Тема уроку: «Джем Сейшнз».

Про матеріал
Навчальна мета: ознайомити учнів з історією джазової музики та найвідомішими її жанрами, представниками і творами; на прикладах творчої діяльності Л. Армстронга, гурту «Бітлз» та сучасних виконавців джазової музики підкреслити важливу роль естрадної музики в сучасному житті людей; пояснити учням визначення термінів «спірічуел», «блюз», «регтайм», «джаз», «імпровізація»; закріпити визначення термінів розважальна (легка) музика, синкопа; на практиці закріплювати правила співацької установки; формувати вокально – хорові навички (сольні та колективні), зокрема навички кантиленного співу і почуття синкопованого ритму; Розвиваюча мета: розвивати навички активного сприймання музичного твору, працювати над вокально - хоровими навиками; працювати над художнім виконанням пісні; розвивати кмітливість, креативність, інтелектуальну гнучкість учнів та інтерес до джазової музики серед учнів; Виховна мета: виховувати естетичний смак та любов до музики учнів у царині розважальної (легкої) музики, виховувати естетичні смаки учнів, формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори через почуття людяності, колективізму; прищеплювати зацікавленість до сучасного джазу в музиці, літературі, живописі та кіномистецтві.
Перегляд файлу

violet_flower_divider_hc

Розробка  конспекту уроку.

Музичне мистецтво, 7 клас.

Учитель: Симчіч Інна Аліківна

Тема уроку: «Джем Сейшнз».            

 

 388

Навчальна мета:  ознайомити учнів з історією джазової музики та найвідомішими її жанрами, представниками  і творами; на прикладах творчої  діяльності Л. Армстронга, гурту «Бітлз» та сучасних виконавців джазової музики підкреслити важливу роль естрадної музики  в сучасному  житті людей;  пояснити учням визначення термінів «спірічуел», «блюз», «регтайм», «джаз», «імпровізація»; закріпити визначення термінів розважальна (легка) музика, синкопа; на практиці закріплювати правила співацької установки; формувати вокально – хорові навички (сольні та колективні), зокрема навички кантиленного співу і почуття синкопованого  ритму;

Розвиваюча мета:  розвивати навички активного сприймання музичного твору, працювати над вокально - хоровими навиками; працювати над художнім виконанням пісні; розвивати кмітливість, креативність, інтелектуальну гнучкість учнів та інтерес до джазової музики серед учнів;

Виховна мета: виховувати естетичний смак  та любов до музики учнів у царині розважальної  (легкої) музики,  виховувати естетичні смаки учнів, формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори через почуття людяності, колективізму; прищеплювати зацікавленість до сучасного джазу в музиці, літературі, живописі та кіномистецтві.

Тип уроку: комбінований Із застосуванням інноваційних методик,  технологій та мультимедійної підтримки.

Обладнання:  фотографії, ілюстрації виконавців джазової музики, магнітофон, мультимедійна підтримка уроку (презентація), фортепіано, аудіозапис, підручники з «Музичного мистецтва» для 8 класу, нотний матеріал та текст пісень в підручнику.

Роздатковий  матеріал: пам’ятки уроку для учнів, музичні інструменти.

ХІД УРОКУ:

  1. Організація класу до уроку:
  • вхід учнів до класу під музику Дж. Джопліна. Регтайм «Артист естради»;
  • музичне привітання під музику Дж. Гершвін. Колискова з оп. «Поргі  і Бесс»;
  • Д/З:  пошукова робота: інформація про джаз,  його  витоки та виконавців джазової музики.
  • музичне вітання ( перевірка домашнього завдання протягом уроку);
  • актуалізація опорних знань: академічна та розважальна музика, правила співацької установки, музичний термін – синкопа (актуалізуються  протягом уроку);
  • засвоєння теоретичного матеріалу: імпровізація, джаз, блюз, спірічуелс, регтайм ( вивчається протягом уроку);
  • ознайомлення з темою, метою  уроку та очікуваних результатів  від нього

(відбувається протягом уроку).

Учень № 1:

  • Вибачте, я  редактор шкільної газети НВК № 4, почула незвичну музику і хочу написати статтю про цей урок! А що це музика звучала на початку уроку?
  • Напрямок джазу  -  регтайм Дж. Джопліна!
  • А віталися ми під музику Дж. Гершвіна . Колискова з опери «Поргі і Бесс».
  • Як цікаво!  А яка  ж тоді тема уроку?
  • Пропоную влаштувати учням «Джем сейншз»!
  • А що це таке?
  • "Джем сейшнз"! Так називались в Чикаго зібрання любителів джазу. А ми сьогодні влаштуємо вечірку  «джем сейншнз» в Україні, в місті Дніпропетровську, в НВК № 4!

Будь ласка, будьте і ви  учасником нашої вечірки! І чекаємо від вас сенсацій!

Вчитель:

  • Діти, а які жанри музики подобаються вам?
  • Так! Зрозуміло і це нормально! ( Але не забувайте, що всю музику можна поділити на академічну (розважальну) та розважальну (легку) музику.  Академічна музика – це мистецтво глибоке  і змістовне, а розважальна – розважально – танцювальна, тому сьогоднішній урок ми присвячуємо розважальній музиці - джазу.

70288447_LouisArmstrong

Луї Даніель Армстронг

Епіграф до уроку:                           «Джаз – це нова музика, яка має особливий

ритмічний та мелодійний характер  і

постійно включає імпровізацію».

Б. Уланов.

 

  • А що таке джаз?

Учень № 2:  У  20 столітті виник особливий вид мистецтва джаз.  Своїми коренями джаз пов*язаний з пізніми формами негритянського фольклору. Джазом  у ті часи називали  невеликі оркестри, а музику  у їх виконанні – джазовою. На початку XXI століття джаз важко назвати "новою" музикою! Але джаз і надалі розвивається. Окрім того він проник в інші музичні сфери - симфонічну, камерну, рок-музику, поп-музику.

Вчитель:  Дякую.   

Творча робота № 1.Зараз ми з вами дізнаємось, що називають «царицею джазу», якщо ви підкреслите перші літери  у  фразах   мети та очікуваних результатів  від сьогоднішнього уроку. Для цього вам треба відкрити пам*ятку уроку і знайти творчу роботу №1, взяти ручку  і підкреслити першу літеру у фразах, які я буду зачитувати….

Мета та очікувані результати від уроку:

Імпровізація   - це ?
Ми будемо знати що ми називаємо  джазом!
Приклади, назви авторів  і творів джазової музики!
Ритм  джазу – який він?
Оволодіємо  новими знаннями!
Вивчими нові терміни!
Інтерес до джазової музики виявимо, а також!
Зацікавленість до уроків музичного мистецтва!
А  блюз - це?
Це – регтайм!
І  я знаю що таке спірічуєл!
Я  взяв  би із собою  у подальше життя з уроку?

Ітак. «царицею джазу» називають? 

 - Імпровізацію!

2.Новий матеріал:

Вчитель: Кожен музикант, який відвідував "джем сейшнз", вмів імпровізувати, демонструючи всю свою творчу фантазію, винахідливість й креативність. Панувала на такому зібранні імпровізація. Її ще називають "царицею джазу".

(учні зачитують за презентацією уроку)

Імпровізація ( від лат. «неочікуваний», «раптовий»)  -  створення музики на момент її виконання.             

Вчитель: Процес формування джазу тісно повязаний  із розвитком фольклору афроамериканців. Джаз став результатом взаємодії  двох  музичних культур – культури нащадків африканських рабів, з

одного боку, і білого населення США – з іншого. Отже джаз – це унікальний сплав принципів та елементів європейської та африканської музики. Одними  з  головних витоків джазу стали спірічуелси і блюзи, а також регтайми.

(учень зачитує з презентації уроку)

  • Давайте дізнаємось, що таке спірічуєлс?

Спіричуелс -  ( у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців.

Вчитель: Вона народилась під час церковної служби. Соліст, імпровізуючи біблійний текст, звертався до Бога та віруючих. Хор відповідав, долучаючи до співу плескання у долоні, притопування в такт ногами, гру на тамбурині. Таким чином до нескладних мелодій і гармоній релігійних гімнів білих американців, чорношкірі співаки стали вводити до хорового співу імпровізаційні елементи у формі запитань та відповідей. Прослухаємо спіричуелс "Іди, Мойсею!"

Творче завдання № 2: Під час слухання музики, ми спробуємо всі імпровізувати: 1 РЯД -  підспівуючи, 2 РЯД  долучитись до виконання плесканням у долоні, 3 РЯД -   ударними музичними інструментами ( коли я  дам знак).

Слухання музики:  Спіричуелс "Іди, Мойсею!" у виконанні видатного джазового музиканта Луї Армстронга в супроводі хору.

Учитель: Спіричуелс "Іди, Мойсею!" прозвучав у виконанні видатного джазового музиканта Луї Армстронга в супроводі хору. Ви мали змогу переконатися в красі й самобутності голосу Луї Армстронга, у силі й хвилюючій чистоті звучання його труби.  

  • Хто такий Луї Армстронг?

Учень № 3:  Луї Армстронг зростав у Сторивіллі - найбіднішому районі Нового Орлеана (США), серед злиднів, страждань і расового пригнічення. Він не отримав якісної освіти. Єдиною радістю в житті Луї була музика, що постійно звучала навколо.  Пізніше він став неперевершеним виконавцем на кларнеті й трубі. Справедливим і влучним є вислів "епоха джазу - епоха Луї Армстронга".  Луї Армстронг перетворив джаз із колективної музики в мистецтво солюючої гри - саме з нього почалась ера солістів-віртуозів. Він мав оригінальний голос, який відтворював не тільки слова, але й звуки різних музичних інструментів. У його особі джаз здобув   дволикий "інструмент джазу", де труба і голос невіддільні.

Розспівування:

  • Щоб почати розігрівати голосовий апарат, доречно пригадати правила співацької установки: 
  • Співати можна стоячи або сидячи, не перекрикуючи один одного, дихання брати не піднімаючи плечей…..
  1. Вправа: спів мажорного звукоряду  від «до».
  2. Вправа творча ( джазова): я починаю мелодію, а кожен ряд по черзі імпровізує її закінчує…

Вчитель: Наступний жанр джазу – блюз!  (учень зачитує з презентації уроку)

Блюз –  (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. 

У 1880 – ті рр.., роки свого виконання , блюзову пісню зазвичай виконували під акомпанемент гітари або гармоніки.

Учень № 4: Блюзи були своєрідними піснями-сповідями, сповненими печалі, смутку, журби. В них було відображено життя знедоленого народу - тяжка неволя й непосильна праця, втрачена людська гідність, любов, гірка розлука й страждання, туга за домом, якого немає. Отже, блюз є світською ліричною піснею афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. Блюзові ритми та мелодичні ходи стали музичною мовою джазу.

Учитель:  Так, дійсно, тематикою джазу захоплювалися не тільки її виконавці, музиканти, а і літератори, кінорежисери та  живописці за допомогою скла, фарби.  Наприклад, подивіться:

твори Ксенії Черномор, Альфреда Гокеля та Романа Ногіна. Під час слухання  «Блюз західної околиці» Луї Армстронга  ми станемо живописцями. Для цього треба відкрити пам’ятку і знайти творчу роботу № 3, взяти кольорові олівці і перетворити, додавши імпровізації,  назву БЛЮЗ в кольоровий напис, наприклад ось так (зразок).  

Творча робота № 3. 

Слухання музики:  «Блюз західної околиці» Луї Армстронга.

  • Який  жанр джазу ми ще не розглянули, хто був уважний на уроці:
  • Спірічуєлс, блюз і….

Вчитель: Наприкінці ХІХ століття виникає ще один музичний жанр, без якого джаз не існував би. Його винайшли чорношкірі віртуози-піаністи. Це була музика експресивна, захоплююча, неповторна… Густав Культ так описує свої відчуття: "Раптом я помітив, що ноги мої живуть окремим життям, вони смикались, немов від електричного розряду, демонструючи бажання підняти мене з місця і ринути в танок".  Але головне, що було в цій музиці - свіжий, наполегливий, синкопований ритм. Цю музику назвали регтайм, тобто рваний ритм. Під регтайм Дж. Джопліна  ми з вами заходили до класу ……

Вчитель: грає на фортепіано, нагадує мелодію…..

(учень зачитує з презентації уроку)

Регтайм – ( віл лат. рваний час) -  використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськими музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців.

3. Вокально-хорова робота:

- Демонстрація  пісні  групи «Бітлз» «Естудей». Для цього нам треба відкрити підручник на сторінці № 71 – 72, будемо співати українською мовою.

Саме цю пісню ми з вами сьогодні почнемо вивчати.

«Естудей» -  всесвітньо відома пісня, яка увійшла до десятка найкращих творів минулого століття. Створена у 1966 році, ця композиція вже у 1972 році мала 1186 версій. У ній яскраво проявився надзвичайний самобутній талант творчого тандему – Джона Леннона,  Пола Маккартні, джорджа Харрісона та Рінго Стар. В перекладі з англійської «Бітлз» означає –  «жуки, ритм, кувалда», що означає, що жуки відбивають ритм кувалдою.

  • розучування пісні по фразах  – 1 куплета (індивідуально-колективна робота);
  • закріплення (спів першого куплета всім класом).

4. Підсумок уроку:

Вчитель: Мистецтво джазу - одне з найяскравіших культурних явищ XX століття. Цю епоху навіть називають "століттям джазу". Джерелами джазу були імпровізаційні форми афро-американської народної музики, а саме?

 - спіричуелс, блюз, регтайм.

 Для джазу характерні?

 Імпровізаційність, синкопований ритм, синкопа – початок співу, гри зі слабкої долі, використання різноманітних тембрових барв, підвищена емоційність, особливий склад виконавців та інструментів.

А що візьмете  з собою  у подальше життя із сьогоднішнього кроку?

 Народившись в Америці, джаз "проріс" із її національного та суспільного середовища: там були його витоки та першооснова. Прийшовши в Європу, джаз, ніби паросток-живець, був прищеплений до стовбура вікових музичних традицій, поступово розвиваючись та пристосовуючись до смаків і потреб європейської публіки. За своїм складом і характером джаз не може бути зіставлений з жодним із жанрів класичної музики. Проте, лише упродовж десятиліть джаз став міжнародним явищем, без якого не можна уявити музичну культуру XX століття.

Можна згадати відому телепередачу «Х – Фактор», де 47 – річний співак співає так, як сам Луї Армстронг, хто це?

 

Вікторина:

Спробуйте відгадати за звучанням пісень і фотографією сучасних співаків джазової музики:

  1. Лариса Доліна; цю пісню виконує  в фільмі «Ми із джаза».
  2. Ірина Оттієва;
  3. Адель.

5.Оцінювання уроку: самостійно – за карткою оцінювання, відкрийте пам’ятку і виставляйте оцінками за критеріями уроку, я сподіваюсь на вашу об’єктивність і правдивість:

П.І.Б. учня:

Якщо ти співав

на уроці – 2 б.

Якщо  ти ви -конував творчі роботи:  3б.

Якщо виконував ритмічні вправи:  2б.

Якщо відпо -відав Д/З:

2б.

Якщо розгадав вікторину, хоч одне питання: 2б.

Якщо був активним учасником на уроці: 1б.

Загальна кількість балів:

 

 

 

 

 

 

 

Друзі! Переносьте правила джазу у життя: імпровізуйте і прислухайтесь до однокласників. І все у вас вийде!

 6. Д/З: обовязкове: ознайомитися з джазом  у кіномистецтві,

 за бажанням: придумати акровірш  зі словом «джаз», наприклад:

Дощ осінній вже мрячить,

жовте листя мерехтить,

а у небі журавлі,

замахали вже крильми.

 

Джаз звучить,

життя іде,

а мені не все одно,

завтра знов піду  в кіно.

  • музичне прощання під музику Дж. Гершвін. Колискова з оп. «Поргі  і Бесс»;
  • вихід учнів з  класу під музику Луї Армстронга.   «Привіт, Доллі»;
  • які враження від уроку?

Перелік використаної літератури:

  1.                 Костюк А.Г. «Естетичні аспекти сприймання музики»; 2. Масол Л.М. «Методика навчання мистецтва»; 3. Ростовський О.Я. «Педагогіка музичного сприймання» Київ, 1997 р.; 4.Ростовський О.Я. «Методика викладання музики в основній школі»; 5.Раввінов О.О. «Методика хорового співу в школі»; 6.Музика. Посібник – зошит. 8 клас. Тернопіль. 2001рік.; 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК ДО УРОКУ:

Структура уроку:

1.Організаційний момент:

- вхід учнів до класу під музику;

- музичне вітання;

- ознайомлення з темою та метою уроку.

2.  Сприймання музики:

- Луї Армстронг:  «Іди, Мойсею!», «Блюз західної околиці»; Дж. Джоплін «Регтайм», Бітлз «Естудей».

3. Творчі роботи:

- відгадати , що є «царицею джазу» підкресливши перші літери очікуваних результатів від уроку;

- елементи образотворчого мистецтва під час слухання музики;

- залучення учнів до гри на ударних музичних інструментах, плескань у долоні, підспівування під час слухання музики.

4. Теоретичний матеріал:

 - Імпровізація (від лат. «неочікуваний», «раптовий»)  -  створення музики на момент її виконання.

- Спіричуелс -  (у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців.

 - Блюз –  (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. 

 - Регтайм – ( віл лат. рваний час) -  використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськмим музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців.

5. Вокально - хорова робота:

- Розспівування:

  •  спів мажорного і мінорного звукорядів від «до».
  • джазові вправи (виконання вправ: починаємо виконувати, а діти закінчують її, складаючи свій варіант);

-Демонстрація пісні(слухання пісні);

  • розучування пісні (індивідуально-колективна робота);
  • закріплення (спів першого куплета всім класом).

Робота з підручником:  сторінка № 71 – 72 (робота над піснею) .

6. Підсумок уроку: вікторина.

7.Оцінювання уроку:  учні самостійно оцінюють себе в картках оцінювання в пам’ятках.

8.  Д/З:  обовязкове: ознайомитися з джазом  у кіномистецтві,

 за бажанням: придумати акровірш  зі словом «джаз», наприклад:

Дощ осінній вже мрячить,

жовте листя мерехтить,

а у небі журавлі,

замахали вже крильми.

Джаз звучить,

життя іде,

а мені не все одно,

завтра знов піду  в кіно.

 

Пам’ятка уроку з музичного мистецтва у 8 класі

Дата проведення: 06 листопада 2012 року.

Тема 1 семестру: Відлуння епох у музичному мистецтві

Тема уроку № 9: «Джем Сейшнз».

«Джаз – це нова музика, яка має особливий

ритмічний та мелодійний характер  і постійно включає імпровізацію».                                                                                          Б. Уланов.

388Хід уроку:

1.Організаційний момент: - вхід учнів до класу під музику; - музичне вітання; - ознайомлення з темою, метою уроку; - перевірка Д/З.

2.  Сприймання музики: - Луї Армстронг: «Іди, Мойсею!», «Блюз західної околиці»;  С. Джоплін «Регтайм», група Бітлз «Естудей», сучасні виконавці джазової музики.

3. Творчі роботи:

1. підкресліть перші літери фраз  - очікування результатів від уроку і ви дізнаєтесь, що є «царицею джазу»?

- Імпровізація   - це ? - Ми будемо знати що ми називаємо  джазом! - Приклади, назви авторів  і творів джазової музики ми будемо знати! - Ритм  джазу – який? - Оволодіти  новими знаннями! - Вивчити нові терміни! - Інтерес до джазової музики! - Зацікавленість до уроків музичного мистецтва! - А  блюз - це? - Це – регтайм! - І  я знаю що таке спірічуєл! - Я  взяв із собою  у подальше життя?

3.   з елементами образотворчого мистецтва під час слухання музики;

Творча робота:

Додати елементи імпровізації кольоровими олівцями  до назви «Блюз», під час слухання музики Луї Армстронга   «Блюз східної околиці».

 

Б   Л  Ю  З

 

2. залучення музичних інструментів, плескань у долоні, підспівування

під час слухання музики.

4. Теоретичний матеріал:

- Імпровізація (від лат. «неочікуваний», «раптовий»)  -  створення музики

на момент її виконання.

- Спіричуелс -  (у перекладі з англ. «духовний» ) це духовна пісня-гімн афроамериканців.

- Блюз –  (у перекладі з англ.. – «меланхолія, «журба») народна пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту.

- Регтайм – ( віл лат. рваний час) -  використовування перехресних ритмів африканської музики афроамериканськмим музикантами при виконанні польок, кадрилей та інших танців.

5. Вокально-хорова робота: - розспівування:

  • спів мажорного звукорядів від «до».
  • джазові вправи (виконання вправ: починаємо виконувати, а діти закінчують її складаючи свій варіант);
  • демонстрація пісні;
  • розучування пісні (індивідуально-колективна робота);
  • закріплення (спів першого куплета всім класом).

6. Підсумок уроку. Вікторина ( усно).

7. Оцінювання учнів:

П.І.Б. учня:

Якщо ти співав

на уроці – 2 б.

Якщо  ти виконував творчі роботи:  3б.

Якщо  ти виконував ритмічні вправи:  2б.

Якщо відпо -відав Д/З:

2б.

Якщо розгадав вікторину, хоч одне питання: 2б.

Якщо був активним учасником на уроці: 1б.

Загальна кількість балів:

 

 

 

 

 

 

 

8. Д/З:  ознайомитися з джазом  у кіномистецтві, придумати акровірш  зі словом «джаз». Наприклад: Дощ осінній вже мрячить, жовте листя мерехтить, а у небі журавлі, замахали вже крильми. Джаз звучить, життя іде, а мені не все одно, завтра знов піду  в кіно.

-   музичне прощання під музику Дж. Гершвін. Колискова з оп. «Поргі  і Бесс»;

  • вихід учнів з  класу під музику Луї Армстронга.   «Привіт, Доллі»;

З повагою, вчитель музичного мистецтва  НВК № 4: Симчіч Інна Аліківна

 

70288447_LouisArmstrong

Луї Даніель Армстронг

 

violet_flower_divider_hc

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tymoshyna Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня
Переглядів
66
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку