Великоканівецький навально - виховний комплекс
«Дошкільний навчальний заклад -
загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
Чорнобаївської селищної ради Черкаської області
Підготувала Филь О.М., вчитель біології, класний керівник 9 класу
2021-2022н.р.
Ми , скульптори дитячої натури,
Не маєм права на дитячу втому.
Ми є творці безсмертної культури,
Любов дітей - підтвердження тому.
І сенс не в тім, як стати знаменитим,
Або як у житті здобуть багатство.
Учитель, щоб навчить дітей творити,
Але не породити святотатство.
Учитель, щоб плекати мудрість світу,
Він той, хто береже красу дитини.
Вершиною в житті його зеніту
Є звершеність маленької людини
Паростки всього кращого, що є в потенціалі дитини, … проростають, якщо є відповідні умови для їхнього розвитку, в іншому разі будуть втрачені...
Значного прогресу у галузі освіти можна досягти з упровадженням відповідних інформаційних комп'ютерних технологій, що зможуть зробити процес здобуття освіти більш гнучким, індивідуалізованим. Виникає необхідність визначення можливостей розвитку й виховання школярів у рамках функціонування освітнього середовища школи, реалізованої на базі ІКТ.
Комп'ютерні навчальні програми надають нових можливостей щодо розвитку здібностей дитини, активно включають її у навчальний процес, підвищують зацікавленість, сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп'ютером.
У період прискорення соціальних процесів завдання морального виховання надобувають все більшого значення у формуванні особистості учня й досягаються в сучасній школі у процесі навчання завдяки упровадженю ІКТ (інформаційні і комунікаційні технології).
На спілкування з комп'ютером, на роботу з комунікаціями мотивоване сучасне покоління школярів, яке буде «реально перебудовувати нашу дійсність на принципово нових підставах» . У зв'язку із цим важливим є використання гуманітарного аспекту курсу шкільної інформатики, покликаного формувати інформаційну культуру в умовах функціонування освітнього середовища школи, реалізованої на базі ІКТ.
Інформаційна культура суспільства характеризується його здатністю формувати й використовувати інформаційні ресурси, сучасні засоби інформатики та інформаційні технології в інтересах забезпечення життєдіяльності й розвитку суспільства.
У зв'язку з умовами, що змінилися, виникає необхідність визначення можливостей розвитку й виховання школярів у рамках функціонування освітнього середовища школи, реалізованої на базі ІКТ.
Необхідно поставити наступні завдання виховання в умовах функціонування освітнього середовища школи з використанням засобів ІКТ:
- розробка педагогічних основ формування особистості учня, світогляду, спрямованості й стійкості особистості, мотивованої на взаємодію з ІКТ;
- індивідуальний підхід до учнів при формуванні інформаційної культури;
- установлення педагогічних передумов самоорганізації шкільних колективів у виконанні творчих проектів із засобами ІКТ;
- рішення проблеми співвідношення свідомості й поводження, викликаного застосуванням ІКТ, з'ясування умов, що забезпечують їх єдність.
У створенні проектів патріотичної спрямованості беруть участь декілька поколінь, які оцінюють історичні й сучасні події по-різному. Це дозволяє зберігати інформаційно-культурну розмаїтість «для наступного вибору нового напрямку розвитку» і здійснювати функцію комунікації різних поколінь людей через міждисциплінарні проекти з використанням ІКТ – учнів з першого по одинадцятий клас і їхніх наставників, суспільних діячів і вчених.
Перехід до інформаційного суспільства, поширення засобів ІКТ в освіті диктують необхідність пошуку нових підходів, формування нових моделей навчання та виховання з використанням засобів ІКТ, уміння здобувати знання самостійно. Необхідно звернути увагу на те, що у відведені години на вивчення інформатики не вмістити вивчення предметних тем освітнього стандарту й практичне оволодіння комп'ютером, засвоєння ІКТ і вдосконалювання в обраних програмних середовищах, розвиток алгоритмічного й критичного мислення, розгляд соціальних наслідків масового поширення агресивних комп'ютерних ігор. Проблема полягає в тому, щоб знайти додатковий час і оптимально його організувати. Тому дослідницька й проектна робота з використанням засобів ІКТ є позакласною, додатковою.
Прикладом самоорганізації є проведення відеоподорожей(«Сто чудес України»), годин історії (урок мужності - перегляд документального фільму «Штрафбат» з використанням ПК), тренінгів («Дія нікотину на організм», «Про шкідливість алкоголю» , «Дізнаймося про себе» , «І ще раз про СНІД» та ін..), презентацій ( «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь віки!», «Вплив тютюну та алкоголю на організм людини», «Ми – за здоровий спосіб життя» , «Мої права та обов’язки» та ін..), відеороликів («СНІД – чума ХХ століття», «Небезпечні тварини України», «Наслідки Чорнобильської трагедії: мутанти» та ін..), диспутів, круглих столів, проектів(«Сторінками Червоної книги Великих Канівець» - в 7 класі, «Застосування рослин в національній кухні жителів села» - у 8 класі). Використовувати можливості пізнавальної активності самих учнів при підготовці до проведення конкурсів, вікторин за ілюстраціями мультимедійної енциклопедії.
В умовах функціонування освітнього середовища школи відпрацьовуються дидактичні прийоми, що найбільш ефективні в процесі екологічного виховання. Комп'ютерний моніторинг екологічної ситуації в школі, створення електронних додатків до заходів екологічної тематики, екологічні круглі столи з використанням засобів ІКТ спрямовані на розуміння «абсолютної необхідності виконання встановлених правил взаємодії Природи й суспільства». Динамічні зміни, що відбуваються в ході соціалізації учнів і вчителів, приводять до виникнення нових особистісних властивостей і якостей різного ступеня стійкості. Основу стійкого розвитку особистості становить стійкий розвиток суспільства (подальший розвиток людства, що забезпечує нащадкам рівні можливості з нинішнім поколінням у використанні ресурсів і екологічних умов Землі й Космосу й збереження біосфери планети). Ідеї синергетики, втілені засобами ІКТ, дозволяють «пізнати дивні, надзвичайно різноманітні організовані структури, створені самою природою».
Проблема самоосвіти розглядається як частина широкої проблеми саморозвитку, самовиховання учнів в умовах функціонування освітнього середовища, реалізованої на базі ІКТ. Самовиховання – свідома, цілеспрямована діяльність людини по вдосконалюванню своїх позитивних якостей і подоланню негативних. З переходом у підлітковий вік самовиховання набуває більш глибокого змісту, воно починає визначати позицію учнів стосовно навколишнього середовища. Використання засобів ІКТ як інструмента набуття знань сприяє виробленню цілеспрямованості, наполегливості в досягненні мети, внутрішньої організованості й працьовитості. Оцінювання й корегування свого поводження, виконання в практичній діяльності й у повсякденному житті вимог, розуміння цінності освіти як засобу розвитку культури особистості – аспекти рефлексивної діяльності, на розвиток яких спрямована робота творчих груп учителів і учнів. Проведений у соціальних дослідженнях школярів моніторинг із використанням засобів ІКТ свідчить про те, які цінності засвоюють школярі й що впливає на це засвоєння, як впливають ІКТ на розвиток особистості учнів.
Формування критичного мислення (уміння критично аналізувати й продуктивно користуватися відомостями, здобутими засобами ІКТ), виховання відповідальності за прийняті рішення сприяють адаптації школярів до життя у світі глобальних проблем.
Постановка загальної мети й визначення засобів її досягнення, конструктивне сприйняття думок і ідей усіх членів творчої групи, облік індивідуальності товаришів по діяльності, об'єктивне визначення свого внеску в загальний результат – ці й інші навички організації й участі в колективній діяльності формуються в міждисциплінарних проектах з використанням засобів ІКТ в умовах функціонування освітнього середовища школи.
Таким чином, організація позакласної й виховної роботи з використанням ІКТ в умовах функціонування освітнього середовища, спрямована на розвиток у школярів громадянської відповідальності й правової самосвідомості, патріотизму, духовності і культури, формує в учнів соціально-значимі цінності, самостійність, здатність до успішної соціалізації у суспільстві.
Пріоритети використання ІКТ
у виховній роботі
Вдале поєднання традиційних методів навчання з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) може значно підвищити продуктивність вивчення як будь-якого предмета так і виховну роботу.
Ілюструючи події, процеси та явища, які є об'єктами вивчення, за допомогою ІКТ, наші вчителі урізноманітнюють урок або виховний захід, роблять його інтенсивним,інтерактивним, більш цікавим.
Використання у навчально-виховному процесі ІКТ сприяє гармонійному формуванню творчої та діяльнісної особистості учня.
Основні «плюси» у використанні ІКТ:
інформації за малий проміжок часу;
Класні та інформаційні години супроводжуються комп'ютерними презентаціями, складеними або вчителем, або учнями та використанням матеріалів Інтернету.
Пошук інформації до бесід, тренінгів та круглих столів став набагато простіше за допомогою ресурсів мережі Інтернет.