Тема: У кожної деревини свій плід, в кожної людини свій рід.
Мета: розширити уявлення дітей про сім'ю, родину, рід; стимулювати появу інтересу до історії свого роду, з'ясувати імена членів родини ознайомитися із сімейними традиціями; розвивати спостережливість, уважність, вміння запам'ятовувати, робити висновки; виховувати почуття духовної єдності поколінь, бажання берегти родину, як часточку великої родини – українського народу.
Обладнання:малюнки, таблиці.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1.Лунає пісня "Роде наш красний" або "Родина" (Злотник, Крищенко) (приспів).
2. Бесіда за запитаннями
III. Повідомлення теми уроку. Мотивація.
-Сьогодні ми спробуємо з'ясувати значення та зміст відомих слів: сім'я, родина, рід.
IV. Пояснення нового матеріалу
– Кого ви найбільше любите? (Відповіді дітей).
-Так, у кожного з вас є батьки. То найрідніші люди, які вас шанують і люблять, пестять і голублять, які піклуються про вас. Це і є ваша сім’я.
-З кого складається ваша сім’я? (Відповіді).
-Отже, сім’я складається з мами, тата, дітей. Можна ще сказати так: з батьків та дітей.
-А що ж таке родина?
-Родина – це група людей, що складається з чоловіка, дружини, дітей та близьких родичів, які живуть разом.
-З кого складається ваша родина? (Відповіді дітей).
-Послухайте віршик:
Дідусь і бабуня
Тато й мамуня
Ромчик, Дарина –
Ось така родина.
-Послухайте прислів’я про родину. Як ви їх розумієте?(Робота у групах)
2. Хто шанує родину, той достойна людина.
3. Щаслива родина – міцн
-А що ж таке рід?
Рід – це ряд поколінь, що походять від одного предка.
Послухайте оповідання «Родовідне дерево»
Одного хлопчика запитали, як звуть його бабусю. А він не знав.
– А як же ти дідуся кличеш?
– Діду, дайте меду.
Смішно та й не дуже. Більше сумно, що є такі хлопчики. Може, вони позабували, як і тата й маму звуть.
– Е-е-е, – каже дід Петро. – Хто не має коріння, той як перекотиполе. Куди вітер подме, туди й котиться.
А гарні дітки знають свій рід: і батьків, і дідів, і прадідів, і прапрадідів знають. Вони мають такий альбом, де вміщують знімки своїх родичів і добре слово про них. І складають родовідне дерево. Воно коренисте, гіллясте, а що гілка, то член красного роду. Що глибше коріння в такого дерева, то міцніше воно стоїть на землі.
– А яке коріння у твого дерева?
Розгляньте дерево. (На дошці вивішується малюнок).
Листочки – це ви, гілки – ваші батьки, дядьки і тітки, стовбур – це дідусі і бабусі, коріння – батьки ваших дідусів і бабусь.
2.Робота у зошитах.
Спробуйте у своїх зошитах створити своє родовідне дерево (Самостійна робота в зошитах)
Впишіть у пусті кружечки імена своїх батьків, дідусів, бабусів, прабабусів , прадідусів, себе та своїх сестричок і братиків.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. «Мозковий штурм»
- Донька моєї мами – то моя ... (сестра).
- Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... (тато).
- Своїх онуків розуму навчає старенький ... (дідусь).
- Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... (мами).
- Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... (син).
- Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).
- Хто ми для своїх батьків? (Діти).
- Хто ми для бабусь та дідусів? (Онуки).
- Кого в сім'ї називають берегинею? (Маму).
- Як можна одним словом назвати всіх близьких родичів? (Родинна)
2. Робота над віршем
Ріка вмирає без джерел,
Дерева сохнуть без коріння.
У ріднім краї ти – орел.
Твій родовід тут – покоління.
– Яка основна думка цих слів? (Відповідають діти).
Родина – це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, школа, весь народ.
Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих.
Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю свою, рідний край, бо ми частина всього цього, нам рідного і близького.
3.Робота з підручником(с. 21- 23)
VI. Підсумок уроку
– Про що вели мову на уроці?
– Що нового дізналися про родину?
– Що потрібно робити, щоб сім'я була щасливою?
– Що ти можеш для цього зробити?