Дослідницький проект «Допоможемо зимуючим птахам»

Про матеріал
Мета проекту: -Розвивати особистість дитини засобами предметно-перетворювальної діяльності; -формувати ключові та предметні проектно-технологічні компетентності, необхідні для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими; - встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі та життям птахів; - сприяти усвідомленню учнями потреби допомагати пернатим друзям взимку; -вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії; - узагальнювати результати роботи; -шукати різні джерела інформації; -вивчити спосіб життя птахів узимку, навчитися виготовляти годівнички, спостерігати за птахами; - розвивати уважність, пізнавальний інтерес, навички роботи в групі; - виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну культуру, національне самовираження.
Перегляд файлу

Мазівська гімназія Новослобідської  сільської  ради  Конотопського району

Сумської області

 

 

 

Дослідницький проект «Допоможемо зимуючим птахам»

 


 

 

Підготувала і провела

 учитель початкових класів

Мазівського навчально-виховного комплексу

Биваліна Валентина Олександрівна

 

 

 

 

Актуальність проекту

C:\Users\USER 1\Desktop\фото\146912890_477461226603596_581496655304314411_n.jpgE:\фото\140937423_1075652972950382_3819011116012383773_n.jpgПід час екскурсії до шкільного парку учні з цікавістю спостерігали за життям птахів взимку. Це зацікавило дітей і виникло питання «Як їм допомогти пережити люті морози?» Так і виникла ідея проекту «Допоможемо зимуючим птахам». Ми  розподілили завдання для кожної групи класу. Встановили терміни виконання проекту. Склали  ретельний план роботи. Учні робили все гуртом, підтримуючи одне одного. Федорцева Карина та Образцов Діма   вдома вивісили годівнички. Їх робили разом з батьками.  Також  діти добирали прислів’я та приказки, загадки, скоромовки, в яких розповідається про птахів. Ми дали друге  «життя» пакетам з-під соку та використаним лоткам  для яєць, виготовивши годівнички для пернатих друзів.

 

 

 

 

І . ІНФОРМАЦІЯ ПРО РЕАЛІЗАЦІЮ  ПРОЕКТУ

 

Мета проекту:

-Розвивати особистість дитини засобами предметно-перетворювальної діяльності;

-формувати ключові та предметні проектно-технологічні компетентності, необхідні для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими;

    - встановити  взаємозв’язок між змінами в неживій природі та життям птахів;

    - сприяти усвідомленню учнями потреби допомагати пернатим друзям взимку;

   -вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії;

   - узагальнювати результати роботи;

   -шукати різні джерела інформації;

  -вивчити спосіб життя птахів узимку, навчитися виготовляти годівнички,

   спостерігати   за  птахами;

  - розвивати уважність, пізнавальний інтерес, навички роботи в групі;

  - виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну

    культуру, національне самовираження.

 

Головні   завдання.

- ознайомити з видовим різноманіттям зимуючих птахів    рідного краю;

- залучити якомога більше учнів до охорони та допомоги зимуючим птахам;

- розвивати гуманне ставлення до птахів.

 

Дидактична характеристика проекту

      тип проекту:  інтегрований, екологічний

  •  за тривалістю – короткотривалий;
  • за характером контактів – вчитель, учні,  батьки;
  • за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий, практико-орієнтований;
  • за формою проведення 

     1) самостійна дослідницька робота дітей;

     2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною *презентацією матеріалів    проекту;

  • за кількістю учасників – колективний. 

шляхи досягнення мети:

  • робота з додатковою літературою;
  • пошук інформації в Інтернеті;
  • самостійна дослідницька  робота дітей;
  • аналітична робота дітей з учителем;
  • власна творчість дітей;

освітній продукт:

  • презентація;
  • виставка малюнків;
  • фотозвіт

План виконання проекту

  1. Підготовка. Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.

Обговорення ідей,  щодо досягнення мети та  її представлення.

  1. Планування . Формулювання завдань, які вирішуватимуться.

Визначення джерел потрібної інформації.

Формування творчих груп. Розподіл обов’язків між учасниками.

  1. Виконання проекту. Виготовлення виробів (годівничок) з нетрадиційних «викидних» матеріалів, що підсилює доцільність та практичну значимість роботи школярів. Конструювання, аплікація, малювання.
  2. Презентація проекту (виховний захід).
  3. Підбиття підсумків та визначення завдань для нових проектів.

 

ДОПОМОГА БАТЬКІВ У СТВОРЕННІ ПРОЕКТУ

 

-Консультують.
-Слідкують за виконанням плану.
-Вирішують оперативні питання.
-Допомагають з попередньою оцінкою проекту.
-Беруть участь у підготовці презентації.
-Забезпечують найоптимальніший режим роботи та відпочинку.

-У результаті сумісної проектної діяльності діти дізнаються багато нового одне про одного, поповнюють дефіцит спілкування з дорослими, батьками, у них формується значуще ставлення до поняття «сім’я».

 

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ, ЧИЇ ДІТИ  ВКЛЮЧАЮТЬСЯ У ПРОЕКТНУ РОБОТУ В ШКОЛІ

 

1. Покажіть приклад дітям у своєму прагненні до нового, невідомого, прагненні вирішувати із задоволенням різноманітні проблеми та завдання.

2. Залучайте дітей до сумісного вирішення інформаційних проблем.

3. Прислухайтеся до дітей. Не залишайте їх запитання без уваги.

4. Допомагайте дітям засвоювати нові знання, але не намагайтеся все зробити замість них.

5. Поменше настанов, прямих інструкцій.

6. Не стримуйте ініціативу.

7. Не бійтеся витратити час на роботу з дитиною в бібліотеці, вдома з книжкою, у майстерні.

8. Не дратуйтеся.

9. Ніяких негативних суджень, якщо щось не виходить.

10. Учіть доводити справу до кінця.

 

Творчі групи

Групи

Виконавці

Завдання

1 група

«Народні мудреці»

 

 

Федорцева Каріна

Шпилька Катя

Сапегін Матвій

Кривенко Сніжана

 

            Зібрати народознавчий матеріал (загадки,          скоромовки, прислів’я, вірші) про зимуючих птахів своєї місцевості.

2 група

«Експерти»

Мазіна Валерія

Барибін Ростислав

Шпилька Матвій

Суржикова Надя

Дослідити, які птахи зимують у нашій місцевості.

3 група

«Маленькі орнітологи »

Кривуля Діма

Зубриков Данило

Образцов Діма

Козбург Карина

Тверітінов Семен

 

З’ясувати значення слова «орнітолог»,

харчовий раціон  зимуючих птахів

 

 Самостійна пошукова робота учнів

  1.    Діти шукали цікаві моделі годівничок і виготовляли їх разом з батьками.
  2.    З’ясовували, які птахи зимують у нас і що полюбляють їсти.
  3.   Збирали насіння та зерно для пташок, склали графік  підгодівлі зимуючих птахів.

Підсумок проекту

Оформлення результатів дослідження.

Створення презентації.

Аналіз успіхів та невдач.

Висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фотозвіт

День перший.

«Творча  майстерня»

 Мета:  стимулювати дитячу фантазію, уяву, формувати моторні навички;  співпрацювати у команді, співпереживати за результат товариша, команди; формувати вміння вчитись у своїх однолітків, дослуховуватись до їхніх ідей та пропозицій, вміти розподіляти ролі та обов’язки, вміти вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати.

Дітей об’єднала у дві групи: хлопчики та дівчатка.

Хлопчики конструювали дивовижного птаха з деталей конструктора «Лего»,

дівчатка виконували аплікацію пташки.

«Народні мудреці» пропонували промовляти скоромовки:

Ворона проворонила вороненя.

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок – сорок морок. 

В сіренької горлички туркотливе горлечко.

Летів горобчик, сів на стовпчик,

Прибіг хлопчик – утік горобчик.

 

F:\DCIM\147___02\IMG_2729.JPGF:\DCIM\147___02\IMG_2726.JPG
 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\147435760_857379431785425_1475922338221348664_n.jpg

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\147501030_238592351277421_253851058375244773_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149005986_411694396603007_1694829987531170778_n.jpgE:\фото\148544141_1121735888270489_2827441919479132694_n.jpg

 

День другий.

Робота  «Пташиної майстерні».

 

Мета: виготовити годівнички для птахів з нетрадиційних «викидних» матеріалів: пакетів з-під соку, лотків для яєць.

Долучатися до екологічної діяльності, вчитись ефективно використовувати матеріали. Набувати досвіду поетапного створення корисних виробів.

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\148696196_3775440079168635_3656642249140104835_n.jpg C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\148368855_473526643665976_3431600925041485801_n.jpg

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\148864927_895948274540759_7054884156692002536_n.jpg C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\148988762_175265717700739_1495008728616970308_n.jpg

 

 

 

День третій.

 «Пташина кухня»

Мета: допомогти учням сформувати уявлення про те, як зимують птахи; учити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; розвивати спостережливість, увагу; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин, бажання допомагати птахам узимку. З’ясувати харчовий раціон птахів

«Маленькі орнітологи» діляться своїми дослідженнями

Хліб у вигляді крихт буде доречним майже для всіх видів птахів. Важливо використовувати подрібнений черствий хліб. Свіжий на холоді замерзає і птахи не зможуть з ним нічого зробити. Не варто залишати хліб великими скибками - пернаті з ним не впораються.

Злакові: пшениця, ячмінь, просо, овес, рис – найулюбленіший корм більшості видів пташок. З круп найкраще підійдуть – вівсяна та перлова.

Зернята соняшника - найуніверсальнішиий корм для зимуючих птахів. Велика кількість рослинних жирів у насінні соняшнику робить його важливим джерелом енергії в умовах зимових холодів.

Сало, м'ясо, маргарин дуже люблять синиці, повзики і деякі інші види птахів. Але варто пам'ятати, що птахам можна пропонувати тільки несолоне сало або м'ясо. Шматочки сала нанизуються на мотузку, яка вішається на гілках дерев або чагарників таким чином, щоб вона не дісталася воронам та сорокам, а також кішкам і собакам.

Горобина, бузина, калина та глід приваблюють найкрасивіших зимових відвідувачів годівниць – дроздів і омелюхів Охоче ласують ними і снігурі , але на відміну від попередніх видів їдять не ягоди, а кісточки. Плоди потрібно заготовити і висушити заздалегідь, з осені.

Насіння клена та ясена (крилатки). Велика їх частина облітає з дерев восени і стають недоступними для птахів. Крилатки збирають восени і вивішують на годівниці. Їх люблять поїдати снігурі, омелюхи і деякі інші відвідувачі пташиних їдалень.

Шишки, жолуді, горіхи служать основою зимового раціону дятлів і шишкарів. Сойки з осені роблять запаси жолудів, ховаючи їх в затишних місцях. Пернаті радо поласують такими гостинцями.

Зерно кукурудзи, насіння кавуна, дині, гарбуза та кабачків. Іноді варто просто не викидати те, що нам не треба. Коли їсте кавуни та дині, зберіть і висушіть насіння. Взимку його будуть із задоволенням їсти синиці. Важливо, щоб насіння гарбуза було не смаженим, добре ледь-ледь розчавити його пляшкою чи качалкою.

Насіння бур’янів - лободи, кропиви, кінського щавлю, лопуха - чудово підходить для підгодівлі снігурів та інших зерноїдних. Це найдешевший і дуже корисний корм. Рослини краще зберігати пучками у підвішеному вигляді, а зимою встромити у сніг поряд з годівничкою.

Смаколи. Люблять птахи різноманітні сухофрукти та гриби. А ще більший сюрприз для птахів, якщо вони будуть червивими. У травні – червні можна наловити травневих, червневих хрущів, які масово літають у вечірні години або інших комах. Сухі комахи взимку – це свято для багатьох пернатих. Підійдуть також: зварене круто і натерте на тертці яйце, шматочки сирої яловичини, сир, порізане на скибочки яблуко, ягоди з компоту тощо. На час гніздового періоду непогано помістити в годівниці кальцієву підгодівлю, яку зазвичай дають домашнім птахам: шкаралупа курячих яєць або шматки штукатурки.

Заборонено:

Не можна підгодовувати пернатих смаженої, гострої, жирної, кислої або зіпсованої їжею. Важливо розуміти, що птахи рідко гинуть саме через отруєння, але воно веде до ослаблення організму птиці та її захворюванню, що врешті-решт може привести її до смерті.

Чорний свіжий хліб викликає бродіння і заворот кишок, що призводить до подальшої смерті птахів.

Цитрусові (апельсини і лимони), а також шкірка бананів.

Солона їжа - сухарики, насіння, солоне сало – сприяє накопичення солі в організмі птахів викликає отруєння та подальшу загибель.

Пшоно також не рекомендується птахам. На відміну від проса, пшоно позбавлене оболонки, що призводить до окислення жирів на його поверхні, появи токсичних речовин, хвороботворних організмів.

 

 


F:\DCIM\147___02\IMG_2722.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

F:\DCIM\147___02\IMG_2714.JPGF:\DCIM\147___02\IMG_2716.JPG

 

 

 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149038145_256148232614091_988704880311231881_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149064184_288321695961312_7006217377903172929_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149093806_739786073311416_1461182124516778460_n.jpg

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149185890_465621964470352_1774268948858869460_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149283794_563192057974278_6274025394642923166_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\фото\149314501_139640698006220_3942223555275827223_n.jpg

Першокласники виготовили пташині «цукерки». До їх складу увійшли суміш злаків та круп: вівсянка, рис, перловка,пшениця, горох. Додали насіння соняшника, льону. Все залили розтопленим смальцем зі шматочками несолоного сала, вставили коктельну трубочку та винесли на холод. «Цукерки» готові!

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\Нова папка\149372691_244380287167031_1188023545080992807_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\Нова папка\149694430_347803686318166_1104566357614532544_n.jpg

 

 

C:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\Нова папка\149420193_1893617547457695_4498722780707806287_n.jpgC:\Users\User\OneDrive\Рабочий стол\Нова папка\149507834_326857442099410_3638052871063439128_n.jpg

 

 

Виховний захід   «Підгодуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку»

 

  Мета: сприяти усвідомленню учнями потреби допомагати птахам узимку; розширити знання учнів про зимуючих птахів нашого краю; заохочувати пізнавальну активність дітей; виховувати інтерес до пошуково-дослідницької діяльності, самостійність та відповідальність.

  

Хід свята

— Діти, пригадайте, яких птахів ви знаєте. Чи багато птахів зараз можна побачити у природі? Чому залиши­лися зимувати птахи, яких ми називаємо зимуючими?

   Птахи — наші пернаті друзі. Багато птахів від­літають у теплі краї, але є й такі, що залишаються зимувати. Діти, пташки сподіваються на вашу до­помогу взимку. У прислів'ї говориться: «Підгодуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку». А які пташки залишаються з нами на зиму, ми дізнаємося, відгадавши загадки.

Група «Народні мудреці» пропонує свої «перлини» народної творчості.

• Вірно людям я служу,

їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і дужий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел.}

• Озира зимовий ліс,

На морозі чистить ніс,

Для коханих пташеняток

У гніздечку на цей час

Пуху, шишок і зерняток

На всю зиму він припас. (Шишкар.)

• Шубка з білого пушку

Скаче в жовтім фартушку,

 Чорний шарфик та шапчина.

 Хоч маленька ця пташина,

Та корисна трудівниця.

 Називається... (синиця).

• Влітку тут він не буває,

 Лиш на зиму прилітає.

 Не лінивець і не сплюх

Гість північний... (омелюх).

• У блакитнім кожушку,

В рожевій сорочці

В нас зимою у садку

Гуляють, як гості. (Снігурі.)

• Я ловлю комах, жучків,

їм маленьких черв'ячків,

Кожушок сіренький маю.

В теплий край я не літаю. (Горобець.)

— У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються у затишні місця і настовбурчують пір'я.

Від цього їм стає тепліше. Часто взимку птахи гинуть   від голоду.                                                                  

   Вітер січе в обличчя. Намело снігу. Нам тепло в затишних оселях. А як почуваються пернаті друзі, що зимують у нас? Важко їм, бідним, вижити у суворі зимові місяці. І сьогодні ми зібралися для того, щоб більше дізнатися про зимуючих птахів. Адже влітку вони приносять велику користь, знищуючи гризунів, шкідливих комах.

   Назвіть пташок, які не відлітають у теплі краї, а зостаються зимувати вдома. Чим корисні ці птахи?

— Отже, пташок треба охороняти і допомагати їм прогодуватися взимку. Перший закон про охорону птахів був виданий 1328 року Людвігом Баварським. У ньому говорилося: «Великий штраф чекає на того, хто впіймає синицю — невтомного ловця комах.

    Порушник закону повинен:

—  заплатити королівську подать у розмірі 60 шилінгів;

— віддати гарну руду курку і 12 курчат як від­шкодування».

   А зараз настав час послухати підготовлені вами повідомлення про пташок, що зимують у наших лісах.

  

Дятел

Відгадайте, діти, хто

Має носик-долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров'я лісу дбає. (Дятел.)

 

Зимуючі птахи України, фото 4

 

 

   Дятли — осілі птахи, вони залишаються в нас протягом цілого року. Та іноді, шукаючи їжі, до­сить далеко мандрують, приєднуючись до зграї дрібних комахоїдних птахів. Живляться дятли комахами, серед яких переважають шкідники лісу й саду. Вони належать до групи корисних птахів.

   Гнізда дятли мостять у дуплах дерев, що їх вони видовбують своїми міцними дзьобами. Яйця в них білі, блискучі. Пташенята народжуються голими і сліпими. Триста разів на день дятел приносить дітям дорослих комах і їх личинки. Через місяць дорослі пташенята покидають гніздо.

Існують такі види дятлів: зелений, сивий, стро­катий, білоспинний і малий.

   А зараз відгадайте, яку довжину має язик дятла. (14 см.) Чи знаєте ви, чому дятли роблять дупла в сухих мертвих деревах? Тому що тепло­провідність сухої деревини незначна, і гніздо взимку не так швидко охолоджується, а влітку не перегрівається.

   Чи болить голова у дятла? Ні. У цих птахів між дзьобом і кістками черепа є спеціальна хрящова тканина, яка зменшує силу ударів, що впливають на головний мозок.

Хто тут стука — тук та тук?

Дятел, лісу добрий друг!

Ловить дятел для обіду

Вусача і короїда.

В дятловій кузні

Гаряча пора,

Дятлова кузня

Стоїть край двора,

Дятел невтомно працює щодня.

Так, роботяща у нього рідня.

Вчився він змалку так працювати,

Щоб шкідників з-під кори добувати.

         Синиця

Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка.

Фартух жовтий, мов кульбабка.

Любить їсти з годівнички,

Називається... (синичка).

 

Зимуючі птахи України, фото 1

 

   Синиць знають усі. Це лісові птахи, які завжди з першими приморозками прилітають до людських осель. Як ви гадаєте, чому? Тому що в лісі не вистачає бідолашним птахам їжі. Синиці добре пам'ятають місце, де їх годували минулої зими, і повертаються туди вже не самі, а зі своїми малюками.

   Існує кілька видів синиць: чубата, чорна синиця, голуба, велика та інші.

   Гніздяться синиці у хвойних лісах. Відкладають по 5—8 яєць. Виводять пташенят двічі за літо: у квітні й червні.

   Синиці—дуже кмітливі пташки. Якщо всередину пляшки на нитці підвісити шматочок сала, синичка спочатку спробує склювати його через скло, а потім сяде на горлечко пляшки і буде витягувати нитку дзьобом, притримуючи лапкою, аж поки не до­береться до сала. В морозяні ночі зграйки синиць залазять у дупла, щілини будівель і сплять, тісно притулившись одна до одної, утворюючи пухнасту кулю, із якої стирчать тільки хвостики. Така ночівля допомагає синичкам зберегти тепло. Переживши зиму біля людей, навесні вони повертаються назад до лісу.

   Наше завдання — допомогти синичкам вижити в скрутну зимову пору. А вони сторицею віддячать нам навесні і влітку, поїдаючи комах-шкідників.

Я сидів на лавці надворі,

Й так мене кусали комарі!

Ну, залазять аж за комір, хитрі.

Раптом як зависне у повітрі,

Наче квітка, маєво зелене —

Й комаригу хвать із-перед мене.

Роздивився на льоту: синичка!

Ах ти ж молодчина-рятівничка!

 

(Д.Білоус)

 

Зимуючі птахи України, фото 2

СНІГУР

Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти яку-небудь ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини.

ГОРОБЦІ

 

Зимуючі птахи України, фото 3

 

Хоча горобчики і невибагливі у виборі їжі, проте взимку ці маленькі сірі пташечки потребують допомоги людини. Харчуються горобчики насінням, зерном, хлібними крихтами. Тому варто їх підгодовувати.

 

 СОЙКИ

Ці красиві птахи теж завчасно готуються до зими. Раціон сойки дуже різноманітний: комахи, ягоди, насіння, зерно, горіхи. Але взимку вони харчуються переважно жолудями. Ще восени сойки шукають жолуді і ховають у дуплах дерев, між корінням, під пеньками. Причому ховають лише відбірні жолуді, тому нерідко весною вони проростають. Завдяки хорошій пам’яті ці птахи з легкістю знаходять свої схованки.

 

 

Зимуючі птахи України, фото 5

 

 

 

 

 

СОРОКА

 

 

C:\Users\USER 1\Desktop\06890007401.jpg

 

 

Має пір'я біле, як сніг, чорне, як жук,

Вертиться, як біс, і повертається в ліс.

Строката сорока веселої вдачі,

В садку білобока навприсядки скаче.

Смішні побрехеньки сорока скрекоче,

Гусак молоденький ґелґоче, регоче: «Га-га-га!»

(Грицько Бойко)

   Сорока — птах середнього розміру. Голова, шия, воло і частина грудей лискучо-чорні із зеленкуватим металічним блиском. Живуть сороки майже по всій Євразії, а також у Північній і Південній Америці.

   Гніздяться по чагарниках у густих заростях. Від­кладають 6—8 яєць у квітні, пташенята покидають гніздо на початку червня.

   Живиться сорока переважно комахами, але не відмовляється від м'яса загиблих тварин, а іноді хапає пташенят свійських птахів. У більшості ви­падків шкода, якої завдає сорока, не така вже й велика, порівняно з користю, яку вона приносить, знищуючи шкідників.

   Гніздо сороки — це велика куляста купа гілок, складених у густих заростях або на колючому де­реві, а іноді зовсім низько над землею. Зверху має «дах» із сучків. Ізсередини буває добре обмазане глиною з гноєм.

   Воістину безмежні можливості цієї пташки. Не­вичерпна і її літературна популярність — це сто­літтями не старіючий персонаж казок і байок. Тому зустрівши десь сороку, не поспішайте проминути її, придивіться до неї, прислухайтесь. Порівняйте її з відомими вам птахами, і ви зможете пересвідчи­тись, наскільки різноманітна і неповторна природа в своїх проявах.

Птахи ліс оберігають

Від численних шкідників,

Птахи поле захищають —

Нищать гусінь, гризунів.

Щоб не птахи, гусінь з'їла б Всі листочки на кущах,

І трава не зеленіла б,

Дерева всохли б у садках

       Шишкар

 

C:\Users\USER 1\Desktop\images.jpg

 

В хвойнім лісі я живу,

Там пісні співаю,

Шишки дуже я люблю,

З них зернятка маю.

В лісі я мов санітар,

А зовуть мене... (шишкар).

   Навряд чи знайдеться ще якесь дерево, до якого так горнуться лісові мешканці, як до ялини.

   Полюбляють шишки звірі, а ще більше — птахи. Щоправда, більшість із них ласують смачними зер­нятками лише зрідка, вряди-годи, але є й такі, що дня не можуть прожити без них. Це — шишкарі.

   Неважко помітити на дереві шишкарів. Особливо вирізняються на тлі темно-зелених ялин яскраво-червоні, вогнисті самці. Побачити такого красеня у зимовому лісі — і очам своїм не повіриш: птах то сидить на гілці чи горить новорічний ліхтарик?

   Таким дзьобом, як у шишкаря, не піднімеш із землі насінину, не схопиш жука чи гусінь, не піймаєш метелика. А от шишки патрати ним зручно — тільки торкнеш, а вона вже й розкрилася. Хоча пташенята шишкарів народжуються з рівними дзьобами — цим викривленням вони завдячують своєму способу живлення.

   Життя шишкарів одноманітне, просте. Зранку до вечора лузають вони насіння, злітаючи на землю раз або двічі, щоб утамувати спрагу сніжком і знову взятися до діла. Шишкарі не завжди обробляють шишки там, де вони їх зірвали. У них є так звані їдальні. Найчастіше це великі старі ялини, які рос­туть десь на галявинах, окремо.

   У лютому — березні шишкарі мостять гніздечка, згодом вилуплюються пташенята-пуховички. Мати майже не злітає з гнізда, їжу добуває батько. Він при­носить у волі ялинове насіння і, відригнувши, пере­дає їй. Живлячись сама, вона годує і пташенят. Це все відбувається напровесні, інколи у великий мороз і холодний вітер. Але це пташкам не страшно, тільки були б шишки, в яких на цей час достигло насіння.

   Виготовлені нами годівнички для шишкарів не підходять, але ми сподіваємося, що гостинцями поласують інші зимуючі птахи.

Вірш-чистомовка

  Горобчик. Цір-цір, цір-цір,

Вийди, Івасю, надвір!

Синичка. Час-час, час-час,

Вийди, Марусю, до нас!

Посмітюшка. Ціть-ціть, ціть-ціть,

Рятувати нас спішіть!

Усі пташки. Цір-цір, ціть-ціть,

Діти, кохані, спішіть!

Ціль-цінь, час-час,

Подбайте, діточки, про нас!

На сніданок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали —

Сади з черви обчищали.

 Ще й співали всім на втіху,

Світ навколо звеселяли! Цір-цір-цір!

(Марійка Підгірянка)

— Як ви гадаєте, чи багато корму знаходять пта­хи взимку? Ні! Запаси кормів у холодний зимовий період значно зменшуються. Для птахів, особливо комахоїдних, зима—дуже тяжкий час. Зранку до ве­чора вони зайняті пошуками їжі. Пухові теплі шубки птахів захищають їх від холоду, але не від голоду.

   А якщо настане негода — вітри, снігопади, оже­ледиця, хуртовини — занесе, заліпить снігом трави, дерева, кущі, де можна відшукати насіння і комах? Тоді для наших пернатих друзів настануть голодні дні. А може, навіть загибель!

   У суворі зими із 10 синичок виживає тільки одна, дев'ять гинуть від голоду. Шкода? Дуже. Тоді треба поспішати. Треба надати допомогу голодуючим пташкам. У цей час вони дуже потребують допо­моги людини!

   Та заготовити насіння — це ще півсправи. По­трібно виготовити годівниці, за допомогою яких можна буде запропонувати корм пернатим друзям. І так, щоб його снігом не замело і дощами не змило.

   А що ж можна покласти пташкам у годівничку?

Група «Експерти» знайомить із результатами своєї роботи.

   Горобці ласують насінням бур'янів, збирають ягоди, тримаються ближче до людського житла.

   Снігурі та омелюхи харчуються ягодами калини, бузини, берези, клена і липи. Омелюхи ковтають яго­ди цілими, а снігурі викидають м'якуш, споживаючи лише кісточки.

   Дятли, лісові лікарі, уважно обстежують дерева, видобувають із них шкідників, взимку ще харчуються шишками.

   Щиглі полюбляють насіння кінського щавлю, соняшника.

   Синичка — насіння льону, гарбузове та кавунове, а ще вона видобуває з дерев шкідників. Синички полюбляють шматочки несоленого сала, жиру, м'яса, м'якого сиру.

   Ворони, сороки, галки харчуються різноманіт­ними відходами.

   Ворони їдять очистки від овочів, крихти хліба, залишки будь-якої їжі.

  

    Правила підгодовування птахів.

• Під час підгодовування птахів не смітіть у лісі, парку, не залишайте там газети, поліетиленові паке­ти, жерстяні банки, залишки каш та хліба.

• Годуйте птахів регулярно. В зимовий період їх не можна підгодовувати час від часу: саме в цю пору їм потрібна ваша надійна підтримка. Адже у морози, снігопади гине найбільша кількість птахів.

• Корму в годівничці має бути небагато і потріб­ного птахам. Адже завдання підгодовування — не нагодувати досита, а тільки підтримати птахів у скрутний для них час! Пам'ятайте про це: інакше, за надлишку харчів, птахи перетворюються на справ­жніх ледарів.

•  Спостерігайте за птахами! Як тільки ви наси­плете їжі, біля пташиних їдалень спостерігається пожвавлення. Можна із задоволенням спостерігати за пташками, за їх зовнішнім виглядом, поведінкою, та й за тим, що вони їдять... Якщо стояти тихенько не рухаючись, не галасуючи, — можна відкрити для себе безліч пташиних таємниць!

        Гра «Годівничка для птахів».

   Учитель використовує картки із зображеннями зимуючих птахів та їжі, якою вони харчуються взимку.

— Ваше завдання — підібрати для кожного птаха відповідну їжу. Відберіть птахів, які живляться  яго дами, насінням рослин, несоленим салом.

Шишкар                 шишки

Омелюх                 ягоди калини, горобини

Синиця                  несолене сало

Снігурі                   крихти хліба

Горобці                  насіння соняшника, гарбуза

Пташина вікторина.

І.Який птах має найдовший язик? (Дятел, 14 см.)

2. Чому шишкар виводить своїх пташенят узимку? (Бо основна їжа цих пташок — насіння шишок які достигають узимку.)

3. Який птах витримує температуру до -110 °С (Гусак.)

4. У кого із птахів найдовший дзьоб? (У лелеки ,до 19 см.)

5. Яка пташка України має найбільшу вагу? (Дрофа, 16 кг.)

6.У якого птаха найбільші крила? (У беркута,3м,)

7. Який птах літає найшвидше? (Сокіл-сапсан, до 300 км/год.)

8. Яка пташка найдовше живе? (Сокіл, 162роки.)

9. Яєчка якої пташки найменші у світі? (Колібрі Якої найбільші? (Страуса.)

10. Які пташки занесені до Червоної книги України? (Лелека чорний, журавель сірий, дрофа, сич, стрепет, орлан-білохвіст, сокіл-сапсан.)

— Бережіть птахів! Не вбивайте їх, не руйнуйте пташиних гнізд, майструйте годівнички, зимою підгодовуйте пташок.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
1132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку