконання завдання;

    Презентація результатів.

Найважливіша частина уроку є підбиття підсумків. На цьому етапі учасники навчально-виховного процесу повинні:

o       Пояснити зміст опрацьованого матеріалу;

o       Порівняти результати з очікуваними;

o       Зробити висновки;

o       Установити причинно-наслідкові зв′язки.

За роботу кожен учень на уроці отримує оцінку.

 

Реалізуючи поставлені завдання, мені вдалося домогтися цінного ставлення учнів до здобутих знань та вмінь, яке включає:

  • Зацікавленість предметом «хімія»;
  • Відчуття потреби в знаннях;
  • Дотримання правил техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії;
  • Застосування алгоритмів при розв′язанні завдань;
  • Дотримання екологічної культури;
  • Самостійність,само організованість та співпраця при роботі в групах;
  • Системність у виконання самостійних робіт;
  • Наполегливість у навчанні;
  • Сміливість у прийняті рішень та виголошенні власних суджень.

 

     Однією з основних вимог сучасної школи є формування гнучкого, нестандартного мислення, притаманного творчій особистості.

Розвивати творчі здібності учня на уроках хімії – чи не найактуальніше завдання даного предмета. Систематичне розв’язування задач  сприяє досягненню глибоких та міцних знань , свідомих та стійких умінь, сприяє розвиткові логічного мислення учня.

Освітня технологія – модель роботи вчителя та учнів, що включає в себе планування , організацію та проведення реального процесу навчання за умови забезпечення комфортності для всіх суб’єктів освітньої діяльності. Зміст сучасної освіти створює умови  для всебічного розвитку особистості й визначається на засадах загальнолюдських та національних цінностей , науковості та систематичності знань , їх значущості для соціального становлення людини, гуманізації та демократизації шкільної освіти ; для індивідуалізації та диференціації навчання , його профільності , запровадження особистісно орієнтованого навчання та новітніх педагогічних технологій , формування компетентності учня.

Ефективним для розвитку творчих здібностей на уроках хімії є розв’язання задач. Воно полягає в тому , що спочатку розбирається зразок задачі , форма запису, а наступним кроком є закріплення виконаних дій шляхом розв’язання аналогічних задач та обернених ним. Далі починається етап розвитку вмінь , який реалізується шляхом  розв’язання  складніших на декілька дій задач , комбінованих задач , розв’язання задач кількома способами.

 Спочатку виробляється вміння розв’язувати прості задачі а потім складніші і до комбінованих.

 

                                   КЛАСИФІКАЦІЯ  ЗАДАЧ

 

  1. За характером : теоретичні – передбачають теоретичне міркування та висновки;

     Практичні – передбачають практичні міркування та висновки.

  1. За метою : навчальні – спрямовані на розвиток в учнів елементарних умінь та навичок оперування розумовими діями;

     Розвивальні  - сприяють розвитку пізнавальної активності та самостійності учнів під час розв’язання.

  1. За значенням : розрахункові – передбачають знання теорій,законів, процесів , властивостей речовин , а також уміння учнів виводити хімічні формули , складати хімічні рівняння;

Якісні ( логічні) – в їх основу покладено розумову операцію , форму мислення або навіть поєднання кількох розумових операцій і форм мислення.

  Вивчення хімії у школі має велике значення для наукового сприйняття світу , для розвитку творчої , інтелектуально розвиненої особистості. Тому сучасна педагогіка вимагає вдосконалення методики викладання предмета. Необхідно забезпечити учня багажем знань з допомогою взаємодії з учителем , з іншими учнями , з групою. Тоді інтерес учнів до уроку та його ефективності зросте.

Однією з ефективних форм роботи у розвитку творчих здібностей учнів – є інтерактивне навчання. Ця форма пізнавальної діяльності , що має конкретну , передбачену мету  - сварити комфортні умови навчання , за яких кожен учень відчуває свою необхідність , зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання з предмета , відчути впевненість у собі.

Під час інтерактивного навчання навчальний процес здійснюється за постійної активності  учнів. Інтреактивне навчання вимагає від кожного учня вміння спілкуватися один з одним , мислити, приймати рішення. Залежно від інтерактивних форм учень навчається опрацьовувати інформацію , робити опорні схеми та конспекти , передавати свої знання іншим , висловлювати власні думки , розв’язувати та складати задачі та завдання , оцінювати самостійно роботу свою та інших учнів.

Виходячи із специфіки предмета хімія дуже тісно пов’язана з побутом , промисловістю та сільським господарством , тому дуже є важливим  метод «АСОЦІАТИВНИЙ  КУЩ». Він дозволяє сприймати науку та життя як одне ціле , що є дуже важливим для підвищення зацікавленості учнів у предметі.

Наступний метод – «АЖУРНА ПИЛКА». Він вимагає опрацювання великої кількості матеріалу. Учні навчаються ( під час опрацювання інформації у групі) зі своєї теоретичної частини вибирати основне , стисло його описувати та передавати іншим учням.

Найчастіше використовуються у роботі опорні конспекти та схеми, які дозволяють учневі записувати теоретичні відомості та хімічні перетворення до певного опорного конспекту чи схеми.

Фізичні властивості

Хімічні властивості

 

 

Поширення в природі

Одержання

 

Застосування

Особливості

 

 

 

   Для невеликої кількості отриманої інформації на уроці використовують метод «НАВЧАЮЧИ _ ВЧУСЯ» , причому учні повинні бути розташовані у групах, а своєю інформацією ділились переходячи один до одного.

На закріплення отриманої інформації на уроці використовують «РЕБУСИ» , які вимагають від учнів уміння не тільки визначати закодовані властивості речовин  , але й записувати відповідні реакції , аргументовано висловлювати думку .

Також на етапі закріплення учням можна запропонувати :

  1. скласти та розв’язати альтернативні схеми перетворень ;
  2. скласти узагальнюючу схему на основні частини опрацьованого матеріалу в групі.

 

Дуже важливо , щоб під час заключної частини уроку учні , підбиваючи підсумок , починали відповіді словами : « Я знаю  . . «,»Я вмію ,,»  - це використання методу «НЕЗАКІНЧЕНОГО РЕЧЕННЯ,,»

Непростий момент на уроці це оцінювання. Як правило на інтерактивному уроці  використовують картки само оцінювання учнем власної роботи , роботи в групі.

Оцінювання власної участі в роботі  групи та на уроці

 

Прізвище , імя , група  __________

 

Оцініть себе за кожним визначеним напрямком від 0 до 2 балів.

 

  1. Ви брали активну участь у роботі групи ________
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які враховувала група  ______
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи , заохочували їх до роботи _________
  4. Ви висунули цілком нову ідею , що сподобалась іншим  ____
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групу вперед
  6.     Ви доповідали класу про результати групи  __________

 

Усього балів  __________

 

  Сучасний урок хімії повинен проходити на високому  методично-інформаційному рівні , що забезпечується інноваційними методами й формами роботи. 

Зміни форм спілкування учителя та учня перетворюють навчання на ділове співробітництво , що підвищує мотивацію до навчання , зумовлює необхідність пошуку інформації , інтенсивності навчання на уроках та в позакласний час.

 

Для досягнення загальної мети виконуються завдання :

   розвивати здібності та інтереси учнів;

   сприяти застосуванню знань , умінь , навичок , отриманих під час вивчення хімії на уроках фізики , біології;

   використовувати елементи хімічного експерименту для підняття інтересу до предмета та поглиблення знань.

 

doc
Додав(-ла)
Савич Алла
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Інші матеріали
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку