Тема. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК З ТЕМИ «КЛІТИНА»
Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Клітина»; сприяти усвідомленню учнями того, що з найменших «цеглинок» складаються живі організми; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, співставляти, творчо розв’язувати поставлені завдання; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та функціями; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, формувати культуру здорового способу життя.
Обладнання та матеріали: ноутбук, мікроскоп,завдання, залікові аркуші, виготовлені окремі складові рослинної та тваринної клітин, пазли, матеріали для очікування від уроку, схеми: «Поділ клітини»
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
- Тема сьогоднішнього уроку: «Узагальнення і систематизація знань умінь і навичок з теми «Клітина» . Проведемо ми його у формі змагання знавців цитології.
- Що таке цитологія?
Епіграфом нашого змагання будуть слова:
Ніколи не говори: «Я - неук»,
А завжди кажи «Я - зірка».
Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я - учень
Я - хочу знати
Я - думаю
Я - вмію
Я - знаю
Я - особистість творча
Я – зірка
Хочу вам розповісти ПРИТЧУ
- Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.
ОТЖЕ, насіння, тобто знання, я вам віддала, а що з нього виросте ми сьогодні побачимо на уроці.
( пишуть на листочках, чіпляють на дерево).
Вкінці уроку побачимо чи залишиться наше дерево ще осіннім чи перейде у зиму!!
Вчитель роздає учням різнокольорові листочки, на яких пишуть свої очікування.
2. Допомагати Вам будуть підказки – хмаринки слів, мікроскопи, які допоможуть вам стати зірками (у випадку якщо ви знаєте матеріал і вмієте його використати) або, навпаки, викличуть грозу, після якої листячко ваше облетить.
3.Поділ на команди, вибір командира, назви команди. ТАБЛИЦЯ РЕЗУЛЬТАТІВ на дошці.
Любі друзі, ми починаємо змагання знавців цитології. Будьте уважні, не викрикуйте, поважайте один одного!!Удачі вам!!
ІІІ. Перевірка знань
Без чого не можемо ми побачити клітину?
Завдання. По черзі від кожної команди підходить учасник витягує листочок з назвою елемента мікроскопа, показує цей елемент на мікроскопі, вказує до якої складової він належить (корпусу чи оптичної). Правильна відповідь – 1 бал.
Завдання. 1.Складіть пазли, назвіть що отримали.
Завдання 2. Чим відрізняються ці 2 клітини?
Завдання.Перед вами лежить гра «Клітина», позначити з однієї сторони назви органел, з іншої функції.
Музична пауза+руханка (реп – урок «Клітина»)
Завдання. По черзі від кожної команди виходимо і перетворюємо клітину на місто
Завдання. Учні по черзі з кожної команди називають цифру, я зачитую запитання. Вірно – хрестик, невірно – нулик.
1.Мікроскоп – збільшувальний прилад.
2. Клітина – основна структурна одиниця організмів.
3.Ріст – кількісні зміни в організмі, які призводять до збільшення його розмірів.
4. Розмноження – відтворення собі подібних.
5.Віруси – неклітинна форма життя.
6.Клітинний цикл- період існування клітини від початку одного поділу до початку наступного, або між початком поділу і смертю.
7.ДНК – молекула, що є носієм спадкової інформації.
8.Фотосинтез – процес утворення простих органічних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою енергії світла.
9.Включення клітини- жири, кристали солей, цукру.
10.Органели- постійні структури цитоплазми, які виконують певні функції
Лізосома – це органела, в якій у тваринній клітині відбувається внутрішнє травлення.
Цитоплазма – внутрішній простір клітини, має в’язку структуру.
Клітинна мембрана – оточує клітину, контролює речовини, що надходять та здійснює виділення.
Ядро – керує роботою клітини, в ньому знаходиться ДНК
Мітохондрія – органела, яка забезпечує клітину енергією.
Рибосома – органела,на якій відбувається синтез білка.
Хлоропласт – органела рослинної клітини, в якій відбувається процес фотосинтезу.
Вакуоля – органела рослинної клітини, заповнена клітинним соком.
Хромосома – одна молекула ДНК, упакована за допомогою спеціальних білків.
Вуглеводи, білки, жири – органічні речовини.
Клітинна оболонка – це структура,яка додає рослинній клітині міцності.
Хроматида – структурний елемент хромосоми.
Завдання 1. Перед вами лежать фрагменти з підручника, вставте пропущені слова.
Завдання 2. Що це за правила?
Завдання. Фази мітозу переплуталися,розставте їх на місця, розкажіть, що відбувається у кожній фазі.
ІV.Підведення підсумків
Оголошення переможців, вручення грамот.
-Повернемося до нашого дерева!!
- Чи справдилися ваші очікування?
V. Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал, придумати казку про клітину
|
|
|
|