Анотація
Сьогодні важливим фактором збереження довкілля, яке стає проявом любові до свого краю, міста чи села, країни, виступає саме ровиток екологічної свідомості у молоді та здобувачів освіти різних вікових категорій.
Незаперечним є той факт, що довкіля впливає на стан здоров’я кожного окремого громадянина країни та на здоров’я нації в цілому. Чисте повітря, якісна вода та не забруднені грунти є хорошим фоном для високої продуктивності на роботі та прекрасним доповненням до відпочинку на свіжому повітрі.
Спілкуючись з молодими людьми, учнями підліткового віку виникають самі собою теми, які стосуються питань забрудення нашої планети, виникають дискусії на рахунок переробки різного виду матеріалів та виникають ідеї та альтернативні методи зменшення кількості відходів в повсякденному житті. Молодь зараз особливо гостро реагує на проблеми кліматичних змін, цікавиться екологічним споживацтвом та готова вивчати питання збереження природних ресурсві.
Саме завдяки такому інтересу з боку учнів можна продовжити розвивати в них навички екосвідомості та споживацтва економного та раціонального. Завдяки правильному та цікавому викладанню предмету «Екологія» та введення наскізних ліній на уроках біології, основ здоров’я та факультативних заняттях можна розвивати в учнях любов до довкілля та свого рідного краю. Тому екологічна вікторина «Збережи довкілля» стане хорошим доповненням до уроків або додатковим матеріалом для позакласних занять з екології.
В ході вікрторини учні розвивають навички спілкування та роботи в команді, вміння знаходити компроміси та спільне вирішення проблеми, вчаться здорової екологічної конкуренції між собою. Також в ході гри використвуються наскрізні лінії: екологічна безпека, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість.
Сценарій вікторини містить 7 основних етапів та бонусний етап, правила гри, завдання для всіх етапів вікторини, матеріали, які прикріплені в додатку та презентація у форматі .pptx.
Вікторину можна використовувати для вікової категорії від 14 до 17 років або обдарованих учнів на факультативних заняттях. Кількість команд 2 по 5-6 учасників. Поділ на команди відбувається рандомно (заховані стрічки на стільцях з кольором команд, «сліпе» жеребкування, рандомайзером та ін.). Етапи відбуваються по черзі, результати кожного етапу команд фіксують члени журі в окремих бланках (додаток 1).
Гра розрахована на середню тривалість уроку протягом 40-50 хвилин. Можна проводити в класі чи актовому залі, де є забезпечення мультимедійного проектору, телевізора чи інших пристроїв трансляції.
Сценарій екологічної вікторини
Тема . Збережи довкілля.
Мета: розвиток екологічної свідомості учнів, екологічного мислення, любові до довкілля та бережливого ставлення до природи.
а) навчальна : ознайомлення з новими фактами з предмету біології, екології, продознавства, географії та закріплення вивченого на уроках екології;
б)розвивальна: розвиток емпатичного ставлення до довкілля, живих істот, розвиток комунікативних навичок, комндної роботи, розвиток креативного та творчого мислення;
в) виховна: в вихвання в учнях поваги до ближнього, до рідного краю та країни, вміння слухати, ввічливо спілкуватись та вести здорову дискучію, виховання наполегливості та допитливості..
Тип заняття: виховний навчальний захід, поглиблення знань, комплексне зстосування вмінь, знань та навичок.
Форма заходу: екологічна інтелектуальна вікторина.
Обладнання : роздаткові матеріали (в додатках).
Сценарій проведення екологічної вікторини
Почати хотілось би зі слів Лінди Хоган, про те, що «Земля говорить до людини через історії природи. Більшу частину часу ми недостатньо терплячі та надто голосні, щоб почути ці історії». Тож сьогодні, я сподіваюсь, ми з вами станемо ще більш уважними до природи та навчимось «слухати» ці історії та будемо більш чуйними до нашої планети.
Бажаю всім успіху та розпочнімо!
Етап №1. «Безкрайні моря сміття»
( 20 балів)
Команди отримують таблички-вказівки з буквами А, Б, В. На кожне запитання вчителя є три варіанти відповідей. За сигналом вчителя команди піднімають відповідну табличку. (Кожна правильна відповідь 1 бал)
Запитання
1. Який матеріал становить більшу частину сміття, яке забруднює Землю?
а) Пластик; б) Скло; в) Метал.
2. Мешканці якого міста є рекордсменами за кількістю побутових відходів?
а) Львів; б) Лондон; в) Нью-Йорк.
3. Яка галузь промисловості вважається найактивнішою і прибутковою в Франції?
а) Виробництво пакувальних матеріалів; б) Переробка сміття;
в) Виробництво автомобілів.
4. Що потрібно зробити з відходами перед початком їх утилізації?
а) Розсортувати; б) Зібрати в одному місці; в) Подрібнити.
5. Як необхідно переробляти пластик?
а) Компостувати; б) Спалити при певних умовах; в) Переплавити.
6. Яке завдання є першочерговим при виборі місця для звалища?
а) Захист поверхні землі і ґрунтових вод; б) Огородження місця звалища; в) Укомплектування певною технікою.
7.Які наслідки тягне за собою поява несанкціонованих звалищ?
а) Забруднення ґрунту; б) Спотворення ландшафту;
в) Зміна кліматичних умов (температура, вологість).
8. Що є основою для розроблення санітарних норм та рішень про відкриття або призупинення виробництва?
а) Гранично допустима концентрація речовин;
б) Наявність важких металів; в) Державний стандарт якості.
9. Шкідливі викиди мають вплив:
а тільки на місця, де відбувається забруднення;
б) на прилеглі регіони;
в) навіть на віддалені території від джерела забруднення.
10. Найбільш серйозним "додатком" до води є:
а) побутові відходи;
б) пестициди;
в) мінеральні добрива.
11. Країну, яку називають "смітником Європи", це:
а) Польща;
б) Росія;
в) Велика Британія.
12. Більше половини загального обсягу відходів в країнах Європейського економічного співтовариства створює:
а) важка промисловість;
б) легка промисловість;
в) сільське господарство.
13. З яких радіоактивних відходів спрямовано випускати в навколишнє середовище:
а) гази;
б) рідини;
в) тверді речовини?
14. Найефективнішим способом боротьби з постійним збільшенням обсягу відходів, які потрапляють до навколишнього середовища є:
а) захоронення;
б) створення правових механізмів регулювання процесу;
в) рециркуляція (повторне використання).
15. Як називається процес надходження в екосистему шкідливих речовин, що призводять до порушення її функціонування?
а) екологічна криза;
б) забруднення;
в) інтродукція.
16. Яка галузь займає перше місце за викидами шкідливих речовин в атмосферу?
а) теплоенергетика;
б) нафто- і газопереробки;
в) автотранспорт.
17. Що означає термін "вирмікультура"?
а) збір даних про водні ресурси країни;
б) розведення дощових червів для переробки органічних відходів;
в) визначення чистоти води.
18. Яке є оптимальне рішення енергетичної проблеми?
а) економія енергії;
б) розвиток атомної енергетики;
в) розвиток вітроенергетики.
19. Що означає термін "гарбологія"?
а) наука про дім, місцеперебування;
б) наука, яка вивчає ґрунти;
в) наука, яка вивчає відходи та методи їх утилізації.
20. Який час розкладу має пляшка або банка з пластмаси, залишена в лісі?
а) 10 років;
б) 50 років;
в) 100 років і більше.
Етап №2. «Краса навколо нас»
(10 балів)
Командам запропоновано пазл, який вони повинні скласти за 4 хв. (додаток 2)
Етап №3. «Відгадай»
(20 балів)
Команди отримують 5 ребусів, на відгадування яких виділено 5-6 хвилин. Кожен вірний ребус вартує 4 бали (додаток 3).
Етап №4. «Розгадай секрет»
(10 балів)
Капітани команд рандомно обирають конверт з описом певної рослини. Протягом 5 хвилин команда розшифровує секрет та озвучує свою відповідь (додаток 4).
1. Цікава та ароматна рослина, яка має походження з Африки, але зараз асоціюється з Південною Америкою. Згідно з легендою, одного разу пастух помітив, що його кози, які споживали плоди цієї рослини, стали більш жвавими та менш втомленими. Інша версія говорить про те, що монахи використовували цей напій, щоб залишатися бадьорими під час нічних богослужінь. Напій із зерен цієї рослини має приємний аромат та є популярним тонізуючим напоєм, який люди п'ють уранці.
Відповідь: так, це все про каву, яка є найпопулярнішим напоєм людства. Хоча вона має походження з Африки, вирощується вона тепер у Бразилії та Колумбії.
2. Відкрили та привезли на свою батьківщину цю рослину іспанські конкістадори в Перу ще у XVI столітті. При королівських дворах Європи вона була модною для прикрашання зачісок придворних дам білими, рожевими чи фіолетовими квітами. У Франції один дворянин вирощував її і ставив варту в полі, щоб вберегти її від крадіжки. Коли цар Росії привіз її до країни, люди довго відмовлялися від вирощування через вважання отруйною, адже вживали плоди замість підземної частини. Духівництво називало її "яблуком" та було противником вирощування цієї рослини. Тепер не можна уявити українську кухню без неї. Про що йдеться?
Відповідь: Вірно, про картоплю. Її можна назвати царицею української кухні.
Етап №5. «Екологічна анаграма»
(10 балів)
Гравці обох команд отримують анаграми із терміном, пов’язаним з екологією. Команди виконують завдання протягом 3 хвилин. Якщо команда не відгадала, вона може отримати підказку та додаткові 30 с, але при чому втрачає половину балів за це завдання, тобто отримує тільки 5 балів.
Завдання
П, А, А, Т, Ц, І, Д, І, А, А
Підказка: пристосування до умов середовища.
Відповідь. Адаптація.
М, О, С, Е, Т, И, К, О, С, А
Підказка: сукупність живих і неживих факторів
Відповідь. Екосистема.
Етап №6. «Правда чи вигадка?»
( 10 (20) балів)
Команди мають визначити правдивість тверджень, наданих вчителем. Якщо відповідь «Так», команда піднімає зелений прапорець, якщо відповідь «Ні» - червоний. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. У випадку розгорнутої відповіді (чому так або ні) команда може отримати додатковий бал за питання.
1. Чи правда, що леопарди добре лазять по деревах?
(Так. Навіть без розбігу вони можуть забратися на гілки, що починаються на 5-метровій висоті, піднімаючись по стовбуру після стрибка)
2. Чи правда, що блакитні троянди ростуть тільки в Китаї?
(Неправда. Блакитних троянд, як і чорних, у природі не існує.)
3. Чи правда, що найсильнішим ссавцем на Землі є самець лева?
(Ні. Найсильнішим ссавцями є горили, які здатні піднімати вагу, в 10 разів більшу за себе)
4. Чи правда, що 90% сонячного світла відбивається в космос завдяки снігу? (Так, це правда. Це єдине природне тіло, яке володіє такою великою відбивною здатністю.)
5. Чи правда, що Азовське море є наймілкіше море на планеті? (Так, це правда. Його глибина має всього 13,5 метрів)
6. Чи правда, що кінчик меча у меч-риби отруєний смертоносним миш'яком? (Ні. Меч-риба абсолютно нешкідлива, а миш’як – це мінерал, що добувають із землі.)
7. Чи правда, що з диких тварин саме щури можуть найдовше вижити без води? (Так. Вони можуть жити без води навіть довше, ніж верблюди..)
8. Чи правда, що батарейки називають «бомбою сповільненої дії»? (Так. Одна батарейка здатна забруднити 20 м2 грунту та 400 літрів води)
9. Чи правда, що населення планети збільшується на 90 мільйонів жителів щорічно? (Ні. Населення планет збільшується, але на 77 мільйонів жителів. Найбільше зростає кількість людей в Китаї та Індії)
10. Чи правда, що тільки 1 % води на планеті може бути використана людиною? (Так. 97% води є в океан,і а ще 2% води є замороженими в Арктиці на сьогодні)
Етап № 7 «Людина для планети чи планета для людини?»
( оцінюється в 20 балів)
Команди повинні скласти екоколаж про майбутнє, яке чекає на людину при егоїстичному ставленні до навколишнього середовища та коротко його презентувати ( озвучити , розповісти ). Картинки для виконання даної роботи та ватман видає ведучий (вчитель) (додаток 5). На виконання роботи – 10 хв.
Бонусний етап «Альтернативні заходи екологічної безпеки»
( оцінюється в 20 балів)
Капітани команди рандомно витягують листок із запропонованою темою з використання природних ресурсів та протягом 10 хвилин команди складають міні-доповідь, як можна використати той чи інший ресурс для збереження довкілля (додаток 6).
Рефлексія:
Вчитель. Наша вікторина закінчується і я хочу всім подякувати за участь та активну роботу! Хочу нагадати вам слова Бернарда Шоу «Тепер, коли ми навчились літати у повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного – навчитися жити на землі як люди». Тому закликаю всіх, залишатись в першу чергу людьми, один до одного, до ближнього та до нашої планети. Адже завтрашній день Землі буде таким, яким ми його зробимо сьогодні.
Резерв заходу:
відео про енергозбереження та роздача листівок-пам’яток як можна бути дружнім до довкілля (додаток 7).
Додаток 1
Бланк підрахунку балів команди _________________________________________________
Етап №1. «Безкрайні моря сміття»
(оцінюється в 20 балів)
(Кожна правильна відповідь 1 бал).
№ питання |
Бал команди |
Правильна відповідь |
1 |
|
А |
2 |
|
В |
3 |
|
Б |
4 |
|
А |
5 |
|
Б |
6 |
|
А |
7 |
|
В |
8 |
|
А |
9 |
|
В |
10 |
|
Б |
11 |
|
В |
12 |
|
В |
13 |
|
А |
14 |
|
В |
15 |
|
Б |
16 |
|
Б |
17 |
|
Б |
18 |
|
А |
19 |
|
В |
20 |
|
В |
Разом |
|
20 балів |
Етап №2. «Краса навколо нас»
(оцінюється в 10 балів)
Командам запропоновано пазл, який вони повинні скласти за 4 хв.
Бал команди |
Час |
|
|
Етап №3. «Відгадай»
(оцінюється в 20 балів)
Команда повинна на час 5-6 хв відгадати 5 ребусів .Кожен оцінюється в 4 бали.
1)Підказка : відходи Відповідь : сміття
2)Підказка : наслідок космічного, сонячного випромінювання
Відповідь : засмага
3)Підказка : мікроорганізм Відповідь : бактерія
4)Підказка: представник живих організмів Відповідь: тварина
5)Підказка: оптичне явище Відповідь:марево
Номер ребусу |
Відповідь |
Правильна відповідь |
1 |
|
Сміття |
2 |
|
Засмага |
3 |
|
Бактерія |
4 |
|
Тварина |
5 |
|
Марево |
Етап №4. «Розгадай секрет»
( оцінюється в 10 балів)
Капітани команд рандомно обирають конверт з описом певної рослини. Протягом 5 хвилин команда розшифровує секрет та озвучує свою відповідь.
Відповідь команди |
Правильна відповідь |
|
Кава |
|
Картопля |
Етап №5. «Екологічна анаграма»
( оцінюється в 10 балів)
Гравці обох команд отримують анаграми із терміном, пов’язаним з екологією. Команди виконують завдання протягом 3 хвилин. Якщо команда не відгадала, вона може отримати підказку та додаткові 30 с, але при чому втрачає половину балів за це завдання, тобто отримує тільки 5 балів.
Підказка: пристосування до умов середовища.
Відповідь. Адаптація.
Підказка: сукупність живих і неживих факторів
Відповідь. Екосистема.
Відповідь команди |
Бали |
|
|
|
|
Етап №6. «Правда чи вигадка?»
( оцінюється в 10 (20) балів)
Команди мають визначити правдивість тверджень, наданих вчителем. Якщо відповідь «Так», команда піднімає зелений прапорець, якщо відповідь «Ні» - червоний. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. У випадку розгорнутої відповіді (чому так або ні) команда може отримати додатковий бал за питання.
Номер питання |
Відповідь (бали) |
Правильна відповідь |
1 |
|
Так. Навіть без розбігу вони можуть забратися на гілки, що починаються на 5-метровій висоті, піднімаючись по стовбуру після стрибка |
2 |
|
Ні. Блакитних троянд, як і чорних, у природі не існує. |
3 |
|
Ні. Найсильнішим ссавцями є горили, які здатні піднімати вагу, в 10 разів більшу за себе |
4 |
|
Так, це правда. Це єдине природне тіло, яке володіє такою великою відбивною здатністю. |
5 |
|
Так, це правда. Його глибина має всього 13,5 метрів |
6 |
|
Ні. Меч-риба абсолютно нешкідлива, а миш’як – це мінерал, що добувають із землі |
7 |
|
Так. Вони можуть жити без води навіть довше, ніж верблюди |
8 |
|
Так. Одна батарейка здатна забруднити 20 м2 грунту та 400 літрів води |
9 |
|
Ні. Населення планет збільшується, але на 77 мільйонів жителів. Найбільше зростає кількість людей в Китаї та Індії |
10 |
|
Так. 97% води є в океані а ще 2% води є замороженими в Арктиці на сьогодні |
Етап № 7 «Людина для планети чи планета для людини?»
( оцінюється в 20 балів)
Команди повинні скласти екоколаж про майбутнє, яке чекає на людину при егоїстичному ставленні до навколишнього середовища та коротко його презентувати ( озвучити , розповісти ). Картинки для виконання даної роботи та ватман видає ведучий (вчитель). На виконання роботи – 10 хв.
Команда |
Бал |
1 |
|
2 |
|
Бонусний етап «Альтернативні заходи екологічної безпеки»
( оцінюється в 20 балів)
Капітани команди рандомно витягують листок із запропонованою темою з використання природних ресурсів та протягом 10 хвилин команди складають міні-доповідь, як можна використати той чи інший ресурс для збереження довкілля.
Команда |
Бал |
1 |
|
2 |
|
Підсумок балів
Етап |
Бали команди |
Максимальна кількість балів |
1 |
|
20 |
2 |
|
10 |
3 |
|
20 |
4 |
|
10 |
5 |
|
10 |
6 |
|
20 |
7 |
|
20 |
Бонус |
|
20 |
Всього |
|
110 (+20 бонус) |
Додаток2
Додаток 3
1.
1. Відповідь: Сміття
2.
2. Відповідь: Засмага
3.
Відповідь: Бактерія
4.
Відповідь: Тварина
5.
Відповідь: Марево
Додаток 4
Додаток 5
Картинки до екоколажу
Додаток 6
Завдання для бонусного етапу: ессе на випаково обрану тему:
Корисні звички екологічно свідомих громадян. Що і як ми можемо зробити сьогодні для збереження довкілля?
Що дарує сучасний світ: загрози чи можливості?
Викинути не можна переробити.
Де поставиш кому ти?
Додаток 7
1
Путівник вікторини «Збережи довкілля»
Команда ________________________________
Етап №1. «Безкрайні моря сміття»
(оцінюється в 20 балів)
Команди отримують таблички-вказівки з буквами А, Б, В. На кожне запитання вчителя є три варіанти відповідей. За сигналом вчителя команди піднімають відповідну табличку. (Кожна правильна відповідь 1 бал)
Етап №2. «Краса навколо нас»
(оцінюється в 20 балів)
Командам запропоновано пазл, який вони повинні скласти за 4 хв.
Етап №3. «Відгадай»
(оцінюється в 20 балів)
Команда повинна на час 5-6 хв відгадати 5 ребусів кожен оцінюється в 4 бали.
1._____________________________
2._____________________________
3._____________________________
4._____________________________
5._____________________________
Етап №4. «Розгадай секрет»
( оцінюється в 10 балів)
Капітан вибирає конверт в якому описується певна рослина, команда повинна за 5 хв її відгадати.
___________________________________________________
Етап №5. «Екологічна анаграма»
( оцінюється в 10 балів)
Гравці обох команд отримують анаграми із терміном, пов’язаним з екологією. Команди виконують завдання протягом 3 хвилин. Якщо команда не відгадала, вона може отримати підказку та додаткові 30 с, але при чому втрачає половину балів за це завдання, тобто отримує тільки 5 балів..
__________________________________________________________________
Етап №6. «Правда чи вигадка?»
( оцінюється в 10 (20) балів)
Команда повинна визначити правдивість тверджень, які зачитує вчитель, та підняти зелену табличку (якщо відповідь «Так») або червону (якщо відповідь «Ні»). Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. У випадку розгорнутої відповіді (чому так або ні) додатковий бал.
Етап № 7 «Людина для планети чи планета для людини?»
( оцінюється в 20 балів)
Команди повинні скласти екоколаж про майбутнє, яке чекає на людину при егоїстичному ставленні до навколишнього середовища та коротко його презентувати ( озвучити , розповісти ). Картинки для виконання даної роботи та ватман видає координатор. На виконання роботи – 10 хв.
_____________________________________________________________
Бонусний етап «Альтернативні заходи екологічної безпеки»
( оцінюється в 20 балів)
Капітани команди рандомно витягують листок із запропонованою темою з використання природних ресурсів та протягом 10 хвилин команди складають міні-доповідь, як можна використати той чи інший ресурс для збереження довкілля.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ По закінченню вікторини координатори вираховують бали та називають команду переможців.