Доповідь " ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ, ІНДИВІДУАЛЬНІ ТА ГРУПОВІ ПРОЄКТИ У РІЗНИХ ВИДАХ МИСТЕЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ"

Про матеріал
Творчі завдання та проєкти з музичного мистецтва мають велике значення в освітній діяльності, оскільки вони активізують музичну діяльність школярів та стимулюють їхню зацікавленність до предмету, формуючи креативні здібності особистості під час набуття учнями відповідних умінь та навичок щодо творчого вирішення проблем за умови взаємозв’язку формування розумових та творчих здібностей.
Перегляд файлу

                                                                                   

           Чавунова Тетяна Вячеславівна

Запорізька спеціалізована школа

          I-III ступенів з поглибленим вивченням 

          хімії та біології

          вчитель музики

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ, ІНДИВІДУАЛЬНІ ТА ГРУПОВІ ПРОЄКТИ У РІЗНИХ ВИДАХ МИСТЕЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя, 2020

 

ЗМІСТ

І. Вступ

1. Використання творчих завдань на уроках музичного мистецтва у  процесі  музично-освітньої діяльності в умовах реалізації концепції НУШ.

2. Дослідницькі проєкти як спосіб реалізації творчої особистості учнів.

3. Проєкт «Сторінками Євробачення», як засіб реалізації  мистецтва країн Європейського регiону у просторi свiтової культури.

ІІ. Висновки.

ІІІ. Список використаних джерел.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Вступ

          Актуальним питанням сучасного етапу модернізації системи освіти є  посиленням уваги до особистості, спрямуванням зусиль педагогів на розвиток творчого потенціалу учасників освітнього процесу. Реалізація нових векторів розвитку освіти потребує використання інноваційних педагогічних технологій, творчого пошуку нових або вдосконалених концепцій, принципів, підходів до освіти, суттєвих змін у змісті, формах і методах навчання, виховання, управлінням педагогічним процесом.

          Сучасні українські дослідники (І. Єрмаков, О. Коберник, О. Савченко, В. Тименко, А. Цимбалару та ін.) зазначають, що проектна діяльність сприяє розвитку творчих рис особистості, новому типу відносин між учителем й учнем, основою яких є співпраця, відкритість і довіра [4, 11].

         Окремі питання застосування проектної діяльності відображено в працях сучасних українських вчених (М. Елькін, І. Єрмаков, О. Коберник, В. Логвін, А. Цимбалару, С. Ящук та ін.), дослідників близького зарубіжжя (Т. Гречухіна, Г. Гузєєв, М. Епштейн, І. Зимня, П. Лернер, Н. Пахомова, Є. Полат та ін.) і зарубіжних науковців (Дж. Джонсон, Дж. Пітт, А. Флітнер, П. Фрейре, Д. Х опкінз та ін.). Дослідники вважають, що наразі проектність – це один із вимірів рівня культури народу, а проектна діяльність забезпечує активне залучення до вирішення власних життєвих та професійних завдань [4, 11].

           Особливістю Нової української школи є організація нового освітнього простору. Освітнє середовище НУШ сприяє вільному розвитку творчої особистості дитини. З цією метою на уроках музичного мистецтва використовуються творчі завдання та проєктна діяльність, які допомагають учням розвивати фантазію,  критичне мислення та базуються на принципах продуктивності, саморозвитку, співробітництва й партнерства, звязку дослідження з реальним життям.

          Метод проєктів дає змогу ефективно формувати в учнів ключові компетентності: інформаційно-комунікативну, загальнокультурну, здоров’язбережувальну, громадянську, вміння вчитися, соціальну; дає можливість залучати до науково-дослідної та пошукової діяльності, створювати додаткову мотивацію до навчання, а також вже у ранньому віці найбільш повно визначати та розвивати інтелектуальні та творчі здібності дитини, а також є засобом реалізації  мистецтва країн Європейського регiону у просторi свiтової культури шляхом популяризації творів мистецтва.

        

1. Використання творчих завдань на уроках музичного мистецтва у процесі  музично-освітньої діяльності в умовах реалізації концепції НУШ.

          «Я вірю, що музика це голос особливого духу, завдання якого збирати мрії світу, і який, проходячи через свідомість людей, здатний залагодити, нехай навіть на короткий час, їх розібрати, або потрясти душі, руйнуючи соціальні незручності» –  Адріано Челентано.

        Оскільки запорукою успіху є творчість, то реалізувати програму навчального предмету інваріантної складової в освітній галузі «Мистецтво» можна через поліхудожнє виховання особистості, формуючи в учнів основи цілісної художньої картини світу.

         Саме на мистецьких уроках можна створити таке культурне середовище – сукупність матеріальних і духовних факторів та засобів, яке сприятиме розв’язанню освітніх завдань, спрямованих на інтелектуальний, художній і творчо-практичний розвиток кожного учня.

         Одним із видів творчої діяльності молодших школярів є театралізована гра. Саме в ній ми можемо побачити та відшукати нові таланти, художньо-творче мислення та відкрити внутрішній світ кожного учня.   У грі формуються моральні якості дітей, вони вчаться порівнювати, відрізняти добре від поганого, спираючись на приклад близьких людей, намагаються бути турботливими, відповідальними і дисциплінованими.

Рис. 1.1. Театралізована гра «Пригоди в Лісовій школі» з використанням музичного матеріалу Б. Фільц та сюжету книги В. Нестайко «Пригоди в  Лісовій школі».

          «Творцем може бути кожен, якщо у нього є те, що його надихає» Платон. Тому на уроках музичного мистецтва ми створюємо позитивний настрій завжди, щоб торкнутися душі кожного учня. Адже в доброзичливій психологічній атмосфері вдається досягнути таких якостей учнів як ініціативність, активність, самостійність, креативність. Гра «Намалюй свій настрій» допомагає учням долати свої негативні настрої за допомогою творчості та музичного сприймання.

Рис. 1.2. Гра «Намалюй свій настрій»

          Оскільки метою НУШ є виховання інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини, на мою думку, щоб отримати якість у набуванні компетентностей учням необхідно розширювати словниковий запас емоційно-образних вражень. У цьому їм допоможе гра «Долоньки товариша». Метою гри є розширення словникового запасу емоційно-образних характеристик музичних  вражень шляхом командної гри в доброзичливій психологічній  атмосфері. Головне дотримуватись її методики проведення:

  • після прослуховування твору учитель описує характер, спеціально називаючи неправильні слова;
  • учні повинні «зловити» долоньками разом із товаришами по обидві руки правильні слова-характеристики до даного твору. 

Картинки по запросу "фото учні ловлять долоньками"

Рис. 1.3. Гра «Долоньки товариша»

 

          Для кращого оволодіння предметними мистецькими компетентностями  учням НУШ необхідно допомогти в активізації розумової діяльності шляхом створення спеціальних умов для виконання творчих завдань, формування стійкого інтересу до предмету та міжпредметних зв’язків, активізації сприйняття матеріалу засобами наочності, розвитку універсальних форм розумової діяльності в контексті навчання на уроках музичного мистецтва. В цьому допоможе гра-квест «Подорож до музичної математики» (Додаток А1).

Рис. 1.4. Гра-квест «Подорож до музичної  

математики»

2. Дослідницькі проєкти як спосіб реалізації творчої особистості учнів.

          Щодо використання методу проєктів на уроках музичного мистецтва на думку науковців, психолого-педагогічні можливості проєктної діяльності досить високі, адже проєктна діяльність оптимально забезпечує суб’єктне пробудження й розвиток особистості учнів, оскільки цілком відповідає їх віковим потребам та особливостям. Проєктне навчання не лише спонукає до розумно вмотивованої діяльності відповідно до вікових і навчальних інтересів учнів, а й істотно трансформує роль вчителя в управлінні нею.

          Працюючи над проєктом, учні долучались до колективної діяльності, що дозволяло їм використовувати досвід інших учнів, вчитися на власних помилках, набувати досвід.

          Саме організація проєктної діяльності дозволяє розширити знання з музичного мистецтва, допомагаючи пізнати мистецтво не тільки нашої країни, а й країн Європейського регіону, що робить процес пізнання захоплюючим та результативним.

Теми проєктів для учнів 5-х класів:

 «Як виникла музика», «Народні танці», «Хорова музика», «Інструментальна музика», «Симфонічна музика», «Діалог музики та живопису», «Музика на кіноекрані».

Теми проєктів для учнів 6-х класів:

«Моя фонотека», «Світова вокальна скринька», «Фольклорний калейдоскоп», «Духовна музика», «Жанри хорової музики», «Маестро, на сцену!», «Цикли прелюдій у мистецтві»,  «Таємниця ноктюрна», «Лунає симфонічна музика», «Моя фонотека».

Теми проєктів для учнів 7-х класів:

«Аранжування академічної музики», «Етнічна музика», «Сторінками Євробачення», «Джаз», «Рок-н-рол», «Стиль диско», «Шансон», «Музика телеекрану», «Сучасна танцювальна музика».

          Робота за проєктними технологіями дає неабиякий позитивний заряд енергії для розвитку творчих здібностей учнів, а ще – стимулює пошукову діяльність щодо реалізації особистості, яка намагається самостверджуватися.

          Як відомо, метод творчих проєктів – це система навчання, за якої учні здобувають знання у процесі планування і виконання творчих завдань-проєктів, що поступово ускладнюються. Без сумніву, він має органічно поєднуватися з іншими методами навчання, зокрема з такими як: пояснення, розповідь, демонстрування та ілюстрування.

          Великою перевагою проєктної діяльності є вміння, які набувають учні, а саме:

  • планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
  • використовувати багато джерел інформації;
  • самостійно збирати й накопичувати матеріал;
  • аналізувати, зіставляти факти, аргументувати свою думку;
  • приймати рішення;
  • установлювати соціальні контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним);
  • створювати «кінцевий продукт» – матеріальний носій  проєктної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, проспект, сценарій),
  • підготувати цикл занять з тем, які зацікавили б учнів середніх класів;
  • представляти створене перед аудиторією, оцінювати себе та інших.

          Цікавою роботою щодо створення проєктів є співпраця з батьками. На батьках лежить певна частина відповідальності щодо того, якою людиною стане їхня дитина, який життєвий шлях обере по життю. Саме творча співпраця вчителя, учня та дитини допомагає створити ситуацію успіху та розвивати приховані таланти учнів.

3. Проєкт «Сторінками Євробачення», як засіб реалізації  мистецтва країн Європейського регiону у просторi свiтової культури.

Актуальність проєкту. У сучасному світі комп’ютерних технологій стало все складніше зацікавити учнів простим уроком. Щоб не втратити інтерес учнів до свого предмету вчителю  необхідно постійно розвиватися та вдосконалювати методику викладання свого предмету. Саме  на уроках музичного  мистецтва можна розкрити творчий потенціал учнів, що  сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. З метою стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження  було запропоновано створити проєкт  інформаційного характеру «Пісенні шедеври Євробачення».                   

Анотація. Проєкт проводиться з учнями 7-А класу.  Проєкт – це творча, самостійна робота учня, а інколи і групи дітей, яка допомагає їм стати самостійними, всебічно розвинутими особистостями. У даному проєкті досліджується історія перемог  України на Євробаченні. Термін реалізації проекту – 1 місяць (початок роботи над проєктом 18.12.2019р., оформлення результату – 29.01.2020р., враховуючи канікули). Протягом місяця шляхом поділення учнів на групи: «Історики», «Дослідники» та «Практики» починає здійснюватись пошукова діяльність та оформлення результатів.

          Кожна група досліджує історію перемог представників від України на Євробаченні. Вчитель контролює роботу учнів та допомагає їм у оформленні кінцевого продукту.

          Поступове проходження всіх етапів дає можливість вирішити поставлені завдання й мету проєкту.

Мета проєкту:

  • Дослідити історію перемог  України на Євробаченні;
  • виховати в учнів вміння працювати колективно, дослухатися до чужої думки та знаходити компроміси;
  • вдосконалення навичок культури поведінки; розвиток творчих здібностей.

                 Етапи створення інформаційного проєкту:

1. Обґрунтування проєкту. Формулювання мети й завдання проєкту, обґрунтування його соціальної значущості, визначення теми проєкту; організація робочих груп, розподіл завдань між учасниками проєкту.

2. Пошуковий.  Дослідження проблеми й збір інформації (визначення кола джерел та пошук необхідних відомостей; аналіз можливих варіантів вирішення проблеми); вибір оптимального варіанта виконання проєктного завдання (генерування ідеї); розроблення плану роботи над проєктним завданням; добір матеріалів та інструментів; вибір форми презентації результатів проєкту.

3. Заключний. Проведення презентації (захист проєкту) оцінка результатів виконання проєкту, колективних і особистих досягнень учасників проєкту.

Завдання проєкту:

1. Розширити  знання учнів у напрямку мистецтва країн Європейського регiону у просторi свiтової культури на прикладі аналізу перемог України на Євробаченні.

2. Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору та уміння робити висновки.

3. Виховувати доброзичливе спілкування дітей через роботу в парах.

4. Розвивати комунікативні навички дітей, вміння знаходити вихід з проблемних ситуацій.

5. Розвинути ініціативність і творчість у дітей через продуктивну діяльність (підготовка презентації,   оформлення документів).

6. Розвивати виразність мови, артистизм.

Очікувані результати:

1. Збагачення знань учнів з музичної літератури про участь представників України на пісенному конкурсі Євробачення через аналіз різноманітної літератури.

2. Розширення знань учнів з музичного мистецтва  через самостійну роботу.

3. Удосконалення рівня накопичених практичних навичок дітей.

4. Розвиток творчих здібностей учнів у продуктивній діяльності.

5. Удосконалення стилю партнерських відносин.

 

Таблиця 3.1.

 

Етапи реалізації проєкту

 

етапу проекту

 

Основний зміст

 

1

Розділення класу на групи:

«Історики», «Дослідники» та «Практики».

2

Підбір інформації та розподіл обов’язків.

3

Аналіз та упорядкування отриманої інформації.

4

Виготовлення презентацій. Обєднання в загальну презентацію.

5

Представлення загальної презентації з теми проекту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Рис. 3.1. Етапи реалізації проєкту

 

ВИСНОВКИ

 

Аналіз творчих завдань та методів проєкту як системи освітньої роботи дають змогу стверджувати про те, що вони відіграють значну роль у розв’язанні проблеми оновлення освітнього процесу в загальноосвітній школі.

У сучасних умовах істотно актуалізується ще одна функція освітнього процесу — навчити людину використовувати отримані знання у своїй практичній діяльності: професійній, громадсько-політичній, побуті та ін. Поки що, на превеликий жаль, засвоєння знань тим, хто навчається, часто зорієнтоване на досягнення «тактичної мети» — успішно скласти іспит, виступити на концерті, щоб отримати гарну оцінку. Тобто знання заради успішної оцінки в журналі чи табелі. При такому підході людина і знання найбільше зближуються в момент іспиту, але потім швидко й назавжди взаємно віддаляються. Практично втрачається смисл навчання, засвоєння знань. Вихід тут один — позбутися формального підходу в навчанні, перетворити навчальну діяльність в органічне засвоєння знань як методології, бази, основи діяльності людини у різних сферах життя.

За прогнозами світової науки, ХХІ століття обіцяє стати століттям наук про людину, століттям психології. А, отже, завданням сучасного вчителя музики має бути рух вперед до Європейського співтовариста. Необхідно брати досвід з країн, що розвивають та постійно перебувати у пошуці нових форм та методів навчання.

Внаслідок гуманізації освітніх процесів зростає потреба у створенні потужної формації фахівців, здатних застосовувати набуті знання й уміння в конкретних життєвих ситуаціях, генерувати нові ідеї, знаходити та аналізувати інформацію, а також конкурентноздатних на ринку праці. Важливо опанувати комунікативну культуру, відчувати переваги успішності у соціальному просторі, але водночас не бути заручниками інформаційно-комунікативних технологій.

Отже, творчі завдання та проєкти   з музичного мистецтва мають велике значення в освітній діяльності, оскільки вони активізують музичну діяльність школярів та стимулюють їхню зацікавленність до предмету, формуючи креативні здібності особистості під час набуття учнями відповідних умінь та навичок щодо творчого вирішення проблем за умови взаємозвязку формування розумових та творчих здібностей.

Висновок: «Хочеш бути успішним – будь ним сьогодні!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Байнякшина О.Є. Метод проектів як засіб ефективного та якісного навчання молодших школярів. URL адреса: http://journal.osnova.com.ua/article/38542-
  2. Божко І. Г. Використання методу проектів у процесі вивчення мистецьких дисциплін. URL адреса: http://www.fastiv-lyceum.edukit.kiev.ua/Files/downloads/%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%BA%D0%BE%20%D0%86.%D0%93._%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2.pdf
  3. Лекція. Проектні технології в сучасній школі. URL   адреса: http://kyrskorped.bpc.ks.ua/mod/book/view.php?id=337
  4. Мартинець Л.А. Проектна діяльність у навчально-виховному процесі загальтноосвітнього навчального закладу. URL  адреса: http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2015/3/04.pdf
  5. Музичне мистецтво : конспекти уроків : 7 кл. : до підр. Л.Г. Кондратової (за програмою 2012 р.). URL   адреса:  https://lavkababuin.com/muzichne-mistectvo-konspekti-urokiv-7-kl-do-pidr-l-g-kondratovo-za-programoyu-2012-r-510962/
  6. Музичні учнівські проекти на уроках та в позаурочній діяльності: Методичний посібник для вчителя музичного мистецтва / Л.Г. Кондратова. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2014. — 120 с.
  7. Навчальна програма з музичного мистецтва для 1-4 класів загальноосвітніх   навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти.  Автори: Хлєбнікова Л. О., Дорогань Л. О., Івахно І.М.,  Кондратова Л. Г., Корнілова О. В., Лобова О. В., Міщенко Н.І. – Видавничий дім «Освіта», 2012 рік.
  8. Навчальна програми «Мистецтво. 5-9 класи». Колектив під керівництвом  Л.Масол. (зі змінами, затвердженими  наказом МОН України від 07.06.2017 №804).
  9. Підручник: Музичне мистецтво 6 кл.: підручник для закладів загальної середньої освіти /  

 Л. Г. Кондратова. – Тернопіль: Навчально книга – Богдан, 2014. – 216с.

  1. Програма навчального предмету інваріантної складової Типових навчальних планів початкової школи розроблена відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти в освітній галузі “Мистецтво”.
  2. Семенець Л.Г. Проектна діяльність на уроках музичного мистецтва з метою формування ключових компетенцій. URL адреса: http://journal.osnova.com.ua/article/46964
  3. Уроки музичного мистецтва: 6 кл. Посібник для вчителя (до КондратоваЛ.Г.).URL адреса:

https://books.google.com/books/about/html?id=30OtBQAAQBAJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А1

Гра-квест «Подорож до музичної математики»

 

doc
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
2423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку