Із червня 2016 року розпочався процес розробки і створення нового Стандарту загальної середньої освіти. Група експертів, що працювала над розробкою документа, виокремила такі основні вектори розвитку “Нової української школи”:
1.інтегрованість змісту освіти на основі ключових компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві;
2.упровадження інноваційних методик навчання;
3.вмотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно;
4.педагогіка партнерства учня і вчителя; наскрізний процес виховання, який формує цінності;
5.децентралізація як ефективне управління, що надасть школі реальну автономію;
В основі Концепції НУШ — перехід від школи знань до школи компетентностей.
У концепції НУШ прописан результати навчання мовно-літературної освітньої галузі, які передбачають формування таких умінь і навичок , завдяки яким учень:
• використовує українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву;
• обирає й застосовує доцільні комунікативні стратегії для досягнення жит- тєвих цілей;
• сприймає, розуміє, систематизує, перетворює та використовує інформацію з різних джерел;
• висловлює думки, почуття та погляди в різних комунікативних ситуаціях, дотримуючись норм української мови;
• аналізує, інтерпретує, критично оцінює тексти різних видів, генерує і впорядковує інформацію для створення текстів різного призначення;
• сприймає літературний твір як засіб збагачення особистого емоційно- чуттєвого досвіду, як вияв національної ідентичності та міжкультурної комунікації, отримує задоволення від процесу читання;
• застосовує різні стратегії для вдосконалення майстерності щодо володіння державною і рідною мовами.
Проаналізувавши цю інформацію, хочу зачитати рядки відомого педагога В.Сухомлинського, які є дуже актуальними на сьогодні:
«Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити
Тому, сучасний педагог у освітньому процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках, які будуть цікаві для пізнааня мови дітьми.
Я вважаю,що інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв'язання цього питання
Інтерактивні вправи застосовують на різних етапах уроку. Так на етапі мотивації навчальної діяльності та підготовки до сприймання нового матеріалу я використовую такі нестандартні інтерактивні технології, як «Мозковий штурм», «Криголам», «Мікрофон», «Незакінчене речення». «Асоціативний кущ», «Кластер», «Біном фантазій», «Кошик ідей».
Під час засвоєння навчального матеріалу застосовую уже складніші технології: «Акваріум», «Ажурна пилка», «Кубування», «Конвеєр», «Броунівський рух», «Ситуативне моделювання», «Прес»,. На підбитті всіх етапів уроку доречними є технології «Займи позицію», «Дерево рішень», «Сенкан». На всіх етапах уроку можна використовувати групові форми роботи: робота в парах, малих групах. Проаналізувавши досвід багатьох вчителів початкових класів і спираючись на власний досвід, можу сказати, що найбільш ефективними і доцільними на уроках у початкових класах є такі технології: «Мікрофон», «Мозковий штурм», робота в парах, «Метод ПРЕС», «Займи позицію», «Незакінчене речення», «Кубування», «Асоціативний кущ», «Акваріум».
Щоб отримати від учнів якісний зворотний зв’язок, дізнатися, що вдається їм добре, а що потребує додаткових пояснень, я використовую креативні фідбеки (від англ. feedback — зворотний зв’язок). Вони перетворюють процес оцінювання на частину навчального процесу та втягують школярів у конструктивний діалог. Найрезультативнішими із них, я вважаю: «Долонька»- завдання такого типу демонструють дітям ще змалку, що їхня думка цінна та буде врахована вами. Це спонукає їх вчитися обдумувати та висловлювати свої відчуття. «Дерево»- такий тип фідбеків дає розширену інформацію про те, що цікавить учнів, а що здається їм нудним. Це дасть широке поле для роздумів та пошуку нових рішень у викладацькій практиці. «Сьогодні я…» - ці вправи виконують дві функції: згуртування класу та отримання загальної інформації про те, що найбільше зацікавило учнів. Їхні відповіді допоможуть вам зорієнтуватися, як втримувати увагу класу та мотивувати навчатися.
Отже, проводячи уроки з таким методичним наповненням, ми зацікавлюємо школярів предметом, формуємо активну життєву позицію, розвиваємо творчі здібності. Разом з тим удосконалюємо їх мовленнєві і розумові навички, створюємо ситуацію успіху, де кожен учень почувається невимушено, а це, в свою чергу, сприяє самовдосконаленню їх як особистостей.
Доповідь
« Вивчення української мови і літератури у початкових класах згідно Концепції Нової Української Школи»