Слайд 1
Методи стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів
Слайд 2
До групи методів стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів належать методи, спрямовані на формування позитивних мотивів учіння, що стимулюють пізнавальну активність і сприяють збагаченню учнів навчальною інформацією. Їх поділяють на дві групи
1. Методи формування пізнавальних інтересів учнів.
2. Метод стимулювання обов'язку і відповідальності в навчанні.
Слайд 3
Методи формування пізнавального інтересу :
Першим методом є 1. Метод створення ситуації новизни навчального матеріалу
(відчуття збагачення знаннями спонукає студентів до самовдосконалення).
В даному випадку я намагаюся поєднувати вже відомі для студентів ситуації, але з нового боку, з того, про який вони навіть не замислюються. Наприклад, починаючи вивчення цивільного законодавства, я наголошую на тому, що всі ми, кожного дня, навіть не замислюючись, є суб'єктами цивільних відносин (тих, що регулюють майнові та немайнові відносини), коли, наприклад, сідаємо в автобус, з метою доїхати до навчального закладу, чи коли купуємо булочку на перерві - виникають договірні відносини (договір перевезення пасажира та договір купівлі-продажу), що регулюються цивільним правом. І чим краще вони знатимуть свої права і обов'яки, тим простіше їм буде захистити свої права в уже конкретній життєвій ситуації.
Слайд 4
2. Метод опори на життєвий досвід
(використання викладачем у навчальному процесі життєвого досвіду студентів - фактів, явищ, які вони спостерігали в житті, або в яких самі брали участь)
Знову ж таки, повертаючись до цивільного законодавства. Студент запитав, чи має право відмовити водій автобуса у перевезенні, якщо купюра, яку він дав водієві, великого номіналу, і у водія намає решти. Коли студенти стикаються з такими ситуаціями, вони уже намагаються самостійно захищати свої права. І студент, коли у нього виник конфлікт з водієм, написав заяву на неправомірні дії водія, яку надіслав на адресу юридичної особи-перевізника. І шкода, що перевізник не надав письмову відповідь цьому студенту, де пояснив би причину таких дій, правомірність дій водія чи, при їх неправомірності, не приніс вибачень за такі дії, а подзвонив до навчального закладу, з проханням вплинути на студента, щоб він забрав ту заяву. І заяву забрала мама, враховуючи те, що знову ж таки, згідно норм цив.законодавства, той студент є неповнолітнім, і хоча, з 14-ти років може самостійно висувати певні претензії, але згоди на здійснення цих дій повинні давати батьки чи особи, що їх замінюють. І так само батьки можуть відмовитися від імені неповнолітнього від цих претензій.
Слайд 5
3.Метод емоційно-морального стимулювання (включення у зміст навчання моральних ситуацій, прикладів з життя чи літератури)
При запитанні у студентів, для чого людство створювало правила поведінки, іноді деякі студенти відповідають, що правила створені для того, щоб їх порушувати. Частково погоджують на такі зауваження. Але прошу замислитися над тим, що чому більшість людей може порушувати правила і права стосовно інших людей, думаючи, що ці порушення є незначними. І в той же час, коли таки права порушують щодо них, вони обурюються. Приклад. Ви уже в дорослому житті. П'ятниця, кінець робочого тижня. Ви з друзями після роботи заходите до кафе і дозволяєте випити собі лише один-два вина (це ж не багато, ну що може статися?) і потім прямуєте до своєї машини і їдете додому. Але ж всі знають, що кермування в нетверезому стані - це порушення. Ніхто не знає, яким чином в тій чи іншій ситуації алкоголь подіє на людину. Тому законодавець і вирішив, що перевищення алкоголю в крові більше ніж за 0,2 проміле - це порушення. Але якщо ви ідете на таке порушення, то хтось інший також може це порушення зробити. Тому, сідаючи за кермо на підпитку (навіть якщо ви без пригод добралися додому) ви повинні усвідомити, що через тиждень, місяць, рік чи десять років ви можете отримати дзвінок, яким вас повідомлять, що п'яний водій на смерть збив ваших батьків, дітей, чоловіка чи дружину. Так само була п'ятниця, кінець робочого тижня, і ті самі пара келихів вина...
Слайд 6
4.Метод зацікавлення
(реалізується за допомогою цікавих прикладів, парадоксальних фактів (цікаві аналогії, розкриття подробиць з життя відомих людей, розповіді про передбачення фантастів, проблемні запитання).
Приклад. Відразу після Революції гідності, коли відкрився доступ до будинку Януковича в Мошногір'ї і це почали висвітлювати в ЗМІ, я запитувала студентів, що їх найбільше вразило. Одні вражалися залагьними розкошами, інші - золотим батоном, треті - сантехнікою з позолотою. А коли я казала про те, що вразило мене, студенти задумувалися. А мене найбільше вражало, що перші відвідувачі почали розтягувати на сувеніри, все, що попадалося на очі в тому Мошногір'ї. Чому ж ми так негативно ставимося до того, що можновладці розкрадають нашу державу, але самі не соромимося здійснювати такі незначні, на наш погляд, крадіжки? Інколи ця проблема лежить у вихованні дитини в родині. Коли одні батьки говорять дитині, що чужого брати не можна. Що не можна з садочка додому приносити чужі іграшки. А інші батьки або не реагують на таку поведінку свого,наприклад,сина, або ж навпаки, сприяють цій поведінці : "Тож з у дитини тих багатіїв іграшку взяв, вони ще куплять, в них грошви багато" І чому тоді суспільство дивується, що хлопчик Вітя виріс і почав брати майно інших, але вже у більших масштабах. На наступних парах студенти самі наводять інші приклади, які ми разом розбираємо
Слайд 7
5.Метод емоційного сплеску та заохочення
(підтримка, підбадьорювання, заохочення; викладач демонструє своє прагнення допомогти студенту, він впевнений у його силах, здібностях)
Інколи студенти втомлюються. Виснажливий графік навчання, багато завдань з різних предметів. Тому важливо підтримати їх, підбадьорити, запевнити, що труднощі в навчанні це нормально. Недарма ж кажуть, що тяжко в навчанні - легко в труді. Що ті помилки, які можуть виникати - це також нормально. Адже не помиляється лише той, хто нічого не робить. І добре, коми ми разом виявляємо ці помилки, аналізуємо їх і виправляємо.
Слайд 8
6.Метод пізнавальних ігор
Види пізнавальних ігор:
ділова гра - діалог на професійному рівні, в якому відбуваються зіткнення різних думок, пропозицій, і взаємна критика гіпотез. Їх обгрунтування, що призводить до появи нових знань і уявлень
рольова гра - імпровізоване розігрування заданої ситуації
симуляція - моделювання конкретної життєвої ситуації
Мабуть найчастіше використовується симуляція. На минулому тижні на занятті у ІІ-АТ при вивченні теми "Поняття держави", ми разом зі студентами визначали, що однією з ознак держави є наявність системи збору фінансових коштів - податкової системи. І одним із завдань цієї системи є збір коштів усіх членів суспільства на загальні потреби цього суспільства. Наприклад, на будівництво і ремонт доріг. На що один зі студентів сказав : "Людмило Анатоліївно, Ви смішна? Ви бачили в якому стані наші дороги?"
Так, бачила. І саме тому розумію, і ви це повинні зрозуміти, що кожен на своєму місці повинен вчасно і якісно виконувати свою роботу. Уявіть, що ваша група, в якої також є система збору фінансових коштів на потреби всієї групи, вирішила зібрати кошти на фарбу для аудиторії. Фарба коштує 200 грн. і кожен повинен принести 10 грн. Принесли всі, крім одного. Коштів не вистачає. Потрібно абу купувати дешевшу і гіршу фарбу, що вплине на якість ремонту. Або чекати зібрання всіх коштів, що вплине на порушення терміну ремонту. В обох випадках результат є, але він не такий, який очікувався. Так само і в державі. Якщо одна з ланок податкової системи (чи в процесі залучення, чи в процесі розподілу, чи в процесі використання коштів держави) дає збій, це призводить до погіршення загального результату. Тому кожен з нас на своєму місці: чи то навчання, чи то робота, чи то життя в родині і колективі, повинні намагатися виконувати свої дії так, щоб це не погіршувало загальний результат.
Слайд 9
Метод стимулювання обов'язку і відповідальності в навчанні.
Передбачає
висунення вимог, дотримання яких означає виконання ними свого обов'язку;
привчання їх до виконання вимог;
заохочення до сумлінного виконання обов'язків;
оперативний контроль за виконанням вимог і в разі потреби — вказівки на недоліки та зауваження.
Без висунення вимог і оцінки виконання обов'язків неможливо стумулювати будь-яку діяльність. У нашому повсякденному житті, при виконанні тих чи інших завдань ми також ставимо для себе певні завдання і оцінюємо вже готові результати, аналізуємо їх, намагаємося провести роботу над помилками. Для кожної людини важливо розуміти на скільки добре вона виконує свою роботу. Так само важливо це і для студента в процесі його навчання.
Необхідно навчитися висувати зрозумілі для виконання вимоги, якнаймога конкретніше ставити завдання, відразу визначати ту оцінку, на яку може розраховувати студент при дотриманні ним усіх конкретних вимог. Напрклад, на модулі з "Основ права" за чітку правильну відповідь на всі три запитання студент отримає відмінно, на два запитання - добре, на одне - задовільно. Якщо відповіді з деякими помилками, можливі додаткові запитання, при відповіді на які студент покращує оцінку. Вчасна здача всіх модулів на відповідну оцінку - гарантія отримання автоматичної оцінки за залік.
Також важливо навчитися розуміти, які мотиви у студента на отримання більш позитивної оцінки. Для одних це отримання стипендії, для інших - це спосіб самовиразитися. Знаючи цей мотив у кожного конкретного студента, набагато легше ставити вимоги при індивідуальній роботі зі студентом.
Вимоги, які висуваються в групі, повинні бути однаковими для всіх. Іноді так буває, що студент, який зазвичай гарно навчається, не виконав чи невчасно виконав завдання. Викладач намагається не погіршувати загальну картину оцінок і завищує оцінку. Але ж всі студенти спілкуються між собою. Тому такий вчинок дає підставу іншим студентам, які гарно навчаються, також інколи не виконувати завдання. А для студентів з меншим рейтингом це є приводом сумніватися в об'єктивності оцінювання і може відбити бажання вчитися. Отже, важливо бути справедливим в оцінювання. Однакові вимоги, однакові критерії оцінювання.
Слайд 9
Перед показом цього слайду хочу наголосити на тому, що викладач завжди повинен бути сучасним. Цікавитися новинками в суспільній, інформаційній та інших сферах життя, які стосуються не лише вашого основного фаху. І використовувати ці знання при викладенні уже свого предмету.
На останок хочу додати, що непотрібно боятися незручних запитань з боку студентів. Інколи такими запитаннями вони намагаються вибити вас з колії, поставити в незручне становище, або ж їм просто цікаво, як ви відреагуєте. Як казав Карлсон з відомого мультика: "Спокойствие, только спокойствие" Якщо запитання не стосується теми заняття або й взагалі предмету вивчення, я тактовно, але твердо кажу про це студентам. Але якщо запитання в певній мірі стосується предмету, намагаюся дати на нього відповідь. На минулому тижні студент групи ІІ ФГ запитав, як я ставлюсь до закону "Про акт згоди на проникнення в іншу живу людину", який ще й повинен бути підписаний двома свідками. На що я відповіла, що в нашому законодавстві такого нормативного документу не існує. А ті люди, які в соціальних мережах розповсюджують цей документ, не додумалися до того, щоб хоча б прочитати Закон "Про запобігання та протидію домашньому насильству". І в усьому цивілізовано світі є нормальним не застосовувати будь-які форми насилля незалежно від того, чи перебувають особи в шлюбних відносинах.
Відео
Слайд 11
Будьте сучасними і цікавими для студентів!
Це одна з основних запорук мотивації пізнавальної діяльності студента саме до вашого предмету!
Гарного вам завершення робочого тижня!