Розвиток естетичних почуттів молодших школярів у процесі слухання музики.
«Пізнання світу почуттів неможливе без розуміння й
переживання музики, без глибокої духовної потреби
слухати музику й діставати насолоду від неї. Без музики важко переконати людину, яка вступає в світ, у тому, що людина прекрасна,
а це переконання, по суті, є основою естетичної, емоційної,
моральної культури.»
В. Сухомлинський
Актуальність. Традиційна організація навчально – виховного процесу у загальноосвітній школі зорієнтована переважно на розвиток інтелекту школярів, не повною мірою враховує і формує естетичні почуття дітей, що зумовлює їх недостатній емоційно – почуттєвий розвиток, відсутність умінь правильно розуміти почуття інших людей і адекватно реагувати на них; в психолого – педагогічних дослідженнях недостатньо висвітлений взаємозв`язок естетичних емоцій і почуттів із інтелектуальним розвитком дитини, не розглядається мотиваційна роль естетичних почуттів у креативній діяльності молодших школярів. Це і обумовлює актуальність обраної теми.
Освітня галузь «Мистецтво» передбачає вивчення домінуючих музичного та образотворчого (візуального) мистецтв та дає можливість розширити асоціативні уявлення, збагатити світовідчуття, забезпечити сенсорний, емоційний та інтелектуальний розвиток учнів. Отже, на сучасному етапі розвитку початкової освіти відбувається переосмислення мети музично – естетичного виховання, яка набуває нового гуманістичного (особистісно зорієнтованого) звучання: у процесі слухання музики й практичної музичної діяльності виховувати в учнів особистісно – ціннісне ставлення до музичного мистецтва, розвивати загальні і спеціальні здібності, художньо – образне мислення, стимулювати творчій потенціал особистості, виховувати потребу і здатність до художньо – творчої реалізації та духовного самовдосконалення. Загальна мета конкретизується в основних завданнях, серед яких такі, що стосуються розширення музично – естетичного досвіду та розширення емоційно – почуттєвої сфери.
Значення естетичних почуттів у становленні і розвитку особистості.
Почуття – стійке емоційне ставлення людини до явищ дійсності, яке відображає значення цих явищ відповідно до її потреб, мотивів. Сформовані почуття стають головними детермінаторами емоційного життя людини. Від них залежить виникнення і зміст ситуативних емоцій. Вияви сильного, домінуючого почуття називають пристрастю. Події, що сигналізують про можливі зміни у житті людини, поруч зі специфічними емоціями можуть викликати тривалі зміни загального емоційного фону – т.з. настрої.
Почуття носять виражений предметний характер, тобто пов`язані з конкретним об`єктом (предметом, людиною, подією життя тощо). Породжуючись об`єктивними явищами, тобто маючи причинно зумовлену природу, почуття завжди суб`єктивні. На відміну від ситуативних емоцій і афектів, що відбивають суб`єктивне значення предметів в конкретних умовах, почуття відокремлюють явища, які мають стабільну емоційну значущість. Суттєвою ознакою почуття є його амбівалентість, двоїстість, пов`язана з тим, що одне і те ж почуття може реалізуватися в різних, часто протилежних за знаком, емоціях, які поєднуються і переходять одна в одну. Почуття любові може супроводжуватися емоціями радості, страху, смутку, гніву тощо.
Формування почуттів є необхідною умовою розвитку людини як особистості. Лише перетворившись на складник сталого почуття знання норм і ідеалів, мотиви стають реальними спонуками до діяльності. В. Клименко розглядає почуття як один з механізмів таланту:
Суттєво, що механізм почуттів багатоканальний, на відміну від одноканальних: мислення, відчуттів, уваги тощо.
Почуття – складний процес, що розв`язує потрійне завдання: розкриває почуттєві дані у предметі; розбудовує сукупність цих властивостей цих властивостей у певну цілісність – образ; встановлює значення і сенс відображеного предмета для особистості. Звідси випливає, що почуття – третій компонент у взаєминах людини з предметом: перший – людина з її здібностями до відображення і дії; другий – предмет, який відображується. Розвиток емоційно – почуттєвої сфери особистості є важливим напрямком виховної роботи. Про це свідчить багато факторів, як – то:
Особливу групу складають вищі почуття, які переживаються людиною у діяльності і спілкуванні та носять узагальнений, стабільний характер. Вони відбивають все багатство емоційних ставлень людини до соціального оточення. До них належать і естетичні почуття. Вони є концентрованим виявом відповідних емоцій і переживань, які виникли у результаті естетичного сприймання.
Результати естетичного сприймання через естетичні емоції (вище виявлення чутливості людини, реакція на естетичний вплив дійсності) та естетичне переживання (психічний стан, що виникає в людини в наслідок сильних естетичних емоцій) закріплюються в естетичних почуттях – суб`єктивних емоційних реакціях людини на об`єктивні виразні форми дійсності, які оцінюються й переживаються відповідно до уявлень суб`єкта про прекрасне. Така реакція виявляється в духовній насолоді або огиді, що супроводжують сприймання та оцінку даного предмета дійсності у єдності його змісту і форми. В естетичних почуттях концентрується не лише багатство почуттєвого досвіду людини, а й переживання цінностей культури, які засвоєні особистістю.
Позитивними естетичними переживаннями вважають «прекрасне» і «піднесене», а негативними – «потворне» і «низьке», проміжними – «трагічне» і «комічне». Але чіткі грані переходу одних почуттєвих станів у інші визначити неможливо з огляду на неповторність людської індивідуальності. У естетичному почутті закономірно зосереджуються естетичні норми та всі психологічні складники людської духовності, перетворюючи естетичне почуття в потребу. Щодо формування почуттів у власному розумінні цього слова, то нагальним педагогічним завданням тут є оволодіння емоціями, тобто таке включення їх до загальної системи поведінки, коли б вони тісно пов`язувались із усіма іншими реакціями і не вривалися б в їх протікання руйнуюче чи розладнуюче.
Отже, почуттєво – емоційний світ особистості має не менше значення, ніж інші її психологічні підструктури, і складає предмет і турботу виховання такою ж мірою, як розум і воля, особливо у молодшому шкільному віці.
Слухання музики як один з видів естетичної діяльності молодших школярів.
Формування та розвиток естетичних почуттів нерозривно пов`язано з процесом слухання музики, тобто з її сприйняттям. Тому необхідно охарактеризувати особливості музичного сприйняття та розглянути різні аспекти слухання музики в початкових класах.
Сучасну дитину оточує різноманітний світ звуків, перш за все звукова атмосфера телебачення та радіо. Тому процес вивчення та слухання музики в школі має бути чітко цілеспрямованим. Цілісне емоційне сприйняття музики різного змісту і жанрів, а також її виражальних засобів пробуджує інтерес дітей до музики. Музичний матеріал для сприйняття має бути високохудожнім, але невеликим за обсягом, цікавим і завершеним за змістом. Сюжетність, казковість, світ іграшок, тварин – ось головне, що зацікавлює молодших школярів і стає основним чинником розвитку музичних інтересів і художньо – естетичних смаків у дітей молодшого шкільного віку.
Д. Кабалевський визначив шляхи формування та розвитку музично – освіченої людини з високим рівнем сформованості музично – естетичних потреб та смаків. Одним з основних засобів виховання музичної культури підростаючого покоління він вважав саме слухання музики в школі, яке уявляє собою систематизований процес та складається з декількох етапів:
1. вступне слово вчителя;
2. слухання музичного твору;
3. бесіда про почутий твір;
4. повторне слухання твору.
Вступне слово має створити емоційний настрій, викликати інтерес та підготувати учнів до сприймання музики. Вчитель у своїй розповіді має наблизити дітей до твору. Інтерес до твору, що викликає вступна бесіда, має посилюватися яскравим, виразним виконанням твору вчителем, або звучанням грамзапису. Це один з найважливіших моментів сприйняття музики.
Бесіда про почуте, як і вступна бесіда, не має бути занадто тривалою, багатослівною. Як підсумок аналізу, у дітей має створитися правильне уявлення про твір взагалі, про його автора, назву, характер, засоби музичної виразності.
Повторне слухання має дуже велике значення, тому що перед дітьми розкриваються нові сторони музичного образу, музика стає все більш близькою, зрозумілою, цікавою дітям, а враження – більш яскравими.
Музиканти – педагоги Н. Гродзенська, О. Рудницька та ін.. вважають, що музичні твори для слухання краще вживати інструментальні. Це обумовлено тим, що дітей треба з самого початку привчати вслухуватися в звуковий образ, переживати його виразну сутність. Коли ж є поетичний текст, діти звертають увагу на його зміст, як більш зрозумілий для них, а «власне музика» лишається за межами їхньої уваги, а значить і сприйняття.
Різні форми залучення дітей до музики пов`язані з процесом сприйняття, дослідження якого є необхідною умовою педагогічного керівництва музично – естетичним вихованням на різних вікових етапах. Різноманіття діяльності робить музичні заняття цікавими для дітей. Зміна співу на слухання, рухів на гру на дитячих музичних інструментах збагачує емоційні переживання та дозволяє школярам висловити своє ставлення до музики. Участь у різних видах музичної діяльності сприяє активізації компенсаторних особливостей особистості. З цього робиться висновок про необхідність включення до музичних занять рухових вправ під музику, творчих імпровізацій, оркестру дитячих музичних інструментів, прослуховування радіо – та телепередач, платівок та записів.
У процесі сприймання – розуміння музики можна умовно виділити два ступеня. Перший знаходиться на знаковому рівні твору та характеризує прагнення сприймаючого до детальнішого розуміння самого музичного тексту. На цьому ступені рівень музично – естетичної освіченості, знання закономірностей розвитку мистецтва, образної природи та мови музики багато в чому детермінує зміст сприйняття і визначає ступінь його адекватності.
Другий ступінь розуміння музики – це інтерпретація твору, в процесі якої реципієнт збагачує його власним особистим відношенням, поповнює, створює новий образ, що поєднує композиторський задум з індивідуальною трактовкою. В результаті у свідомості того, хто сприймає музичний твір, створюється специфічний художньо – світоглядний концепт, який містить в собі особливості твору.
В процесі сприйняття музичного твору дослідники визначають основні типи естетичних оцінок:
Починаючи слухати серйозну музику, діти сприймають її по – різному. Дослідження музичного сприймання у молодшому шкільному віці визначають три типи слухацької реакції дітей, в залежності від ступеня розуміння музичної мови:
Для того, щоб сформувати у дітей навички сприймання музики, вчитель має бути достатньо підготовленим у таких галузях:
Здібність сприймання музики формується у молодшому шкільному віці не одноразово.
Перший етап – 1-2 класи. Сприймання емоційне і в значній мірі узагальнене; діти сприймають загальний характер, настрій; сприймання конкретно – образне, слабка орієнтація в засобах музичної виразності (на цьому етапі дітям найдоступніші темп, динаміка, регістр, тембри музичних інструментів).
Другий етап – 3-4 класи. На цьому етапі емоційність сприймання поступово доповнюється прагненням зрозуміти зміст музики. Тут велике значення має слово: назва твору, текст пісні, пояснення вчителя.
Шляхи розвитку естетичних почуттів молодших школярів у процесі слухання музики.
На констатувальному етапі експериментального дослідження ми визначили критерії та показники сформованості естетичних почуттів дітей у сприйманні музики. Як свідчать психолого – педагогічні дослідження вікових особливостей молодшого віку, рівень розвитку емоцій і почуттів у дітей 6 – 7 років має відповідати таким вимогам:
На основі вищенаведеного матеріалу визначаються три рівні розвитку естетичних почуттів і складені стандартизовані характеристики для кожного рівня:
Для проведення діагностуючого зрізу сформованості естетичних почуттів рекомендовано здійснювати тестування за допомогою спеціально розроблених ігрових завдань, проводити спостереження і бесіди з дітьми.
Особливості розвитку естетичних почуттів молодших школярів у процесі слухання музики грунтуються на загальних принципах естетичного розвитку особистості засобами мистецтва:
На цій підставі визначаються провідні принципи розвитку естетичних почуттів молодших школярів у процесі слухання музики: творча активність, гуманістичність, природовідповідність, саморегуляція.
Естетичний розвиток на уроках музичного мистецтва припускає створення атмосфери психічного комфорту, розкутості. Сприйняття музики повинно приносити дітям радість. Завдання вчителя полягає в тому, щоб спрямувати сприйняття музики на уважне, добре ставлення до музичних образів. Щоб навчити дітей сприймати багатство музичних образів цього світу, ставлення вчителя до учнів має відповідати всім тонкощам їхнього внутрішнього світ, відповідати всім змінам дитячої душі.
Основні етапи педагогічного керівництва слід представити в такій послідовності:
І етап. Перцептивне розрізнення основних зображально – виражальних характеристик музичних творів.
ІІ етап. Розпізнавання зображально – виражальних особливостей музичного мовлення.
ІІІ етап. Створення художньо – естетичних моделей.
Основна мета першого етапу – розвиток перцепції виразно – смислового змісту музичних образів. Метою другого етапу є формування вмінь розпізнавання зображально – виражальних особливостей музичного мовлення. Основною метою третього етапу є формування вмінь створення художньо – естетичних моделей.
Таким чином, процес розвитку естетичних почуттів під час слухання музики складається з трьох етапів педагогічної роботи та припускає поступове ускладнення завдань музично – оціночної діяльності.
У ході експериментальної роботи було визначено педагогічні закономірності, які лежать в основі процесу слухання музики і забезпечують успішність естетичного розвитку молодших школярів.
Список використаних джерел: