ЕКОТЕСТЕР «SOEKS» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ «МАГНІТНІ ЯВИЩА»

Про матеріал
ЕКОТЕСТЕР «SOEKS» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ «МАГНІТНІ ЯВИЩА»
Перегляд файлу

ЕКОТЕСТЕР «SOEKS» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ «МАГНІТНІ ЯВИЩА»

Камінська Ю.В.

Херсонський державний університет

На сьогоднішній день проблема охорони навколишнього середовище – одна з найглобальніших проблем світу і нашої держави. Розв’язати її та зберегти природу для нащадків під силу лише людям з високим рівнем екологічної культури, почуттям відповідальності й моральності. Такі якості притаманні екологічно компетентній особистості. Важливе місце у формуванні екологічної компетентності школярів відведено школі.

Серед шляхів формування екологічної компетентності школярів широкого застосування набувають новітні засоби навчання, які є інструментом пізнання та допомагають оволодіти учням новими способами екологічної діяльності. Одним із таких засобів є екотестер «Соекс», який дозволяє вимірювати рівень електромагнітного поля приладів та приміщення.

Метою статті є дослідження можливостей екотестера «Soeks» як засобу формування екологічної компетентності учнів 9 класу під час вивчення розділу «Магнітне поле».

Портативний прилад Екотестер «Soeks» призначений для безпечного вимірювання характеристик електромагнітного поля ізотропним методом. Він може застосовуватися для вимірювання випромінювань створюваних бездротовими засобами зв'язку (CW, CDMA, DECT, GSM), радіостанціями, бездротовими пристроями Wi-Fi, мікрохвильовими печами, телевізорами і моніторами, прихованими джерелами сигналу та іншими джерелами високочастотних електромагнітних випромінювань. Зовнішній вигляд приладу представлено на рис.1.

Огляд індикатора електромагнітних полів СОЕКС ІМПУЛЬС

Рис. 1. Зовнішній вигляд приладу  Рис. 2. 3-х канальний датчик

Прилад забезпечений 3-канальним датчиком, що дозволяє проводити вимірювання одночасно по трьом осям: X, Y, Z ( рис.2).

Серед основних деталей ( рис.3), було визначено:

- три котушки для вимірювання магнітної складової по осям Х, У, Z; 

– дві дипольні антени для вимірювання електричної складової поля по осям Х і У;

- мікроконтролер марки STM8S, який, згідно з фірмовою документацією, містить 10-розрядний АЦП на 16 вхідних каналів.

Рис 3. Загальний вигляд плати приладу

Серед другорядних деталей можна відмітити три мікросхеми, схожі на 4-канальні операційні підсилювачі, окремі дискретні транзистори, роз’єм USB, звуковипромінювач, контакти елементів живлення. На протилежній стороні плати знаходиться рідкокристалічний дисплей і кнопки керування.

Технічні характеристики приладу представлено у таблиці 1.

Таблиця 1

Технічні характеристики екотестера «Soeks»

Діапазон вимірюваних частот електромагнітного поля, Гц

від 20 до 2 000

Датчики:

3 датчика магнітного поля 2 датчика електричного поля

Діапазон вимірювання амплітудного значення напруженості магнітного поля (магнітної індукції) X, Y, Z, А / м (мкТл):

від 0,04 до 12* (від 0,05 до 15*)

Діапазон вимірювання середньоквадратичних значень напруженості магнітного поля (магнітної індукції), А / м (мкТл)

від0,08 до 20* (від 0,10 до 25*)

Межі відносної похибки вимірювання на частоті тестового магнітного поля 50Гц, не більше,%

+/- 30

Діапазон вимірювання амплітудного значення напруженості електричного поля по осях X, Y не менше, B / м

від 10 до 1000*

Діапазон вимірювання середньоквадратичних значень напруженості електричного поля, В / м

від 17 до 1700*

Межі відносної похибки вимірювання значень електричного поля,%

+/- 30

Частота вимірювань, раз в секунду

2

З таблиці видно, що діапазон вимірюваних частот електромагнітного поля, лежить в межах від від 20 до 2 000 Гц .

Співставлення побаченого з документацією приладу дає можливість припустити принцип дії приладу. Сигнал, отриманий датчиками, підсилюється мікросхемами до певного рівня, і поступає до мікроконтролера, зокрема на його власний аналого-цифровий перетворювач. Надалі, результат АЦП використовується для виводу інформації на екран дисплею.

При перевищенні порогу значення напруженості електричного поля або індукції магнітного поля, на екрані виводиться відповідне повідомлення на червоному фоні і лунає переривчастий звуковий сигнал динаміка. Вивід значень напруженості електричного і магнітного полів визначається як середнє квадратичне від всіх робочих осей. Під час сканування, прилад виводить на кольоровий монітор разом з чисельним значенням напруженості поля 3D діаграму - миттєве значення для кожного вимірювання по кожній осі.

З метою залучення учнів до дослідницької діяльності під час вивчення розділу «Магнітне поле», нами було розроблено лабораторну роботу з використанням екотестера «Soeks».

Л. р. № 1. « Дослідження електромагнітного фону кабінету фізики»

Мета: навчити учнів користуватися приладом для вимірювання електричного та магнітного поля; визначити електричне та магнітне поле різних джерел; порівняти данні вимірювань з нормами СанПін.

Хід роботи

1. Ознайомитися з інструкцією та правилами користування вимірювачем електромагнітного фону.

2. За допомогою приладу виміряти електромагнітний фон різник ділянок класної кімнати.

3. Данні вимірювань занести до таблиці

4. Порівняти данні вимірювань з нормами СанПін.

5. Зробити висновки.

6. Розробити норми захисту здоров’я учнів від шкідливої дії ЕМП у даному приміщенні.

7. Звіт оформити у вигляді презентації.

Результати досліджень:

Таблиця

№ п/п

Джерела ЕМП

ЕМП

Відхилення від норми

Норма

Покази приладу

Електрична складова

Магнітна складова

Електрична складова

Магнітна складова

Електрична складова

Магнітна складова

1

Мобільний телефон

 

 

 

 

 

 

2

Комп’ютер (екран)

 

 

 

 

 

 

3

Комп’ютер (системний блок)

 

 

 

 

 

 

4

Лінія електропередач

 

 

 

 

 

 

Висновки. Залучення учнів до роботи з екотестером «Soeks» на уроках фізики дозволяє вчителю спілкуватися з ними на сучасному технологічному рівні, а навчальний процес зробити більш привабливим і ефективним.

Література:

1. Афонский АА., Гуськов А.А. Контрольно-измерительные приборы и системы // Режим доступа: [Электронный ресурс]. - www.kipis.ru/archive/articles/index.php?IBLOCK_ID=64&SECTION_ID=703&ELEMENT_ID=46034

2. Збірник фізичних задач і завдань екологічного змісту для основної школи/В. Д. Шарко, Н. В. Куриленко. – Херсон. – 2015. – 48 с.

3. Куриленко Н. В. Організація дослідницької діяльності учнів під час вивчення електромагнітних хвиль / Н. В. Куриленко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи. – 2014. – Вип. 48. – С. 85-92.

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 3. Магнітне поле
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку