Гетьман Любов Федорівна
Крупський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа І-ІІІ ст.- дошкільний навчальний заклад»
Золотоніського району Черкаської області
Обране питання: Суть, етапи, мотиви та мета організації
науково-дослідної діяльності учнів
Назва матеріалу: МІСЦЕ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ
В КУРСІ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ
Дослідницька робота в школах позитивно впливає на якість знань учнів, значно розширює їх кругозір, творчі здібності, ініціативу, а також сприяє розвиткові винахідництва і раціоналізації праці. Учні-дослідники краще засвоюють навчальний матеріал, бо вони оперують фактами власних досліджень і спостережень над рослинами і тваринами. Вони вміють спостерігати, порівнювати факти, робити узагальнення і висновки.
Крупське 2020
МІСЦЕ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ
В КУРСІ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ
Здійснюючи вимоги навчальної програми з біології, яка передбачає поєднання теорії з практикою, з життям, про піднесення навчального процесу на вищий науковий рівень, школи повинні впроваджувати у педагогічний процес елементи дослідництва, спрямовують викладання основ наук на формування в учнів самостійності, розвиток їх творчих здібностей та ініціативи. За останні роки в школах України значно зросла кількість дослідницьких гуртків, розгорнулась дослідницька робота в школах.
Про це свідчать матеріали конкурсів на кращу дослідницьку роботу учнів, а також виставки досягнень сільського господарства, де експонуються метеріали шкільного дослідництва.
Дослідницька робота в школах позитивно впливає на якість знань учнів, значно розширює їх кругозір, творчі здібності, ініціативу, а також сприяє розвиткові винахідництва і раціоналізації праці. Учні-дослідники краще засвоюють навчальний матеріал, бо вони оперують фактами власних досліджень і спостережень над рослинами і тваринами. Вони вміють спостерігати, порівнювати факти, робити узагальнення і висновки.
У дослідницькій роботі конкретизуються і стають доступнішими для учнів закони природи та закономірності розвитку рослинних і тваринних організмів. Це сприяє розвитку і формуванню наукового-матеріалістичного світогляду, переконаності[3,4].
Дослідницька робота учнів серед живої природи, на дослідних ділянках, на полях, під час екскурсій у природу розвиває в них естетичні почуття, зміцнює і загартовує їх організм, а також формує певне коло практичних умінь і навичок. Учні навчаються не тільки доглядати за рослини, а й впливати на ї ріст, розвиток і збільшення врожаю.
Набувши в школі потрібних практичних умінь і навичок, учні включаються в дослідницьку роботу у виробничих умовах. Вони разом із керівництвом приватних підприємств борються за підвищення врожайності, застосовують добрива, вивчаючи їх вплив на врожайність сільськогосподарських культур.
Викладання в школі біології, яка тісно пов’язана з рослинництвом, дає великі можливості для застосування в дослідницькій роботі хімічних речовин, нових видів добрив, стимуляторів росту рослин, гербіцидів та інших речовин для підвищення врожайності і боротьби з бур’янами та шкідниками сільського господарства. Ці досягнення сучасної науки широко застосовуються в практиці сільського господарства і дають позитивні результати щодо піднесення врожайності. Про ці досягнення науки і практики вчитель розповідає учням на уроках біології, а також гуртках.
Матеріал з ботаніки дає великі можливості для формування в учнів поняття про будову рослинного організму, його життєві функції- живлення, дихання, обмін речовин, розмноження[7].
На уроках біології розкриваються поняття про матеріалістичну суть фізіологічних процесів, які відбуваються в організмі рослини, про матеріальні фактори, які зумовлюють ці процеси в організмі рослини. Учні усвідомлюють роль води, тепла, повітря, світла, мінеральних солей та інших факторів у життєдіяльності рослинного організму, роль людини, яка може керувати цими факторами і спрямовувати фізіологічні процеси в рослинному організмі в бажаному напрямку. В зв’язку з цим розкриваються великі можливості для дослідницької роботи, в якій теоретичні знання учнів можуть бути застосовані на практиці.
Крім ботанічних і фізіологічних понять формуються поняття агрономічного характеру, наприклад, поняття про склад і структуру грунту, про різні добрива, мінеральні солі, підготовку грунту до сівби. Вивчення цих питань тісно поєднується з трудовою діяльністю учнів, з їх працею в кутку природи, в біологічному кабінеті, на шкільній навчально- дослідній ділянці.
Знання, набуті учнями на уроках біології, застосовуються на практиці. Так забезпечується органічний зв’язок навчання і трудового виховання учнів. У системі трудового виховання учнів, пов’язаного з вивченням біології, важливе місце має дослідницька робота. На уроках вчителі демонструють результати дослідів, які проводили учні самостійно або під керівництвом учителя. До таких демонстраційних дослідів належать досліди з водними культурами, досліди по вивченню умов проростання насіння, утворення в рослині органічних речовин і розвитку рослин[11].
Крім демонстраційних дослідів, з вивченням біології тісно пов’язані досліди, які проводять на шкільній ділянці, в теплиці тощо. Тематика дослідів визначена навчальною програмою з предмета. До дослідницької роботи залучають усіх без винятку учнів. Це дає учням певне коло практичних умінь і навичок( вміння закладати досліди, проводити спостереження над рослинами, записувати спостереження, порівнювати дослідні і контрольні рослини та робити відповідні висновки з досліду).
Для виконання учнями дослідів, запланованих навчальною програмою, рекомендується організовувати учнівські ланки, закріплювати за ними теми дослідів, і забезпечувати учням відповідну підготовку до дослідницької роботи.
Дослідницька робота учнів з біології не обмежується навчальною програмою, а проводиться в ширшому обсязі. Елементи дослідження мають місце і на практичних та лабораторних заняттях, на екскурсіях у природу[13].
Під час екскурсій у природі та виконання самостійних завдань учні вивчають склад рослинності на певних ділянках лісу, поля, лук, болота. Досліджують наявність у даній місцевості отруйних і шкідливих для тварин, а також корисних лікарських рослин, кормових трав. Така краєзнавча дослідницька робота має в собі елементи наукового дослідження, вона розвиває в учнів пізнавальні здібності і інтереси до вивчення природи.
Вивчення будови і життя рослин і їх систематики пов’язуються з закладанням дослідів на шкільній ділянці. Майже кожна тема з курсу біології за своїм змістом може бути предметом дослідницької роботи учнів. Так, вивчаючи тему « Насіння, його проростання», закладають демонстраційні досліди в кабінеті біології та триваліші у природних умовах. У цій темі особливо велике значення мають досліди, які розкривають вплив матеріальних факторів на схожість насіння, темпи росту, підвищення врожайності рослин, якості продукції тощо[7,8].
Порівняно новими в цій темі є досліди по застосуванню різних хімічних речовин для обробки насіння( наприклад, обробка насіння розчинами мікроелементів: бору, цинку, марганцю, кобальту, міді, розчинами вітамінів, ростових речовин), обігрівання і загартовування насіння перед сівбою. Важливими заходами підготовки посівного матеріалу є також бактеризація насіння препаратами: нітрагіном, азотобактерином, фосфоробактерином, АМБта ін. всі ці речовини позитивно впливають на схожість насіння, на ріст, розвиток і врожайність рослин.
При вивченні будови і ролі кореня в засвоєнні рослиною мінеральних речовин з грунту можна провести такі досліди по виявленню впливу мінеральних добрив на ріст і врожайність рослин: досліди з водними культурами, вирощування рослин у піску, гравії. Метод гравійних культур - гідропоніка досить поширений і доступний у школі[17].
Сучасна хімічна промисловість випускає багато нових мінеральних добрив, мікроелементів, складних і комплексних добрив, які застосовуються в сільському господарстві та на дослідних сільськогосподарських станціях. Випробовування впливу цих добрив та мікроелементів на ріст, розвиток і врожайність рослин становить великий інтерес і для учнів школи.
Досліди по вивченню впливу мікроелементів можна організувати як у відкритому грунті, так і в теплиці, у кутку живої природи чи в біологічному кабінеті. При закладанні дослідів з водними і гравійними культурами дуже важливо дослідити кількісний склад суміші різних мікроелементів, які найкраще діють на ріст і розвиток рослин, а також виявити рослини, які добре ростуть у розчинах цих елементів[23].
Доцільно закласти досліди з метою вивчення дії окремих мікроелементів на ріст, розвиток і врожайність рослин.
При закладанні дослідів з органічними і мінеральними добривами досліджують вплив різних норм та часу внесення добрив під сільськогосподарські культури, які вирощують в різних грунтових та кліматичних умовах, на їх врожайність.
Значення кореневої системи для росту і розвитку рослин, підвищення врожайності допомагають зрозуміти досліди по пікіруванню розсади помідорів, капусти, сіянців яблуні, груші та ін. рослин.
При вивченні теми « Листок» можна закласти досліди по визначенню впливу площі живлення на ріст і врожай рослин: для цього на одній ділянці висівають насіння моркви або цукрових буряків, густо, на відстані 2-3 см рослина від рослини; на другій - на відстані10 30см. На обох ділянках забезпечують однаковий догляд за рослинами. У кінці вегетаційного періоду порівнюють рослини, які виросли у різних умовах живлення і освітлення, обліковують урожай і роблять висновки. Можна також провести досліди з обрізування листків. На одній маленькій ділянці у рослин обрізують частину листків, на другій - не обрізують. порівнюють