Доповідь "Система формування успішної особистості школяра"

Про матеріал
У доповіді розглядаються проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Доповідь

на тему:

«Система формування успішної особистості школяра»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

 

Продовжуючи себе у своїх вихованцях, ми творимо не тільки людину. Ми творимо самий час. Дух часу, взаємини між людьми – все це залежить від того, які ми з вами, від того, яка школа, що їй народ довірив своє майбутнє.

                                                                           Василь Сухомлинський

 

На сучасному етапі розвитку нашої держави постала проблема відродження й перебудови національної системи освіти «як найбільш важливої ланки у вихованні свідомих громадян Української держави»             (Державна національна програма «Освіта»). Тому особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями, нормами демократичної  культури.

Ми вважаємо, що головна мета нової школи – збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх громадських обов’язків, з незалежним високорозвиненим розумом, таку людину, яка ніде, ні за яких обставин не загине морально і фізично і проведе в життя свою незалежну думку. Ця людина має бути  успішною.  А нова школа – школою успіху.

Діяльність педагогічного колективу школи  повинна спиратися на створення навчально-виховної системи, головна мета якої – максимальний розвиток особистості  учня  й підготовка до самореалізації в житті з опорою на такі ціннісні орієнтири: здоров’я, родину, Вітчизну, культуру.

Зараз усе більшого значення набувають особисті якості людини, які дозволяють їй бути активним учасником соціальних взаємовідносин. Від особистості вимагається  визначення свого ставлення та життєвої позиції щодо проблемних ситуацій і ситуацій вибору. Отже, однією з умов успішного становлення та розвитку особистості є її здатність до самовизначення, яка проявляється в свідомості, інтересах, вчинках, взаєминах людини з іншими.

Узагальнюючи філософські та психолого-педагогічні  погляди на процес самовизначення особистості, можна зазначити, що основними умовами для самоусвідомлення людиною самої себе є наявність соціокультурного середовища, в якому вона виокремлює себе з-поміж інших. Процес самовизначення відбувається в умовах вибору з урахуванням вимог  та норм суспільства. На думку більшості дослідників, процес самовизначення неможливий без усвідомлення людиною самої себе, і, насамперед, своїх ціннісно-смислових орієнтирів.

Світ сучасних цінностей та ціннісних орієнтирів багатий і різноманітний. Дехто з нас прагне матеріальних благ, інші – особистого щастя, треті реалізують себе в кар’єрі, дехто якимось чином комбінує те й інше. Але всіх нас об’єднує прагнення успіху, розуміння якого в кожного своє, індивідуальне. Тобто досягнення успіху означає для людини реалізацію її найбільш значущих прагнень.

Прагнення успіху втілює потребу людини в самореалізації. Самореалізація, у свою чергу, передбачає розкриття потенціалу особистості та реалізацію її здібностей, нахилів. У процесі  формування успішної особистості школяра важлива і складна роль належить педагогові. Адже впевненість дитини в тому, що спілкування в навчальному закладі дає їй можливість радіти своїм перемогам, навіть незначним, робить це спілкування цінним і для вчителя, і для учня. І навпаки – людина, що не знайшла застосування своїм талантам, навряд  чи стане  успішною.

Тому метою діяльності вчителя іноземної мови вважаємо створення організаційних та педагогічних умов для формування успішної особистості, реалізації природних інтелектуальних здібностей школярів, розвитку їхніх талантів, самореалізації, готовності до творчої праці. Мета реалізується через наступні завдання:

  •    створити умови для формування в учнів, якостей успішної особистості;
  •    формувати навички самоосвітньої, дослідно-пошукової діяльності засобами інноваційних технологій;
  •    забезпечити самореалізацію кожної дитини.

Науково-теоретична база актуальності проблеми підкріплена нормативно-правовими документами: Національною доктриною розвитку освіти України у XXI столітті, Концепцією розвитку загальної середньої освіти, Указом Президента "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні", Державними стандартами базової і повної загальної середньої освіти освітньої галузі «Мови і літератури», навчальними програмами з англійської мови, психологічній теорії творчої особистості та її розвитку (Р.Грановська, Я.Пономарьов), ідеї інтерактивного навчання (О.Пометун, Л. Пироженко), проектної технології (К.Баханов, В.Гузєєв, І.Єрмаков , О.Пєхотаї технологія інтерактивного навчання (Дж. Шерман, Г.Фріц, С.Ренегар, Дж. Фредерік, М.Сілберман, О.Пометун, Л.Пироженко, Т.Ремех); технологія «Метод проектів» (В.Гузєєв); технологія колективного взаємонавчання (О. Рівін), технологія проблемного навчання (Дж. Дьюі, М.Махмутов, Т.Ільїна, Г.Вернер, В.Окоп, А.Матюшкін, П.Підкасистий); технологія комп'ютерного (інформаційного) навчання (А.Єршов).

Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроку англійської мови є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій. Тому, я на всіх етапах уроку використовую інтерактивні методики, які поєдную з традиційними (особливо на першому етапі запровадження інновацій) для забезпечення «зони психологічного комфорту» (О.Пометун), а також для запобігання зниження уваги протягом уроку, для подолання дискомфорту через недосконале володіння інструментарієм інтерактивного навчання та враховуючи рівень навчальної підготовки учнів.

Роботу в парах, у малих групах, використання інтерактивних прийомів «Коло ідей», «Акваріум», «Асоціація», «Мікрофон», «Навчаючи - навчаюсь», «Мозковий штурм», «Незакінчені речення», «Ажурна пилка», різних варіантів дискусійного навчання (дискусія, диспут, дебати) та вправ «Лови помилку», «Своя опора», «Передай крейду», «Свої приклади», «Дружня порада» поєдную з традиційними формами роботи та з творчою діяльністю нестандартного спрямування «виступ у суді», інтерв'ю з письменником чи героєм, «створення» фільму, вернісаж ілюстрацій до твору, вернісаж ідей, рольова гра, літературна гра та ін.

Алгоритм інтерактивного навчання передбачає використання таких активних методів навчання як аналіз конкретних ситуацій, уведення в досліджувану проблему, визначення задачі, групова робота над ситуацією, групова дискусія, підсумкова бесіда, рефлексія. Вважаю важливим поступове введення елементів інтерактивного навчання (як і будь-якої інновації), скрупульозне вивчення інструментарію як учителем, так і учнем, адже невпевненість чи невірна установка на початку роботи у такій ситуації не дасть бажаного результату та призведе до марного витрачання робочого часу на уроці.

Поєдную академічні та прагматичні знання, стимулюю самостійну пізнавальну діяльність, використовуючи технологію проекті на заключних (підсумкових) уроках. Метод проектування допомагає учневі бути не пасивним реципієнтом готових знань, а суб'єктом навчання, який активно включається у спільну діяльність, відчуває себе рівноправним учасником діалогу, співтворцем. Це саме той вид діяльності, який наочно демонструє практичне застосування набутих знань.

Особливо популярними є ігрові проекти, де вчитель може задіяти артистично обдарованих дітей. Ступінь творчості учнів у цьому випадку дуже високий, проте домінуючим видом діяльності все-таки є гра.

Вдало вписуються у структуру уроку і елементи так званих довгострокових проектів: дослідницьких та інформаційних, які я використовую у вигляді випереджувальних завдань, для створення проблемних ситуацій у ході вивчення нового матеріалу та як підсумок на етапі закріплення, систематизації і узагальнення знань.

Одним із важливих видів діяльності, вважаємо проблемне навчання, яке активізує самостійну роботу учнів, що веде до ґрунтовного засвоєння і закріплення наукових знань, розвиває творче мислення, здатність до самостійного вирішення поставленого завдання. Тому елементи такого навчання застосовуються на окремих етапах вивчення програмового матеріалу та на відповідних етапах уроку: постановка проблемного завдання на початку вивчення розділу (теми) та повернення до його вирішення на підсумкових уроках; формулювання проблемного питання на початку уроку з подальшим його розв'язанням на підсумковому етапі.

Процес інформатизації суспільства зумовлює й інформатизацію освіти: використання нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання. Готуючи уроки з використанням комп'ютерних технологій, ставлю перед собою завдання підвищити їх ефективність, створити умови для високоякісного засвоєння навчального матеріалу, розвивати інтелектуальні, творчі здібності учня, виховувати гармонійну особистість, готувати учнів до життя у розвиненому інформаційному середовищі.

Завдяки мультимедіа (презентацій, добору ілюстрацій, використання кіно- чи відеофрагментів) навіть сухий теоретичний матеріал оживає, стає цікавим, наочним.

Використання на уроках інноваційних технологій навчання, які більш затратні в часовому вимірі, ніж традиційні, вимагає особливого підходу і до оцінювання знань учнів. Тому найчастіше у якості форм поточного оцінювання використовую тести, експрес-опитування, самооцінку.

Введення самооцінки у педагогічний процес потребує достатньо тривалої роботи, проте знання колективу класу, знання індивідуальних особливостей конкретних учнів дозволяє користуватися таким досить складним прийомом: учні не тільки виставляють собі оцінки в балах, але й проводять змістовний самооцінювальний аналіз своєї діяльності на уроці (етап рефлексії). З метою активізації самооцінювальної діяльності учнів застосовую прийоми «уявний мікрофон», «незакінчене речення» та (обов'язкова умова!) чітко сформульовані критерії оцінювання участі учня у кожному виді навчальної діяльності протягом уроку.

Результативність. Працюючи у різних класах, зазвичай, помічаємо психологічні, індивідуальні, навчальні особливості кожного з них. Таким чином, враховуючи ці особливості ми визначаємося які форми і методи застосовувати у тому чи іншому колективі.

Спостерігаючи та аналізуючи результативність впровадження інтерактивних технологій у навчальний процес можна побачити, що застосування інтерактивних технологій при вивченні предмета, значно підвищує рівень навчальних досягнень учнів та інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань.

Отже, практичні навички, отримані на уроках англійської мови переносяться на всі сфери життя дітей та забезпечують їм розширення зони як навчальної, так і соціальної компетентності.

Впровадження власного досвіду здійснюю у межах закладу постійно.

Проте активному впровадженню інноваційних технологій на уроках англійської мови заважають деякі технічні, організаційні та методичні проблеми: доступ до мультимедійного класу – періодичні, не всі учні мають удома комп’ютери, витрачається багато часу на створення власного дидактичного матеріалу, можливе зниження загального теоретичного рівня освіти.

Отже, досвід показує, що впровадження інноваційних технологій на уроках англійської мови сприяє емоційній стабільності життя дитини, формуванню навичок самоосвітньої, дослідно-пошукової діяльності, забезпеченню самореалізації кожної дитини, досягненню життєвого успіху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 159 с.
  2. Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005. – 112 с.
  3. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007. – 144 с.
  4. Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005. – 96 с.
  5. Організація навчального процесу в сучасній школі: Навчально-методичний посібник для вчителів, керівників навчальних закладів, слухачів ІПО/М. В. Гадецький, Т. М. Хлєбнікова. – Х.: Веста: Видавництво „Ранок”, 2003. – 136 с.
docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку