Досліди з водою для дітей дошкільного віку
Завдання. Закріплювати знання дітей про властивості води (чиста, прозора, каламутна, забруднена, кольорова, тепла, холодна, розливається, ллється, капає). Формувати у дошкільнят переконання, що вода - це рідина, її не можна поставити, покласти, її не можна тримати в посуді, що воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки вона є необхідною для рослин, тварин, людей. Розвивати спостережливість, допитливість, здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності в стані речовин.
Дослід №1
Припущення.Колір води не залежить від барвника.
Хід досліду.У дві прозорі склянки налити воду з водопровідного крана та дощову. Пропонувати порівняти її.
У склянку з водою покласти кілька кришталиків легкозаймистого калію. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід добавляючи інші барвники (два - три). Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника.
Дослід №2
Припущення. Вода - це рідина.
Хід досліду. Продемонструвати властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посуду носиком (чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?
Дослід №3
Припущення. Смак води залежить від розчинених у ній речовин.
Хід досліду. Запропонувати дітям попробувати воду на смак. Вона без смаку. Додати ложечку цукру. В іншу посудину додати ложечку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води.
Дослід №4
Припущення.Температура води залежить від навколишнього середовища.
Хід досліду. Запропонувати вихованцям попробувати воду на смак, доторкнутися до посудини з трохи нагрітою водою кімнатної температури і принесеної з холоду. Від чого залежить температура води?
Дослід №5
Припущення. Вода не змінює форми.
Хід досліду. Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, що вода набула форми рукавички. Зробити цей самий дослід з іншими ємностями (бокал, колба, целофановий мішок, надувна кулька, різні склянки). Зробити висновок: вода змінює форму Отже припущення не підтвердилося.
Дослід №6
Припущення. Легкі предмети плавають, важкі тонуть.
Хід досліду. У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити піску, глини, дрібних камінців, по 2 - 3 предмети однакової форми та об’єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску), використовуючи послідовні дії. Вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді. Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі розчиняються, змінюючи забарвлення води.
Дослід №7
Припущення. Найбільша крапля холодна.
Хід досліду. Візьміть три маленькі однакові пробірки і накапайте по 20 крапель відповідно холодної, теплої і гарячої води однією і тією ж піпеткою. Порівняйте одержані об’єми води. Якщо однакова кількість крапель дозволила одержати різні об’єми води, то це означає, що гарячі, теплі й холодні краплі різних розмірів. Яка крапля найбільша? Частинки рідини однакові й нерозрізнені одна від одної. Але існує спосіб позначити поверхневий шар води.
Дослід №8
Припущення. Повітря мітить воду.
Хід досліду. Заповніть банку кубиками льоду та закрийте її кришкою. Почекайте коли вода охолоне. Що відбувається на зовнішній стороні банки? Протріть банку сохою тканиною. Чи намокла тканини? На стінках банки утворилися краплини води, тому що повітря поряд з нею стало холодним.
Дослід №9
Припущення. Рослини п’ють холодну і кип’ячену воду.
Хід досліду. Візьміть два однакові живці будь-якої кімнатної рослини з швидкою вегетацією і помістіть їх у дві склянки.
Через кілька днів розгляньте обидва живці. Рослина з першої склянки вже має маленький корінець і готова до висадки в грунт, а в другої непомітно ніяких змін (негайно за допомогою дітей треба вжити заходів для порятунку рослини). Отже, рослини потребують води, яку взято з водопровідного крану, що відстоялася протягом певного часу. В ній є необхідні речовини для росту і розвитку рослин; кип’ячена вода непоживна через те, що під час нагрівання й кипятіння корисні речовини в ній загинули.
Дослід №10
Припущення. Вода не рухається по стеблах і листі рослин, вона
залишається в коренях.
Хід досліду. Для наочної доказовості руху води по всіх частинах рослини візьміть 1 - 2 пагони судинної рослини, наприклад бальзаміну з добре сформованою системою і помістіть їх у забарвлений розчин. Розам з дітьми спостерігайте. Як бальзамін всмоктує зафарбовану воду. Отже припущення не підтвердилося.
Дослід №11
Припущення. Вода, що оточує нас, не завжди чиста, але її можна очистити.
Хід досліду. Прозорий посуд наповніть водою, в рівному об’ємі. Першу - водою з водопровідного крана, другу - водою з калюжі, третю - дощовою водою. Спершу слід роздивитися воду в кожній пробірці через збільшувальне скло. Висновок діти роблять самі. Воду з другої та третьої посудини треба очистити. Запропонуйте пропустити її через фільтри: піщаний з вугілля чи через серветку. Діти роблять висновки. Припущення підтвердилося.
Припущення. Вода проходячи через пісок, камінці забруднюється.
Хід досліду. Для досліду можна використати пластикову пляшку, попередньо розрізавши її на дві частини - більшу і меншу. Спочатку покладіть у лійку крупних річкових камінців, зверху насипте дрібніших камінців, а на них пісок, посередині покладіть найбільший камінець з колекції Вставте лійку в більшу частину. Наберіть в посудину з поділками брудної (каламутної) води. Відмітьте фломастером рівень води в посудині. Повільно лийте воду на камінець. Коли всю воду буде вилито, залиште перистій для фільтрування на деякий час. Які зміни відбулися? Виміряйте, яка частина води очистилася.
Припущення. Люди не втрачають воду під час дихання.
Хід досліду. Подихайте на холодне скло. Воно вкриється крапельками води, запотіє. Звідки взялася вода? Це ми її виділяємо під час видиху. За добу людина втрачає приблизно десять склянок води. Отже, скільки ж їй треба випити або спожити з їжею.
Припущення. Овочі, фрукти, продукти в своєму складі мають воду.
Хід досліду. У цілий сухий поліетиленовий пакет покладіть кілька свіжих огірків або хліб. Акуратно закрийте пакет і покладіть у холодильник. Приблизно через добу на внутрішній поверхні пакета ясно видно крапельки води. Звідки вона взялася? із вмісту пакету, з повітря в якому завжди є водяна пара та з продуктів, що місять воду.
Припущення. Солона вода важча за яйце
Хід досліду. Взяти дві склянки. В першу склянку налити води по вінця і опустити яйце (воно потоне). В іншу склянку налити води до половини і покласти чотири ложки солі. Коли основна частина солі розчиниться, розмішати і опустити в суміш яйце. Що відбулося? (Яйце плаває на поверхні). Чому?
Припущення. Кількість води впливає на дзвін.
Хід досліду. Приготовити тацю, на яку поставити різноманітні склянки до середини наповнені водою. Взяти паличку з кулькою на кінці і постукати по краю однієї з склянок. Чуєте дзвін. Повторити ще раз і послухати, як дзвенять склянки з водою Можна експериментувати. Відливаючи і доливаючи воду. Виявляється, що кількість води впливає на дзвін.
Припущення. Кулька і човник з пластиліну у воді не потонуть.
Хід досліду. Зліпіть кульку з пластиліну. Налийте воду в склянку і покладіть туди кульку. Чи плаває вона? Вона потонула? Розімніть, зліпіть з пластиліну човник з високими бортами. Чи плаває зараз пластилін? Так. Човник займає більше місця ніж кулька, тому він більше витісняє води. Вода так сильно давить на човник, що утримує його на поверхні. Металеві човни дуже важкі, вони мають таку форму, яка витісняє багато води. Вода натискує на корабель з такою силою, яка достатня, щоб він не потонув.
Дослід №18
Припущення. Сіль в океані внаслідок омивання дощем скель.
Хід досліду.
1. Змішайте в паперовому стаканчику одну ложку солі з двома ложками піску. Зробіть кілька дірочок у дні другого стаканчика. Покладіть на його дно фільтрувальний папір. Налийте трохи води в плоску посудину. Покуштуйте її. Яка вона на смак? Уявіть, що це - океан. Покладіть на посудину-фільтр дві палички так, щоб можна було поставити паперовий стаканчик з піском і сіллю. Уявіть, що це - скелі. Розташуйте «скелі» над океаном. Повільно лийте воду на скелі. Уявіть, що це - дощ. Спостерігайте, як вода з чашки просочується до посудини. Покуштуйте воду в посудині. Яка вона на смак? Чому вона стала солоною? Зробіть висновок про те, звідки взялася сіль в океанній воді.
2. Поставте посудину з солоною водою (океан) на освітлену сонцем поверхню. Через кілька днів погляньте .на посудину з водою. Що змінилося? Чого не вистачає? Куди поділася вода? Що це за біла рідина осіла на дні? Спробуйте на смак білий осад.