Дослідницький практикум з біології у 6 класі. Дослідження 3 «Транспорт речовин по рослині»

Про матеріал

Дослідницький практикум передбачає самостійну (або з допомогою дорослих) роботу учнів у позаурочний час. Його мета – вироблення особистого досвіду дослідницької діяльності у процесі розв'язування пізнавальних завдань.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Дослідницький практикум з біології

у 6 класі

 

 

                                                   

                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Юний друже!

Сьогодні ти маєш можливість відкрити для себе цікаву та захоплюючу науку біологію, яка допоможе тобі зазирнути в таємниці природи.

Тож рушаймо в країну експериментів!

 Правила Юного Дослідника

  • Щодня дивися до своїх дослідів.
  • Поділи сторінку блокнота на дві частини: контроль та дослід.

Запам’ятай: кожен експеримент повинен перевірятися контролем, тоді можна буде робити точніші висновки. Занотовуй в блокноті зміни, що відбуваються. Навіть відсутність змін треба теж реєструвати.

  • Пам’ятай, що сторінка в твоєму блокноті розділена на дві частини. Записуй те, що ти спостерігаєш на відповідній частині сторінки.
  •  Треба зазначити дату закладки досліду, мету, яку ти собі поставив (напиши всі питання, відповіді на які ти хочеш отримати. Не став одразу багато питань, бо це може утруднити твої дослідження.).
  • Якщо в тебе не буде відповідей на всі питання, то спробуй отримати їх з допомогою шкільного підручника, довідкової літератури та вчителя біології. Але спочатку спробуй самостійно зробити якісь висновки, хоч, можливо, пізніше може з’ясуватися що вони невірні.

Запам’ятай, що помилки – це теж шлях пізнання, тому не бійся їх зробити, бійся їх не побачити і не визнати.

  • Щоразу, коли ти проводиш запис, вказуй дату.
  • День за днем ти будеш бачити зміни, записуй свої спостереження в таблицях. А вже отримані дані треба опрацювати і зробити висновки.
  • Для початку проаналізуй свої записи і виділи ті дати, коли були помічені значні зміни із рослиною чи насінням.
  • А тепер оформи результати дослідження в своє перше наукове повідомлення.
  • Для цього ти повинен детально розповісти про поставлену мету,  описати хід свого дослідження, отримані результати та висновки, які було зроблено.
  • Таке повідомлення не повинно містити зайвих деталей, але чітко демонструвати хід і результати дослідження.
  • Для того, щоб продемонструвати ці результати своїм однокласникам, зроби відповідні малюнки, фотографії, графіки, таблиці чи інші наочні посібники, які дадуть тобі можливість дуже чітко і конкретно розповісти про твоє маленьке наукове відкриття. Не забудь про контрольний дослід.
  • Можливо, ти поставив собі ще якусь мету, то розкажи і про інші результати дослідження. Повідомлення продумай і підготуй так, щоб воно тривало не більше 5 хвилин, бо довші повідомлення сприймаються гірше і до них учні швидко втрачають інтерес.
  • Пам’ятай, що твоє повідомлення повинно бути чітким та коротким.

                                            

                                        Я бажаю тобі успіху!

 

 

                                

 

 

 

 

 

                                                   

                                                                

 

 

 

                                                     

 

Дослідження 3

Тема: Транспорт речовин по рослині.

Мета:  виявити, по яких частинах рослини  рухається вода і розчинені в ній речовини.

Обладнання:  кімнатна рослина, що росте в горщику, з нерозгалуженим стеблом товщиною 4-7мм (бальзамін, бегонія, пеларгонія, колеус, фуксія ) або 1-2 тижнева рослина квасолі, гілочки дерева (липа, бузок, верба, тополя), скляна трубка, гумове кільце (можна взяти гумову трубочку від піпетки) , посудини з водою, фарба.

Тривалість дослідження:  довготривале (вказано час виконання для кожного досліду)

Будь упевнений у своїх силах і здібностях!

  Завдання 1

Пригадай , що означають ці терміни:

  • Транспірація -
  • Кореневий тиск -                     
  • Судини -
  • Ситоподібні трубки -

      Пригадати тобі допоможе підручник

Активно пізнавай та аналізуй нове!

Транспорт речовин по рослині складається з процесів надходження води, руху її по рослині та випаровування води з поверхні рослин.  Рослина поглинає воду з ґрунту кореневими волосками. Від кореня до листків вода рухається завдяки двом потужним двигунам: нижній кінцевий -кореневий тиск і верхній кінцевий -транспірація. Якщо зрізати стебло трав’янистої  рослини, то можна виміряти кореневий тиск, він невеликий-1-3атм. На зрізі  стебла з’являється краплина рідини, це явище  називають  плачем рослини, а рідину, що виділяється, - пасокою плачу. Це не просто вода, а розчин мінеральних речовин, що надходять у корінь з ґрунту, та деяких органічних, що синтезуються в корені. Класичними об'єктами для виявлення плачу рослин є гарбузові, які мають великі судини і виділяють багато пасоки. Зручні об'єкти для досліду - картопля, кукурудза, помідори, топінамбур. З деревних порід інтенсивно виділяють пасоку береза, граб, клен, виноград.

Кореневий тиск відіграє важливу роль у переміщенні води по рослині у вологих умовах середовища, коли процес транспірації дуже знижений.

У деяких рослин (квасоля, верба, сходи злаків) у теплу вологу  погоду на листках з’являються краплини води. Ця вода підіймається по рослині під

 дією кореневого тиску й виходить через спеціальні відкриті водяні продихи.

У вологих екваторіальних лісах деякі дерева виділяють за добу кілька літрів води, під ними мовби йде дощ. Вода підіймається по стовбурах дерев на дуже велику висоту-30-50 м й навіть 100 м (секвої). Воду знизу ніби «підштовхує» кореневий тиск, а зверху її «підтягує» транспірація. Випаровування йде головним чином крізь продихи  листків і регулюється їх рухами. В умовах нормального водозабезпечення кількість води, що надходить у рослину через корінь і випаровується через листя, приблизно однакова.

.

                            Хід дослідження

 Продемонструй грамотність у вирішенні поставлених завдань.

Дослід 1

Всмоктування коренем води і пересування її в стебло.

Мета –показати, що корені не тільки поглинають воду і розчинені в ній речовини а й забезпечують її рух по стеблі.

Дослід триває 7-9 днів.

Крок 1

Зріж кімнатну рослину (або 1-2 тижневу рослину квасолі) на відстані 3мм від поверхні землі.

Крок 2

Одягни на залишок стебла гумове кільце, (можна зробити з гумової трубочки від піпетки відрізавши один з її кінців). Щоб надіти гумову трубочку не пошкодивши стебло рослини, потрібно змочити її з середини водою і  обережно надіти на стебло. Гумова трубка має міцно обхватити стебло. Потім у інший отвір гумової трубочки встав тонку скляну трубочку, яку попередньо теж змочи водою. Довгу трубочку привяжи до палички, яку встав у грунт.

Крок 3

 Полий дослідну рослину теплою водою і перенеси в більш тепле місце кімнати.

 Крок 4

Протягом всього досліду підтримуй вологість грунту. Спостерігай, що відбуватиметься з  рівнем води в скляній трубці.

Запиши результати спостережень та зроби  висновки.

Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?

  • Що доводить дослід з трубкою, закріпленою на стеблі зрізаної рослини?
  • Навіщо рослину поливають теплою водою та ставлять в тепле місце?
  • Яким шляхом вода і мінеральні речовини потрапляють з кореня в інші органи рослини?

 

Дослід 2

Проходження води і розчинених в ній речовин по стеблу рослини.

Мета –з’ясувати якими частинами стебла рухається вода і розчинені в ній речовини.

Тривалість досліду 3-4 дні.

Крок 1

 Для роботи візьми гілочки бузку або верби, тополі, липи, що простояли 2—3 тижні в банці з водою в теплій світлій кімнаті і утворили листя, або гілочки кімнатних рослин: бальзаміну, бегонії, строкатолистих рослин. Гострим ножем обріж гілочки під водою, щоб видалити ті судини в яких можливо потрапило повітря при зрізанні рослин.

Крок 2

 Дві гілочки постав у банку з водою, підфарбовану чорнилом, червоною тушшю або  метиленовою синню, одну - в банку з чистою водою (для зрівняння в кінці досліду).

Крок 3

 Банки закрий ватними пробками і постав у тепле місце, краще на сонячне вікно або під лампу.

Крок 4

 Спостерігай, що відбувається з рослинами.

 Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?

  • Зверни увагу на те, як змінилось забарвлення стебла та листків. Чим це можна пояснити?

 

 

 

 

 

 

 

Крок 5

 Через 3-4 дні вийми гілочки з червоного розчину, обмий нижні кінці їх водою і гострим ножем зроби поперечний і поздовжній розріз.

Крок 6

 За допомогою лупи розглянь на зрізах шари стебла. Пригадай будову стебла.

Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?

  • Визнач назву кожного шару.
  • Зверни увагу, який шар набув кольору забарвленої води.
  • По якій частині стебла іде рух води і мінеральних речовин

      

 

 

 

 

 

 

   

Запиши результати спостережень та зроби висновки.

 

 

Дослід 3

Виявлення транспірації у рослин.

Мета – показати, що листки випаровують воду.

Крок 1

Візьми три гілочки дерева або якої-небудь кімнатної рослини з однаковою кількістю листків і 3 скляних посудини з однаковим об’ємом води.

Крок 2

Постав гілочки в посудини: першу з усіма листками, на другій і третій зріжте різну кількість листків. Познач на скляних посудинах початковий рівень води.

Крок 3

Спостерігай зміну рівня води в посудинах на протязі дня.

Запиши результати спостережень та зроби висновки.

 

 

 

 

Дослід 4

 

Крок 1

Налий в посудину води і постав гілочку з листками. Додай в посудину трохи рослинної олії, щоб вона вкрила поверхню води.

Крок 2

Познач рівень води на початку досліду. Залиш гілочку в посудині на 2-3 дні у теплому освітленому місці.

 

Крок 3

В кінці досліду зверни увагу на рівень води.

 

Запиши результати спостережень та зроби висновки.

 

Презентуй  результати дослідження

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку