Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянський навчально-виховний комплекс
«Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер»
Дослідницька експедиція
(для учнів 9-11 класів)
Автор: Плотнікова Олена Володимирівна,
завідувач бібліотеки навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів «Лідер»
м. Сміла
2021
Тема: «Краса та трагедія могучого Дніпра…»
Мета: допомогти учням зрозуміти власну відповідальність за відношення до навколишнього середовища та усвідомити наслідки життєдіяльності людини для гармонійної цілісності світу, прищеплювати навички креативно-розвивальної поведінки, виховувати ціннісне ставлення до природи та життя людини.
Обладнання: книжкова виставка, відеоматеріали, дитячі малюнки.
Форма заходу: дослідницька експедиція
Аудиторія: учні 9-11 класів
Сценарій заходу
Вступне слово бібліотекара. -Доброго дня всім присутнім!
-А чи дійсно кожний із вас готовий по-справжньому оцінити для себе значення нового дня або конкретної миті?
-Чому треба вчитися дякувати Творцеві за все, що ми маємо, і навіть за те, що втратили?
Висновок. (Напевно, тому, що дане нам життя-це справжня цінність, а все, що для людини представляє цінність, вона намагається берегти. Отже життя наше складається із різноманітних миттєвостей, які складають сенс нашого життя.)
Релаксаційно-мотиваційна частина.
Відео «Смысл жизни» 1
Бібліотекар. Чудову думку про сенс життя вислововив головний герой повісті-казки А. С.-Екзюпері «Маленький принц»: «Встав уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету», а тому «Кожна людина повинна прагнути до своєї планети».
Звідси випливає висновок про відповідальність кожного за долю планети Земля.
А. Екзюпері надзвичайно велику увагу в своїй творчості приділяв питанням впливу діяльності людини на природу і в своєму романі «Планета людей» склав справжню оду надзвичайно важливій природній речовині.
-Чи зможете ви розпізнати цю речовину?
«…..у тебе немає ні кольору, ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти – саме життя». (Відповіді учнів: вода)
Бібліотекар. – Які, на вашу думку, властивості цієї речовини дали вам підстави безпомилково визнати, що це вода? (Відповіді учнів)
Дійсно, найголовнішою умовою життя на Землі всіх живих організмів, поряд з повітрям, являється в о д а. Тому невипадково поселення найдавніших людей утворювалися саме біля річок. Тобто ріка у всі часи у всіх народів виступала унікальною цінністю людського буття.
Бібліотекар. Держава наших пращурів, східних слов’ян, теж виникла на берегах великої, відомої на весь світ, ріки
Здається-кращого немає
нічого в Бога як Дніпро…
та наша славная країна…
Відеоролик «Краєвиди Дніпра»
Проблемне питання:
-Як ви вважаєте, чи збереглося у сучасної людини відношення до води, до ріки, як до цінного ресурсу?
Оголошення теми інтегрованого заходу.
Бібліотекар. Отже шкільна бібліотека запрошує вас до участі в інтегрованому заході на тему: «Здається-кращого немає нічого в Бога як Дніпро…» з метою допомогти вам усвідомити, які справжні цінності повинні складати сенс людського життя, щоб не порушувалася гармонійна цілісність оточуючого нас світу.
Отже об’єктом наших спостережень, досліджень та роздумів сьогодні буде наш тихий та ревучий, широкий та могучий Дніпро. Ви матимете унікальну нагоду здійснити мандрівку на хронольоті, під час якої візьмете участь в різноманітних ігрових вправах, матимете можливість висловити свою думку на ряд проблемних питань, разом з тим перевірите свої знання з історії України, літератури, географії.
Креативно-розвивальний модуль.
Бібліотекар. Пропоную вам, використовуючи власний досвід та знання з різних навчальних дисциплін, з’ясувати значення великої ріки в житті людей.
(Відповіді учнів)
Висновок бібліотекара.
Інтерактивна вправа «Ототожнення»
Бібліотекар. З давніх-давен людина усвідомлювала свій тісний зв'язок з природою та вважала себе частиною цієї природи, а тому ставилася до неї з благоговінням та відчувала страх перед силами стихії.
Від цієї єдності у людини народжувалась мудрість, вона брала від природи силу та енергію. Тому невипадково жива та нежива природа ототожнювалася у свідомості людей з конкретними символами.
Завдання: Пропоную вам з’ясувати, з якими символами людського буття ототожнюється образ ріки в представлених афоризмах-підказках.
Робота-в групах.
Висновок: ріка є символом життя, часу, істини, Батьківщини, боротьби, стихії почуттів, національної ментальності.
Образ Дніпра в поезії Шевченка
Бібліотекар. –Хто із українських поетів проніс через всю свою творчість образ могучого, ревучого, широкого Дніпра?
-Як ви думаєте, чому? (відповіді учнів)
Бібліотекар. Серед українських поетів Т. Шевченко, хоча і написав більшість поезій поза межами рідного краю, однак наскрізно струменить у них світлий образ Дніпра. Надзвичайну любов до Дніпра і рідних наддніпрянських краєвидів поет зберігав упродовж усього свого життя. Відомою є його мрія дожити віку в хатині над Дніпром, що їй так і не судилося здійснитися. І лише після смерті поета поховали «серед степу широкого на Вкраїні милій», звідки йому «видно і Дніпро, і кручі».
Пригадайте уривки поетичних творів Шевченка, в яких присутній живий образ Дніпра
1. В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. Нема на світі України, Немає другого Дніпра, А ви претеся на чужину Шукати доброго добра… («І мертвим, і живим, і ненарожденним»).
|
3. Зоре моя вечірняя, Зійди над горою, Поговорим тихесенько В неволі з тобою. Розкажи, як за горою Сонечко сідає, Як у Дніпра веселочка Воду позичає. Як широка сокорина Віти розпустила... А над самою водою Верба похилилась; Аж по воді розіслала Зеленії віти, А на вітах гойдаються Нехрещені діти. («Зоре моя вечірняя…»)
|
2. Як умру, то поховайте Мене на могилі, Серед степу широкого, На Вкраїні милій, Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі Було видно, було чути, Як реве ревучий. Як понесе з України У синєє море Кров ворожу... отойді я І лани, і гори — Все покину і полину До самого Бога («Заповіт»)
|
4. Село! І серце одпочине... Село на нашій Україні – Неначе писанка: село Зеленим гаєм поросло; Цвітуть сади, біліють хати, А на горі стоять палати Неначе диво, а кругом Широколистиї тополі; А там і ліс – і ліс, і поле, І сині гори за Дніпром: Сам Бог вітає над селом!.. («Село»)
|
Пісенна інтерпретація віршу «Заповіт» Т. Шевченка
у виконанні фольк-рок гурту «Тарасова ніч»
Бібліотекар. Дніпро... Упродовж віків це слово було синонімом величі, гордості, любові, краси, багатства для багатьох народів, народностей, племен. Ріка оспівана у народних піснях, билинах, легендах, прославлена у творах письменників, художників.
Для захисників слов’янського Дніпра-це дух, сила, воля і віра, яка зводила нанівець чужі завойовницькі намагання. Дніпро був завжди моментом людської істини в часи любові і печалі.
Я хочу надати слово нашим майбутнім науковцям в галузі історичної науки, які досліджували походження назви головної річки слов’янських народів.
Дослідницька робота з питання походження назви Дніпра.
Дослідник 1. Окрему цікаву сторінку для українознавців становить пояснення етимології гідроніма Дніпро. Відомий український мовознавець Ю. Карпенко, глибоко вивчаючи власні назви, наголошував на їхньому зв’язку з історією мови, історією народу. Так, у назві річки Дніпро дослідник бачить поєднання двох слів: частина «-іпр», що розшифровується на фракійському матеріалі як «широкий», була ймовірно, давньоєвропейською назвою цієї ріки. У VIII ст. до н.е. скіфи, що з’явилися на цій території, додали до назви «-іпр» свою назву «дон, дана, дн»-що означає «ріка». Так утворилася назва ріка Широка.
Дослідник 2. До цього в різні часи й епохи Дніпро називали давні греки – Борисфеном («той, що тече з півночі»), давні слов’яни-Славутою, Славутичем, тобто слов’янською, а, може, славною рікою, тюркські племена (печеніги, половці та інші-Узу, римляни- Данапарисом, у скандінавських сагах ріку іменують «Водою Вандів». Запорозькі козаки любовно називали Дніпро своїм братом, а дніпровські лоцмани-козацьким шляхом).
Дослідник 3. У деяких давніх дослідників цей край вольності і козаків запорозьких називається краєм, який тече «молоком і медом».
Побувавши на Нижньому Дніпрі, батько історії Геродот Галікарнаський (490-424 р.р. до н.е.) записав: «Борисфен-найбільша ріка і найбагатша поживними продуктами не лише між скіфськими ріками, але й між усіма взагалі, опріч єгипетського Нілу. Борисфен-найкрасивіший, вода його на смак дуже добра й чиста».
Отже, як ви зрозуміли, назва присвоєна Дніпру різними народами, передавала, в першу чергу, їх власне світобачення.
Вправа «Історичний колаж»
(відеоряд історичних подій)
Бібліотекар. «Хто не знає свого минулого, не вартий свого майбутнього»,– говорить народна мудрість. І це дійсно так, бо як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина тримається на землі своїм минулим.
Завдання для знавців історії України.
Завдання для груп: після перегляду відеоряду необхідно встановити хронологічну послідовність відображених в ньому історичних подій, які мали місце на берегах українського Дніпра.
https://drive.google.com/file/d/1aHxjPdD-MJnAd7YmOqBn6uNR9PK76The/view?usp=sharing
Послідовність показу:
Відповіді груп.
Екологічний прогноз
Бібліотекар.
Дніпро-це справжня природня цінність українців, унікальна екосистема. Однак спробуємо з’ясувати, яких змін зазнала легендарна ріка на сьогоднішній день та чому «ревучий та могучий Дніпро» перетворився на ріку печалі.
Перегляд та обговорення відеоролика.
Екологічні проблеми Дніпра
https://drive.google.com/file/d/12Mj_b-09Ugc5DVvfZ1vUqSZ6PHFG6oLV/view?usp=sharing
Читець-декламатор.
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх берегів.
Л. Костенко
Бібліотекар. –В чому ви вбачаєте причину екологічної катастрофи, яка загрожує людству? (відповіді учнів)
Висновок. Світ, в якому ми з вами живемо, створено за ідеальним планом. Однак втрата людиною почуття міри, відповідальності перед потомками, втрата почуття власної причетності за майбутнє планети, невдячність за те, що ми маємо, а головне-недолік любові до ближнього, як до самого себе-все це привело до порушення гармонійної цілісності між людиною та природою. Якщо людина не почне з себе – свого духовного оздоровлення та очищення, то шансів на завтрашній день в неї не залишиться.
Підсумок. Кожна людина, за задумом Творця, прийшла у цей світ зі своєю високою місією-духовного самовдосконалення. Початком самовдосконалення являється усвідомлення власного обов’язку перед нащадками, з оцінки індивідуальної внутрішньої культури, з налагодження стосунків в сім’ї.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: