Дослідницька робота учнів на уроці та позаурочний час під час вивчення математики
В. Сухомлинський говорив, що школа має бути не коморою знань, а середовищем думки. Тоді предмет, що його викладає вчитель, стає не кінцевою метою його діяльності, а засобом розвитку дитини.
Велика роль у вирішені сучасних завдань освіти відводиться предмету «Математика». Саме цей предмет займає провідне місце у формуванні ключових інтелектуальних умінь і особистісних якостей учнів.
Математика розвиває творчі здібності, мислення, виховує інтелектуальну чесність, критичність мислення.
Математика застосовується в багатьох сферах нашого життя починаючи від побутових завдань і закінчуючи всілякими справами. Елементи математики - невід’ємна частина загальної системи орієнтації у навколишньому середовищі. Кожній людині протягом життя доводиться постійно виконувати елементарні обчислення, підрахунки, читати графіки, працювати з відсотками, осмислювати статистичні дані.
Сприймати «сухий» математичний матеріал це нудно і не цікаво…
Дітям краще запам'ятовується те, що цікаво, а ще більше те що дитина «здобуде» сама, в процесі пошуку, дослідження.
Реалізація цього завдання можлива за умови впровадження активних методів навчання пошукового спрямування: проблемний виклад, частково-пошуковий (евристичний) та дослідницький метод.
Уся група продуктивних методів навчання (проблемний, евристичний, дослідницький) призначена для того, щоб допомагати засвоєнню знань і вмінь учнями на рівні можливості їх творчого застосування. Роль учителя в реалізації цієї групи методів полягає у фасилітації («полегшенні» процесу самостійного виконання певних етапів пізнавальної діяльності).
Під час вивчення нової теми на уроці математики часто використовую проблемний виклад навчального матеріалу.
Проблемне навчання передбачає:
Під час вивчення теми «Середня лінія трапеції» 8 клас доречно розглянути таку задачу:
Над входом у дачний будинок є навіс. Згодом виникла потреба поставити підпори до середини навісу. Як, не вимірюючи, можна знайти довжину підпори, якщо відповідні краї навісу віддалені від поверхні землі на 2,5 м і 3,5 м?
Дана задача є тим проблемним питанням яке дасть можливість ввести формулу для обчислення довжини середньої лінії трапеції і показати її значущість, необхідність.
Цей метод навчання математики полягає в тому, що, пояснюючи навчальний матеріал, учитель сам формулює проблеми і зазвичай сам їх розв'язує. Однак постановка проблем посилює увагу учнів, активізує процес сприймання і усвідомлення того, що пояснює вчитель.
Проблемне навчання один із ефективних методів пошукової пізнавальної діяльності учнів. Воно спрямоване на формування пізнавальної самостійності учнів, розвиток їх логічного, раціонального, критичного, творчого мислення і пізнавальних здібностей.
Починаючи вивчати тему «Відсотки» у 5 класі в якості домашнього завдання пропоную учням вдома зібрати інформацію про те де б вони могли зустріти знак %. Дане завдання спонукає учнів досліджувати звичні для нас речі, що оточують нас щодня. Як результат - фото великої кількості речей щоденного користування на яких зображено даний знак.
Під час вивчення теми «Мгогокутники» учням 9 класу в якості домашнього завдання було запропоноване наступне питання: Чому бджоли “вибрали “ собі для комірок на сотах форму правильного шестикутника?
Дане завдання містить в собі не лише пошук певної інформації. Учні повинні провести дослідження життя бджіл, скористатися знаннями з теми «Мгогокутники» і зробити висновок. Всі ці завдання формують всебічний розвиток особистості школяра.
У наш час технології та освіта сплетені досить тісно. І під час вивчення математики не можна залишитися осторонь інформаційних технологій.
Під час навчання математики використовую елементи історизму, знайомлю учнів з відомими математиками та їх здобутками .
Ще Г. Лейбніц підкреслив, що «Хто хоче обмежитись сучасним, без знання минулого, той ніколи сучасного не зрозуміє».
Використовуючи мережу Інтернет учні залучаються до пошуку додаткової інформації про відомих математиків. Таким чином в учнів формується вміння та навики збирати, обробляти, структурувати знайдену інформацію, формується інформаційна та полікультурна компетентність.
Дослідницька діяльність учня, що відбувається під час уроку, а також в позаурочний час дозволяє вирішувати низку педагогічних задач:
Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості, на формування нових пізнавальних цінностей учнів і збагачення їх пізнавальної ціннісної орієнтації. Тому навчання в значній мірі стає таким, що ініціюється учнями, які засвоюють новий досвід, у тому числі і дослідницько-пізнавальний.