Урок . Вишукана Франція
Мета:
• навчальна: збагатити уявлення учнів про французьку музику, про використання народних мелодій у творах композиторів різних національностей. Познайомити школярів із життям і творчістю КаміляСен-Санса
• розвивальна: розвивати в четвертокласників предметні та міжпредметні компетентності, творчі здібності, здатність розуміти і аналізувати музичні твори. Поширювати загальний та мистецький кругозір, збагачувати слуховий досвід школярів.
• виховна: виховувати в учнів любов до музики, поважне ставлення до культурних традицій різних народів. Засобами музики здійснювати полікультурне виховання четвертокласників, формувати висококультурну й ерудовану особистість.
Музичний матеріал:КамільСен-Санс, «Карнавал тварин» (фрагмент на вибір вчителя); В.-А. Моцарт, Варіації на тему французької пісні «Пастух.«Вітерець» вірші і музика ІгораТанчака (розучування)
Елементи інтеграції Я. Руссо. Бал-маскарад
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(«Вітерець»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Музика чарівної країни Франції сягає фольклорних витоків кельтських і германських племен, які жили в давні часи на її території.
Пам’ятки культури, освітні і культурні центри просла-вили Францію на весь світ. Далеко за її межами відомі собор Паризької богоматері, університет Сорбонна, Тріумфальна арка, головна вулиця столиці (Єлисейські Поля), найбільший музей світу – Лувр, Ейфелева вежа та безліч інших.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
У Франції безліч старовинних замків, господарі яких грали на музичних інструментах, слухали мандрівних музикантів, співали... Це було найулюбленіше місце королеви Мелодії та короля Ритма.
У давнину величні споруди наповнювалися звуками музики, коли в них відбувалися лицарські турніри, весілля, бенкети, бали. Нині більша частина цих споруд перетворилися на музеї.
- Як же називалися середньовічні французькі мандрівні музиканти? (менестрелі)
Перший бал, про який відомо з історії, відбувся саме у Франції в 14 столітті. Відтоді вони набувають неймовірної популярності. Але не всі люди могли на нього потрапити: існували певні правила.
Бал мав свої правила, свою послідовність танців і свій етикет, особливі для кожного історичного часу. Обов'язковим для балу був оркестр чи група музик. Танці під фортепіано балом ніхто не вважав. Наприкінці балу завжди була вечеря і дуже часто додаткові розваги: невеликий виступ спеціально запрошених митців чи любителів – співаків та музикантів з числа гостей, живі картини, навіть самодіяльні вистави.
Дуже часто для участі в балах готували спеціальні карнавальні костюми, надягали маски, і годі бал перетворювався на бал-карнавал, або бал-маскарад.
Елементи інтеграції Я. Руссо. Бал-маскарад
Сьогодні вишукані бали — рідкісне явище, а от карнавали набули неабиякої популярності і на батьківщині, і поза її межами. Один з найвідоміших у світі карнавалів проводиться на півдні Франції, у м. Ніцца. Відкриття карнавалу розпочинається з появи короля і вибору королеви.
Особливістю цієї щорічної події є те, що король кожного разу інакший: це може бути король Гастрономії, король Спорту, король Сміху, король Танцю, король Цирку тощо. Найяскравішими миттєвостями карнавалу вважаються «квіткові баталії», за якими можна спостерігати упродовж всього святкування: вулицями міста рухаються величезні барвисті кортежі, схожі на кошики квітів.
Французький композитор КамільСен-Санс був надзвичайно талановитим митцем і водночас великим жартівником! Він написав твір, який назвав «Карнавал тварин», що отримав велику популярність і часто виконується в концертах. Кожен із 14 номерів сюїти е своєрідним «портретом» якоїсь тварини.
Музика різних частин «Карнавалу тварин» часто використовується в кіно і мультфільмах, рекламі, театральних постановках.
Послухай один iз номерів сюїти і визнач, хто саме зображений в музиці. Які почуття передає музика?
Слухання КамільСен-Санс, «Карнавал тварин»(«Лебідь»).
• Хто цей граціозний і величний персонаж сюїти?
• Назвіть його.
Музика зобразила неквапливий, плавний, граціозний і величний рух. Водночас ми почули в музиці голос води – висхідні та низхідні пасажі віолончелі.
• Які почуття виразила музика?
Музика виразила світлі, замріяні, ліричні почуття.
Отже, п’єсу КаміляСен-Санса «Лебідь» із сюїти «Карнавал тварин» можна вважати втіленням ліричного образу.
Перегляд хореографічного образу на музику К. Сен-Санса
Хореографічний образ лебедя, створений російською балериною Майєю Плісецькою, відомий на увесь світ.
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
КамільСен-Санс був не тільки композитором, а й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії). З раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися згодом у його музичних творах.
Батьки хлопчика – паризькі музиканти – приділяли багато уваги музичним заняттям сина, і він робив великі успіхи. Каміль почав складати музику з п'ятирічного віку, а його перший концерт відбувся, коли юному піаністові ледве виповнилося десять років. Сен-Санс багато подорожував і з величезною цікавістю ставився до музики народів інших країн. Його твори вирізняються яскравістю, близькістю до народно-побутової музики.
Жартівлива сюїта «Карнавал тварин», яку композитор ніколи не розцінював серйозно і називав «великою зоологічною фантазією», була написана на приватне замовлення і за життя композитора виконана лише кілька разів у вузькому колі друзів.
ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА
Видатному австрійському композитору В. Моцарту дуже подобалась музична творчість французького народу. Тож написав на основі однієї з народних пісень власну музику.
Це - французька народна пісня «Пастух», що він створив на її тему варіації.
Варіації – це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій). Тема у варіаціях піддається як мелодичним, так і ритмічним, динамічним і темповим змінам.
Послухайте твір і простежте за розвитком мелодії пісні, її змінами.
Слухання. Вольфганг Амадей Моцарт. Варіації на тему французької пісні «Пастух».
• Які зміни в музиці ви помітили?
У чому вони виражаються?
• У якій формі написаний музичний твір?
• Яка з варіацій звучить каноном?
• Який характер варіації? (Світлий, радісний, мажорний.)
• Яка варіація є ближчою до теми за характером —
перша чи остання?
• Чи всі варіації звучать у мажорі?
Композитор нібито одягає мелодію в різнобарвні наряди, оплітає її гарним мереживом і виявляючи виразні можливості, закладені у темі.
Порада вчителю . Детальний розбір варіаційного розвитку мелодії в музиці В. Моцарта має збагатити слуховий досвід учнів, а також підтвердити думку що музика не знає кордонів.
Вокально-хорова робота
Розспівування
Розучування. ВІТЕРЕЦЬ Вірші і музика І. Танчака
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
• Допоможи феї Музичній формі визначити музичну форму твору В.-А. Моцарта, який слухали на уроці.
• Обери слова, що характеризують фрагмент сюїти КаміляСен-Санса «Карнавал тварин», який прослухали.
повільний |
стриманий |
журливий |
швидкий |
спокійний |
поривчастий |
ліричний |
веселий |
схвильований |
енергійний |
таємничий |
|
радісний |
жартівливий |
|
сумний |
стриманий |
|
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Разом із творамиКаміляСен-Санса Вольфганга Амадея Моцарта ми потрапили до Франції, співали та слухали музику, відому за межами цієї держави, адже музична мова зрозуміла всім народам.