Доповідь «Психічне благополуччя та керування стресовими ситуаціями»

Про матеріал
Матеріал розкриває поняття "психологічне благополуччя", визначає його основні елементи, ознаки та шляхи розвитку. Також наведено докладний опис стресових станів та керування ними. Окрім того, у час тотального розвитку тривожності на фоні розповсюдження короновірусної інфекції, стане у нагоді опис прийомів самодопомоги і допомоги іншим при стресових ситуаціях.
Перегляд файлу

Відділ освіти виконкому Покровської районної у місті ради

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 112

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступ на тему

«Психічне благополуччя та керування стресовими ситуаціями»

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:

Макєєв О. В.,

                                                                      практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Кривий Ріг-

Поняття «Психічне благополуччя»

Всесвітня організація охорони здоров’я визначає психічне благополуччя (духовне або душевне, іноді – ментальне здоров’я, від англ. Mental health) наступним чином.

Психічне благополуччя – це стан благополуччя, при якому людина здатна реалізовувати свій власний потенціал, справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно і плідно працювати, а також вносити вклад в життя своєї спільноти.

Психологічне благополуччя є необхідною умовою повноцінного функціонування і розвитку людини в процесі його життєдіяльності. Таким чином, з одного боку, воно є умовою адекватного виконання людиною своїх вікових, соціальних і культурних ролей (дитини або дорослого, вчителя або менеджера, росіянина або австралійця і т.п.), з іншого боку, забезпечує людині можливість безперервного розвитку протягом усього його життя.  Однак якщо психологічне благополуччя – необхідна умова повноцінного функціонування, то наскільки воно взаємопов'язане з фізичним здоров'ям? Тут потрібно відзначити, що саме використання терміну «психологічне здоров'я» підкреслює неподільність тілесного і психічного в людині, необхідність і того, і іншого для повноцінного функціонування.

Психологічно благополучна людина – це насамперед людина спонтанна і творча, життєрадісна і весела, відкрита і пізнає себе і навколишній світ не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією. Вона повністю приймає самого себе і при цьому визнає цінність і унікальність оточуючих його людей. Така людина покладає відповідальність за своє життя насамперед на саму себе і витягує уроки з несприятливих ситуацій. Вона знаходиться в постійному розвитку і, звичайно, сприяє розвитку інших людей. Його життєвий шлях може бути не зовсім легким, а іноді досить важким, але він прекрасно адаптується до швидко змінюваних умов життя. І що важливо - вміє перебувати в ситуації невизначеності, довіряючи тому, що буде з ним завтра. Таким чином, можна сказати, що ключовим словом для опису психологічного здоров'я є слово «гармонія», або «баланс». І насамперед це гармонія між різними складовими самої людини: емоційними і інтелектуальними, тілесними і психічними і т.п.

            Психічне благополуччя має першочергове значення для особистого благополуччя, підтримки здорових сімейних відносин і здатності кожної окремої людини зробити внесок в життя суспільства. І повірте, фізичне здоров'я неможливе без психічного здоров'я.  За даними ВООЗ, на психічні захворювання в наші дні страждають більше 450 мільйонів людей.  В Україні Всесвітній день психічного здоров'я відзначають з 1992 року.

            З цього ж року 10 жовтня з ініціативи Дніпропетровського обласного наукового-методичного центру практичної психології та соціальної роботи в закладах освіти на Дніпропетровщині ми проводимо день психологічного благополуччя.

З чого складається психічне благополуччя, його компоненти?

Показниками психологічного благополуччя особистості є:
- Прийняття відповідальності за своє життя;
- Саморозуміння і прийняття себе;
- Вміння жити в теперішньому часі;
- Осмисленість індивідуального буття;
- Здатність до розуміння і прийняття інших.

 

Стрес та керування ним

Важливим елементом поведінки є стрес. Стрес – це відповідь особи на сильний подразник, який називають стресором. Загалом, розвиток стресу можна зобразити у вигляді циклу, так званого загального адаптаційного синдрому (ЗАС). Коли особа вперше підпадає під вплив стресора, розпочинається процес ЗАС і настає перша стадія - тривога. Людина може піддатись паніці, намагатись вирішити проблему і почуватися безпомічною. Якщо вплив стресора дуже інтенсивний, то особа може відчути свою нездатність виконати завдання і навіть не намагатиметься це зробити. Проте у більшості випадків після короткого періоду тривоги людина збирається з силами і починає протидіяти негативному впливу стресора. Отже, на другій стадії людина намагається подолати стрес.

У багатьох випадках стадія протидії завершує ЗАС. Тривала і безрезультатна боротьба може призвести до третьої стадії - виснаження. На цій стадії людина уже не може протидіяти. Зазначимо, що стрес має не лише негативні сторони. Без стресу може настати летаргія та стагнація, оптимальний же рівень стресу, відповідно, може мотивувати і надихати. Проте надто великий стрес зумовлює негативні наслідки. Ще одна особливість стресу: він може бути спричинений не лише негативними, а й позитивними емоціями, зокрема, несподіваною премією, підвищенням по службі, отриманням визнання тощо.

Пов'язані з роботою стресори можна розділити на чотири категорії - виробничі завдання, фізичні умови праці, вимоги ролей, стосунки між людьми.

  • Виробничі завдання безпосередньо пов'язані з професіями. Деякі професії є більш стресовими, ніж інші. Це пов'язано з потребою ухвалювати термінові рішення, рішення в умовах невизначеності чи рішення, що можуть призвести до серйозних наслідків.
  • Фізичні умови праці це стресори, пов'язані з фізичним середовищем праці. Робота надворі в спеку чи на морозі або в надмірно зігрітому чи холодному приміщенні може спричинити стрес. Погано обладнаний офіс, у якому працівники не можуть усамітнитись або не мають змоги спілкуватися, може призвести до стресу так само, як і недостатнє освітлення чи невідповідна робоча площа. Ще потужнішим стресором є потенційна загроза здоров'ю, наприклад, добування вугілля, утилізація токсичних відходів.
  • Вимоги ролей теж можуть призвести до стресу. Стрес може бути результатом неоднозначності ролей чи конфлікту ролей у групі. Наприклад, якщо, з одного боку, керівник зобов'язує працівника проводити більше часу на роботі, а з іншого, це саме вимагають члени сім'ї, то таке становище викличе в працівника стрес. Аналогічно, новий працівник відчуває невизначеність своєї ролі, оскільки погано ознайомлений з діяльністю організації і йому бракує досвіду. Внаслідок цього він теж зазнає стресу.
  • Стосунки між працівниками також можуть бути джерелом стресів, наприклад, якщо група чинить тиск на працівників, які перевищують прийняті нею середні норми виробітку. Стиль керування теж може призвести до стресу: працівники, що відчувають гостру потребу участі в ухваленні рішень, можуть відчути стрес, якщо керівник відмовить їм у цьому. Люди можуть зазнавати стресу, якщо їм доводиться працювати разом із конфліктними особами. Людині з внутрішнім локусом контролю, буде дуже важко співпрацювати з людьми, які пускають ситуацію на самоплив.

Оскільки потенційні наслідки стресу небезпечні, то людям і організаціям треба докласти всіх зусиль для того, щоб їх уникнути. З цією метою розроблено багато ідей і підходів до керування стресом. Деякі з них призначені для окремих людей, інші – для організації.

Поширеним способом боротьби зі стресом для людей є фізичні вправи. Особи, що регулярно тренуються, менш напружені й зрідка піддаються стресам; вони впевненіші в собі й оптимістично налаштовані; ліпший фізичний стан збільшує їхню опірність хворобам. Водночас люди, які не тренуються регулярно, більше схильні до стресів і депресій; у них частіше трапляються серцеві напади; унаслідок поганого фізичного стану вони частіше хворіють.

Іншим методом, який використовують для керування стресом, є відпочинок (розслаблення). Він дає змогу людям адаптуватися і допомагає ефективніше боротися зі стресом. Відпочинок можливий у багатьох формах, однією з них є щорічна відпустка. Найновіші дослідження свідчать, що ставлення людей до багатьох речей, пов'язаних з роботою, протягом відпустки різко змінюється. Можна також відпочивати, перебуваючи на роботі, наприклад, робити регулярні кількахвилинні перерви протягом робочого дня.

З метою уникнути стресу можна також керувати часом. Суть цього методу така: тиск щоденних завдань можна послабити, якщо ефективно розподілити свій час. Одним із підходів до керування часом є складання списку справ, які потрібно зробити за день. Потім пункти списку групують у три категорії: першочергові завдання; важливі завдання, які треба виконати, і звичайні завдання, які можна відкласти чи доручити виконувати комусь іншому.

Нарешті, люди можуть подолати стрес за допомогою груп підтримки - сім'ї чи кола друзів, з якими можна приємно провести вільний час; походи з новими співробітниками на баскетбольний майданчик чи в кіно допоможуть позбутися стресу, що виник протягом робочого дня. Наприклад, якщо працівник не отримав підвищення по службі, заради якого він працював протягом багатьох місяців, то йому потрібен товариш, якому можна розказати про свою біду чи попросити поради. Потрібними також є спеціальні формальні групи підтримки, що їх створюють місцеві клуби чи церкви, наприклад, для людей, які нещодавно пережили розлучення, смерть рідних чи близьких або інше горе.

Останнім часом організації також вживають заходи щодо подолання стресів у своїх працівників. Одна з причин така: якщо бізнес хоч частково відчуває відповідальність за стреси, він повинен допомогти їх полегшити. Інша причина та, що страхові заяви працівників, пов'язані зі стресом, можуть коштувати організації чималих сум грошей. Крім того, робітники, які переживають лише незначні прояви стресу, працюють ефективніше. Зокрема, компанія AT&T, урахувати згадані вище чинники, ініціювала серію семінарів і робочих груп з метою допомогти працівникам подолати стрес на робочому місці.

Організації впроваджують також програми керування стресами, здорового способу життя, а також інші, щоб допомогти працівникам подолати проблеми зі здоров'ям та уникнути стресів. Згаданий семінар, що його запровадила фірма AT&T, подібний до такої антистресової програми, однак програма має безперервний режим і цілу низку компонентів, таких як фізичні вправи, консультації з приводу позбавлення від зайвої ваги, залежності від куріння чи загального керування стресом.

Деякі компанії розробляють власні програми чи використовують уже наявні такого типу. Компанія Johns-Manvillc, наприклад, має у своїй штаб-квартирі власний спортзал. Інші фірми укладають угоди про надання їхнім працівникам членства в оздоровчих клубах зі знижкою. Навчальну частину програми організація може провадити самостійно або у спілці з місцевими громадськими чи релігійними організаціями. Спонсоровані компаніями фітнес-програми полегшують працівникам доступ до тренувань, що є дуже позитивним аспектом, однак вони, все ж, досить дорогі.

 

Самодопомога і допомога іншим при стресових ситуацій

1. Перш за все, перерахуйте речі, що викликають у вас стрес. Це допоможе уникати провокаційних ситуацій. Намагайтеся розслаблятися та формуйте психологічну установку на спокій.

2. Регулярне виконання фізичних вправ і заняття спортом врівноважують нервову діяльність (дозована ходьба, оздоровчий біг, плавання, велоспорт).

3. Знайдіть час для занять, які приносять вам задоволення: спілкування з друзями, прогулянки на свіжому повітрі, відпочинок на природі.

4. Плануйте короткі програми релаксації за будь-якими методиками: аутотренінг, медитація, дихальна гімнастика, фізичні вправи.

5. Не намагайтеся робити багато справ одночасно. Розплануйте свій день та виконуйте намічені завдання в залежності від їх важливості, не робіть все в останню хвилину.

6. Уникайте неприємних людей. Ніколи не дратуйтеся від спілкування з людьми, якими б вони не були. Приймайте людей такими, які вони є. Якщо доводиться спілкуватися з нестерпною людиною, радійте, що ви не такий. Бережіть нерви і посміхайтеся — перемога все одно залишиться за вами.

7. Більше спілкуйтеся з цікавими людьми! Не замикайтеся в собі, частіше розмовляйте з оригінальними та успішними людьми. Порадьтеся з ними, запитайте, як вони вирішують ті чи інші питання.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку