Мета : продовжувати формувати знання учнів про забруднення повітря; вивчати виявляти пил в повітрі приміщень та на вулиці; показати залежність здоров'я людини від чистоти повітря, значення рослин для очищення повітря; розвивати інформаційно-комунікаційну компетентність, спостережливість; формувати пізнавальну самостійністьта вміння аналізувати навчальний матеріал; виховувати почуття відповідальності та збереження чистоти повітря.
Забруднення повітря є однією з актуальних тем екологічних досліджень, оскільки для людини важливо дихати екологічно чистим повітрям, знати причини забруднення, щоб знайти шляхи розв’язання проблеми. Повітряна оболонка може зазнати кардинальних змін уже в найближчі десятиріччя, якщо людство не вживе кардинальних заходів. Наслідками забруднення можуть стати «парниковий ефект», «озонові дірки», кислотні дощі, пиловий смог.
продовжувати формувати знання учнів про забруднення повітря; навчати виявляти пил у повітрі приміщень та на вулиці; показати залежність здоров’я людини від чистоти повітря, значення рослин для очищення повітря; розвивати інформаційно-комунікаційну компетентність, спостережливість; формувати пізнавальну самостійність та вміння аналізувати навчальний матеріал; виховувати почуття відповідальності за збереження чистоти повітря.
1. Дослідити стан забруднення повітря пилом. 2. Зробити висновки щодо причин пилового забруднення повітря приміщень та на вулиці. 3. Дізнатися про хвороби, що виникають через забруднення повітря пилом та про очищення повітря рослинами. 4. Посадити кімнатні рослини. 5. Скласти карту пам’яті про досліджуваний об’єкт, виготовити плакати на основі отриманої інформації. 6. Зібрати матеріали проекту в тематичну папку.
За кінцевим результатом: теоретико–практичний. За змістом: монопредметний. За кількістю учасників: колективний. За тривалістю: міні – проект. За ступенем самостійності: частково – пошуковий. За характером контактів: внутрішній. База реалізації: Краматорська ЗОШ № 16, ауд № 317. Учасники проекту: учні 3 – А класу; батьки учнів; учитель.
1. Людські ; 2. Матеріально – технологічні: комп’ютер, принтер, фотоапарат; 3. Інформаційні: доступ до мережі Інтернет, необхідна довідкова література; 4. Потреби: матеріал для опрацювання, фломастери, тематичні ілюстрації, клей, вирізки для колажу, виставки вазонів, горщики з ґрунтом, пагони кімнатних рослин, , силуетні зображення фішок – квітів, плакат із зображення планети Земля, аудіозапис «Веселкова пісня».
Завдання для групи «ЕКОЛОГИ»: Обговорити домашні спостереження, розгляньте смужки, які перебували на підвіконні. Опрацюйте текст «Забруднення повітря» Зробіть карту-схему до тексту. Підготуйте поради для збереження повітря від господарської діяльності людини. Виготовте плакат на захист повітря в техніці «колаж». Посадіть вазон для класної кімнати.
Людина потребує чистого повітря, проте забруднення зростає : збільшується кількість транспорту, працюють підприємства, витрачаються природні ресурси для опалення приміщень та приготування їжі. Вміст вуглекислого газу останнім часом збільшився в атмосфері на 17%. У результаті цього озоновий шар тільки над Україною за останні десять років потоншав на 10 %. Як наслідок – посухи, зміни в розвитку рослин, зниження родючості ґрунтів, підвищення захворювання у людей.
Ось чому так легко дихається серед природи, де багато зелені. Недаремно зелені насадження називають «легенями планети». Освіжаючий ефект одного здорового зеленого дерева дорівнює роботі десяти кімнатних кондиціонерів. Дерево середньої величини за 24 години відновлює стільки кисню, скільки необхідно для дихання трьох осіб. За один теплий сонячний день гектар лісу поглинає з повітря 220-280 кг вуглецю й виділяє 180-220 кг кисню.
Завдання для групи «ЛІКАРІ»: Обговорити домашні спостереження, розгляньте смужки, які перебували на підлозі в кутках кімнати та класу. Опрацюйте текст «Здоров’я і повітря» Зробіть карту-схему до тексту. Підготуйте поради для збереження здоров’я . Виготовте плакат на захист повітря задля здоров’я в техніці «колаж». Посадіть вазон для класної кімнати.
Вислів «Чистота – запорука здоров’я!» як ніколи актуальний сьогодні. Чистота повітря в кімнаті залежить від нас самих. Від вихлопних газів із вулиці захистять якісні вікна зі склопакетами, які в щілини не пропускають повітря. Провітрювати оселю, що поблизу дороги, бажано в нічний час, коли автомобілів менше. Від пилу допоможе вологе прибирання. Наша промисловість випускає спеціальні фільтри, зволожувачі, очисники повітря, які можна встановити в помешканні.
Забруднюють повітря і мікроорганізми. Існують мікроскопічні пилові кліщі, які живляться осідаючими всюди мертвими клітинами нашої шкіри. Вони також можуть викликати алергію. Щоб позбутися їх, раз на тиждень слід пилососи ти килими та м’які меблі, постільну білизну й рушники прати у гарячій воді, а ковдри, пледи і покривала , які не придатні для частого прання, здавати у хімчистку.
У період, коли члени родини хворіють, для дезінфекції повітря в приміщення можна використовувати й народні засоби: порізану цибулю або часник треба покласти в різних куточках кімнати по периметру. Можна заварити лист евкаліпту й поставити посудину у кімнаті, або до аромалампи додавати олії дезінфікуючої дії, які є у продажу.
Завдання для групи «БІОЛОГИ»: Обговорити домашні спостереження, розгляньте смужки, які перебували на кухні. Опрацюйте текст «Рослини – джерело чистого повітря в кімнаті», розгляньте зображення вазонів. Зробіть карту-схему до тексту. Підготуйте поради для збереження чистоти повітря за допомогою рослин . Виготовте плакат про захист повітря рослинами в техніці «колаж». Посадіть вазон для класної кімнати.
Крім того, рослини підвищують вологість повітря в кімнаті. Учені, які досліджують космос, визначили, що з очищенням повітря на орбітальних станціях чудово справляються кімнатні рослини, яких є 43 види! У наших оселях також є рослини, які найбільше дбають про чистоту повітря. Це хлорофітум, фікус, алое, папороть, герань, плющ, драцена, орхідея, сансевієрія ( щучий хвіст), спатіфілум та інші.
Фікус полюбляють тримати в кімнатах із давен-давен. Адже він поглинає три речовини, найпоширеніші і найнебезпечніші з тих, що є в нашій оселі. Їх виділяють матеріали, із яких зроблено меблі та їхні лаковані поверні, а також обігрівачі та електроприлади. Доглядати фікуси дуже легко. Вони полюбляють добрий полив і помірне освітлення.
Алое вміє не тільки лікувати. Рослина чудово фільтрує й очищає повітря в тому приміщенні, де вона розташована. 65 % усіх летючих хімічних домішок поглинаються повністю. Рослина знімає наелекризованість у квартирі. Уночі виділяє кисень і поглинає вуглекислий газ, тому ідеально підходить для спальні.
Орхідеї - фаленопсіси не лише гарні, вони одні з кращих природних фільтрів для очищення повітря. Їхня основна «спеціалізація» - на 60-65% очищувати замкнені приміщення від будь-яких хімічних домішок. Вирощувати їх досить просто, вони не примхливі, але обожнюють гарне освітлення, тому й розміщувати їх треба біля вікна або прямо на підвіконні.
Пил уловлюють усі рослини, особливо з пушком. Усі рослини зменшують сухість повітря в приміщеннях. Чим краще доглядати за рослинами, мити листочки, тим вони сприятливіше впливають в середовище в наших оселях. Якщо постійно змивати з рослин пил, то повітря в приміщенні стає на 40% чистішим порівняно з кімнатою, де рослин немає. Газ у 2-3 рази інтенсивніше поглинається чистим, вологим листям, ніж запиленим і сухим.
Завдання для групи «БІОЛОГИ»: Обговорити домашні спостереження, розгляньте смужки, які перебували на вулиці. Опрацюйте текст «Техніка майбутнього», розгляньте ілюстрації. Зробіть карту-схему до тексту. Підготуйте поради для збереження чистоти повітря поблизу автошляхів . Виготовте плакат про екологічний транспорт в техніці «колаж». Посадіть вазон для класної кімнати.
Винахідник Джон Мак-Гінніс розробляє повноцінний і дешевий літак, який зможе підняти в повітря п’ятеро осіб : одного пілота та чотирьох пасажирів, а також невеликий багаж. Він, щоправда, працює на паливі, але витрачає його дуже економно через свою легкість. Таке літаюче авто має швидкість до 65 км/год. Після повної заправки бака може пролетіти 800 км. За словами інженера, перший такий літак підніметься в повітря вже найближчим роком. Нині Мак-Гінніс щодня працює по дев’ять годин над реалізацією свого проекту.
Британський учений Кріс Хенлі запропонував транспорт для переповнених вулиць міста, який з’явиться через 10-15 років. Над містом розміщуватимуться магнітні підвіски з вагончиками. Такий транспорт проходитиме на висоті будинків, тому не боятиметься заторів на дорогах, аварій тощо. Зупинки відбуватимуться на дахах багатоповерхівок. Пальне використовуватися не буде.
Сьогодні широкій публіці вже продемонстровано цей транспортний засіб – Е4U. Буква «Е» в його назві одночасно означає і яйце, і розвиток, і екологію. Машина невеличка, має вигляд яйця, із боків стиснута, управляється як велосамокат. Хоча швидкість не дуже велика, проте водій захищений від вітру, дощу та снігу. Пальне не витрачається.