Основною метою позакласного заходу "Новорічний математичний експрес" є організація змістовного дозвілля дітей під час зимових канікул в школі. Завдання конкурсу сприяють розвитку логічного мислення школярів, їх творчих здібностей, кмітливості та уважності; комунікативних навичок та почуття відповідальності за командний результат.
"НОВОРІЧНИЙ МАТЕМАТИЧНИЙ ЕКСПРЕС"
ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ
Мета проведення: розвиток логічного мислення, пам’яті, творчих здібностей, інтересу до математики, поглиблення знань з предмету, організація змістовного дозвілля школярів під час зимових канікул.
Обладнання: малюнки, кросворди, картки із завданнями.
Підготовка: Створити дві команд по п'ять-шість учасників, вибрати капітана, придумати назву команди.
ХІД ГРИ
І. Привітання учасників заходу, представлення журі.
Добрий день всім-всім-всім!
Сьогодні ми зібрались разом, щоб зробити наші святкові канікули ще більш цікавими, веселими і корисними.
Святковий цей клас хай нас всіх об’єднає,
І радісний гомін у ньому лунає,
Хай будуть веселі обличчя у всіх.
Девіз гри «Експрес» — це радість і сміх.
Сьогодні кожна команда сідає в свій дивовижний «Новорічний математичний експрес» і вирушає в захоплюючу подорож незвичайним маршрутом із зупинками на станціях з цікавими назвами, що вам доведеться розгадати, перш ніж потрапити на кожну з них. А слідкувати за рухом нашого експресу, щоб він не збився зі шляху і прибув до кінцевої станції вчасно й успішно будуть ... (представлення журі).
Вирушають у новорічну математичну подорож команда 5-А класу "________________" , вести яку буде ____ (представлення капітана) та команда 5-Б класу на чолі з машіністом _____(представлення капітана).
Отже, вперед!
І станція.
Для того, щоб знати на якій станції ми знаходимося, треба розв’язати кросворд.
(Обидві команди отримують аркуш із кросвордом).
|
2 |
|
|
5 |
6 |
|
8 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Станція "Кмітлива")
1.Розминка.
(команди відповідають по черзі, за кожну правильну відповідь команда отримує один бал)
1.1. Раз, два, три, чотири, п’ять - вийшов зайчик погулять, лап у зайця
рівно… (не п'ять, а чотири)
1.2. Ходить між нами така молва: шість мінус три получается...(не два, а три)
1.3. Говорив учитель Ірі, що два більше, ніж... (один, а не чотирі)
1.4. Менше в десять раз, ніж метр, всім відомо… (дециметр)
1.5. Білка за вікном стриба, хвостиків у білки... (один, а не два)
1.6. Відмінник зошитом своїм гордиться: бо там під диктантом стоїть… (не одиниця, а дванадцять)
1.7. Ось п'ять ягідок в траві. З'їв одну, лишилось ... (не дві, а чотири)
1.8. Ми рахуєм дірки в сирі: три плюс дві – всього... (п'ять, а не чотири).
2. Конкурс "Самий кмітливий" (команди дають відповідь, як тільки вона буде готовою. Але на обдумування не більше 10 секунд, за правильну відповідь - 1 бал).
1. Пасажир таксі їхав в село. По дорозі він зустрів 5 вантажівок і 3 автомашини. Скільки всього машин їхало в це село?
2. Кришка столу має 4 кути. Один з них відпиляли. Скільки кутів стало?
3. В одній родині в кожного з трьох братів є сестра. Скільки дітей в сім'ї?
4. Півень, стоячи на одній нозі, важить 5 кг Скільки він важитиме, якщо встане на дві ноги?
5. Шоколадка коштує 10 гр. і ще половину ціни шоколадки. Скільки коштує шоколадка?
6. У кімнаті Петрика 4 кути, у кожному кутку стоїть новорічна ялинка, навпроти кожної ялинки три ялинки. Скільки всього новорічних ялинок у кімнаті Петрика?
7. Двоє грали в шахи 4 години. Скільки часу грав кожний?
8. Що легше: пуд вати або пуд заліза?
9. Супутник Землі робить одне обертання навколо Землі за 1 годину 40 хвилин,а друге за 100 хвилин. Як таке може бути?
10. Назвіть 5 днів підряд, не називаючи ні днів тижня, ні чисел, ні місяців.
11. Горіло 5 свічок, дві згасли. Скільки свічок залишилося?
12. Скільки вийде десятків, якщо два десятки помножити на два десятки? 13. За столом сиділи два батька і два сини, всього троє. Як це могло статися
14. До річки підійшли два чоловіки. Біля берега був човен, який може витримати лише одну людину. Обидва чоловіки перепрпавилися на інший берег. Як?
15. Цю загадку учень 1- ого класу розгадує за 1 хвилину, старшокласник за 15 хвилин, студент за 1 год, дорослий никогда не розгадає. Загадка:
розшифруйте одтчпшсвдд
16. Біля їдальні, де обідали лижники, було увіткнено 20 лиж і 20 палиць. Скільки лижників ходило в похід.
ІІ станція.
А як же називається наступна станція? А про це ми дізнаємося, розв’язавши кросворд.
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
2 |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
4 |
5 |
|
|
|
1 |
|
3 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Навчальний заклад.
2. Чотирикутник, у якого всі сторони і всі кути рівні.
3. 60 секунд.
4. Один із компонентів віднімання.
5. Результат дії ділення.
6. Числа, які використовуються для лічби.
7. На один менше, ніж один.
8. 2х + 3 - це в_ _ _з.
(Станція "Шахматна")
Завдання.
Кожна команда отримує пакет з пазлами. Необхідно з цих пазлів зібрати шахівницю.
ІІІ станція.
А як же називається наступна станція? А про це ми дізнаємося, розв’язавши кросворд.
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
1 |
|
3 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Станція "Ігрова")
1. Гра "Математичне лото"
а) картки із завданнями
У звичайному році 365 днів. А скільки у високосному? |
З хати Діда Мороза одночасно в протилежних напрямках виїхала Снігуронька на оленях і Дід Мороз на собачій упряжці. Швидкість оленів 12 км/год, а швидкість собачої упряжки - в 2 рази більше. На якій відстані один від одного Снігуронька і Дід Мороз через 2 години після виїзду? |
З двох сіл назустріч один одному виїхали на лижах Дід Мороз і Снігуронька. Швидкість Снігуроньки 20 км/год, а швидкість Діда Мороза на 5 км/год менше. Вони зустрілися через 3 години після виїзду. Скільки кілометрів було між ними спочатку? |
Скільки днів у трьох зимових місяцях?
|
Сім чоловік обмінялися новорічними листівками. Скільки листівок було роздано? |
За ніч на стадіон випало 2 т снігу. Скільки це кілограмів? |
б) з однієї сторони пазлів картки з відповідями, а з другої при складанні отримуємо малюнок.
365 |
72 |
105 |
90 або 91 |
42 |
2000 |
Малюнок:
2. Гра "Вірю - не вірю" (команди відповідають по черзі).
3. Гра "Математичний футбол"
На дошці - запис:
6 23 18:6 25
4 18:9 52 9
2 36:6 49:7 3
8 28:7 27:3 7
Двоє учнів із крейдою в руках водночас починають розв’язувати по стовпчику прикладів. Відповіді записані в обох «воротах» не за порядком. Учень повинен знайти в певних «воротах» відповіді до своїх прикладів і провести крейдою стрілку від кожного прикладу до його відповіді. Хто швидше «заб’є» всі чотири «голи», той і виграв.
ІV станція.
На якій же станції ми знаходимось зараз? І знову нам підкаже це кросворд.
|
2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
6 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Станція "Знайко")
Завдання.
А зараз кожна із команд покаже наскільки добре вона знає математичні терміни.
Кожна коменда отримує завдання записати якомога більше математичних термінів на задану літеру.
Команда |
Літера |
Математичні терміни |
|
М |
|
П |
|
Наприклад, на літеру К можна назвати такі математичні терміни
квадрат, куб, конус, круг, кілограм, кілометр, клас, корінь, косинус.
Через 3 хвилини команди здають листочки ведучому. Виграє та команда, яка напише більше термінів.
V станція.
І, нарешті, остання станція, назва якої буде відома знову після того, як розгадаємо кросворд.
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
1 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Станція "Художник")
1.Запрошуються по одному представнику від кожної команди.
Намалювати із закритими очима на дошці сніговика.
2. Четвертий конкурс
Знайди 10 відмінностей на малюнках за 5 хвилин. За кожну відмінність один бал. Команди дають відповідь одночасно одна одній, делегуючи по одному представнику в іншу команду.
3. За 5 хвилин знайдіть і розкрасьте звіряток, що заховались від миливця. Тільки мисливцю про це не кажіть, поки він не поміняє свою рушницю на фоторушницю!
Ну ось і завершилась наша незвичайна подорож. Обидві команди прибули на останню станцію з певним багажем, що накопичили на всіх зупинках. І зараз наші провідники оцінять багаж кожної команди й оголосять нам результати нашого конкурсу.
Резерв.
А я тим часом доведу вам, що протягом цілого року вам майже ніколи вчитися в школі. У році 365 – 366 днів. З них 52 неділі і, принаймні,10 інших днів відпочинку тому відпадає 62 дні. Літні і зимові канікули тривають не менше 100 днів. Отже, вже 162 дні. Вночі в школу не ходять, а ночі складають половину року, отже, ще 182 дні відпадає. Залишається 20 днів, але не весь день тривають заняття в школі, а не більше чверті дня, тому ще 15 днів відпадає, залишається всього лише 5 днів. Чи багато чому можна навчитися за цей час?
Оголошеня результатів. Нагороджуються команди в номінаціях "Самий кмітливий, спостережливий, неординарний,...", "Самий винахідливий, уважний, талановитий, веселий..."
1