Доповідь "Проектна технологія: пошуки, роздуми, ідеї"

Про матеріал

Матеріал знайомить з основними вимогами, що висуває проектна технологія, надає класифікацію проектів, пропонує технологію методики проектів, форм продуктів проектів, наводить приклади завдань для дослідження.

Перегляд файлу

 

 

Проектна технологія

 

     Проектну систему навчання розробили в 20-ті роки XX ст.. американський педагог Дж. Дью та його послідовник В.Кілпатрик. Проектна технологія потребує використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів. Отже, суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань через проектну діяльність, а саме: розв’язання однієї або цілої низки проблем; показати практичне застосування надбаних знань – від теорії до практики.

     Отже проект – це цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси учня.

 

 

Основні вимоги, які висуває проектна технологія:

 

 

  1. Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми, що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку для її розв’язання.

 

  1. Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.

 

 

  1. Структурована діяльність відповідно до класичних стадій проектування.

 

  1. Використання дослідницьких методів.

 

 

  1. Моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми: її постановка, дослідження, пошук шляхів розв’язання, експертиза та апробація версій, конструювання підсумкового проекту, його захист, корекція та впровадження.

 

  1. Самодіяльний характер творчої активності учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт проекту:

 

 

  1. Назва проекту.

 

  1. Мета проекту.

 

 

  1. Автори проекту: школа, клас, кількість учасників.

 

  1. Науковий керівник проекту (спеціальність, педагогічний стаж звання, учений ступінь).

 

 

  1. Консультанти.

 

  1. Тип проекту.

 

 

  1. Освітня галузь, в межах якої виконаний навчальний проект.

 

  1. Навчальний предмет, у межах якого виконаний навчальний проект.

 

 

  1. Методи, використані під час роботи над проектом.

 

  1. Форма подання проекту.

 

 

  1. Освітні й інші заклади, на базі яких виконувався проект: база школи, бібліотеки, музею, вищого навчального закладу, науково-дослідницького інституту, зоопарку, планетарію, технічного центру або інше.

 

  1. Джерела інформації, використані авторами під час виконання проекту: науково-популярні журнали, наукові журнали, бюлетені, підручники і навчальні посібники, науково-популярні книги, наукові видання, монографії, дисертації, автореферати, словники, довідники, енциклопедії, іноземні книги, Інтернет (сайт).

 

 

  1. Словник дослідника (понятійний апарат).

 

 

 

Класифікація проектів

 

Навчальний проект як комплексний і багатоцільовий метод має велику кількість форм і різновидів:

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характеристика деяких видів проектів

Дослідницькі проекти

 

Такі проекти  мають чітку структуру:

 

  • Постановка мети
  • Обґрунтування її актуальності
  • Визначення обєкта (або предмета)
  • Визначення завдань, методів дослідження
  • Висування гіпотез, припущень за рішенням проблеми

Творчі проекти

 

Не мають конкретної структури, групи учасників обєднані інтересами, договір про заплановані результати й форму їхнього надання:

 

  • Колективний колаж
  • Вечір
  • Свято
  • Газета
  • Фільм

 

Практико орієнтовані проекти

 

Орієнтовані на соціальні інтереси учасників, результат діяльності чітко визначений із самого початку.

Результати:

 

  • Документ
  • Програма
  • Рекомендації
  • Проект закону
  • Словник
  • Проект реальної справи (розбивка парку, озеленення школи)

 

Інформаційні                проекти

 

Спрямовані на:

 

  • збір інформації про який-небудь обєкт
  • ознайомлення учасників проекту із цією інформацією
  • аналіз інформації, узагальнення фактів

 

Такі проекти мають чітку структуру:

 

  • постановка мети
  • обґрунтування актуальності

 

Методи одержання інформації:

 

  • аналіз
  • узагальнення
  • зіставлення з відомими фактами
  • висновки

 

Джерела інформації:

 

  • літературні
  • ЗМІ
  • Бази даних
  • Інтервю
  • Анкетування

 

Результат:

 

  • Стаття
  • Доповідь
  • Реферат
  • Відеофільм
  • Презентація
  • Публікація
  • Обговорення на конференції

Внутрішні проекти

 

 

Проекти, організовані всередині однієї школи або між школами, класами, усередині регіону або країни.

Міжнародні проекти

 

Проекти, організовані між країнами, для їхньої реалізації можуть використовуватися способи інформаційних технологій.

Навчальні проекти

 

Робота вимагає чіткого планування дій, розподілу завдань. Мета проекти вимагає інтегрованих знань, дослідницького пошуку. Теоретична і практична значимість передбачуваного результату:

 

  • Захист курсової роботи
  • Спільний випуск газети, радіопередачі
  • Спільний випуск радіофільму
  • Випуск сценаріїв
  • Випуск збірника тренувальних вправ, тестів

Соціальні проекти

 

Робота вимагає чіткого планування дій, розподілу доручень і обов’язків, збору інформації, структурування своїх завдань. Однак головна мета – оформлення в проекті всіх ідей які виникають у дітей, кожна акція самоврядування має свій проект. Ці проекти мають в основному практичний характер. Значимість передбачуваного результату залежить від мети проекту:

 

  • Випуск інформаційних вісників
  • Підготовка інструкторів
  • Використання соціологічних досліджень у визначені стратегії діяльності
  • Використання придбаних навичок соціального спілкування, взаємодії, співробітництва в реалізації  нових проектів.

Ігрові проекти

 

Учасники беруть ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути:

 

  • Літературні герої
  • Реальні особистості, які імітують соціальні й ділові відносини, потрапляють у вигадані ситуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія методики проектів

Етапи

 

Діяльність

Діяльність виконавців проекту

Діяльність керівника проекту

Форма діяльності

Очікувані результати

Аналітичний

Аналіз

  • Інформаційного поля
  • Стану обєкта
  • Актуальності проблеми
  • Вивчення питання (тобто того, що може викликати задум нового проекту)

 

 

 

Сприйняття інформації, пошук ідей проекту

Мотивація, допомога, повідомлення задуму

Індивідуальна, парна, групова, колективна діяльність учасника проекту

Поява бажання брати участь у проекті, упевненості в необхідності його розробки

Підготовчий

Підготовка:

  • Визначення теми
  • Визначення мети і завдань проекту

Обговорення, пошук інформації

Допомога в постановці завдань

 

Поява проекту з обгрунтуванням цілей і завдань

Адаптивний

Планування:

  • Розподіл обовязків
  • Визначення джерел, способів збору
  • Пошук методів аналізу інформації
  • Вибір форм звітності, способів подання результатів

Формують завдання, розробляють план дій

Коригує, фіксує ідеї, дає пораду

 

Колективна теоретична розробка реалізації проекту

Практичний

Дослідження:

  • Спостереження
  • Робота з літературою
  • Анкетування
  • Інтервювання
  • Експеримент
  • Відеозйомка

 

Обробка інформації:

  • Підготовка таблиць, схем моделей
  • Випуск плакатів, буклетів
  • Монтаж відео зйомки
  • Виготовлення слайдів, фотографій
  • Формулювання висновків

 

 

 

 

 

Збір інформації, її обробка

Спостерігає, непрямо керує, консультує, коригує, радить

 

Самореалізація кожного учасника через практичні методи.

 

 

Колективна або групова творча діяльність у підготовці результатів

Узагальнюючий

Подання й оцінка результатів:

  • Усний або письмовий звіт
  • Оцінювання результатів і процес дослідження.

Беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використовують можливості, творчий підхід.

Беруть участь в обговоренні, ставлять запитання, оцінюють зусилля, творчий підхід.

Індивідуальна, парна, групова, колективна діяльність учасника проекту.

Взаємо оцінювання, поглиблення знань з питань оцінювання проектів.

Аналіз успіхів і помилок. Оцінювання самого процесу й результатів у ході колективного обговорення.

Самооцінка.

Підбиття підсумків.

Задоволення учасників проекту результатами створеного.

Презентація проекту, публічний захист проекту (літературний вечір, відеофільм, виставка, альбом, газета, модель і т.д.)

Захист проекту.

Допомога в презентації проекту.

Реалізація проекту в подальшій роботі.

 

ФОРМИ ПРОДУКТІВ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

     Вибір форми продукт проектної діяльності – важливе організаційне завдання учасників проекту. Від його розвязання значною мірою, залежить на скільки виконання проекту буде захопливим, захист проекту – презентабельним і переконливим, а запропоновані розвязання – корисними для розвязання вибраної соціально значущої проблеми. Перелік можливих виходів проектної діяльності:

  • Web-сайт;
  • Аналіз даних соціологічного опитування;
  • Атлас;
  • Атрибути неіснуючої держави;
  • Бізнес-план;
  • Відеофільм;
  • Виставка;
  • Газета;
  • Діюча фірма;
  • Журнал;
  • Законопроект;
  • Гра;
  • Карта;
  • Колекція;
  • Костюм;
  • Макет;
  • Модель;
  • Музичний твір;
  • Мультимедійний продукт;
  • Оформлення кабінету;
  • Пакет рекомендацій;
  • Лист до…;
  • Свято;
  • Прогноз;
  • Публікація;
  • Путівник;
  • Серія ілюстрацій;
  • Система шкільного самоврядування;
  • Казка;
  • Довідник;
  • Порівняльний аналіз;
  • Стаття;
  • Сценарій;
  • Навчальна допомога;
  • Креслення;
  • Екскурсія;
  • Буклет;
  • Підручник.

 

 

 

 

СИСТЕМА ОЦІНКИ ПРОЕКТНИХ РОБІТ

 

 

  1. Самостійність роботи над проектом.

 

 

  1. Актуальність і значущість теми.

 

 

  1. Повнота розкриття теми.

 

 

  1. Оригінальність розв’язання проблеми.

 

 

  1. Артистизм і виразність виступу.

 

 

  1. Як розкритий зміст проекту в презентації.

 

 

  1. Використання засобів наочності, технічних засобів.

 

 

  1. Відповіді на запитання.

 

 

 

 

 

 

Приклади завдань для досліджень:

 

  1. Міні-дослідження. Відомо, що дзьоб птахів має різну форму. Знайдіть відповідність між птахом і дзьобом і поясніть, чий дзьоб кращий та чому.
  2. Відомо, що риби не можуть жити на суходолі, але, наприклад, мулистий стрибун набирає повний рот води і перекочує її в роті, мотаючи головою, завдяки чому поглинає кисень внутрішньою поверхнею ротової порожнини, допомагає і волога шкіра. Усе це дозволяє рибині короткий час перебувати поза водою. Знайдіть приклади інших пристосувань до дихання риб поза водою.
  3. Дослідження «Домашні собаки – це розвага чи обов’язок?»
  4. Гриби – індикатори екологічного забруднення регіону.
  5. Вплив мобільних телефонів на здоров’я людини.
  6. Болота України.
  7. Глобальна потепління клімату: причини та способи боротьби.
  8. Вивчення біології кімнатної мухи і заходів боротьби з нею.

Наприклад,

Інструкція дослідження.

  1. Помістіть мух в інсектаріум (скляну банку). Покладіть туди шматочки м’яса, яблука, цукру. Простежте, як вони харчуються. Запишіть результати спостережень.
  2. Помістить мух в інсектаріум. Покладіть туди шматочки м’яса, зіпсованого м’яса. Простежте за яйцекладкою:
  • Яйцекладка відбулася через   _________   після початку досліду;
  • Особливості яйцекладки__________________;
  • Яйця мають: колір_______________, форму________, розміри______
  • Личинки виводяться через ________   після яйцекладки.
  1. Вивчити життя личинок за планом:
    • Пересуваються__________________________________________
    • Чим харчуються_________________________________________
    • Як харчуються__________________________________________
    • Довжина після вилуплення________________________________
  2. Вивчити вплив температури на розвиток личинок. Візьміть кілька яйцекладок мух і помістіть у два інсектаріуми. Один з них помістіть у холодильник, другий залиште в кімнаті. Опишіть, як відбувається розвиток личинок.
  3. Опишіть методи боротьби з мухами, тому що вони є переносниками інфекційних хвороб (туберкульозу, черевного тифу, дизентерії, холери...)
  4. Зробіть висновок.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Варава Наталія
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку