«Розвиток креативних здібностей у дітей молодшого віку
на уроках музики»
Розробка нових педагогічних технологій у навчанні і вихованні на сучасному етапі розвитку освіти викликана соціальним замовленням суспільства школі, що пов’язано з необхідністю формування естетично й емоційно розвиненої особистості школяра засобами мистецтва, зокрема музичного.
Особлива відповідальність покладається на уроки музичного мистецтва, де педагогічні прийоми, спрямовані на забезпечення єднання емоційного й раціонального в навчанні, значно підвищують ефективність розвитку самодостатньої особистості.
У навчально – виховній роботі я використовую творчі завчання,які сприяють розвитку виконавських здібностей учнів, художньо – естетичній спрямованості уроку, що, безперечно,впливає на формування і розвиток творчих здібностей дитини. Поставлені завдання я реалізую завдяки впровадженню елементів сучасних інноваційних художньо – педагогічних технологій, зокрема:
1) інтегративні художньо-педагогічні технології;
2) евристичні художньо-педагогічні технології;
3) інтерактивні художньо-педагогічні технології;
4) ігрові художньо-педагогічні технології.
Інтегративні художньо-педагогічні технології діляться на три групи: -
Їх я реалізую через систему творчих завдань, що передбачають активізацію міжсенсорних образних асоціацій учнів у процесі сприйняття та художньо-творчої діяльності.
Під час опанування дидактичного матеріалу за інтегративною технологією учень сприймає не один, а декілька потоків інформації, кожен із яких є базою для створення певних асоціацій.
Прикладами інтегративних художньо-педагогічних технологій є :
Тема уроку у 1 класі «Музика говорить про казкових героїв», спрямована на виконання творчого завдання, що музика може відображати почуття людини і її характер, через музичний матеріал уроку;
Під час знайомства з музичним твором, який пов’язаний з картинами природи наприклад, П.І.Чайковський «Осіння пісня» можна запропонувати учням підібрати кольори, фон, який би допоміг розкрити стан природи, намалювати пейзаж, що відповідає музичному образу.
2.Евристичні художньо-педагогічні технології
Під евристичним навчанням я розумію словесні методи, спрямовані на активізацію інтуїтивних процедур діяльності учнів у вирішенні творчих задач.
Згідно з положеннями педагогічної психології, діти молодшого шкільного віку схильні до фантазування, у них досить розвинута уява, образно-асоціативне мислення. У роботі з учнями молодшого шкільного віку я активно використовую імпровізацію.
Особливу увагу приділяю навчанню дітей умінню уважно слухати музику («чутливе вухо»), милуватися красою світу й бачити його мовби очима художника («пильне око»). Це не менш важливо, ніж розвивати в них «умілі руки», «слухняні пальчики», «гарний голос», «майстерні ніжки» тощо.
Інтерактивні художньо-педагогічні технології
Інтерактивні технології навчання, які я використовую у своїй роботі, допомагають учням набувати інтеркультурні компетентності — готовності до комунікативної і кооперативної діяльності, оволодінню комплексом відповідних умінь і навичок .
Інтерактивні технології базуються на постійній активності у взаємодії всіх учасників навчального процесу: взаємонавчання, тісна взаємодія в міні-колективі (група, ланка, команда), коли і учні, і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання.
4. Ігрові художньо-педагогічні технології
Важливим фактором естетичного розвитку і саморозвитку дитини я вважаю художньо-ігрове моделювання змісту інтегрованих уроків, що передбачає використання різних ігрових форм: театралізованих (пантоміма, імітаційні лялькові діалоги, розгорнуті драматизації, інсценізації), хореграфічних (пластичне інтонування, танцювальні пісні-ігри, хореографічні фантазії).
Наприклад, музична гра “ Історії про ноти ”:
Учні розподіляються на 7 груп і колективно створюють коротенькі історії або казочки про ноти з використанням слів-підказок:
Дотепна До» (домівка, доріжка, доброта, добридень, добраніч),
«Реактивна Ре» (репертуар, реприза, ремесло, регістр, реклама),
«Мініатюрна Мі» (мікрофон, міцно, міміка, місце, місто),
«Фантазерка Фа» (фантазія, фазан, факел),
«Солодкозвучна Соль» (соловей, солістка, солодощі),
«Ляклива Ля» (лялька, ляскати),
«Сіренька Сі» (сіль, сік, сім'я).
Використання елементів художньо – педагогічних технологій допомагає мені гнучко управляти навчальною діяльністю учнів,сприяє всебічному особистісному розвитку та розвитку творчих здібностей учнів.
Працюючи у школі над темою «Розвиток творчих здібностей молодших школярів шляхом впровадження художньо-педагогічних технологій на уроках музичного мистецтва» я можу говорити про позитивні результати. Доказом цього є успішність виступів учнів на шкільних та районних конкурсах. Проводжу позакласні заходи «Новий рік», «Свято Букваря», «Міс Юна принцеса», конкурси, зокрема «Осіння природа в музиці».
Діти слухаючи П.І.Чайковського «Осіння пісня», "Збирай урожай" А.Філіпенка, „Осінній дощик” М.Парцхоладзе – робили осінні композиції.
У школі є хор «Українські перлини», в якому діти з задоволенням співають українські та російські пісні.
Робота вчителя багатогранна і передбачає не тільки навчальні здобутки, але і дослідження психологічного комфорту дитини на уроці, місце дитини в колективі і як особистості. Для цього я проводжу вступне анкетування, яке допомагає визначити музичні інтереси дітей,та разом із психологом школи впроваджую тести на виявлення творчих здібностей дитини, користуючись надійним психолого – педагогічним та соціометричним інструментарієм.
Тему над якою я працюю я хочу розширити і поглибити шляхом впровадження елементів комп’ютерних технологій на уроках музичного мистецтва.
Отже, духовність, майстерність і творчість учителя стають гарантами ефективності естетико-виховного процесу у розвитку творчих здібностей учнів.