Особистісно- орієнтоване навчання на уроках англійської мови передбачає використання навчального спілкування, співробітництва та активної творчої діяльності учнів. Надання дітям можливостей для саморозвитку, самореалізації, знаходження свого місця в суспільстві, виховання позитивних особистісних якостей – це результат застосування принципів особистісно-орієнтованого навчання. Саме тому у своїй педагогічній діяльності я підшуковую такі методи і техніки навчання, які б найкраще відповідали даним принципам навчання.
У початковій школі це звичайно різного роду дидактичні ігри, оскільки маленькі діти проявляють найбільший інтерес до такого виду діяльності і саме у грі розвивається їх особистість та інтелектуальний потенціал. Для маленьких художників я застосовую чудові пізнавально-художні дидактичні ігри, такі як «Послухай, уяви та намалюй свою фантастичну тваринку», « Намалюй і розкажи про свою сім»ю або улюблену піцу». Позитивний ефект мають і інтелектуальні автентичні ігри , типу “ I SPY (Colours)” , “BINGO(ABC, Animals) – each student is given a game card with 9 squares. Each square with a different picture. The teacher, or a student, pulls the picture from a “silly hat”. The first one to fill his/her card shout out “BINGO”. The winner is given a small prize provided by the teacher.
А є діти-непосиди , з якими ми чудово проводимо лексичні ігри, такі як “Stepping Stones” ( Put the flashcards on floor in winding manner. Each represents a stepping stone in the river, as student must say word/ phrase… in order to step on it and cross the river!), “Slam game”(Sit the students in a circle and put some flashcards in the middle of the circle. Tell the students to put their hands on their heads. Teacher shouts out the word of one of the cards and the students race to touch it. The student who touched it first get to keep the object. The student who has the most cards at the end of the game is the winner). “Yes/No CHAIR game”.
Звичайно велику роль у реалізації особистісно-орієнтованого навчання, на початковому етапі вивчення іноземних мов, відіграють рольові ігри. Адже це, по-перше, інсценізація, в якій діти уявляють себе в певному образі і діють відповідно до його особливостей або обігрують реальні життєві ситуації. І по-друге, це соціальна активність , яку дитина використовує для відображення і подальшого розвитку своїх знань на певну тему. Наприклад, рольова гра «Маска» ( діти вдівають маски тварин і знайомляться):
Hello! I’m a fox. My name is Ox
Hello! I’m a cat. My name is Brat
Або ж рольова гра « У кафе »(Офіціант, відвідувач)
Hello! What do you want?
Give me …salad, please
Sorry, no salad.
Well. Give me …juice , please
Ok. Here you are… juice
Thank you.
Рольова гра чудово допомагає краще пізнавати і розуміти себе та інших людей.
Використовую роботу в парах, групах, технологію «Мікрофон» ( це , зокрема, передача про свого домашнього улюбленця)
Учні молодших класів із задоволенням щось вирізають, зафарбовують, клеють, ліплять – все це відбувається і на моїх уроках англійської мови. Адже розвиток дрібної моторики рук важливий для реалізації особистого емоційного та інтелектуального потенціалу кожного учня зокрема. Ми складаємо із фасолі літери, цифри, ліпимо літери, вирізаємо овочі та фрукти, шкільне приладдя.
Особливе місце в особистісно-орієнтованому навчанні посідає проектна робота. Вона сприяє розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці із іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. Так, мої «маленькі вчені» при вивченні теми «Кольори», працюючи в парах, досліджували які кольори утворюються при змішуванні «основних».
Знайомившись із країною виучуваної мови, ми виготовляли Британський прапор. Виготовляли орігамі домашніх улюбленців( cat, dog, fish) як різновид проектної роботи і представляли їх. Із великим захопленням і особистим інтересом учні приступили до наступної проектної роботи “My School Bag”. Робили рюкзачки, витинали і вклеювали шкільне приладдя у сумку. Потім кожен розповідав, що він має у своєму рюкзачку. З особливою любов»ю малювали учні різдвянні листівки, адже кожен підписував її “ FOR MY MUM AND DAD “ (для своєї мами і тата). При вивченні теми «Україна» порівнювали український та британський прапор. На завершення теми, маленькі україночки та українці представляли кожен свою вишиванку ( урок-проект). Під час опрацювання теми «Моя сім’я», ми поєднали її із святом Валентина і виготовляли фоторамку у вигляді сердечка для сімейного фото, потім учні розповідали про членів своєї родини.
При проведенні уроку я часто використовую різного виду наочність, пісні-руханки, картинки та короткі навчальні мультфільми, як засіб реалізації особистісно-орієнтованого навчання. Адже є діти кінестетики, візуали, аудіали. А наочність кожного виду виконує свої функції як засіб пізнання, ілюстрації думки, розвитку спостережливості, кращого запам’ятовування.
В сучасному світі вивчення англійської мови не можливе без застосування компютерних технологій на будь якому етапі. Як у початковій так і у середній школі, мені завжди на допомогу приходять електронні додатки до підручників ( QUICK MINDS APPS, ENGLISH PLUS ITOOLS) і матеріали сайту www.youtube.com.
Щодо реалізації особистісно-орієнтовного навчання у середній школі тут характерний свій вид провідної діяльності. Якщо для учнів 1-6 класів ведучою є ігрова діяльність, то у 7-9 класах найважливішою є пізнавально і цілісно-орієнтована діяльність. Цього можна досягнути шляхом залучення дітей до парної та групової роботи, заохочуючи учнів до висловлення оригінальних ідей, гіпотез. Наприклад, у 8 кл під час вивчення теми «Вибір», учням була роздана на картках певна життєва ситуація і вони у парах обговорювали її.
You’ve got homework which you don’t need to hand in until next week. When do you do it?
St1: I get on with it as soon as possible. What about you?
St2: I’ll do a little bit each day until it’s done.
Або ж робота у 7 кл над темою «Навколишнє середовище», де учні у групах мали придумати 5 tips to reduce waste of water/ energy/food. У 8 кл під час вивчення теми « Особливий день» учні теж були поділенні на групи, де їм пропонувалося придумати початок(кінцівку) до серединки історії (анекдоту). У підручнику часто подають цікаві опитувальники для роботи в парах чи групах. e.g. Work in pairs. Ask and answer the questions in the Internet Survey. Then choose a description from A – C for your partner:
A) you don’t live much of your life online. What’s life like in the real world?
B) You seem to have a good balance of real world and internet life
C) you’re living your life online. Come back to the real world!
Усім відомо, що існує категорія таких учнів як “fast finishers”, і саме для таких дітей, щоб їх інтерес до вивчення мови не знижувався, завжди у підручнику є завдання типу “FINISHED?” ( e. g. imagine you are on a TV. Write a paragraph about things you have already done and things you want to do and haven’t done yet; Imagine you are Saroo. Write sentences what happened to you using the past perfect; Write post about things you have ever lost or found.
У своїй роботі із учнями середньої школи, реалізовуючи особистісно-орієнтований підхід до навчання, використовую такі інтерактивні технології колективно-групового та ситуативного навчання як:
«Мозковий штурм»( обговорення ідей зменшення використання пластику у побуті, 7 кл)
«Інтерв’ю» ( телешоу про вплив музики на мозок і здоров’я людини, 8 кл)
«Імітаційні діалоги» ( «продавці» продають «клієнтові» все, що вони захочуть; друзі дають поради, що краще купити на день народження у подарунок (7кл); або ж підтримують у складній ситуації ( 8кл , тема «Почуття» ; «Експерти з екології» дають відповіді на запитання стосовно забруднення навколишнього середовища ( 7кл «Природні ресурси»); а «популярні блогери» із задоволенням розкажуть про свою роботу( 8кл)
На уроках домашнього читання пропоную учням дати відповіді на особистісно- орієнтовані запитання ( e.g. Would you like…? What do you think of…? What has impressed your most?) а також використовую індивідуальну самостійну роботу відповідно до інтересів та можливостей учнів:
Ну і звичайно, залучаю учнів середної школи до проектної роботи, як до найвдалішого методу розвитку особистості. Наприклад, у 7 кл проект «Супер іграшки ХХІ сторіччя», де учні малювали, приносили та розповідали про цікаві іграшки сучасних дітей( Тема “CRAZES”). Учні 8 кл готували часову капсулу для майбутнього покоління і розповідали, які особисті речі, і речі які є цікавими у наш час, вони помістили у свою капсулу. У міні-проекті “Survey”, учні 8 кл, у групах, проводили опитування про необхідність домашніх завдань серед учнів своєї школи, малювали графіки, готували презентації Power Point і захищали перед класом.
Задля розвитку мотивації учнів, як рушійної сили вивчення іноземних мов, влаштовую час від часу перегляд улюблених фільмів англійською мовою, співаємо англомовні пісні улюблених виконавців. Адже через саме через призму навчальної праці, учні отримують ті навики співпраці, які вони можуть потім особисто реалізувати в подальшому житті.
Тернопільська спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І-ІІІ ступенів №29
ДОПОВІДЬ (З ВЛАСНОГО ДОСВІДУ)
ПІДГОТУВАЛА:
Вчитель англійської мови
Ясюченя Н.М.
ТЕРНОПІЛЬ - 2019