Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту
Педагогічні читання
«Використання Інтернет-Сервісів
в освітньому процесі»
Доповідачка:
Валентина НОВИЦЬКА
Чернівці, 2022
ВСТУП
Інтерактивні завдання – невід’ємна частина сучасного навчання, що дає змогу викладачам, здобувачам освіти отримувати певну інформацію систематизовано, мобільно та зручно, з використанням інноваційних технологій у навчанні, зокрема й у процесі вивчення різних дисциплін.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що освітній процес в навчальних закладах відбувається за умови активної та постійної взаємодії всіх учасників навчального процесу, тобто і учень, і викладач є рівноправними суб’єктами навчання. Це спів навчання та взаємо навчання (колективне, групове, навчання у співпраці).
Слово «інтерактив» прийшло до нас від слова «interact», де «inter» – взаємний і «act» – діяти. Отже, інтерактивність – це здатність до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має чітку, визначену, передбачувану мету – створити умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, індивідуальність, інтелектуальну спроможність.
Одним з найважливіших стратегічних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації освіти України є забезпечення якості підготовки спеціалістів на рівні міжнародних стандартів. Розв'язання даного завдання можливе за умови зміни педагогічних методів та впровадження інноваційних технологій навчання в освітній процес.
АНАЛІЗ ІНТЕРНЕТ-СЕРВІСІВ, ЩО ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ
ДЛЯ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ
Сфери і способи використання інформаційних технологій досить різноманітні, вони дозволяють:
На сьогоднішній день набуває популярності використання інтернет-сервісів для створення цікавих дидактичних матеріалів з будь-якої теми з використанням текстів, зображень, відео та аудіо файлів, у тому числі інтерактивних. Дані сервіси стають зручним інструментом для створення електронного супроводу уроку, заняття або дистанційного курсу. Вони дають можливість зібрати всі необхідні ресурси для уроку чи заняття: файли, веб-сайти, google документи, вбудувати потрібні файли та он-лайнові вправи. Створені завдання можна розмістити в блозі, отримавши відповідний код, створити до уроку QR-код, який можна надіслати та розмістити в соціальних мережах.
Розглянемо декілька найпоширеніших сервісів, що використовуються при реалізації інтерактивного навчання .
Playbuzz – це онлайн-платформа, що дозволяє створювати інтерактивний контент: тести, опитування, слайд шоу, флеш-карти, статті-списки з анімованими картинками. Сайт на англійській мові, проте досить зрозумілий у використанні.
Bounce – це цікавий і в той де час простий у використанні сервіс для того, щоб поділитися своїми ідеями із дизайну і вмісту сайту, фотографіями, картинами, ілюстраціями, дизайнерськими рішеннями. Тут можна помітити кожну деталь і додати до нього коментар. Даний сервіс буде зручний для створення віртуальних плакатів, інструктивних матеріалів, «живих» фото тощо.
Symbaloo – сервіс візуальних закладок, за допомогою якого можна вибрати закладки, якими вчитель або викладача користується та організовує свій робочий стіл.
Ourboox – це проста повністю безкоштовна платформа для створення авторських електронних книг.
Kaizena – це система взаємодії з учнями і студентами. Швидкий сервіс, який дозволяє організувати роботу в групі учнів, студентів і взаємодіяти з ними різними способами. Сервіс дозволяє швидко створювати відгуки на студентські роботи і отримувати від них коментарі. Сервіс безкоштовний.
Blendspace – зручний інструмент для створення електронного супроводу уроку, заняття або дистанційного курсу. Він дає можливість зібрати «в одному місці» необхідні ресурси для уроку, заняття чи дистанційного курсу, а саме: тексти, відео, зображення, веб-сайти, google документи, вбудувати потрібні файли та он-лайнові вправи, створити тестування (опитувальник у вигляді вибору правильної відповіді). Для створеного завдання можна отримати відповідний код та розмістити в блозі чи соціальних мережах. Важливо, що також організовано зворотній зв'язок з учнями. Виконуючи завдання, вони можуть писати коментарі та розміщувати посилання на виконані роботи. Викладач може створити класну кімнату, занести туди всіх учнів і стежити за статистикою виконання завдань.
Wizer.Me увійшов в десятку найкращих сервісів для освіти в 2016 році. Сервіс дозволяє створювати інтерактивні робочі аркуші, які можна використовувати для роботи в класі на інтерактивній дошці, при дистанційному навчанні, для домашніх робіт. Wizer.Me – це простий і швидкий інструмент для створення інтерактивних робочих аркушів із завданнями та вправами, в тому числі і на основі відео. Можна скористатися уже створені раніше робочі листи з багатьох тем, а можна створити і свої. Викладач може створювати робочі листи на основі відео-уроків, прикріплювати до них різні завдання та запрошувати учнів до роботи над темою. Учні реєструються в сервісі та виконують запропоновані завдання. Викладач може переглядати відповіді учнів в особистому кабінеті. Викладач може створювати класи і додавати до них учнів. Зареєструватися в сервісі можна в онлайн-режимі, ввівши адресу електронної пошти.
Loupe складається з трьох онлайнових інструментів: Loupe Collage — для створення колажів, Loupe Card — для генерування листівок, Loupe Waldo — для створення онлайнової ігри на уважність, в якій необхідно відшукати конкретне зображення на заданому колажі. Сервіс дає можливість створювати
фотоколажі у вигляді різних зображень, можливість створення колекцій зображень, створення малюнків з фотографій своїх рідних, близьких та друзів, однокласників, збереження своїх робіт, публікація у блозі, соціальних мережах, розсилка по e-mail, виготовлення фотографій творчих завдань для учнів, можливість працювати на інтерактивній дошці. Всі колажі, які створювані з допомогою Loupe, будуються за одним і тим же принципом: фотографії заповнюють якусь певну форму, наприклад, утворюють смайлик, серце тощо.
LearningApps має досить зручний інтерфейс, який дозволяє легко створювати завдання на основі шаблонів. На цьому сервісі доступна велика кількість шаблонів, що сприяє різноманіттю розробки завдань. Варто наголосити, що даний сервіс є безкоштовним. Порівнюючи сайт LearningApps з іншими сервісами, стає очевидно, що він є найкращим вибором, якщо є необхідність в розробці інтерактивних завдання для здобувачів освіти.
Виділимо основні плюси сервісу: велика кількість мов (серед них і українська), великий діапазон завдань за складністю, завдання практично на будь-яку тему, зручна система пошуку, можливість інтуїтивного користування сервісом, зручність інтерфейсу, безкоштовність, часте оновлення шаблонів завдань, можливість об’єднання учнів в групи.
Проведений аналіз існуючих інтернет-сервісів дозволив визначити LearningApps як зручний інструмент для створення інтерактивного курсу з великою кількості шаблонів різної категорії та складності, що можна безплатно використовувати для подання, закріплення, перевірки та узагальнених набутих вмінь, знань та навиків учнів та студентів.
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ СЕРВІСУ LEARNINGAPPS
LearningApps.org є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей на основі шаблонів, для подальшого їх використання на уроках та заняттях як для малечі, так і для старшокласників.
Конструктор Learningapps призначений для розробки та зберігання інтерактивних завдань з різних предметів, дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів.
Охарактеризуємо позитивні якості роботи з сервісом LearningApps.org:
Однією з переваг середовища LearningApps є можливість завантажити на власний комп’ютер створені вправи: у форматі SCORM – завантажити в систему
дистанційного навчання або використовувати на комп’ютері без Інтернету, Було б не правильно, не розкрити негативні якості роботи сервісу, хоча їх і не так багато:
Додаток дозволяє працювати у наступних режимах:
Кожну з розроблених на даному ресурсі вправ можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному он - лайновому середовищі.
На сьогоднішній день сервіс пропонує близько 30 різноманітних шаблонів, що цілком достатньо для реалізації безлічі методичних задумів. Всі шаблони розділені на 5 груп: вибір, розподіл, послідовність, заповнення та онлайн-ігри.
Онлайн-ігри – остання група шаблонів навчальних програм LearningApps.org. Особливість даних шаблонів полягає в тому, що виконання завдань організовано як змагання учня з комп'ютером або з іншими користувачами. При цьому враховується не тільки правильність відповідей, а й швидкість виконання. Логіка побудови завдань може бути різна (вибір відповіді, встановлення послідовності, визначення відповідності).
Можливості сервісуLearningApps.org дозволяють викладачу зареєструвати на цьому сайті своїх учнів, після чого кожен з них заходить в особистий аккаунт за паролем, щоб так чи інакше взаємодіяти в режимі реального часу з викладачем і одногрупниками. Це може бути реалізовано дистанційно або прямо на уроці.
Команда «Перегляд вправ» головного меню даного сервісу дозволяє зайти в бібліотеку вправ і переглянути існуючі вправи. Пункт меню «Створення вправ» надає доступ до існуючих шаблонів, на основі яких можна створити власні вправи.
Зокрема для кожної створеної вправи можна виконати наступні дії:
«Знайти пару», «Класифікація», «Числова пряма», «Просте упорядкування», «Вільна текстова відповідь», «Фрагменти зображення», «Вікторина», «Заповнити пропуски».
В даному сервісі викладач зможе створювати дидактичні матеріали для уроків, використовувати у позакласній роботі з предмету: ігри, конкурси і т.п., наповнювати власне Портфоліо (створені вправи можна розмістити на власній веб-сторінці).
В процесі підготовки інтерактивного дидактичного матеріалу для учнів в середовищі LearningApps викладачі та учні розвивають критичне та творче мислення, формують комунікативні навички, зокрема наступні вміння :
Отже, зробимо висновки, що переваги інтерактивних дидактичних матеріалів перед традиційними полягають в їх наочності, доступності, креативності, в застосуванні комп'ютера або ноутбука замість книг, у використанні різних типів файлів (аудіо, відео, графічні і т. д.), а також різних типів вправ, що сприяє розвитку інтересу, пізнавальної активності, інформаційно-комунікативних компетентностей учнів.
Перелічені переваги сервісу LearningApps вказують на доцільність його використання в процесі підготовки інтерактивного дидактичного матеріалу для учнів та студентів, публікації та обговорення створених вправ у блогах, при цьому вчителі, викладачі, студенти та учні розвивають критичне та творче мислення, формують комунікативні навички та навики роботи з інформаційно-
комунаційними технологіями.
Для даного сервісу розроблено методичні рекомендації для роботи в його середовищі та для підтримки освітніх процесів в навчальних закладах різних типів та створення інтерактивних завдань на основі запропонованих шаблонів.
ЛІТЕРАТУРА
1.Кузьмінська О. Забезпечення умов набуття професійної компетентності педагогів в умовах інформаційного суспільства // Нова педагогічна думка / науково- методичний журнал. – №2. – Рівне, 2010. – С. 107-111.
2.Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №6. – С. 10– 3.Нанаєва Т. В. Інноваційні освітні програми корпорації INTEL // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №6. – С. 3–5.
4.Сервіси для створення дидактичних матеріалів [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://ow.ly/ZS5x9
5.Learningapps: більше чем просто игры. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slideshare.net/shperk/learningapps-16334056?related=3