Урок -гра " Проблема йододефіциту в Україні"

Про матеріал
Даний матеріал буде надзвичайно актуальним при вивченні теми" Неметали". Також він розширить уяву учнів про вплив йоду на фізичне та ментальне здоров я людини
Перегляд файлу

 

 

У  р  о  к

Тема: проблема йододифіциту в Україні.

Мета: розглянути проблеми йододифіциту і можливості їх розв'язання, ознайомити учнів з основними принципами складання раціону йодованого харчування; забезпечити формування практичних умінь та навичок попередження йододифіцитних захворювань.

Обладнання: географічна карта України. Таблиці «Залози внутрішньої секреції, тест самодіагностика йододифециту в організмі»

Тип уроку: міні – ток – шоу.

Хід уроку.

  1. Вступне слово учителя.

Ще в ІV ст.. до н.е. Демокрит висловив таку думку: «Люди вимолюють  своє здоров»я у богів, їм невідомо, що вони самі можуть впливати на своє здоров'я». Захворювання спричинені нестачею йоду є одним з най розповсюджених захворювань людини в світі. Вчені б'ють в набат, керівництво різних країн розробляють спеціальні заходи і влаштовують міжнародні наради з проблеми нестачі йоду в продуктах харчування. Фантасти придумували різні жахи в ХХІ столітті , але вони не мали передбачення цієї проблеми – людство в небезпеці із-за нестачі якогось йоду.

  1. Виступ статиста.

 

 

Близька 1,5 млн. Людей проживають в місцевості з максимальною нестачею йоду

• У 43 млн. землян йодна недостатність проявляється у вигляді психічних розладів.

• Близько 300 млн. осіб в світі мають клінічні прояви йодної недостатності в організмі – хворобу ендемічний зоб, гіпотеріоз.

• Близько 200 млн. осіб мають недорозвинутий інтелект або розумову відсталість, тому що в дитинстві недотримували йода в достатній кількості.

• Близько 60% українських сімей вирощують овочі на повністю вичерпаній землі.

• 120 країн світу признали, що йодна недостатність серйозна проблема на шляху розвитку суспільства, яка гальмує його соціальні і економічні показники.

• Тернопільська, Львівська, Закарпатська, Волинська, Рівненська, Івано - Франківська обл. мають недостатній рівень йоду в ґрунті, воді,Є місцевих продуктах харчування.

  1. Лікар проводить тест на вміст йоду в організмі. (розчин йоду наносять на руку)
  2. Історія відкриття йоду.

В чистому вигляді – йод тверда, темно-сіра кристалічна речовина з металевим блиском в 2 рази важчий за амоній, при нагріванні він не дуже плавиться а переходить в газоподібний стан. Ця його властивість і сприяла його відкриттю. Завдяки кольору парів йод зобов’язаний своєю назвою – « йод » в перекладі з грецької «фіалковий»

Елементарну природу йоду встановив французький вчений Гей Моссак та англієць Дефі в 1813 р. Йод дуже рідкісний елемент, його вміст в земних надрах складає 1/100.000 %, але при цьому можливо знайти речовину в

 

 

Якій сучасний аналіз      не виявив хоча б не значну кількість йоду.

Більше всього йоду:

в морскій воді – але там незначна концентрація (промислове добування ускладнене)

в морских водоростях  - ламінарія, попіл якої слугує сировиною для отримання йоду в промисловості.

в підземних бурових водах

в солях КІО3 (йодат); КІЩ4 (перйодат) що супроводжують залягання нітрату натрію.

  1. Використання йоду:

• у якісному та кількісному аналізі

• як каталізатор хімічних реакцій

• для виготовлення поляроїдного скла у фотографії

• як мастило збільшує навантаження на деталі більш ніж у 50 разів

• ізотопи цього елемента, йод 131 та 133 використовують у радіології

• у медичній практиці використовують 5% та 10% розчин йоду як зовнішній а6нтисептичний засіб

• як складова частина низки препаратів для зовнішнього застосування

• входить до складу багатьох мультивітамінних  комплексів.

  1. Медичне значення йоду в організмі

Можливо йод так і залишився елементом № 53 періодичної системи і лишився відомим як антисептичний засіб, якби не наша щитоподібна залоза, яка належить до органів ендокринної системи займає в ній неустанне місце.

Від її роботи залежить майже все -  зовнішність, самопочуття, настрій, інтелект, статеве дозрівання, репродукція і навіть наш інтелект:  холеричний, сангвінічний – зумовлені гарною її роботою, флегматичний і меланхолічний – менш гарною. Розташована щитоподібна залоза попереду дихального горла, трохи нижче гортані, продукує гормон тироксин (Т4)  і трийодтиронін (Т3).

 

 

 

 

Під дією цих гормонів:

• відбуваються окислювальні процеси в усіх тканинах тіла

• підтримується температурний режим організму

• відновлюються пошкоджені тканини

• регулюється ритм биття серця

• від них залежить активність мозку і всіх активних почуттів

• регулюється обмін речовин

• поповнюються енергетичні ресурси клітин.

Причому денна норма повинна складати 100-200 млг. Йоду на добу. Що складає 5 г. за все життя (1ч.л.) Але проблему не вирішити шляхом одноразового вживання, чайної ложки. В такому випадку надлишок йоду буде виведений із  організму або призведе до тяжкого отруєння з непередбачуваними наслідками. Цю дозу необхідно вживати поступово. Якщо на добу людина вживає менш ніж 50 млг і це продовжується тривалий час.  То залоза починає збільшуватися, спочатку трохи, а потім помітно, що призводить до хвороби -  ендемічний зоб.

  1. Характерні ознаки порушення роботи щитовидної залози:

• зниження пам'ять, сприйняття інформації на слух, уповільнюється обробка інформації.

• слабкість, анемія, постійне бажання спати

• знижуються адаптивні реакції організму

• уповільнюється обмін речовин, при бажанні схуднути нічого не виходить

• суха шкіра, якій не допомагають навіть дорогі креми

• сухе, ламке волосся, яке сиплеться з голови без причини
• часті головні болі з порушенням тиску

• нерегулярний місячний цикл.

 

 

 

  1. Виступ лікаря - дієтолога.

Звернемо увагу на продукти , що можуть наситити організм йодом. До них відносять рибу – бажано морську – оселедець, тріска, морський окунь. Морепродукти – морська капуста, креветки, кальмари, мідії, яйця, фрукти. Одночасно з вживанням йодованих продуктів слід обмежувати вживання сирої капусти, сої, арахісу – ці продукти заважають повноцінному засвоєнню йоду в організмі.

По – перше харчування повинно складатись із продуктів, які містять максимальну кількість йоду.

По – друге воно повинно бути збалансоване, щодо тих елементів, які сприяють засвоєнню йоду в організмі.

  1. Перевірити результати попереднього тесту та надати питання тесту слідуючого:

«Самодіагностика йододефіциту в організмі»

Що треба робити, щоб вирішити проблему?

У ряді різних країн по різному вирішують питання йододифіциту у населення. В Австрії та Швейцарії йод додають в сири та ковбаси, в Голандії в хліб, в Америці в корм для курей, таким чином одне яйце може поповнити добову норму йоду в організмі, в Японії – їдять багато морепродуктів. Помітно, що додавання йоду в корм тваринам, збільшує удої молока, ріст шерсті у овець, сприяє набиранню ваги у свиней.

Заходи покращення проблеми:

• Вживати йодовану сіль, додавати її в готову їжу, зберігати закритою

• Додавати до їжі морську капусту

• Вживати полівітамінні комплекси, що містять йод, не менш ніж 150 млг

• Їсти якомога більш морепродуктів, розповсюджувати культуру їх вживання

• вжити 3 грецькі горіхи вранці до їжі.

• вживати якомога більше цибулі часнику, кропу, перцю.

 

 

 

• покращити технологію чистки питної води шляхом біологічної стабілізації

• тотально покращувати  екологію

ІІ. Підведення підсумків уроку.

Канада – теж країна з нестачею йоду в продуктах харчування, але тривалість життя населення на 20 років більше ніж в Україні. Досягнуто таких результатів завдяки здоровій екології, впровадженню здорового способу життя, здорової їжі та неотруйної води.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку