Доповідь "Впровадження інноваційних технологій як засобу розвитку інтересів учнів до вивчення математики".

Про матеріал
Доповідь "Впровадження інноваційних технологій як засобу розвитку інтересів учнів до вивчення математики"
Перегляд файлу

1

Бєльська Т. Г., вчитель математики ЗНЗ 6

Впровадження інноваційних технологій як засобу розвитку інтересів учнів до вивчення  математики

Доповідь вчителя математики

Бєльської Т. Г.

 

На сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема активної пізнавальної діяльності учнів набуває особливо важливого значення в зв'язку з високими темпами розвитку і вдосконалення науки і техніки, потреби суспільства в людях освічених, здатних швидко орієнтуватися в обстановці, іншими словами, що володіють варіативністю дій і комбінаторикою мислення, здатних мислити самостійно і вільних від стереотипів. Рішення даної проблеми стає можливим тільки в умовах активного навчання, що стимулює розумову діяльність учнів. Саме завдяки інтересу, як знання, так і процес їх придбання можуть стати рушійною силою інтелекту і важливим фактором виховання всебічно розвиненої особистості, а також зміцненню її активної, творчої життєвої позиції.

Сучасний урок, якісний урок, якісна освіта — всі ці питання постійно перебувають у полі уваги не тільки вчителів: вони хвилюють випускників, їх обговорюють батьки, держава висуває як одну з головних проблем  - забезпечення якісної освіти. Вчитель має усвідомити: щоб освіта була якісною, педагогічну діяльність слід спрямовувати не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на засвоєння ними способів, методів і прийомів, на розвиток здібностей у пізнанні нового, незнайомого, на створення умов для розвитку самостійності та набуття ще за шкільними партами  досвіду вирішення проблеми, реалізації своїх намагань як в освітній діяльності, так і загалом у суспільстві.

Поставлена ​​задача вимагає впровадження в сучасну школу системно –  діяльнісного  підходу до організації освітнього процесу, який, в свою чергу, пов'язаний з принциповими змінами діяльності вчителя, що реалізує новий стандарт. Також змінюються і технології навчання,які дають змогу підвищувати якість освіти, більш ефективно використовувати навчальний час і знижувати частку репродуктивної діяльності учнів. У школі представлений широкий спектр освітніх педагогічних технологій, які  застосовуються в навчальному процесі.

Успішність навчання багато в чому залежить від мотивації, від того особистісного сенсу, який вчення має для учня. Мотивація навчання є проблемою, яка гостро стоїть і перед школярами, і перед вчителями, і перед батьками.

 Сучасні освітні технології використовуються для реалізації пізнавальної  і творчої активності школяра в навчальному процесі, які дають змогу підвищувати якість освіти; вони орієнтовані на індивідуалізацію,  дистанційність  і варіативність освітнього процесу, академічну мобільність учнів,  незалежно від віку та рівня освіти.

Рекомендується здійснювати вибір технології в залежності від предметного змісту, цілей уроку, рівня підготовленості учнів, можливості задоволення їх освітніх запитів, вікової категорії школярів.

 

 

Найбільш актуальними є наступні  технології:

  • Інформаційно - комунікативна технологія
  • Технологія розвитку критичного мислення
  • Проектна технологія
  • Технологія розвиваючого навчання
  • Здоров'язберігаючі технології
  • Технологія проблемного навчання
  • Ігрові технології
  • Модульні технології
  • Кейс - технологія
  • Технологія інтегрованого навчання
  • Педагогіка співробітництва.
  • Технології  рівневої диференціації
  • Групові технології
  • Традиційні технології (класно-урочна система)

Розглянемо деякі з них, які я найчастіше використовую на своїх уроках:

Інформаційно-комунікативна технологія. Інформаційні технології, на мій погляд, можуть бути використані на різних етапах уроку математики:

  • самостійне навчання з відсутністю або запереченням діяльності вчителя;
  • часткова заміна (фрагментарне, вибіркове використання додаткового матеріалу);
  • використання тренувальних програм;
  • виконання домашніх самостійних і творчих завдань;
  • використання комп'ютера для обчислень, побудови графіків;
  • використання інформаційно-довідкових програм.

Одне з ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмета, поряд з іншими методами і прийомами, використовуваними на уроках - дидактична гра. У ході гри учні непомітно для себе виконують різні вправи, де їм самим доводиться порівнювати, виконувати арифметичні дії, тренуватися в усному рахунку, виконувати завдання. Гра ставить учнів в умову пошуку, пробуджує інтерес до перемоги, отже, діти прагнуть бути швидкими, спритними, чітко виконують завдання, дотримуючись правил гри.

В іграх, особливо колективних, формуються і моральні якості учня. У ході гри діти вчаться надавати допомогу товаришам, рахуватися з думкою та інтересами інших, стримувати свої бажання. У дітей розвивається почуття відповідальності, колективізму, виховується дисципліна, воля, характер.

Включення в урок ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і цікавим, створює у дітей бадьорий робочий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких вирішується та чи інша розумова задача, посилює інтерес дітей до предмета, до пізнання ними навколишнього світу.

Збільшення розумового навантаження на уроках математики змушує задуматися над тим, як підтримати в учнів інтерес до досліджуваного матеріалу, їх активність протягом всього уроку. У зв'язку з цим ведуться пошуки нових ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які активізували б думку школярів, стимулювали б їх до самостійного набуття знань. Аналізуючи гру як вид діяльності, слід, перш за все з'ясувати її природу.

Ігри не тільки можуть існувати поруч із серйозним навчанням, але і повинні бути систематично використані з метою підвищення ефективності навчання. Дидактична гра будить уяву, створює радісний настрій, дає можливість викликати активну роботу думки і направити її в потрібне русло - на оволодіння навчальним матеріалом. Дидактичні ігри та цікаві вправи, а також використання на уроках роздаткового матеріалу, - необхідна умова успішного навчання математиці школярів, тому що завдяки цьому, з одного боку, можна викликати увагу, інтерес і активність всього класу, а з іншого боку, дати можливість кожному учневі працювати у відповідному для нього темпі і проявити свої здібності і уміння.

Під час проведення нестандартних уроків спостерігається велика зацікавленість учнів, вони активні, збуджені, працюють із задоволенням де мають змогу заробити і витратити власний капітал, це урок – міні-модель сучасного життя і без знань відсотків та їх застосування не обійтись. Тому ми бачимо і мотиваційний бік цього уроку.

Досвід роботи показує, що для поліпшення розуміння, закріплення та відтворення інформації доцільно проводити такі уроки як: урок-змагання; урок-вікторина, урок - “круглий стіл”; урок-гра, інтегровані уроки та ін. Щоб зацікавленість учнів до вивчення математики не знижувалась, доречно систематично проводити ігри з використанням інтерактивних технологій.

Так у 7 класі практикую проведення уроків-змагання під час узагальнення і систематизації знань учнів з певної теми. Наприклад, урок узагальнення і систематизації знань за темою “Формули скороченого множення”. Клас поділено на три  команди:

  • Актуалізація опорних знань учнів (міні-іспит) – у формі змагання між трьома командами. Кожна з команд задає другим командам по два питання; за правильну відповідь – плюс 1 бал, за неправильну – мінус 1 бал.
  • Математичне лото. Кожній з команд пропонується завдання, яке складається  десяти завдань. До них додається стільки ж (квадратних) карток, на яких записані відповіді. Номер ставиться на тому боці картки, на якому записана відповідь. На зворотному боці картки написана частина висловлювання про математику.
  • Захист творчих робіт капітана команд.
  • Підсумок уроку.

Така організація учбової діяльності на уроці дає можливість реалізувати принципи диференціації навчання, оскільки гарантує участь кожного учня на тому чи іншому етапі уроку.

Під час вивчення теми “Координатна площина” проводжу гру “Кращий художник”: побудувати в системі координат точки з заданими координатами, послідовно з’єднати їх і назвати одержану фігуру. Ця гра дуже подобається учням. Навіть учні з початковим рівнем знань часто добре справляються. В кінці вивчення даної теми учні виконують творчі роботи: побудувати в системі координат фігуру і записати ключові точки даної фігури.

Вважаю, що розвитку пізнавальних інтересів, любові до математики і до самого процесу розумової праці сприяє така організація навчання, при якій учень втягується в процес самостійного пошуку і відкриття нових знань, тому в своїй практиці використовую активні методи навчання. Це система методів, яка спрямована головним чином не на виклад учителем готових знань, їх запам'ятовування та відтворення, а на самостійне оволодіння учнями знаннями і вміннями в процесі активної розумової і практичної діяльності.

Однією з головних завдань вчителя є організація навчальної діяльності таким чином, щоб в учнів сформувалися потреби в здійсненні творчого перетворення навчального матеріалу з метою оволодіння новим знанням. Працювати над активізацією пізнавальної діяльності - це, значить, формувати позитивне ставлення школярів до навчальної діяльності, розвивати їх прагнення до глибшого пізнання предметів, що вивчаються. Основне завдання вчителя - підвищення мотивації учнів до навчання.

Пізнавальна активність можлива за умови, що діяльність, якою займається учень, йому цікава. Цікавий навчальний предмет - це предмет, який став «сферою цілей» учнів, спонукає мотивує виховання у дітей глибокого інтересу до знань і потреби в самоосвіті. Пробуджуючи інтерес до свого предмету, я – учитель, не просто здійснюю передачу досвіду, але і зміцнюю віру в свої сили у кожної дитини, незалежно від її здібностей. Слід розвивати творчі можливості у слабких учнів, не давати зупинитися в своєму розвитку більш здібним дітям, вчити всіх виховувати у себе силу волі, твердий характер і цілеспрямованість при вирішенні складних завдань. Все це і є виховання творчої особистості в самому широкому і глибокому розумінні цього слова. Застосовуючи протягом ряду років в своїй практиці нетрадиційні уроки, я зробила висновок, що саме такі уроки підвищують ефективність навчання, припускають творчий підхід з боку вчителя.

Нам, вчителям, часто здається, що ми володіємо ключами від знань і, що саме ми, маємо передати їх дітям, вдало і старанно пояснивши, розтлумачивши. Але життя змінилось так, що школа більше не є монополістом знань і тому необхідно використовуючи сучасні інформаційні технології, йти в ногу з життям, щоб не бути викинутими на узбіччя.

Як бачимо,  настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе розв’язати проблему. Отож повернути учням інтерес до математики, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукало мене до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність представленого досвіду.

Жодна освітня технологія не може розглядатися як універсальна. Організація навчального процесу в сучасних умовах вимагає поєднання різних технологій, творчого підходу до використання кожної з них, а також створення нових навчальних технологій.

 

docx
Додано
14 жовтня 2021
Переглядів
1763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку