Матеріал являє собою коротку доповідь про результати реалізації проекту "Митці згоди. Творчі методи трансформації конфліктів". Представлено коротку інформацію про проект, його напрямки та аналіз анкетувань й бесід, проведених з учасниками проекту, про зміни, які відбулися в їхньому особистому та професійному житті за час реалізації проекту.
Творчі методи трансформації конфліктів
Доповідь за результатами реалізації проекту
«Митці згоди»
Якщо кожна людина запитає в себе «Чи хочу я жити в мирі?», то чесна відповідь, ми переконані, буде «Так». Мир є основою гармонії, основою існування кожної людини. Але, нажаль, наше життя часто вносить корективи в наше внутрішнє прагнення миру. Багато хто з нас звинувачує зовнішні обставини, які призводять до порушення миру. Стаючи учасником конфлікту або його джерелом, ми часто втрачаємо рівновагу, вміння реально оцінювати обставини і забуваємо про свою справжню суть – бути джерелом миру в цьому світі.
Конфлікти не виникають на порожньому місці. В основі їх виникнення лежать суб’єктивні причини, внутрішня неузгодженість людини з собою, чи з іншими людьми, чи з певними обставинами життя. Сприймаючи як істину те, що ресурси цього світу (як матеріальні, так і нематеріальні) є обмеженими, комусь хочеться заволодіти цими ресурсами для задоволення власних потреб. Хтось не розуміє свого внутрішнього стану та намагається компенсувати нереалізований внутрішній потенціал за рахунок оточуючих. Причин багато, але в центрі кожної з них завжди стоїть людина.
Аналізуючи всю історію людства, навряд чи можна знайти час та місце, де б взагалі не відбувалися конфлікти. Конфлікти є частиною людського життя. Якщо подивитися на них усвідомлено, то стає зрозумілим, що конфлікти є тим протиріччям, яке обумовлює потребу в змінах, є рушійною силою прогресу. Якщо ж спиратися лише на негативну сторону конфліктів, розпалювати їх ще більше, то їх наслідки можуть бути катастрофічними. Людська нетерпимість, невміння домовлятися, шукати компроміси, невміння знаходити істині причини конфліктів і впливати на них можуть призводити до руйнації життів, колективів, навіть цілих країн чи цивілізацій.
Але ми – люди – свідомі творіння. І в наших силах змінити світ на краще. Саме тому, в 2018 році в Дніпропетровській області було розпочато реалізацію освітнього проекту «Митці згоди. Творчі методи трансформації конфліктів». Проект став можливим завдяки підтримці Міжнародної програми Громадської служби миру, яка фінансується урядом Німеччини.
Проект передбачає навчання вчителів, викладачів, психологів, соціальних педагогів творчим методам трансформації конфліктів. Під трансформацією розуміється переведення енергії конфлікту в енергію творчості, саморозвитку, взаєморозуміння, примирення.
Навчання на проекті відбувається за трьома напрямками:
- барабанне коло (тренер Станіслав Шапошніков);
- плейбек-театр (тренер Роман Кандібур),
- арт-практики (тренерка Оксана Дон).
У 2018-2019 роках навчання пройшли 45 учасників. Серед них були психологи, які працюють у приватних організаціях і структурах; психологи, соціальні педагоги та вчителі, які працюють у закладах середньої освіти; викладачі закладів вищої освіти та педагоги і психологи, які працюють у розвивальних дитячих центрах та приватних школах. За місцем проживання і роботи є учасники з міста Дніпра, міста Жовті Води, міста Новомосковськ, міста Києва й міста Олександрії (Кіровоградської області), а також з деяких районів області (Дніпровський, Софіївський та Апостолівський).
Звичайно, зміни в учасників проекту сталися не лише в професійній діяльності, а й в особистому житті. Про це свідчать дані опитування, відповідно до яких 72 % учасників підкреслюють позитивні зміни в житті. Серед позитивних рис своєї особистості, які відкрили для себе учасники проекту або рис, які учасники набули за час реалізації проекту, є артистизм, упевненість у собі, наполегливість, жага до знань і бажання розвитку, відкритість, творчість, бажання працювати в команді, цілеспрямованість, віра в успіх, здатність до емпатії, терпіння, методичність, планомірність, щирість,уміння швидко пристосовуватися до змінних умов, відповідальність, рішучість, лідерство, креативність, більш чітке розуміння своїх емоцій, бажань і потреб, духовне зростання. Але в той же час, деякі учасники виявили риси, над якими необхідно працювати, а саме: сором’язливість та страх бути в центрі уваги.
Цікавим, на нашу думку, є той факт, що 56 % учасників проекту зазначили покращення стану їхнього здоров’я. Покращення відбулися як у психічному здоров’ї, так і у фізичному. Зокрема учасники зазначають, що з’явилася психічна рівновага, спокій, збільшилася витривалість та стресостійкість, зменшилася захворюваність на сезонні застуди. Наприклад, учасниця напрямку «Барабанне коло» стверджує, що протягом участі у проекті у неї відбулась корекція проблем рухового апарату, зміцнилися деякі м’язи, зменшився біль у шиї та кінцівках, за рахунок чого загальна постава вирівнялася. Заняття грою на барабані можна порівняти з гімнастичними вправами, які повільно (без додаткового силового навантаження ) зміцнюють м’язи різних груп в тілі та покращують кровообіг, впливають на ритм дихання та серця з користю. Також помічено значний вплив музичних вправ на різних музичних інструментах, звуків різної висоти на загальний стан нервової системи. Більше того одна з учасниць помітила зменшення прояву деяких захворювань хребта, а інша учасниця відмітила те, що вона схудла.
68 % учасників проекту зазначили покращення стосунків з рідними та близькими. Такі зміни проявилися в збільшенні гармонійності родинних стосунків, злагодженості, ступені довіри, терпимості, взаєморозумінні. Деякі учасники помітили, що в родині їх стали більше підтримувати. Позитивним, на нашу думку, є факт покращення стосунків з власними дітьми. Про це повідомили 36 % учасників проекту. Лише одна учасниця зазначила, що стосунки у родині стали напруженішими.
Про зміну стосунків на робочому місці підкреслює 64% учасників проекту. Так, зокрема, відбулося покращення стосунків у колективі за рахунок підвищення впевненості у собі, розкутості, рішучості у відстоювання власних кордонів та інтересів, вирішення внутрішньо особистісних конфліктів. Деякі учасники підкреслюють, що адміністрації шкіл стали по-іншому дивитися на роботу шкільного психолога та почали більше прислухатися до нього. Також більшість учасників підкреслює, що їхнє керівництво позитивно ставиться до їхньої участі у проекті та проведенні занять за даними техніками у їхніх закладах освіти.
Позитивна тенденція простежується щодо ставлення членів родин учасників до їхньої нової діяльності. Лише одна з учасниць зазначила, що її рідні негативно ставляться до її участі у проекті. Решта учасників відчувають підтримку та розуміння з боку рідних.
92 % учасників проекту використовують техніки, яким навчаються на проекті, для вирішення конфліктів у власному житті й професійній діяльності та підкреслюють ефективність цих технік. Адже вони дозволяють виражати власні емоції та почуття, розуміти емоції та почуття інших людей, підключати творчість у спілкуванні, розширюють можливості спільної діяльності, дозволяють дивитися на ситуації та стосунки з різних сторін.
Абсолютно всі учасники проекту зазначають, що будуть і надалі використовувати техніки, яким навчилися на проекті, як в особистому житті, так і професійній діяльності.
Отже, підсумовуючи результати анкетування та бесід, які були проведені з учасниками проекту «Митці згоди», ми стверджуємо, що за 9 місяців реалізації проекту він приніс значні позитивні зміни в життя його учасників. Техніки, які використовуються на проекті, є ефективними для вирішення конфліктів, для покращення емоційного, соціального та навіть і фізичного здоров’я, для розвитку певних якостей особистості, які поліпшують стосунки з іншими людьми та загалом покращують якість життя.