ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК НАПРЯМ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ ПІД

Про матеріал
ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК НАПРЯМ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ ПІД
Перегляд файлу

УДК 372.853               Камінська Ю. В.

 

 

Дослідницька діяльність як напрям екологічного виховання учнів 9 класу під час вивчення «магнітних явищ»

 

у  статті розглядаються розкриття можливостей дослідницьких задач та завдань у екологічному вихованні учнів під час вивчення розділу «Магнітні явища».

Ключові слова: дослідницька діяльність, магнітні явища, екологічне виховання, навчальні проекти.

 

The article discusses the possibilities of research tasks and tasks in the environmental education of students during the study of the section "Magnetic phenomena".

Keywords: research activities, magnetic phenomena, environmental education, educational projects.

 

Фізика, разом із природознавством, хімією, біологією, географією, астрономією, екологією, входить до складу освітньої галузі «Природознавство», одним із завдань якої є формування ціннісних орієнтацій на збереження природи, гармонійну взаємодію людини і природи, а також ідей сталого розвитку. Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, що робить украй актуальною проблему зміни ставлення людства до природи.

Цій меті служить екологічне виховання, сутність якого полягає у формуванні екологічних знань, вихованні любові до природи, прагненні берегти, примножувати її, формуванні вмінь і навичок діяльності в природі.

Важливу роль у формуванні цих якостей відводиться школі. Проте, на сьогоднішній день навчальний процес з фізики в основній школі дуже напружений. Це пов’язано із обсягом і складністю матеріалу, недостатньою кількістю навчальних годин, відведених на його засвоєння. До того ж, у шкільних підручниках питання охорони навколишнього середовища висвітлені не достатньо. Тому учні основної школи, вивчаючи фізику, фактично не знайомляться з тим, як впливає науково-технічний прогрес на навколишній світ.

Доцільність вивчення ЕМП у шкільному курсі фізики пов’язана із необхідністю усвідомлення учнями шкідливих змін в середовищі, що їх оточує, під впливом необдуманої та недбалої діяльності. Все це може створити загрозу для здоров’я людей в межах певного регіону, країни, світу.

Організація науково-дослідної діяльності школярів дозволяє розвивати в учнів пізнавальні інтереси, самостійність, культуру навчальної праці, дозволяє систематизувати, узагальнювати, поглиблювати знання з певної галузі навчального предмету і вчить їх застосовувати на практиці.

Мета статті: полягає у розкритті можливостей дослідницьких задач та завдань у екологічному вихованні учнів під час вивчення розділу «Магнітні явища».

Для реалізації мети передбачалось виконання наступних завдань:

1) проаналізувати науково-методичні джерела з проблеми дослідження;

2) з’ясувати сутність та зміст поняття «екологічне виховання»;

3) визначити шляхи екологічного виховання під час вивчення фізики;

4) дослідити дефініцію поняття «дослідницька діяльність» та визначити дослідницькі уміння якими має володіти учень;

5) розробити методику застосування дослідницьких завдань у екологічному вихованні школярів під час вивчення розділу «Магнітні явища»;

6) перевірити ефективність розробленої методики.

Аналіз методичної літератури дає підстави говорити, що питанням екологічно спрямованого навчально-виховного процесу присвячені роботи вітчизняних та зарубіжних вчених. Дослідженням можливостей включення питань екології у курс фізики займались такі педагоги як А.Н.Захлебный [1],  І.Д.Звєрєв [2], А.П.Риженков [5], Л.М.Титаренко [6], Е.А.Турдикулов [7], Л.Б.Лук’янова [3], В.Д.Шарко [8] та ін. Проте, не дивлячись на значну кількість наукових праць, проблема залучення учнів до дослідницької діяльності у процесі екологічного виховання учнів потребує більш детального розгляду.

В якості основного засобу організації дослідницької роботи учнів у процесі екологічного виховання на уроках фізики виступає система дослідницьких завдань. У навчанні фізики учні можуть залучатися до розв’язування трьох типів дослідницьких завдань:

а) теоретичного;

б) експериментального;

в) комбінованого типу.

Екологічний зміст цих завдань, враховуючи багатоаспектність екології як науки, визначається можливостями встановлення понятійних і процедурних міжпредметних зв’язків між фізикою й екологією і включає елементи знань із загальної і соціальної екології, охорони природи та раціонального природокористування, основ здоров’я та безпеки життєдіяльності людини.

Спираючись на досвід науковців, методистів, вчителів, які здійснювали екологічне виховання учнів шляхом залучення їх до виконання дослідницьких завдань екологічного змісту ми встановили, що вони сприяють:

- досягненню глибокого розуміння учнями фізичних законів, явищ та процесів, їх проявів у навколишньому світі, застосування в повсякденному житті;

- стимулюванню пізнавальної активності школярів;

- активізації самостійної роботу учнів;

- посиленню емоційності, реалізацію проблемного підходу до викладання матеріалу;

- перевірці знань учнів (у тому числі й екологічних).

Розв’язування дослідницьких завдань екологічного змісту вимагає від учнів як достатніх теоретичних знань майже з усіх дисциплін природничого циклу, так і певних практичних (у тому числі й життєвих) умінь, що створює умови для формування в них відповідної компетентності і робить їх більш значущими.

Однією з технологій, що дозволяє залучити учнів до розв’язування усіх типів дослідницьких задач та виконання дослідницьких завдань є проектна. Наказом № 1222 МОН України (від 19.08.2013), навчальні проекти віднесено до дослідницької діяльності. Згідно «нової» програми з фізики для основної школи [4] після вивчення кожного розділу шкільного курсу фізики передбачене виконання учнями навчальних проектів. Так у 9 класі під час вивчення розділу «Магнітні явища» учням пропонується виконання наступних проектів: «Дослідження впливу магнітного поля на рослини за допомогою екотестеру Soeks», «Дослідження впливу електромагнітної індукції побутових приладів на людину за допомогою екотестеру Soeks», «Дослідження електромагнітного фону приміщення за допомогою екотестеру Soeks»,

До пропонованої у програмі тематики проектів можна додати наступні дослідницькі проекти екологічного змісту (Таблиця 1).

Таблиця 1

Планування процесу формування екологічного виховання учнів під час вивчення розділу «Магнітні явища» в основній школі

 

№ уроку

Тема уроку

Зміст екологічних знань, пов’язаних з фізичним матеріалом

Мета уроку з позиції екологічного виховання

Дослідницька діяльність екологічного змісту

Розділ 3. МАГНІТНЕ ПОЛЕ (17 год.)

1

Магнітні явища. Постійні магніти. Взаємодія магнітів. Магнітне поле. Магнітне поле Землі.

Існування магнітного поля навколо Землі. Дія штучного магнітного поля на живі організми.

Формувати знання  про магнітні явища

Формування уміння оцінювати стан навколишнього середовища. Передбачати можливі негативні наслідки для живих істот.

Виконання довгострокового проекту «Дослідження впливу магнітного поля на рослини», робота з таблицями та мережею Інтернет

 

 

 

Продовження таблиці 1

2

Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом.

Вплив магнітного поля навколо провідника зі струмом на живі організми

Формувати знання

про способи виявлення  магнітного поля

Формування уміння користуватися приладами

Виконання дослідницького завдання «Дослідження магнітного поля провідника зі струмом», розв’язування задач, робота з таблицями та мережею Інтернет

3

Індукція магнітного поля. Магнітні властивості речовини. Гіпотеза Ампера.

Проблема побудови високовольтних ЛЕП поблизу населених пунктів. Вплив електромагнітної індукції на живі організми

Формувати знання про електромагнітну індукцію як екологічний фактор

Виконання дослідницького проекту «Дослідження впливу електромагнітної індукції побутових приладів»

4

Магнітне поле струму. Електромагніти.

Магнітна левітація.

Дія магнітного поля струму на людину, проблеми ЛЕП

Формувати знання про магнітну взаємодію

Формування уміння застосовувати електромагнітні явища

Виконання проекту «Дослідження типів електромагнітів»

5

Дія магнітного поля на провідник зі струмом. Сила Ампера.

Дія магнітного поля на людину. Магнітна очистка води від домішок.вплив штучного магнітного поля на координацію птахів та бджіл

Формувати знання про дію магнітного поля на провідник зі струмом

 

Виконання дослідницького проекту «Властивості магнітного поля Землі»

6

Розв’язування задач. Сила Ампера.

 

Дія магнітного поля на живі організми

Формування уміння визначати напрям силових ліній магнітного поля

Виконання дослідницького проекту «Способи промислового одержання електричного струму»

 

 

 

Продовження таблиці 1

7

Електродвигун. Гучномовці.

Вплив звуку та шуму на живі організми

Формувати знання про принцип дії електродвигуна

Формування уміння  користуватися гучномовцями

Виконання дослідницького проекту «Види електродвигунів»

8

Явище електромагнітної індукції. Досліди Фарадея. Індукційний електричний струм.

Вплив індукційного струму на живі організми

Формувати знання що таке електромагнітна індукція

Формування уміння визначати напрям струму

Виконання дослідницького проекту «Винаходи та життєвий вклад Фарадея»

9

Генератори індукційного струму.

Промислові джерела електричної енергії.

Вплив індукційного струму на живі організми, проблеми ЛЕП

Формувати знання про те які бувають джерела електричної енергії

 

Виконання дослідницького проекту «Промислові джерела електроенергії»

10

Узагальнюючий урок.

Вплив магнітного поля та індукційного струму на людину, живі істоти

Узагальнення та систематизація знання про магнітне поле та електромагнітну індукцію

Виконання дослідницького проекту «Дослідження електромагнітного фону приміщення»

 

Активність учнів при виконанні дослідницьких завдань екологічного змісту залежить від їх готовності до виконання цього виду діяльності, наявності інформації екологічного змісту, котра дозволяє встановити тему з курсу фізики, засвоєння якої необхідне для  її розв’язання, зацікавленість учнів цим видом роботи.

Здійснення цих дій вимагає від учнів умінь аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, узагальнювати, прогнозувати, оцінювати наведену інформацію з позиції можливого впливу на довкілля. Показником готовності школярів до виконання завдань екологічного змісту є бажання виконувати дослідницькі завдання екологічного змісту та їх кількість.

 

ЛІТЕРАТУРА:

 

  1. Захлебный А.Н. Школа и проблемы охраны природы / А.Н. Захлебный. – М.: Педагогика, 1981. – 184 с
  2. Зверев И.Д. Экологическое образование в школе / Зверев И.Д. – М.: Московский центр межнационального и сравнительного образования, 1994. – 32 с.
  3. Лук’янова Л.Б. Феномени екологічної компетентності / Лук’янова Л.Б.// Філософія педагогічної майстерності: Зб. наук. пр.; Редкол.: Н.Г.Ничкало та ін. – К.; Вінниця: ДОВ "Вінниця", 2008. – С.136–145.
  4. Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання в основній і старшій школі у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою [Електронний ресурс] // Освіта в Україні; Лист МОН України від 07.06.2017 № 804.) Фізика. 7-9 класи. – К, 2017. – 20 с.

      https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/7-fizika.doc

  1. Рыженков А.П. Человек. Окружающая среда: Прил. к учеб. физики для 9 кл. / А.П. Рыженков. – М.: Просвещение, 2001. – 94 с
  2. Титаренко Л.М. Формування екологічної компетентності студентів біологічних спеціальностей університету: Автореф. дис.... канд.. пед наук: 13.00 / Титаренко Л.М. – Київ: Інститут проблем виховання АПН України, 2007. – 22 с.
  3. Турдикулов Э.А., Хакимов Э. Экологическое образование учащихся при обучении физике / Э.А. Турдикулов, Э. Хакимов // Физика в школе. – 1981. – №6. – С.182
  4. Шарко В.Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики: Посібник для вчителя / В.Д. Шарко. – К.: Рад. шк., 1990. – 202 с.

 

 

 

Рекомендує  до друку науковий керівник к.п.н., ст. викладач     Н. В. Куриленко

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 26. Магнітна дія струму. Магнітне поле провідника зі струмом
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку