Матеріал знайомить з основними вимогами, що висуває проектна технологія, надає класифікацію проектів, пропонує технологію методики проектів, форм продуктів проектів, наводить приклади завдань для дослідження.
Проектна технологія
Проектну систему навчання розробили в 20-ті роки XX ст.. американський педагог Дж. Дью та його послідовник В.Кілпатрик. Проектна технологія потребує використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів. Отже, суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань через проектну діяльність, а саме: розв’язання однієї або цілої низки проблем; показати практичне застосування надбаних знань – від теорії до практики.
Отже проект – це цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси учня.
Основні вимоги, які висуває проектна технологія:
Паспорт проекту:
Класифікація проектів
Навчальний проект як комплексний і багатоцільовий метод має велику кількість форм і різновидів:
Характеристика деяких видів проектів
Дослідницькі проекти |
Такі проекти мають чітку структуру:
|
Творчі проекти |
Не мають конкретної структури, групи учасників об’єднані інтересами, договір про заплановані результати й форму їхнього надання:
|
Практико орієнтовані проекти |
Орієнтовані на соціальні інтереси учасників, результат діяльності чітко визначений із самого початку. Результати:
|
Інформаційні проекти |
Спрямовані на:
Такі проекти мають чітку структуру:
Методи одержання інформації:
Джерела інформації:
Результат:
|
Внутрішні проекти |
Проекти, організовані всередині однієї школи або між школами, класами, усередині регіону або країни. |
Міжнародні проекти |
Проекти, організовані між країнами, для їхньої реалізації можуть використовуватися способи інформаційних технологій. |
Навчальні проекти |
Робота вимагає чіткого планування дій, розподілу завдань. Мета проекти вимагає інтегрованих знань, дослідницького пошуку. Теоретична і практична значимість передбачуваного результату:
|
Соціальні проекти |
Робота вимагає чіткого планування дій, розподілу доручень і обов’язків, збору інформації, структурування своїх завдань. Однак головна мета – оформлення в проекті всіх ідей які виникають у дітей, кожна акція самоврядування має свій проект. Ці проекти мають в основному практичний характер. Значимість передбачуваного результату залежить від мети проекту:
|
Ігрові проекти |
Учасники беруть ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути:
|
Технологія методики проектів
Етапи |
Діяльність |
Діяльність виконавців проекту |
Діяльність керівника проекту |
Форма діяльності |
Очікувані результати |
Аналітичний |
Аналіз
|
Сприйняття інформації, пошук ідей проекту |
Мотивація, допомога, повідомлення задуму |
Індивідуальна, парна, групова, колективна діяльність учасника проекту |
Поява бажання брати участь у проекті, упевненості в необхідності його розробки |
Підготовчий |
Підготовка:
|
Обговорення, пошук інформації |
Допомога в постановці завдань |
|
Поява проекту з обгрунтуванням цілей і завдань |
Адаптивний |
Планування:
|
Формують завдання, розробляють план дій |
Коригує, фіксує ідеї, дає пораду |
|
Колективна теоретична розробка реалізації проекту |
Практичний |
Дослідження:
Обробка інформації:
|
Збір інформації, її обробка |
Спостерігає, непрямо керує, консультує, коригує, радить |
|
Самореалізація кожного учасника через практичні методи.
Колективна або групова творча діяльність у підготовці результатів |
Узагальнюючий |
Подання й оцінка результатів:
|
Беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використовують можливості, творчий підхід. |
Беруть участь в обговоренні, ставлять запитання, оцінюють зусилля, творчий підхід. |
Індивідуальна, парна, групова, колективна діяльність учасника проекту. |
Взаємо оцінювання, поглиблення знань з питань оцінювання проектів. |
Аналіз успіхів і помилок. Оцінювання самого процесу й результатів у ході колективного обговорення. |
Самооцінка. |
Підбиття підсумків. |
Задоволення учасників проекту результатами створеного. |
||
Презентація проекту, публічний захист проекту (літературний вечір, відеофільм, виставка, альбом, газета, модель і т.д.) |
Захист проекту. |
Допомога в презентації проекту. |
Реалізація проекту в подальшій роботі. |
ФОРМИ ПРОДУКТІВ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вибір форми продукт проектної діяльності – важливе організаційне завдання учасників проекту. Від його розв’язання значною мірою, залежить на скільки виконання проекту буде захопливим, захист проекту – презентабельним і переконливим, а запропоновані розв’язання – корисними для розв’язання вибраної соціально значущої проблеми. Перелік можливих виходів проектної діяльності:
СИСТЕМА ОЦІНКИ ПРОЕКТНИХ РОБІТ
Приклади завдань для досліджень:
Наприклад,
Інструкція дослідження.