Доповідь "Особливості організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання під час правового режиму воєнного стану"

Про матеріал
В умовах воєнного стану одним із пріоритетних завдань держави є збереження життя та здоров’я її громадян, особливо дітей, та забезпечення їх доступу до освіти. Організація онлайн-уроку, його структура представлені в матеріалі. Також наявні поради щодо безпеки та підтримка ментального здоров'я учнів.
Перегляд файлу

Особливості організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання під час правового режиму воєнного стану

Виступ на засіданні МК викладачів ДНЗ ЗППЛ

Іванової Н.О.

 

 

Дистанційне навчання в умовах воєнного стану вирішує багато викликів, яких зазнала освіта в Україні. Разом з тим, дистанційне навчання потребує об’єднання спільних зусиль батьків, учнів та педагогічних працівників для досягнення необхідних результатів навчання, а також підтримки з боку держави. 

Запровадження воєнного стану в Україні 24 лютого 2022 р. у зв’язку із повномасштабною збройною агресією спричинило значні виклики для системи освіти. В умовах воєнного стану одним із пріоритетних завдань держави є збереження життя та здоров’я її громадян, особливо дітей, та забезпечення їх доступу до освіти.

Перехід на дистанційне навчання дозволив відновити освітній процес та закінчити 2021-2022 навчальний рік в складних умовах воєнного стану. 

Дистанційна форма здобуття освіти забезпечує можливості для учнів продовжувати здобувати повну загальну середню освіту в Україні незалежно від їх місця поточного перебування, у тому числі закордоном,  відповідно до державних гарантій згідно зі ст. 57-1 Закону України «Про освіту».

Відповідно до статті 571 Закону України «Про освіту» державні гарантії в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період), були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників.

Дистанційне навчання як узагальнювальний термін включає в себе такі поняття як дистанційна форма здобуття повної загальної середньої освіти та використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти. 

Можливість здобувати освіту за дистанційною формою передбачена положеннями Законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту» та випливає із реалізації права на освіту, передбаченого ст. 53 Конституції Україні. Вибір дистанційної форми здійснюється на основі вільного вибору батьків (інших законних представників), що підтверджується заявою та/або договором про надання освітніх послуг. В умовах воєнного стану, виходячи із безпекових міркувань, дистанційна форма освіти може запроваджуватися як єдино можлива форма здобуття освіти на всій території України або в окремих місцевостях, або у визначених закладах освіти. 

Дистанційне навчання – це форма навчання з використанням комп`ютерних і телекомунікаційних технологій, які забезпечують інтерактивну взаємодію викладачів та здобувачів освіти  на різних етапах освітнього процесу і самостійну роботу з матеріалами інформаційної мережі.

Переваги дистанційного навчання:

                     актуальність;

                     гнучкість;

                     інтерактивність;

                     можливість одночасного використання великого обсягу навчального матеріалу  будь-якою кількістю здобувачів освіти;

                     створення єдиного освітнього середовища, відсутність психологічних бар`єрів.

Форми занять:

чат-заняття (здійснюються з використанням чат-технологій, проводяться синхронно, тобто всі учасники мають одночасний доступ до чату)

веб-заняття — дистанційне заняття, конференції, семінари, ділові ігри, практикуми, проведені за допомогою засобів телекомунікацій та інших можливостей Інтернету

телеконференції (дають можливість декільком здобувачам освіти "збиратися" у призначену годину у віртуальному класі і працювати, практично, як на звичайному уроці, виконуючи завдання викладача і ставлячи при цьому запитання. Причому запитання, що ставлять викладачу, і відповіді на   них   доступні    відразу    всім   відвідувачам віртуального класу)

Заходи дистанційного навчання:

                     засоби надання освітніх матеріалів для здобувачів освіти;

                     засоби контролю виконання завдань;

                     засоби інтерактивної співпраці усіх учасників освітнього процесу;

                     можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією.

 

Листом від 16.08.2023 № 1/12186-23 Міністерство освіти і науки України поінформувало керівників обласних, Київської міської військових адміністрацій про особливості організації 2023/2024 навчального року в умовах правового режиму воєнного стану.

Освітній процес у закладах загальної середньої освіти в 2023/2024 н. р., відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників закладів освіти, може бути організовано за очною, дистанційною формами навчання або їх поєднанням (за змішаним режимом) залежно від можливостей фонду захисних споруд цих закладів.

У ліцеї визначено дистанційну форму навчання для навчальних предметів. Освітній процес в умовах воєнного стану орієнтований, перш за все, на створення безпечних умов навчання. У разі увімкнення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення забезпечується безумовне переривання навчання. Учасники освітнього процесу пропонується прослідувати до споруд цивільного захисту і перебувати там до скасування тривоги, за можливості продовжуючи навчання в укритті. У нашому закладі освіти організована робота укриття, де здобувачі освіти можуть продовжити навчання під час повітряних тривог. Після відбою тривоги продовжується урок із урахуванням необхідного корегування, зокрема шляхом внесення змін до календарно-тематичних планів у межах розкладу навчальних занять, затвердженого керівником закладу освіти.

Механізм забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти за дистанційною формою визначено Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за № 941/35224.

Дистанційне навчання може передбачати навчальні (у тому числі практичні, лабораторні) заняття, вебінари, онлайн-форуми та конференції, самостійну роботу, дослідницьку, пошукову, проєктну діяльність, навчальні ігри, консультації та інші форми організації освітнього процесу, визначені освітньою програмою закладу освіти (навчальними програмами з окремих предметів (інтегрованих курсів).

Спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під час навчальних занять, консультацій, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному або асинхронному режимі.


Онлайн-урок в умовах війни: який він?

Кожен учитель України стикнувся із запитанням: як навчати дітей під час надзвичайних ситуацій, під час війни? Головна мета дистанційного навчання під час воєнного стану — це психологічна підтримка, спілкування, перемикання уваги дітей.

Візьміть за правило: більшість ваших занять мають бути орієнтовані на повторення. Так ви створите ситуацію успіху, адже учні оперуватимуть інформацією, яку вже знають.

 

Негативним оцінкам — ні; об’ємним домашнім завданням — ні. Батьки навряд чи зможуть допомагати дитині та контролювати, наскільки якісно та чи в повному обсязі виконуються завдання. Давайте розвантажимо мам і тат!

 

Не варто із самого початку давати нові теми.

 

Ставтесь до розсіяності учнів з розумінням. Як і до своєї! Бути зібраним на 100%, як до 24 лютого, може і не вийти. Це абсолютно нормально.

 

Поговоріть про почуття та емоції дітей у ці часи. Можете розповісти про базові потреби людини, про те, чому кожен з нас може почуватися так чи інакше, що робити з такими незвичними, неприємними станами.

 

Підтримуйте гігієну користування гаджетами. Наприклад, якщо у вас 4 онлайн-заняття по 30 хвилин на день разом з дітьми, зробіть усе, щоб діти під час перерви відходили від планшетів, телефонів і ПК. Для цього можете навіть вимикати конференцію, щоб ніхто в ній не засиджувався, не переписувався. Натомість організовуйте дітям челенджі — зробити зарядку, подихати, знайти на клумбі біля дому красиву квітку та пригадати її назву.

Як дозувати навчальне навантаження?

Транслюйте дітям свій оптимізм і впевненість: «Любі учні, ми все з вами встигнемо опрацювати».

  •                   Найкращий варіант — дотримуватись адекватних навчальних навантажень.
  •                   Даємо мозку крок за кроком відновити можливість приймати більше навантаження.
  •                   Після низки важких переживань у всіх нас пізнавальні процеси і свідомість дещо пригальмовані. Це обумовлено тим, що була і залишається загроза життю.
  •                   Створюйте ситуації успіху та позитивну мотивацію.

Структура онлайн-уроку

  1.               Спершу варто встановити емоційний зв’язок з учнями, запитати: «Клас, як настрій, як ваші справи, що в кого нового?» Можна запитати, чи хоче хтось розповісти, що він сьогодні відчуває, що хорошого було вчора ввечері чи яка з маленьких приємностей сталася сьогодні вранці.
  2.               Виділіть трохи часу на обговорення, озвучення мрій про майбутнє. Планування бодай недалекого майбутнього дає сили і наснагу як дітям, так і дорослим.
  3.               Настає час для обговорення теми минулого уроку.
  4.               Проведіть з учнями дихальні вправи. Запропонуйте намалювати повітрям квітку, тортик зі свічками та задмухати вогники на смаколику.
  5.               І тільки тепер учитель має ознайомити дітей з основною пізнавальною частиною.
  6.               Виділіть кілька хвилин на фізичні вправи та руханки — їх дуже багато на YouTube.
  7.               Час для інтерактиву, обговорення, гри.
  8.               Підсумки уроку.

При проведенні навчального заняття в синхронному режимі, у разі увімкнення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення, педагог зупиняє урок та акцентує увагу школярів на необхідності прослідування учасників освітнього процесу до безпечного місця, де за можливості й відповідних технічних умов можна продовжити навчання.

Із метою забезпечення безперервності освітнього процесу у випадку частого оголошення сигналу «Повітряна тривога» переводимо проведення навчальних занять в асинхронний режим.

Таким чином, питання безпеки учасників освітнього процесу має бути на першому місці при визначенні формату проведення навчальних занять у школі.

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1.Лист МОН № 1/17310-23 від 03.11.23 року

https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/90390/

2. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-dopovidi-na-temu-osoblivosti-organizacii-osvitnogo-procesu-za-umov-distancijnogo-navcanna-z-dosvidu-roboti-454854.html

3. https://www.helsinki.org.ua/articles/orhanizatsiia-dystantsiynoi-formy-osvity-v-zzso-v-umovakh-voiennoho-stanu-na-shcho-potribno-zvernuty-uvahu/

4. https://osvitoria.media/experience/onlajn-urok-v-umovah-vijny-otsinky-domashni-zavdannya-resursy/

 

docx
Додано
13 червня
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку