Розробка конспекту уроку.
Музичне мистецтво, 7 клас.
Учитель: Симчіч Інна Аліківна
Тема уроку: «Джем Сейшнз».
Навчальна мета: ознайомити учнів з історією джазової музики та найвідомішими її жанрами, представниками і творами; на прикладах творчої діяльності Л. Армстронга, гурту «Бітлз» та сучасних виконавців джазової музики підкреслити важливу роль естрадної музики в сучасному житті людей; пояснити учням визначення термінів «спірічуел», «блюз», «регтайм», «джаз», «імпровізація»; закріпити визначення термінів розважальна (легка) музика, синкопа; на практиці закріплювати правила співацької установки; формувати вокально – хорові навички (сольні та колективні), зокрема навички кантиленного співу і почуття синкопованого ритму;
Розвиваюча мета: розвивати навички активного сприймання музичного твору, працювати над вокально - хоровими навиками; працювати над художнім виконанням пісні; розвивати кмітливість, креативність, інтелектуальну гнучкість учнів та інтерес до джазової музики серед учнів;
Виховна мета: виховувати естетичний смак та любов до музики учнів у царині розважальної (легкої) музики, виховувати естетичні смаки учнів, формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори через почуття людяності, колективізму; прищеплювати зацікавленість до сучасного джазу в музиці, літературі, живописі та кіномистецтві.
Тип уроку: комбінований Із застосуванням інноваційних методик, технологій та мультимедійної підтримки.
Обладнання: фотографії, ілюстрації виконавців джазової музики, магнітофон, мультимедійна підтримка уроку (презентація), фортепіано, аудіозапис, підручники з «Музичного мистецтва» для 8 класу, нотний матеріал та текст пісень в підручнику.
Роздатковий матеріал: пам’ятки уроку для учнів, музичні інструменти.
ХІД УРОКУ:
(відбувається протягом уроку).
Учень № 1:
Будь ласка, будьте і ви учасником нашої вечірки! І чекаємо від вас сенсацій!
Вчитель:
Луї Даніель Армстронг |
Епіграф до уроку: «Джаз – це нова музика, яка має особливий ритмічний та мелодійний характер і постійно включає імпровізацію». Б. Уланов.
|
Учень № 2: У 20 столітті виник особливий вид мистецтва джаз. Своїми коренями джаз пов*язаний з пізніми формами негритянського фольклору. Джазом у ті часи називали невеликі оркестри, а музику у їх виконанні – джазовою. На початку XXI століття джаз важко назвати "новою" музикою! Але джаз і надалі розвивається. Окрім того він проник в інші музичні сфери - симфонічну, камерну, рок-музику, поп-музику.
Вчитель: Дякую.
Творча робота № 1.Зараз ми з вами дізнаємось, що називають «царицею джазу», якщо ви підкреслите перші літери у фразах мети та очікуваних результатів від сьогоднішнього уроку. Для цього вам треба відкрити пам*ятку уроку і знайти творчу роботу №1, взяти ручку і підкреслити першу літеру у фразах, які я буду зачитувати….
Мета та очікувані результати від уроку:
Імпровізація - це ?
Ми будемо знати що ми називаємо джазом!
Приклади, назви авторів і творів джазової музики!
Ритм джазу – який він?
Оволодіємо новими знаннями!
Вивчими нові терміни!
Інтерес до джазової музики виявимо, а також!
Зацікавленість до уроків музичного мистецтва!
А блюз - це?
Це – регтайм!
І я знаю що таке спірічуєл!
Я взяв би із собою у подальше життя з уроку?
Ітак. «царицею джазу» називають?
- Імпровізацію!
2.Новий матеріал:
Вчитель: Кожен музикант, який відвідував "джем сейшнз", вмів імпровізувати, демонструючи всю свою творчу фантазію, винахідливість й креативність. Панувала на такому зібранні імпровізація. Її ще називають "царицею джазу".
(учні зачитують за презентацією уроку)
Імпровізація ( від лат. «неочікуваний», «раптовий») - створення музики на момент її виконання.
Вчитель: Процес формування джазу тісно пов’язаний із розвитком фольклору афроамериканців. Джаз став результатом взаємодії двох музичних культур – культури нащадків африканських рабів, з
одного боку, і білого населення США – з іншого. Отже джаз – це унікальний сплав принципів та елементів європейської та африканської музики. Одними з головних витоків джазу стали спірічуелси і блюзи, а також регтайми.
(учень зачитує з презентації уроку)
Спіричуелс - ( у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців.
Вчитель: Вона народилась під час церковної служби. Соліст, імпровізуючи біблійний текст, звертався до Бога та віруючих. Хор відповідав, долучаючи до співу плескання у долоні, притопування в такт ногами, гру на тамбурині. Таким чином до нескладних мелодій і гармоній релігійних гімнів білих американців, чорношкірі співаки стали вводити до хорового співу імпровізаційні елементи у формі запитань та відповідей. Прослухаємо спіричуелс "Іди, Мойсею!"
Творче завдання № 2: Під час слухання музики, ми спробуємо всі імпровізувати: 1 РЯД - підспівуючи, 2 РЯД долучитись до виконання плесканням у долоні, 3 РЯД - ударними музичними інструментами ( коли я дам знак).
Слухання музики: Спіричуелс "Іди, Мойсею!" у виконанні видатного джазового музиканта Луї Армстронга в супроводі хору.
Учитель: Спіричуелс "Іди, Мойсею!" прозвучав у виконанні видатного джазового музиканта Луї Армстронга в супроводі хору. Ви мали змогу переконатися в красі й самобутності голосу Луї Армстронга, у силі й хвилюючій чистоті звучання його труби.
Учень № 3: Луї Армстронг зростав у Сторивіллі - найбіднішому районі Нового Орлеана (США), серед злиднів, страждань і расового пригнічення. Він не отримав якісної освіти. Єдиною радістю в житті Луї була музика, що постійно звучала навколо. Пізніше він став неперевершеним виконавцем на кларнеті й трубі. Справедливим і влучним є вислів "епоха джазу - епоха Луї Армстронга". Луї Армстронг перетворив джаз із колективної музики в мистецтво солюючої гри - саме з нього почалась ера солістів-віртуозів. Він мав оригінальний голос, який відтворював не тільки слова, але й звуки різних музичних інструментів. У його особі джаз здобув дволикий "інструмент джазу", де труба і голос невіддільні.
Розспівування:
Вчитель: Наступний жанр джазу – блюз! (учень зачитує з презентації уроку)
Блюз – (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту.
У 1880 – ті рр.., роки свого виконання , блюзову пісню зазвичай виконували під акомпанемент гітари або гармоніки.
Учень № 4: Блюзи були своєрідними піснями-сповідями, сповненими печалі, смутку, журби. В них було відображено життя знедоленого народу - тяжка неволя й непосильна праця, втрачена людська гідність, любов, гірка розлука й страждання, туга за домом, якого немає. Отже, блюз є світською ліричною піснею афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. Блюзові ритми та мелодичні ходи стали музичною мовою джазу.
Учитель: Так, дійсно, тематикою джазу захоплювалися не тільки її виконавці, музиканти, а і літератори, кінорежисери та живописці за допомогою скла, фарби. Наприклад, подивіться:
твори Ксенії Черномор, Альфреда Гокеля та Романа Ногіна. Під час слухання «Блюз західної околиці» Луї Армстронга ми станемо живописцями. Для цього треба відкрити пам’ятку і знайти творчу роботу № 3, взяти кольорові олівці і перетворити, додавши імпровізації, назву БЛЮЗ в кольоровий напис, наприклад ось так (зразок).
Творча робота № 3.
Слухання музики: «Блюз західної околиці» Луї Армстронга.
Вчитель: Наприкінці ХІХ століття виникає ще один музичний жанр, без якого джаз не існував би. Його винайшли чорношкірі віртуози-піаністи. Це була музика експресивна, захоплююча, неповторна… Густав Культ так описує свої відчуття: "Раптом я помітив, що ноги мої живуть окремим життям, вони смикались, немов від електричного розряду, демонструючи бажання підняти мене з місця і ринути в танок". Але головне, що було в цій музиці - свіжий, наполегливий, синкопований ритм. Цю музику назвали регтайм, тобто рваний ритм. Під регтайм Дж. Джопліна ми з вами заходили до класу ……
Вчитель: грає на фортепіано, нагадує мелодію…..
(учень зачитує з презентації уроку)
Регтайм – ( віл лат. рваний час) - використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськими музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців.
3. Вокально-хорова робота:
- Демонстрація пісні групи «Бітлз» «Естудей». Для цього нам треба відкрити підручник на сторінці № 71 – 72, будемо співати українською мовою.
Саме цю пісню ми з вами сьогодні почнемо вивчати.
«Естудей» - всесвітньо відома пісня, яка увійшла до десятка найкращих творів минулого століття. Створена у 1966 році, ця композиція вже у 1972 році мала 1186 версій. У ній яскраво проявився надзвичайний самобутній талант творчого тандему – Джона Леннона, Пола Маккартні, джорджа Харрісона та Рінго Стар. В перекладі з англійської «Бітлз» означає – «жуки, ритм, кувалда», що означає, що жуки відбивають ритм кувалдою.
4. Підсумок уроку:
Вчитель: Мистецтво джазу - одне з найяскравіших культурних явищ XX століття. Цю епоху навіть називають "століттям джазу". Джерелами джазу були імпровізаційні форми афро-американської народної музики, а саме?
- спіричуелс, блюз, регтайм.
Для джазу характерні?
Імпровізаційність, синкопований ритм, синкопа – початок співу, гри зі слабкої долі, використання різноманітних тембрових барв, підвищена емоційність, особливий склад виконавців та інструментів.
А що візьмете з собою у подальше життя із сьогоднішнього кроку?
Народившись в Америці, джаз "проріс" із її національного та суспільного середовища: там були його витоки та першооснова. Прийшовши в Європу, джаз, ніби паросток-живець, був прищеплений до стовбура вікових музичних традицій, поступово розвиваючись та пристосовуючись до смаків і потреб європейської публіки. За своїм складом і характером джаз не може бути зіставлений з жодним із жанрів класичної музики. Проте, лише упродовж десятиліть джаз став міжнародним явищем, без якого не можна уявити музичну культуру XX століття.
Можна згадати відому телепередачу «Х – Фактор», де 47 – річний співак співає так, як сам Луї Армстронг, хто це?
Вікторина:
Спробуйте відгадати за звучанням пісень і фотографією сучасних співаків джазової музики:
5.Оцінювання уроку: самостійно – за карткою оцінювання, відкрийте пам’ятку і виставляйте оцінками за критеріями уроку, я сподіваюсь на вашу об’єктивність і правдивість:
П.І.Б. учня:
Якщо ти співав на уроці – 2 б. |
Якщо ти ви -конував творчі роботи: 3б. |
Якщо виконував ритмічні вправи: 2б. |
Якщо відпо -відав Д/З: 2б. |
Якщо розгадав вікторину, хоч одне питання: 2б. |
Якщо був активним учасником на уроці: 1б. |
Загальна кількість балів: |
|
|
|
|
|
|
|
Друзі! Переносьте правила джазу у життя: імпровізуйте і прислухайтесь до однокласників. І все у вас вийде!
6. Д/З: обов’язкове: ознайомитися з джазом у кіномистецтві,
за бажанням: придумати акровірш зі словом «джаз», наприклад:
Дощ осінній вже мрячить, жовте листя мерехтить, а у небі журавлі, замахали вже крильми.
|
Джаз звучить, життя іде, а мені не все одно, завтра знов піду в кіно. |
Перелік використаної літератури:
ДОДАТОК ДО УРОКУ:
Структура уроку:
1.Організаційний момент:
- вхід учнів до класу під музику;
- музичне вітання;
- ознайомлення з темою та метою уроку.
2. Сприймання музики:
- Луї Армстронг: «Іди, Мойсею!», «Блюз західної околиці»; Дж. Джоплін «Регтайм», Бітлз «Естудей».
3. Творчі роботи:
- відгадати , що є «царицею джазу» підкресливши перші літери очікуваних результатів від уроку;
- елементи образотворчого мистецтва під час слухання музики;
- залучення учнів до гри на ударних музичних інструментах, плескань у долоні, підспівування під час слухання музики.
4. Теоретичний матеріал:
- Імпровізація (від лат. «неочікуваний», «раптовий») - створення музики на момент її виконання.
- Спіричуелс - (у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців.
- Блюз – (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту.
- Регтайм – ( віл лат. рваний час) - використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськмим музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців.
5. Вокально - хорова робота:
- Розспівування:
-Демонстрація пісні(слухання пісні);
Робота з підручником: сторінка № 71 – 72 (робота над піснею) .
6. Підсумок уроку: вікторина.
7.Оцінювання уроку: учні самостійно оцінюють себе в картках оцінювання в пам’ятках.
8. Д/З: обов’язкове: ознайомитися з джазом у кіномистецтві,
за бажанням: придумати акровірш зі словом «джаз», наприклад:
Дощ осінній вже мрячить, жовте листя мерехтить, а у небі журавлі, замахали вже крильми. |
Джаз звучить, життя іде, а мені не все одно, завтра знов піду в кіно. |
Пам’ятка уроку з музичного мистецтва у 8 класі Дата проведення: 06 листопада 2012 року. Тема 1 семестру: Відлуння епох у музичному мистецтві Тема уроку № 9: «Джем Сейшнз». «Джаз – це нова музика, яка має особливий ритмічний та мелодійний характер і постійно включає імпровізацію». Б. Уланов. Хід уроку: 1.Організаційний момент: - вхід учнів до класу під музику; - музичне вітання; - ознайомлення з темою, метою уроку; - перевірка Д/З. 2. Сприймання музики: - Луї Армстронг: «Іди, Мойсею!», «Блюз західної околиці»; С. Джоплін «Регтайм», група Бітлз «Естудей», сучасні виконавці джазової музики. 3. Творчі роботи: 1. підкресліть перші літери фраз - очікування результатів від уроку і ви дізнаєтесь, що є «царицею джазу»? - Імпровізація - це ? - Ми будемо знати що ми називаємо джазом! - Приклади, назви авторів і творів джазової музики ми будемо знати! - Ритм джазу – який? - Оволодіти новими знаннями! - Вивчити нові терміни! - Інтерес до джазової музики! - Зацікавленість до уроків музичного мистецтва! - А блюз - це? - Це – регтайм! - І я знаю що таке спірічуєл! - Я взяв із собою у подальше життя? 3. з елементами образотворчого мистецтва під час слухання музики;
|
2. залучення музичних інструментів, плескань у долоні, підспівування під час слухання музики. 4. Теоретичний матеріал: - Імпровізація (від лат. «неочікуваний», «раптовий») - створення музики на момент її виконання. - Спіричуелс - (у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців. - Блюз – (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. - Регтайм – ( віл лат. рваний час) - використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськмим музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців. 5. Вокально-хорова робота: - розспівування:
6. Підсумок уроку. Вікторина ( усно). 7. Оцінювання учнів: П.І.Б. учня:
8. Д/З: ознайомитися з джазом у кіномистецтві, придумати акровірш зі словом «джаз». Наприклад: Дощ осінній вже мрячить, жовте листя мерехтить, а у небі журавлі, замахали вже крильми. Джаз звучить, життя іде, а мені не все одно, завтра знов піду в кіно. - музичне прощання під музику Дж. Гершвін. Колискова з оп. «Поргі і Бесс»;
З повагою, вчитель музичного мистецтва НВК № 4: Симчіч Інна Аліківна |
Луї Даніель Армстронг
1