Дослідницький практикум передбачає самостійну (або з допомогою дорослих) роботу учнів у позаурочний час. Його мета – вироблення особистого досвіду дослідницької діяльності у процесі розв'язування пізнавальних завдань.
Дослідницький практикум з біології
у 6 класі
Юний друже!
Сьогодні ти маєш можливість відкрити для себе цікаву та захоплюючу науку біологію, яка допоможе тобі зазирнути в таємниці природи.
Тож рушаймо в країну експериментів!
Правила Юного Дослідника
Запам’ятай: кожен експеримент повинен перевірятися контролем, тоді можна буде робити точніші висновки. Занотовуй в блокноті зміни, що відбуваються. Навіть відсутність змін треба теж реєструвати.
Запам’ятай, що помилки – це теж шлях пізнання, тому не бійся їх зробити, бійся їх не побачити і не визнати.
Я бажаю тобі успіху!
Дослідження 3
Тема: Транспорт речовин по рослині.
Мета: виявити, по яких частинах рослини рухається вода і розчинені в ній речовини.
Обладнання: кімнатна рослина, що росте в горщику, з нерозгалуженим стеблом товщиною 4-7мм (бальзамін, бегонія, пеларгонія, колеус, фуксія ) або 1-2 тижнева рослина квасолі, гілочки дерева (липа, бузок, верба, тополя), скляна трубка, гумове кільце (можна взяти гумову трубочку від піпетки) , посудини з водою, фарба.
Тривалість дослідження: довготривале (вказано час виконання для кожного досліду)
Будь упевнений у своїх силах і здібностях!
Завдання 1
Пригадай , що означають ці терміни:
Пригадати тобі допоможе підручник
Активно пізнавай та аналізуй нове!
Транспорт речовин по рослині складається з процесів надходження води, руху її по рослині та випаровування води з поверхні рослин. Рослина поглинає воду з ґрунту кореневими волосками. Від кореня до листків вода рухається завдяки двом потужним двигунам: нижній кінцевий -кореневий тиск і верхній кінцевий -транспірація. Якщо зрізати стебло трав’янистої рослини, то можна виміряти кореневий тиск, він невеликий-1-3атм. На зрізі стебла з’являється краплина рідини, це явище називають плачем рослини, а рідину, що виділяється, - пасокою плачу. Це не просто вода, а розчин мінеральних речовин, що надходять у корінь з ґрунту, та деяких органічних, що синтезуються в корені. Класичними об'єктами для виявлення плачу рослин є гарбузові, які мають великі судини і виділяють багато пасоки. Зручні об'єкти для досліду - картопля, кукурудза, помідори, топінамбур. З деревних порід інтенсивно виділяють пасоку береза, граб, клен, виноград.
Кореневий тиск відіграє важливу роль у переміщенні води по рослині у вологих умовах середовища, коли процес транспірації дуже знижений.
У деяких рослин (квасоля, верба, сходи злаків) у теплу вологу погоду на листках з’являються краплини води. Ця вода підіймається по рослині під
дією кореневого тиску й виходить через спеціальні відкриті водяні продихи.
У вологих екваторіальних лісах деякі дерева виділяють за добу кілька літрів води, під ними мовби йде дощ. Вода підіймається по стовбурах дерев на дуже велику висоту-30-50 м й навіть 100 м (секвої). Воду знизу ніби «підштовхує» кореневий тиск, а зверху її «підтягує» транспірація. Випаровування йде головним чином крізь продихи листків і регулюється їх рухами. В умовах нормального водозабезпечення кількість води, що надходить у рослину через корінь і випаровується через листя, приблизно однакова.
.
Хід дослідження
Продемонструй грамотність у вирішенні поставлених завдань.
Дослід 1
Всмоктування коренем води і пересування її в стебло.
Мета –показати, що корені не тільки поглинають воду і розчинені в ній речовини а й забезпечують її рух по стеблі.
Дослід триває 7-9 днів.
Крок 1
Зріж кімнатну рослину (або 1-2 тижневу рослину квасолі) на відстані 3мм від поверхні землі.
Крок 2
Одягни на залишок стебла гумове кільце, (можна зробити з гумової трубочки від піпетки відрізавши один з її кінців). Щоб надіти гумову трубочку не пошкодивши стебло рослини, потрібно змочити її з середини водою і обережно надіти на стебло. Гумова трубка має міцно обхватити стебло. Потім у інший отвір гумової трубочки встав тонку скляну трубочку, яку попередньо теж змочи водою. Довгу трубочку привяжи до палички, яку встав у грунт.
Крок 3
Полий дослідну рослину теплою водою і перенеси в більш тепле місце кімнати.
Крок 4
Протягом всього досліду підтримуй вологість грунту. Спостерігай, що відбуватиметься з рівнем води в скляній трубці.
Запиши результати спостережень та зроби висновки.
Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?
Дослід 2
Проходження води і розчинених в ній речовин по стеблу рослини.
Мета –з’ясувати якими частинами стебла рухається вода і розчинені в ній речовини.
Тривалість досліду 3-4 дні.
Крок 1
Для роботи візьми гілочки бузку або верби, тополі, липи, що простояли 2—3 тижні в банці з водою в теплій світлій кімнаті і утворили листя, або гілочки кімнатних рослин: бальзаміну, бегонії, строкатолистих рослин. Гострим ножем обріж гілочки під водою, щоб видалити ті судини в яких можливо потрапило повітря при зрізанні рослин.
Крок 2
Дві гілочки постав у банку з водою, підфарбовану чорнилом, червоною тушшю або метиленовою синню, одну - в банку з чистою водою (для зрівняння в кінці досліду).
Крок 3
Банки закрий ватними пробками і постав у тепле місце, краще на сонячне вікно або під лампу.
Крок 4
Спостерігай, що відбувається з рослинами.
Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?
Крок 5
Через 3-4 дні вийми гілочки з червоного розчину, обмий нижні кінці їх водою і гострим ножем зроби поперечний і поздовжній розріз.
Крок 6
За допомогою лупи розглянь на зрізах шари стебла. Пригадай будову стебла.
Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?
Запиши результати спостережень та зроби висновки.
Дослід 3
Виявлення транспірації у рослин.
Мета – показати, що листки випаровують воду.
Крок 1
Візьми три гілочки дерева або якої-небудь кімнатної рослини з однаковою кількістю листків і 3 скляних посудини з однаковим об’ємом води.
Крок 2
Постав гілочки в посудини: першу з усіма листками, на другій і третій зріжте різну кількість листків. Познач на скляних посудинах початковий рівень води.
Крок 3
Спостерігай зміну рівня води в посудинах на протязі дня.
Запиши результати спостережень та зроби висновки.
Дослід 4
Крок 1
Налий в посудину води і постав гілочку з листками. Додай в посудину трохи рослинної олії, щоб вона вкрила поверхню води.
Крок 2
Познач рівень води на початку досліду. Залиш гілочку в посудині на 2-3 дні у теплому освітленому місці.
Крок 3
В кінці досліду зверни увагу на рівень води.
Запиши результати спостережень та зроби висновки.
Презентуй результати дослідження